Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Lingua e literatura castelá e a súa didáctica Código 652G02017
Titulación
Grao en Educación Primaria
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Carballal Miñan, Patricia
Correo electrónico
patricia.carballal@udc.es
Profesorado
Carballal Miñan, Patricia
Correo electrónico
patricia.carballal@udc.es
Web http://http://www.educacion.udc.es/
Descrición xeral 1. Desenvolvemento das competencias en expresión oral, lectura e escritura en lingua castelá. Coñecemento e dominio de técnicas de expresión oral e escrita.
2. Características da aprendizaxe de linguas en contextos multilingües.
3. Desenvolvemento e avaliación de contidos curriculares de lingua castelá a través dos recursos didácticos axeitados.
4. Adquisición de formación literaria e de coñecementos básicos de Literatura Castelá.
5. Panorámica actual da Literatura Infantil e Xuvenil en lingua castelá.
6. Literatura e aprendizaxe lingüística. A utilización escolar dos diferentes xéneros literarios e doutros textos. A biblioteca na aula.

Competencias do título
Código Competencias do título
A43 Comprender os principios básicos das ciencias da linguaxe e a comunicación.
A44 Adquirir formación literaria e coñecer a literatura infantil.
A45 Coñecer o currículo escolar das linguas e a literatura.
A46 Falar, ler e escribir correcta e adecuadamente nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
A47 Coñecer o proceso de aprendizaxe da linguaxe escrita e o seu ensino.
A48 Fomentar a lectura e animar a escribir.
A49 Coñecer as dificultades para a aprendizaxe das linguas oficiais de estudantes de outras linguas.
A50 Afrontar situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multilingües.
A51 Expresarse, oralmente e por escrito nunha lingua estranxeira.
A52 Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover as competencias correspondentes aos estudantes.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
B8 Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente.
B9 Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita.
B10 Capacidade de expresión oral e escrita en varias linguas (a lo menos nunha lingua estranxeira).
B11 Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas.
B15 Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información.
B21 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B22 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B23 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B24 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B25 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquirir formación literaria e coñecer a literatura infantil. A44
B21
B22
C8
Coñecer o currículo escolar das linguas e a literatura. A45
A50
B23
B24
B25
Coñecer o proceso de aprendizaxe da linguaxe escrita e o seu ensino. A43
A46
A47
A49
B9
B10
B11
C2
Fomentar a lectura e animar a escribir. A48
A51
C3
Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover as competencias correspondentes aos estudantes. A52
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. B7
Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente. B8
Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. B15
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. C1

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Didáctica da lingua e a literatura en Educación Primaria. 1. O currículum de Lingua e literatura castelá en Educación Primaria. O papel de la lengua e o papel da literatura. Documentos de centro e Plan lector.
2. A competencia comunicativa e a educación literaria. Habilidades lingüísticas a través da literatura. Técnicas de expresión oral e escrita a través dos textos literarios: ler, escribir, narrar, recitar e contar.
3. Paradigmas teóricos da educación literaria. Educación literaria formal e non formal.
4. El aprendizaje de la lengua y de la literatura en contextos multilingües.
5. O/a docente como mediador/a.
Tema 2. A literatura infantil e xuvenil e a literatura en lingua castelá. 1. Breve panorama da LIX universal.
2. A LIX en lingua castelá: pasado e presente.
3. Literatura infantil vs. literatura xuvenil: concomitancias e diferencias.
4. Literatura castelá en Educación Primaria: clásicos, adaptacións, canon, enfoques historicistas e alternativas de educación literaria.

Tema 3. Álbum ilustrado 1. Álbum ilustrado: definición, tipos e características principais.
2. Álbum ilustrado na aula: lectura en voz alta e faladoiro literario como métodos do desenvolvemento da competencia comunicativa e da formación literaria.
3. Deseño, posta en práctica e avaliación dunha proposta lingüística e literaria para Educación Primaria a partir dun álbum ilustrado.
Tema 4. Didáctica da narración. 1. Subxéneros narrativos.
2. O conto tradicional: historia e tradición hispánica
3. A escritura creativa e a didáctica da narración nas aulas de Educación Primaria.


Tema 5. Didáctica da poesía.
1. A poesía en lingua castelá para alumnado de Educación Primaria: historia, xéneros e libros.
2. A escritura creativa e a didáctica da poesía nas aulas de Educación Primaria.
Tema 6. Didáctica do teatro 1. O teatro escolar e a dramatización como recursos educativos nas aulas de lingua e literatura en lingua castelá.
2. Novas formas de teatro na aula.
Tema 7. Bibliotecas escolares e bibliotecas de aula. 1. O papel da biblioteca escolar: espazo, uso, colección e significado
2. A biblioteca de aula.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Aprendizaxe colaborativa A43 A44 A45 A46 A47 A48 A49 A50 A52 B11 B15 B21 B23 B24 B25 C2 C3 15 20 35
Aprendizaxe servizo A43 A44 A45 A46 A48 A50 A51 A52 B7 B8 B9 B10 B15 B21 B22 B23 B24 B25 C1 C8 15 20 35
Resumo A46 A47 B7 B8 B9 B15 C1 20 40 60
Lecturas A44 A45 A47 A48 B15 10 0 10
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Aprendizaxe colaborativa Participación de todos os alumnos e alumnas na construción dos saberes e na análise crítica dos contidos presentados na materia.
Aprendizaxe servizo Intervención didáctica en torno á educacion literaria nun aula dun centro de Educación Primaria a raíz da detección de necesidades educativas.
Resumo Resumo e reflexión sobre as aprendizaxes adquiridas na materia.
Lecturas Os alumnos e alumnas deberán achegarse a un corpo bibliográfico indicado nas aulas e a varias obras literarias.

Atención personalizada
Metodoloxías
Aprendizaxe colaborativa
Aprendizaxe servizo
Descrición
A atención personalizada ao alumnado consistirá no asesoramento pedagóxico, didáctico e bibliográfico da materia, así como na dirección dos traballos titorizados e na súa corrección. A profesora estará dispoñíble no horario de titorías sinalado.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Resumo A46 A47 B7 B8 B9 B15 C1 Resumo e reflexión sobre as aprendizaxes adquiridas ao longo da materia. 30
Aprendizaxe servizo A43 A44 A45 A46 A48 A50 A51 A52 B7 B8 B9 B10 B15 B21 B22 B23 B24 B25 C1 C8 Intervención didáctica en torno á educacion literaria nun aula dun centro de Educación Primaria a raíz da detección de necesidades educativas. 70
 
Observacións avaliación

Os alumnos e alumnas presenciais (é dicir, aqueles que asistan a un 80% das clases), para superar a materia na oportunidade de xuño, deberán obter unha puntuación mínima de 5 puntos sobre 10 tanto no traballo tutelado como no resumo. Cunha nota inferior en calquera das dúas partes non superarán a materia e deberán presentarse á oportunidade de xullo para ser avaliados da parte que non superaran na convocatoria anterior.

Os alumnos e alumnas non presenciais (aqueles que falten a más dun 20% das clases) serán avaliados na oportunidade de xuño soamente mediante unha proba obxectiva na data fixada pola Xunta de Facultade.


Fontes de información
Bibliografía básica García Padrino, J. (2018). Historia crítica de la literatura infantil y juvenil en la España actual (1939-2015). Marcial Pons
Benegas, M. (2016). A juego lento : taller de poesía. Valencia: Litera
Tejerina Lobo. (). Algunas consideraciones pedagógicas sobre la poesía. http://www.biblioteca.org.ar/libros/132273.pdf
Puig e al. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de educación, núm extra 1, 45-67
Besora, R. (1992). Aproximación a la poesía a través del juego. Papeles de literatura infantil, núm. 15, pp. 3-12
Miret, I. et al. (2011). Bibliotecas escolares ¿entre interrogantes?. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte
Cerrillo, P. (2013). Canon Literario, Canon escolar, canon oculto. Cuaderns de Filologia. Estudis literaris, XVIII. pp. 17-13
Noia Campos, C. (2002). Contos galegos de tradición oral. Vigo : NigraTrea
Durán, C. et al. (2022). Del currículum a l’aula: planificació didàctica en llengua i literatura. Articles: Revista de didàctica de la llengua i de la literatura, 94, 11-20
Jover Gómez-Ferrer, G. (2020). Desplazar el centro: otra educación literaria es necesaria. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 90
Chambers, A. (2015). Dime. México: Fondo de Cultura Económica
García Carcedo, P. (2011). Educación Literaria y Escritura Creativa. Granada: GEU
Lomas, Carlos & Mata, J. (2014). El aprendizaje de la lectura literaria. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 66, 1133
Zipes, J. (2012). El irresistible cuento de hadas. Buenos Aires: Fondo de cultura económica
Díaz Plaja, Ana; G. Bordóns (2006). Enseñar literatura en secundaria La formación de lectores críticos, motivados y cultos. Barcelona: Graó
Díaz-Plaja Taboada, A. (2009). Entre libros. La construcción de un itinerario lector propio en la adolescencia. Lecturas adolescentes, Barcelona: Graó, pp. 119-150
Moreno, Víctor (1996). Escritura imaginativa. Abecedario de la escritura. Santiago de Compostela: Universiade de Santiago de Compostela
Achugar, E. & Lomas, C (2020). Ètica de la comunicació. Articles: Revista de didàctica de la llengua i de la literatura, n-um. 86, pp. 4-7.
Achugar, E. & Lomas, C. (2020). Ética de la comunicación, Revista de didàctica de la llengua i de la literatura, 86, 4-7.
Rodari, G. (1991). Gramática de la fantasía. Introducción al arte de contar historias. Barcelona: Aliorna
Morilla, L. e Hohan, S. A. (1999). Hacer escribir a los niños. La metodología del taller de escritura y consignas prácticas para incentivar el mundo creativo y novelesco de los niños. Barcelona: Grafein
Garralón, A. (2005). Historia portátil de la literatura infantil. Salamanca: Anaya
Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis
Zumthor, P. (1991). Introducción a la poesía oral. Madrid: Taurus
Jover Gómez-Ferrer, G. (2014). Itinerarios de lectura en secundaria. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 66, 2014
Motos, T. (1996). Juegos creativos de lenguaje. Santiago de Compostela: Universiade de Santiago de Compostela
Badia, D. & Vilà, M. (2000). Juegos de expresión oral y escrita. Barcelona: Graó
Rodari, G. (2004). Juegos de fantasía. Zaragoza: Edelvives
Aguilar, C. (2012). La didáctica de la lengua y la literatura y la teoría crítica. Lenguaje y textos, 36, 5-14.
Bombini, G. & Lomas, C (2022). La escritura creativa, otra vez. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, núm 96, pp. 6-9
Colomer, T. (2010). La evolución de la literatura infantil y juvenil en España. Ibby
Pelegrín, A. (1996). La flor de la maravilla. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez
Pelegrín, A. (1996). La flor de la maravilla. Juegos, recreos, retahílas.. Madrid: Fundación. Germán Sánchez Ruipérez
Muñoz Cáliz, B. (2020). La investigación sobre teatro infantil y juvenil en España: estado de la cuestión. Talía: Revista de estudios teatrales, 2, 5-15
Senís Fernández, J. (2021). La música enterrada: Galerías líricas en la poesía infantil actual. Contornos de la poesía infantil y juvenil actual. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, Edicion
Lluch, G. et alii. (2010). Las lecturas de los jóvenes. Barcelona: Anthropos
Machado, A. Mª. (2002). Lectura, escuela y creación literaria. Salamanca: Anaya
Achugar, E. & Lomas, C (2021). Leer el mundo: la formación de lectores críticos. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, núm 91, 2021
Lomas, C. (2016). Lo lingüístico es político. Cuadernos de pedagogía, núm. 465, pp. 56-61
Durán, C & Lomas, C. (2015). Los planes de lectura y escritura de centro. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 68, 5-8
Bombini, G. & Lomas, C. (2020). Otra educación literaria, Textos de didáctica de la lengua y la literatura,90, 4-6.
Pelegrín, A. (2008). Pequeña memoria recobrada: libros infantiles del exilio del 39. Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Subdirección General de Información y Publicaciones
Couto Palmeiro, V; Lamapereira, e Vieites, M. (1992). Práctica teatral na escola. Vigo: Ir Indo
Gonzalez Subías, J. L. (2020). Teatro por niños y para niños en la España de mediados del siglo XIX. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista del Grupo de Estudios del siglo XVII, 26, pp. 551-5
Prado Díez, D. (1996). Técnicas creativas y lenguaje total . Santiago de Compostela: Universiade de Santiago de Compostela
Moreno, V. (1998). Va de poesía. Navarra: Pamilela
Jover Gómez-Ferrer, G. (2018). ¿Qué clásicos para la secundaria obligatoria?. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 82, 7-12

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Literatura infantil e xuvenil e a súa didáctica/652G02029

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Teoría da educación/652G02001
Socioloxía da educación/652G02004

Materias que continúan o temario
Lingua castelá e a súa didáctica/652G02010
Literatura infantil e xuvenil e a súa didáctica/652G02029

Observacións

A asistencia regular ás aulas dará ao alumno ou alumna o dereito de realizar os traballos titorizados. Se o alumno ou alumna non cumpre con este requisito de asistencia (é dicir, falta máis dun 20% das horas) será avaliado unicamente mediante a proba obxectiva fixada en xuño pola xunta de facultade.

En ningún caso se permitirá o plaxio. De ser detectado en calquera traballo, exame ou outro documento entregado á profesora, este será avaliado directamente cun 0 (nunha escala do 0 ao 10).

Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar o respecto e a igualdade.

Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.

Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.

Todos os traballos serán enviados telematicamente e só se imprimirán en casos excepcionais, coa fin de facer un uso sustentable dos recursos e previr impactos negativos sobre o medio natural.

 




(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías