Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Juegos motores Código 652G01030
Titulación
Grao en Educación Infantil
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 2º cuatrimestre
Tercero Optativa 4.5
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador/a
Varela Garrote, Lara
Correo electrónico
lara.varela@udc.es
Profesorado
Varela Garrote, Lara
Correo electrónico
lara.varela@udc.es
Web
Descripción general Dentro do perfil formativo do Grado en Educación Infantil contémplase esta asignatura (Xogos Motores) que completa a formación do futuro docente cara a un traballo no ámbito do xogo que permita dar resposta ás demandas sociais existentes.

Consideramos esta materia de gran interese dentro da formación do futuro Graduado en Educación Infantil xa que a achega principal da mesma permitiralle descubrir por unha banda que o xogo é un contido con grandes potencialidades didácticas e por outro supón un medio didáctico de gran relevancia na súa formación, que lle permitirá empregalo no seu desenvolvemento profesional.

Os coñecementos aportados por Xogos Motores pretenden estudar, explorar, descubrir e vivenciar todas aquelas manifestacións lúdicas dentro dunha formulación global, para dotar ao futuro Grado en Educación Infantil non só de vivencias senón tamén de estratexias e formas de ensinar teórico-prácticas.

Xogos Motores atópase dentro do plan de estudos de Grado en Educación Infantil no grupo de materias optativas, cunha duración de 4,5 créditos. A descrición do seu contido, reflectido no Plan de Estudos, indica os seguintes descriptores: marco conceptual do xogo motor; teorías e clasificacións dos xogos motores; o xogo e a súa evolución na etapa infantil; o xogo como recurso didáctico; deseño e desenvolvemento de actividades de aprendizaxe baseadas en principios lúdicos; os recursos para o xogo: materiais e espazos; educación rítmica a través dos xogos con cancións; propostas prácticas para a educación a través do xogo.

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 Comprender los procesos educativos y de aprendizaje en el período de 0-6, en el contexto familiar, social y escolar.
A4 Reconocer la identidad de la etapa y sus características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociales, afectivas.
A5 Saber promover la adquisición de hábitos en torno a la autonomía, la libertad, la curiosidad, la observación, la experimentación, la imitación la aceptación de normas y de límites, el juego simbólico y heurístico.
A6 Conocer la dimensión pedagógica de la interacción con los iguales y los adultos y saber promover la participación en actividades colectivas, el trabajo cooperativo y el esfuerzo individual.
A21 Saber trabajar en equipo con otros profesionales de dentro y fuera del centro en la atención a cada estudiante, así como en la planificación de las secuencias de aprendizaje y en la organización de las situaciones de trabajo en el aula y en el espacio de juego, identificando las peculiaridades del periodo 0-3 y del periodo 3-6.
A23 Comprender que la observación sistemática es un instrumento básico para poder reflexionar sobre la práctica y la realidad, así como contribuir a la innovación y a la mejora en educación infantil.
A29 Valorar la importancia del trabajo en equipo.
A33 Conocer los fundamentos científicos, matemáticos y tecnológicos del currículo de esta etapa así como las teorías sobre la adquisición y desarrollo de los aprendizajes correspondientes.
A45 Conocer la tradición oral y el folclore.
A53 Conocer los fundamentos musicales, plásticos y de expresión corporal del currículo de esta etapa así como las teorías sobre la adquisición y desarrollo de los aprendizajes correspondientes.
A54 Conocer y utilizar canciones para promover la educación auditiva, rítmica y vocal.
A55 Saber utilizar el juego como recurso didáctico, así como diseñar actividades de aprendizaje basadas en principios lúdicos.
A56 Elaborar propuestas didácticas que fomenten la percepción y expresión musicales, las habilidades motrices, el dibujo y la creatividad.
A60 Conocer y aplicar los procesos de interacción y comunicación en el aula, así como dominar las destrezas y habilidades sociales necesarias para fomentar un clima que facilite el aprendizaje y la convivencia.
A62 Relacionar teoría y práctica con la realidad del aula y del centro.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas y tomar decisiones de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, autocrítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa y espíritu emprendedor.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B8 Capacidad de adaptación a situaciones novedosas.
B10 Capacidad de análisis y síntesis.
B11 Capacidad de búsqueda y manejo de información.
B12 Capacidad de organización y planificación.
B15 Capacidad para asumir la necesidad de un desarrollo profesional continuo, a través de la reflexión sobre la propia práctica.
B17 Capacidad para presentar, defender y debatir ideas utilizando argumentos sólidos.
B18 Capacidad para relacionarse positivamente con otras personas.
B23 Habilidades sociales para ejercer el liderazgo en el aula.
B25 Utilización de las TIC en el ámbito de estudio y del contexto profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Situar o papel do xogo motor, a súa importancia e repercusions no contexto da Educación Infantil. A1
A4
A5
A6
A53
B3
B6
B17
Saber utilizar o xogo como medio e como contido de ensino - aprendizaxe en si mesmo. A5
A21
A53
A55
A62
B2
C1
Experimentar intervencións prácticas a través do xogo motor analizándoas críticamente. A54
A55
A56
A62
B3
B15
Valorar críticamente a presenza do xogo no ámbito da Educación Infantil. A45
A53
B3
Capacidade para realizar unha análise estructural e funcional crítico no deseño e realización do xogo motor infantil. A53
A62
B3
B10
Capacidade para ofrecer aos alumnos de Educación Infantil recursos lúdico-motores diversos para un adecuado desenvolvemento da motricidad infantil. A33
A54
A56
A62
B2
C7
Ser capaz de analizar o xogo da infancia e obter información de utilidade para futuras intervencións didácticas. A23
A60
B1
B3
B8
C6
Capacidade para deseñar, xustificar, aplicar e evaluar propostas de intervención para traballar a través do xogo motor na Educación Infantil. A29
A54
A55
A56
A62
B4
B5
B6
B11
B12
B18
B23
B25
C1
C3
C8

Contenidos
Tema Subtema
BLOQUE 1: FUNDAMENTOS TEÓRICOS DO XOGO Este bloque está formado por temas que abordan a parte teórica da materia.
Tema 1. Marco conceptual do xogo motor. - Concepto e características do xogo.
Tema 2. Fundamentos teóricos do xogo. - Diversos enfoques que xustifican a presenza do xogo na infancia.
Tema 3. O xogo na Educación Infantil e a evolución das suas formas. - A evolución do xogo na etapa infantil e a súa relación coa motricidade.

Tema 4. O xogo motor no currículo da Educación Infantil. - Análise do xogo no currículum de Educación Infantil.
- O emprego do xogo para o desenvolvemento motor en idade infantil.


Tema 5. O xogo motor e a sua didáctica. - Didáctica e metodoloxía do xogo.
- Organización de espazos lúdicos.
- Xogo e programación.
BLOQUE 2: PROPOSTAS DE INTERVENCIÓN PARA O DESENVOLVEMENTO DE ACTIVIDADES FÍSICAS A través DO XOGO
Neste bloque abordaranse as diferentes temáticas a través de dúas formas:
- por medio de sesións teórico-prácticas dirixidas polo docente;
- por medio de prácticas dirixidas polo alumnado aos seus compañeiros e observadas polo docente.


Tema 6. Propostas prácticas de intervención a través do xogo motor.
Abordaranse diversas propostas de carácter práctico. Sirvan de exemplo o emprego de:
- Xogos para o desenvolvemento da creatividade.
- Xogos para o desenvolvemento das habilidades motrices básicas.
- Propostas lúdicas para o traballo sensorial.
- Xogos para o desenvolvemento das capacidades perceptivo-motrices.
- Xogos motrices a través do conto, a danza e as cancións.
- Xogos motrices e emprego de recursos didácticos e materiais alternativos.
- Instalacions de xogo.
- Xogos de representación e expresión, entre outras propostas.

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Actividades iniciales B1 B10 C7 1 2.5 3.5
Aprendizaje colaborativo A1 A4 A5 A53 A54 A55 A56 A60 B1 B2 B3 B5 B6 B12 B15 B17 C1 2 4 6
Prueba mixta A1 A4 A5 A53 A54 A55 B1 B2 B10 2 20 22
Sesión magistral A1 A4 A53 A54 B3 B8 B15 C7 8 8 16
Simulación A1 A6 A29 A53 A54 A55 A56 A60 A62 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B15 B17 C1 2 4 6
Trabajos tutelados A1 A4 A5 A21 A23 A29 A33 A45 A53 A55 A56 A60 A62 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B11 B12 B15 B18 B23 B25 C1 C3 C6 C7 C8 3 22.5 25.5
Práctica de actividad física A1 A4 A54 A55 A56 B1 B3 B4 B5 B12 13 19.5 32.5
 
Atención personalizada 1 0 1
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Actividades iniciales Ao comezar o curso lévanse a cabo actividades iniciais tanto na teoría coma na práctica para coñecer as competencias, intereses e motivaciones do alumnado para o logro dos obxectivos a alcanzar. Así poderemos coñecer información de interese (punto de partida) para articular mellor a docencia e optimizar os procesos de ensino-aprendizaxe.
Aprendizaje colaborativo Levaranse a cabo diversos traballos guiados polo docente no aula e tamén a través da Facultade Virtual. Estes traballos organizaranse en pequenos grupos que traballarán conjuntamente na resolución de problemas concretos.
Prueba mixta Realizarase unha proba obxectiva na data data marcada oficialmente pola Universidade da Coruña. A proba pode incluír preguntas longas, curtas e/ou tipo test e versará sobre todos aqueles contidos abordados tanto nas sesións teóricas como nas prácticas.
Sesión magistral Os temas correspondentes ao bloque 1 da asignatura serán expostos no aula a través de diferentes medios: explicación oral, apoio con presentacións informáticas, visualización de materiais didácticos en soporte CD,DVD e VHS.
Simulación Consiste na representación a través do contos motores e actividades de expresión dramática de situacións procedentes da realidade. Os alumnos poderanse baixo condicións hipotéticas a partir dun tema ou situación problema elixido por eles de antemán, ante a cal ponse a proba a súa expresión corporal, capacidade comunicativa, de resolución de problemas e creatividade.
Trabajos tutelados Realizarase un traballo teórico - práctico. Consiste no deseño e posta en práctica dunha sesión de xogos motores cunha temática asignada polo docente, para aplicar a un ciclo concreto de Educación Primaria. O traballo realizarase en grupo e contará un 20% da nota global.
Práctica de actividad física A través desta metodoloxía realizaranse prácticas no pabellón universitario a través dos contidos da materia e aplicados aos diferentes ciclos da Educación Primaria. As prácticas serán de dous tipos: - practicas dirixidas polo docente e desenvolvidas polos alumnos; - practicas supervisadas polo docente e dirixidas polos alumnos aos seus compañeiros.

Atención personalizada
Metodologías
Aprendizaje colaborativo
Trabajos tutelados
Descripción
Aprendizaxe colaborativo:
- realizaranse diversos traballos en clase e a través da Plataforma Virtual (Moodle) para desenvolvelos individualmente ou en grupos. Nalgúns casos será necesario que o profesorado guie este traballo para o seu axuste de face á consecución dos obxectivos da materia.

Traballos tutelados:
- dedicarase un tempo para todo o grupo no que se explicará en que consiste o traballo;
- cada grupo debe reunirse polo menos unha vez coa docente. Así se establecerá a validez do deseño e contidos de traballo para a súa posta en práctica, establecéndose as correcciones oportunas para á súa exposición.

Nesta materia non se admite dispensa académica de exención de asistencia.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Aprendizaje colaborativo A1 A4 A5 A53 A54 A55 A56 A60 B1 B2 B3 B5 B6 B12 B15 B17 C1 O alumnado cada vez que se aplique esta metodoloxía grupal deberá entregar por escrito os traballos realizados polo grupo. Valorarase o seu adecuación aos obxectivos previstos para cada traballo en concreto.
30
Prueba mixta A1 A4 A5 A53 A54 A55 B1 B2 B10 Realizarase na data marcada oficialmente pola Universidade da Coruña. Será de caracter teórico e/ou práctico podendo conter preguntas tema, curtas e/ou tipo test.
30
Trabajos tutelados A1 A4 A5 A21 A23 A29 A33 A45 A53 A55 A56 A60 A62 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B11 B12 B15 B18 B23 B25 C1 C3 C6 C7 C8 Realizarase un traballo de aplicación dos contidos desenvolvidos en clase. O traballo poderase realizar individualmente ou en grupo (ata 5 integrantes).A profesora especificará os requisitos formais de presentación dos traballos, tanto a súa parte escrita como a parte oral. O cumprimento de devanditos requisitos é imprescindible para que os traballos sexan aceptados.
40
 
Observaciones evaluación

Primeira oportunidade: para acceder á avaliación descrita anteriormente, será obligatoria a asistencia ao 80% das horas presenciales da materia. Non só bastará a asistencia senón que se computará tamén a participación activa do alumnado. É necesario superar unha puntuación mínima nos distintos apartados da avaliación para que fagan media entre eles.

Segunda oportunidade: ao alumnado que asista a máis dun 80% das horas presenciales na primeira oportunidade, conservaránselle as cualificacións que alcancen a puntuación mínima sinalada pola profesora. Terá que repetir as partes da avaliación que non alcancen ese mínimo.

O alumnado que non asista ao 80% das horas presenciales da materia na primeira oportunidade, ten á súa disposición un modelo de avaliación alternativo, que será o mesmo para ambas oportunidades: proba mixta (100%), realizada na data marcada oficialmente pola Universidade da Coruña e na que se deberá demostrar o dominio dos contidos teórico-prácticos da asignatura.

Nesta materia non se admite dispensa académica de exención de asistencia.


Fuentes de información
Básica

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-Bantulá, J. (2001). Juegos motrices cooperativos. Paidotribo: Barcelona.

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-Caillois, R. (1958). Teoría de los juegos. Seix Barral: Barcelona.

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-Conde, J. L. y Viciana, V. (1997). Fundamentos para el desarrollo de la motricidad en edades tempranas. Aljibe: Málaga.

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- Diez Navarro, M.C. (2007): Mi escuela sabe a naranja.Barcelona: Graó.

- Diez Navarro, M.C. (2010): La oreja verde de la escuela. Madrid: Ediciones de la Torre.

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- Diez Navarro, M.C. (2013): 10 ideas clave de la educación infantil. Barcelona: Graó.

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- Frías, C. (2005). Guía para estimular el desarrollo infantil de los 45 días al primer año. Sevilla: MAD.

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-Palacios, J; Fraguela, R y Varela, L (1996). Xogos cooperativos e actividades infantís. Educar na cooperación no ámbito escolar. Lea: Santiago.

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-Ramírez, I. (2009b). 99 juegos deexpresión corporal y musical (5 años). Sevilla: Wanceulen.

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-Vila, B.y Cardo, C. (2005). Material sensorial (0-3 años). Barcelona: Graó.

-Zukunft-Huber,B. (2001). Gimnasia para bebés. Barcelona: Paidotribo.

NOTA: esta bibliografía puede ampliarse durante la materia y también complementándola con la bibliografía de la guía docente de la materia de 2º curso de Grado de Educación Infantil "Didáctica de la Expresión Corporal".

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
Psicología del desarrollo de 0 a 6 años/652G01004
Didáctica de la expresión corporal/652G01020
Diseño de proyectos educativos de 0 a 3 años/652G01021

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario
Educación psicomotriz y habilidades motrices/652G01039

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