Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Didáctica da dramatización e do teatro infantil Código 652G01042
Titulación
Grao en Educación Infantil
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Rodriguez Lopez-Vazquez, Alfredo
Correo electrónico
alfredo.lopez-vazquez@udc.es
Profesorado
Couto Cantero, Pilar
Rodriguez Lopez-Vazquez, Alfredo
Correo electrónico
pilar.couto@udc.es
alfredo.lopez-vazquez@udc.es
Web
Descrición xeral La asignatura se propone actuar en el terreno teórico, aclarando la comprensión de conceptos básicos sobre teatro, dramatización, teatralidad y en el terreno práctico, dotando al alumnado de la capacidad de proponer acciones educativas en el período 0-6 años en lo que atañe a la producción de actividades con carácter didáctico para aplicar a grupos de niños de educación infantil dentro de un plan educativo general.

Competencias do título
Código Competencias do título
A40 Promover o interese e o respecto polo medio natural, social e cultural a través de proxectos didácticos adecuados.
A42 Coñecer o currículo de lingua e lectoescritura desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes.
A43 Favorecer as capacidades da fala e da escritura.
A44 Coñecer e dominar técnicas de expresión oral e escrita.
A45 Coñecer a tradición oral e o folclore.
A46 Comprender o paso da oralidade á escritura e coñecer os diferentes rexistros e usos da lingua.
A47 Coñecer o proceso de aprendizaxe da lectura e a escritura e o seu ensino.
A48 Afrontar situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multilingües.
A49 Recoñecer e valorar o uso adecuado da linguaxe verbal e non verbal.
A50 Coñecer e utilizar adecuadamente recursos para a animación á lectura e á escritura.
A51 Adquirir formación literaria e en especial coñecer a literatura infantil.
A52 Ser capaz de fomentar unha primeira aproximación a unha lingua estranxeira.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
B10 Capacidade de análise e síntese.
B11 Capacidade de busca e manexo de información.
B12 Capacidade de organización e planificación.
B15 Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica.
B16 Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes.
B17 Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos.
B19 Comunicación oral e escrita na lingua materna.
B20 Coñecemento de outras culturas e de outras costumes.
B21 Coñecemento e comunicación en linguas estranxeiras.
B25 Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Debater sobre cuestións relacionadas con psicoloxía do personaxe, dinámica de grupos e formulación e resolución de conflitos. A40
A42
A43
A44
A45
A47
A48
B7
B10
B11
B16
B17
B19
B21
B25
C1
C2
Entender críticamente os textos de base para o proceso de dramatización. A43
A44
A46
A47
A48
A49
A50
A51
B11
B21
C2
Planificar e desenvolver un espectáctulo dramático adecuado ao nivel educativo correspondente. A40
A44
A46
A49
A52
B7
B12
B15
B16
B17
B19
B20
B21
B25
C1
C2
C3
C8

Contidos
Temas Subtemas
Elementos do feito teatral. Corpo, movemento, texto e espazo.
Elementos da dramatización. Conflito, grupo e norma.
Temáticas e propostas pedagóxicas. Conflitos persoais, conflitos familiares, conflitos de grupo. Formas de intervención.
Eixos didácticos: análise de microtextos. Fábula, conto e elementos de dramatización.
Transfondo psicolóxico. Modelos teóricos. Hipóteses psicopedagóxicas e proxeccións educativas.
Elementos prácticos da dramatización na etapa infantil. Obxectos, contextos, espazos e simbolización.
Elaboración dun proxecto de dramatización. Aplicación práctica de contidos teóricos.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A40 A46 A47 A50 A51 B10 B11 8 24 32
Discusión dirixida A43 A48 B15 B17 B19 B20 C3 8 16 24
Mesa redonda A44 B7 B16 B25 C8 7 21 28
Obradoiro A42 A45 A49 A52 B12 B21 C1 C2 8 16 24
 
Atención personalizada 4.5 0 4.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas .
Discusión dirixida .
Mesa redonda .
Obradoiro .

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Obradoiro
Descrición
Traballo de seminario semanal, individual e por grupos. Planificacion titorial.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A43 A48 B15 B17 B19 B20 C3 . 40
Obradoiro A42 A45 A49 A52 B12 B21 C1 C2 . 60
 
Observacións avaliación

O obradoiro implica todo o proceso desde a planificación inicial dos traballos de cada grupo ata o momento da representación final da obra. Nese sentido integra xa a actividade de 'lectura', que é inicial, desde a primeira semana do curso e que debe servir para a planificación e debate gradual sobre a forma e o contido do proceso xeral. A 'discusión dirixida' plásmase no dobre traballo escrito, colectivo e individual, que cada grupo e cada alumno deben presentar unha vez feita a representación, de modo que se está cualificando tanto a capacidade de traballo en grupo como as propostas individuais sobre ese traballo e a súa crítica e alternativas. Así pois, no concepto 'taller' intégrase todo o proceso constante, ao longo de catro meses e que se basea na creación, con todo o que isto leva. En canto á 'discusión dirixida', para a que se deben utilizar as consultas en tutorías, tanto individuais como en grupo, o que se cualifica é a plasmación escrita do proceso global, nos seus dous niveis. 

Para calquera outro tipo de avaliación consultar ao docente.


Fontes de información
Bibliografía básica

Alonso de Santos, José Luis (1999). Escritura dramática. Madrid: Castalia.

Boal, Augusto (2009). Teatro del oprimido. Barcelona: Alba.

Bowell, P. & B. S. Heap (2017). Putting Process Drama into Action. The Dynamics of Practice. Routledge.

Cañas, Jesús (2008). Didáctica de la expresión dramática. Una aproximación a la didáctica teatral en el aula. Barcelona: Octaedro.

Casanova Fuentes, Andrea y Couto-Cantero, Pilar (2018). English Language in the Classroom: A Text Dramatization Experience in Galicia. DIGILEC. Revista Internacional de Lenguas y Culturas 5, pp. 52-69. DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2018.5.0.4988

http://revistas.udc.es/index.php/DIGILEC/issue/view/216

Castronuovo, J. (2008). Lecciones de pantomima. Madrid: Fundamentos.

Couto-Cantero, Pilar (2014). Un modelo teórico-práctico: la transpodidáctica textual. Usos y aplicaciones para la enseñanza y aprendizaje de lenguas. Didáctica. Lengua y Literatura, 26. 105-129. ISSN: 1130-0531.  http://dx.doi.org/10.5209/rev_DIDA.2014.v26.46836

 Couto-Cantero, Pilar & Fernández Maceiras, Tanya (2011). Stakeholders Values, Attitudes and Purposes towards the Teaching and Learning of a Foreign Language through Drama in Béatrice Boufoy-Bastick Ed. The International Handbook of Cultures of Teacher Education: Comparative international issues in Curriculum and Pedagogy. 195-210. Strasbourg. France: ANALYTRICS. ISBN: 979-10-90365-01-8 (hbk.).

Couto-Cantero, Pilar & Fernández Maceiras, Tanya (2011). Implementing and Supporting Drama in the EFL Early Childhood Classroom through Storybooks – A Classroom Action-Research in a Bilingual School in Spain in Tchibozo, G., Ed. (2011), Proceedings of the 3rd Paris International Conference on Education, Economy and Society, Analytrics: Strasbourg (France).  155-162. ISBN 978-2-9533842-9-1. Diponible en http://analytrics.org/Documents/Actes%20-%20Proceedings%202011.pdf 30 de junio de 2011.

 Couto-Cantero, Pilar (2011). La promoción del multiculturalismo a través del cuento infantil en López Martínez, D. (Ed.). Actas del XII Congreso Internacional de Literatura Española Contemporánea. El papel de la literatura, el cine y la prensa (TV/ Inernet/MAV) en la configuración y promoción de criterios, valores y actitudes sociales. Andavira: Santiago de Compostela. 107-119. ISBN: 978-84-8408-665-9.

Couto-Cantero, Pilar & Fernández Maceiras, Tanya (2011). Stakeholders Values, Attitudes and Purposes towards the Teaching and Learning of a Foreign Language through Drama in Béatrice Boufoy-Bastick Ed. The International Handbook of Cultures of Teacher Education: Comparative international issues in Curriculum and Pedagogy. 195-210. Strasbourg. France: ANALYTRICS. ISBN: 979-10-90365-01-8 (hbk.).

Furman, Lou (2000), “In Support of Drama in Early Childhood Education, Again”. Early Childhood Education Journal, Vol. 27, No. 3, 2000.

García del Toro, Antonio (2011). Teatralidad, cómo y por qué enseñar textos dramáticos . Barcelona: Graó.

Lázaro Cantarín, Julio (1998). Taller de teatro. Madrid: CCS.

Kagan, S.L. (1990), “Children's Play – The journey from theory to practice”. In E. Klugman & S. Smilansky (Eds.). Children's Play and Learning: Perspectives and policy implications (pp. 173–187). New York: Teachers College Press.

Kerman, Gertrude L. (1961), Plays and Creative Ways with Children, New York: Harvey House.

Renel, G. (2000). El lenguaje corporal. Madrid: Edaf.

Rodríguez López-Vázquez, A. (1993), "La didáctica del hecho teatral", Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, pp. 169-174.

- - - - -  (1997), "Elementos didácticos del teatro", en Cantero, F. et al.  (Eds.), ob.cit., pp. 401-404.

- - - - -  (1998), "Actitudes, valores y normas de la literatura infantil y juvenil. De R. L. Stevenson a Crompton", en Cabo, R. (Dir.),  ob.cit.; pp. 1-20.

Sánchez Montes, M.J. (2004). El cuerpo como signo. Madrid: Biblioteca Nueva.

Smilansky, S. (1968), The effects of sociodramatic play on disadvantaged preschool children, New York: Wiley.

Svoboda, J. (1993). The secret of theatrical space. Nueva York: Applause, Theater Books.

Tejerina, I. (1994), Dramatización y teatro infantil. Dimensiones psicopedagógicas y expresivas, Madrid: Siglo XXI.

- - - - - (2000), "La literatura dramática infantil. Luces y sombras", ADE Teatro. Revista de la Asociación de Directores de Escena de España, 80; pp. 102-107.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Literatura infantil e a súa didáctica/652G01024

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Educación psicomotriz e habilidades motrices/652G01039

Materias que continúan o temario
Didáctica da expresión corporal/652G01020

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías