Identifying Data 2019/20
Subject (*) Counselling, Tutorials and Quality Code 652G02012
Study programme
Grao en Educación Primaria
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Basic training 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador
Rodicio Garcia, Maria Luisa
E-mail
m.rodicio@udc.es
Lecturers
Rodicio Garcia, Maria Luisa
E-mail
m.rodicio@udc.es
Web
General description Nesta materia recóllense os conceptos básicos da orientación e titoría no contexto da Educación Primaria. O docente é titor dun grupo de alumnos/as e debe coñecer esa función e saber como concretala no día a día da súa aula. Aquí van atopar respostas a como facelo para conseguir que a acción tutorial sexa, na práctica, parte do que-facer docente, contribuíndo así ao desenvolvemento integral dos estudantes e a mellorar a calidade da educación na devandita etapa.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A6 Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe.
A12 Abordar e resolver problemas de disciplina.
A18 Participar na definición do proxecto educativo e na actividade xeral do centro atendendo a criterios de xestión de calidade.
A20 Mostrar habilidades sociais para entender ás familias e facerse entender por elas.
A21 Coñecer e saber exercer as funcións de titor e orientador en relación coa educación familiar no período 6-12.
A22 Relacionar a educación co medio, e cooperar coas familias e a comunidade.
A23 Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalidade; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable.
A24 Coñecer a evolución histórica da familia, os diferentes tipos de familias, de estilos de vida e educación no contexto familiar.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B14 Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual.
B15 Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información.
B17 Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo.
B21 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B22 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B23 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B24 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B25 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Determinar e propoñer propostas de acción para a atención á diversidade A6
A12
Enumerar as funcións do titor e orientador en relación cos diferentes axentes educativos e explicar o que isto conleva asegurando a calidade do proceso A18
A21
A22
B24
Lembrar o referente á familia (evolución, tipos, funcións, estilos de vida e educación) A24
Poñer en práctica as competencias sociais en relación con alumnado, familias, compañeiros e outros profesionais A20
B2
B14
B15
C3
Reflexionar sobre a incidencia de factores que afectan á educación familiar e escolar tendo en conta os principios éticos da práctica profesional e persoal. A23
B17
B23
Defender a necesidade da formación continua como profesional e cidadán C5
C7
Reproducir os aspectos máis relevantes da orientación e a titoría como factores chave da calidade do ensino e mostrar a súa aplicación a diferentes situacións. B21
B22
B25

Contents
Topic Sub-topic
Conceptualización da orientación e titoría Carácter polisémico do concepto de orientación
A orientación na aula: concepto de titoría
Principios legais e psicopedagógicos que rexen a orientación e a acción tutorial Normativa legal vixente
Os principios da orientación
Aplicación dos principios na acción orientadora
Liñas prioritarias da acción tutorial na Educación Primaria Áreas da orientación en Educación Primaria
A prevención e o desenvolvemento como prioridade
Funcións do profesorado titor Cos alumnos
Coas familias
Coa comunidade educativa
Coa comunidade en xeral
O Plan de acción tutorial (P.A.T.) como elemento de calidade do sistema educativo Definición
Elaboración
Evaluación
Recursos para a acción tutorial: Técnicas e instrumentos A entrevista
A observación
O sociograma
Dinámicas de grupo
As TIC

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A23 2 0 2
Document analysis A21 A22 A24 B15 C3 1 17 18
Collaborative learning A6 A23 B14 B15 B17 B23 B25 C3 4 8 12
Guest lecture / keynote speech A18 A21 A22 A24 B2 12 0 12
Directed discussion A12 C7 2 2 4
Supervised projects A23 6 34 40
Oral presentation B2 C3 3 4 7
Mind mapping B14 B15 B17 B23 C3 3 4 7
Research (Research project) A20 A21 A22 B14 B15 B17 B22 B23 B24 C3 3 3 6
Simulation A6 A12 A18 A20 A21 A22 B2 B14 B21 B22 B24 C5 1 6 7
Mixed objective/subjective test A6 A12 A18 A20 A21 A22 A23 A24 2 22 24
Events academic / information C7 1 9 10
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Nas que os estudantes mostrarán os seus preconceptos acerca da materia obxecto de estudo, a trávés de técnicas como o brainstorming
Document analysis Accederán a textos indicados pola profesora así como a outros aos que chegarán eles sós partindo dalgunha indicación. Teranos que ler e responder a algunhas cuestións que se expoñan.
Collaborative learning Propoñeranse unha serie de actividades grupales, para realizar dentro e fose da aula.
Guest lecture / keynote speech Na que a profesora explicará diferentes contidos teóricos do programa.
Directed discussion Debates na aula partindo de temas que se presenten así como doutros que teñan que ver coa actualidade do campo de estudo.
Supervised projects Haberá unha serie de traballos de diferente nivel de esixencia, que realizarán ao longo do curso baixo a tutela da profesora
Oral presentation Pediráselles que presenten na aula algún dos traballos feitos.
Mind mapping Realizarase un mapa conceptual da asignatura que permita ao estudante realizar unha síntese da mesma e visualizar, de maneira global, todos os contidos e a súa conceptualización
Research (Research project) Desenrolarase un proxecto de investigación para que o alumnado se familiarice con este tipo de metodoloxía de traballo co que iniciaránse na investigación, algo que terán que empregar no seu futuro profesional e, de maneira máis inmediata, ao enfrentarse ao Traballo Fin de Grao.
Simulation Tenrán que deseñar unha actividade de tutoría e representala na aula, simulando unha situación o máis real posible.
Mixed objective/subjective test Proba que integra preguntas de ensaio, de resposta breve, e preguntas tipo test de resposta múltiple.
Events academic / information Propiciarase a asistencia a algún evento que se realice na Universidade e que redunde na súa formación.

Personalized attention
Methodologies
Mind mapping
Document analysis
Oral presentation
Supervised projects
Research (Research project)
Description
A través da análise de fontes se traballará a capacidade de análise e síntese.

Trátase de axudar ao estudante a encamiñar ben o trabajo solicitado, asesorar nos pasos a dar na súa elaboración e contribuir a un mellor aproveitamento das actividades propostas.

Expoñerán diferentes traballos interactivos desenrolados ao longo do curso.

O mapa conceptual permitiralles desenrolar a capacidade de análise e síntese.

Permitiralles iniciarse na investigación, algo útil e necesario para calquera profesional que vele pola calidade nas súas actuacións.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Simulation A6 A12 A18 A20 A21 A22 B2 B14 B21 B22 B24 C5 Valórase a capacidade do alumnado para deseñar unha acción de titoría así como a "posta en escena" da mesma.
10
Mind mapping B14 B15 B17 B23 C3 Valórase a selección de contidos, a relación entre os mesmos así coma o soporte dixital empregado 10
Mixed objective/subjective test A6 A12 A18 A20 A21 A22 A23 A24 Valórase a demostración de que se teñen adquirido as competencias traballadas ao longo do curso. Consta de dúas partes:
1) Proba tipo test con preguntas de resposta múltiple.
2) Proba de desenvolvemento de cuestións de maneira breve.
60
Oral presentation B2 C3 Valóranse tanto as habilidades comunicativas coma os contidos presentados 10
Research (Research project) A20 A21 A22 B14 B15 B17 B22 B23 B24 C3 Valórase o rigor ao plantexar e levar adiante un proxecto de investigación acerca das funcións do profesorado titor 10
 
Assessment comments

In order to be evaluated according to the previous planning, they must have an attendance of 80% to the interactive classes. To pass the subject must have a minimum of 3 points in the test and 2 points in the rest of activities. In the case of passing the practices and not passing the exam the final grade of the subject will be a maximum of 4 (corresponding to a 10 in the practices).

Students who do not meet the previous criterion (80% of attendance to the interactive ones), must make the examination that will be the 100% of the final qualification

.


Sources of information
Basic http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?id=BOE-A-1990-24172 (). .
http://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf (). .
Uruñuela, P.M. (2016 ). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia. Madrid: Narcea
Rodicio-García, M.L. e Iglesias-Cortizas, M.J. (2011). Acoso Escolar. Diagnóstico y prevención. Madrid: Biblioteca Nueva
Carrera, C., López, T., Matías, P. e Santamaría, C. (2016). Agenda de trabajo del orientador en centros educativos de Educación Infantil y Primaria. Madrid: Narcea
Hunter,C. (2016). Comprender y mejorar la conducta trabajando en grupo. Una metodología centrada en el alumnado. Madrid: Narcea
Sola Martínez, T. y López Sánchez, M. (2008). El Plan de Orientación y acción tutorial en Educación Infantil y Primaria: Recursos prácticos para su programación y ejecución. Madrid: Ed. Universitas S.A.
Pantoja, A. (2013). La acción tutorial en la Escuela. Madrid: Síntesis
Rodicio García, M.L. (2001). La Orientación en Galicia. Murcia: RIE
Angulo Vargas, A. (2009). La tutoría en la Educación Primaria. Madrid: Wolters Kluwer
Álvarez González, M. (2010). Los nuevos desafíos de la orientación educativa en el escenario escolar. . Revista ORIÓN, 5, 7-26.
Bisquerra, R. (Coord.) (2008). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis
Sobrado, L.; Fernández, E. y Rodicio, M.L. (2012). Orientación educativa. Nuevas perspectivas. Madrid: Biblioteca Nueva
Monge Crespo, C. (2009). Tutoría y orientación educativa. Madrid: Wolters kluwer

Complementary Renom, A. (2011). Educación emocional. Programa para educación primaria (6-12 años). (Libro electrónico).. Madrid: Wolters Kluwer.
Ovejero, A. (2013). El acoso escolar y su prevención. Madrid: Biblioteca Nueva
Marrodán Gironés, M.J. (2003). La acción tutorial en educación primaria. Madrid. ICCE
Marrodán Gironés, M.J. y Balebona Martínez, J.M. (2008). La calidad en la Orientación escolar. Madrid. ICCE
Galve, J.L. et al. (2009). PUES, ¡CLARO! Programa de estrategias de resolución de problemas y refuerzo de las operaciones básicas. (Col. De 6-12 años).. Madrid: CEPE.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

..



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.