Identifying Data 2019/20
Subject (*) Social Science Teaching I Code 652G02019
Study programme
Grao en Educación Primaria
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador
Magdalena Vidal, Maria Victoria
E-mail
victoria.magdalena@udc.es
Lecturers
Magdalena Vidal, Maria Victoria
E-mail
victoria.magdalena@udc.es
Web
General description A materia Didáctica das Ciencias Sociais I aglutina unha boa parte das competencias profesionais do futuro mestre, non só como eixo referencial a partir do cal contextualizar o seu labor educativo, senón tamén como banco de recursos e procedementos metodolóxicos, especialmente orientados á área de “Coñecemento do medio Natural, Social e Cultural” da Educación Primaria.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A26 Coñecer o currículo escolar destas ciencias.
A30 Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover a adquisición de competencias básicas nos estudantes.
A31 Comprender os principios básicos das ciencias sociais.
A32 Coñecer o currículo escolar das ciencias sociais.
A33 Integrar o estudo histórico e xeográfico desde unha orientación instrutiva e cultural.
A34 Fomentar a educación democrática da cidadanía e a práctica do pensamento social crítico.
A35 Valorar a relevancia das institucións públicas e privadas para a convivencia pacífica entre os pobos.
A36 Coñecer o feito relixioso ao longo da historia e a súa relación coa cultura.
A37 Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover as competencias correspondentes nos estudantes.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B9 Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita.
B13 Lectura e interpretación de imaxes.
B14 Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual.
B15 Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información.
B17 Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo.
B21 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B22 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B23 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B24 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B25 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocer o marco teórico e metodolóxico para o desenvolvemento de unidades de ensino de Xeografía e Ciencias Sociais A26
B21
B22
Baseándose menor contido teórico e práctico coas áreas de espazo relaciondos A30
B23
Sabendo menor base epistemológica e metodolóxica do ensino da dimensión espacial A32
Identificar e caracterizar a principal clave conceptos sociais clave A31
Estratexias e recursos metodolóxicos, técnicas, medios, materiais e diferentes tipos de actividades para traballar os contidos sociais na Educacion Primaria A37
B14
B24
B25
Proxectar e desenvolver actividades e mteriales ao ensino e aprendizaxe de contidos sociais A26
B15
B17
C3
Adquirir os principios para a avaliación de contido social, tanto en termos de avaliación da aprendizaxe dos alumnos e práctica de ensino B4
B9
B17
C1
Para desenvolver recursos didácticos para o ensino valores do punto de vista do ambiente social e experiencia cultural A30
B13
Actividades prácticas e participar de discusións en grupo e debates con constuctiva crítico e actitude tolerante, baseándose adecuadamente as opinións e propostas e valorando a discrepancia eo diálogo como forma importante no adestramento de persoal B3
B5
C4
Saber como realizar procuras a través de Internet para a obtención de materiais de información relacionados co contido do tema. É dicir, a integración da tecnoloxía da información e comunicación no ensino de ciencias sociais A30
C3
Desenvolver a conciencia de pertencer a diferentes áreas espaciais nos seus aspectos socioeconómicos, políticos e culturais A33
B6
Desenvolver dimensión vocacional dos profesores a través da aprendizaxe ao longo da vida e mellorar o ensino B1
C7
C8
Fomentar unha actitude aberta, tolerante e solidario A34
A35
A36

Contents
Topic Sub-topic
Bloque 1 . As Ciencias Sociais e a Educación Primaria. Campos de estudo - A formación de coñecementos, habilidades, destrezas e habilidades sociais.
-Os campos de estudo da CCSS: Xeografía, Historia, Economía, Demografía, Antropoloxía, Socioloxía.
-A arte como ciencia social. A Historia e a Xeografía como parte dos estudos sociais. : As Ciencias Sociais e as súas finalidades educativas.
-Interdisciplinaridade
- Fins educativos (formación pensamento social, educación democrática, valores).
-O currículo nas Ciencias Sociais
Bloque 2. Metodoloxía -Condicións que debe darse a didáctica das ciencias sociais.
-Supostos nos que encadra a actividade educativa.
-A metodoloxía : principios xerais. Método e metodoloxía.
-Elementos do método. As técnicas. As estratexias. Diferenzas entre os Métodos e Técnicas.
Bloque 3. Etapas do desenvolvemento do neno. Percepción do espazo nas etapas do desenvolvemento do neno. -Técnicas para o desenvolvemento do concepto de espazo no neno. Espazo real e espazo representado.
-Introdución a planos e mapas. O plano da clase. O plano da escola. O plano da cidade. Estudando os mapas: escalas e sinais convencionais. Outras disciplinas sociais.

Bloque 4. Técnicas de ensino e avaliación
-Técnicas de traballo en grupo. Árbores conceptuais. Xogos de representación. Saídas e visitas.
-Novas tecnoloxías aplicadas ao ensino das CCSS
-Concepto de avaliación. Que se avalía. A avaliación conceptual, procedimentail e actitudinal. Cando avaliar. Pautas de avaliación
Bloque 5 A paisaxe I. A diversidade de paisaxes na comarca e na Comunidade Autónoma de Galicia.
Semellanzas e diferenzas con outras Comunidades Autónomas.
Semellanzas e diferenzas con outras Comunidades Autónomas.
- Comparación de paisaxes a partir de informacións diversas (mapas, fotografías, textos)
-Lectura e interpretación correspondentes a paisaxes coñecidas.
Bloque 6 A paisaxe II. Os elementos que compoñen a paisaxe natural, o relevo, o clima, a vexetación e as augas.
As gandes rexións naturais en España
A presenza humana na paisaxe.
-Preparación, realización e sistematización de observacións da paisaxe e os elementos que o configuran.
-Confección de maquetas, bosquexos e debuxos a partir da observación directa da paisaxe.
- Elaboración de planos e interpretación de planos e mapas simples usando sinais convencionais e aplicando nocións básicas de escala.
Bloque 7 Medio Físico. Aire e fenómenos atmosféricos. Rochas e solo. Factores e actividades humanas que degradan o solo.

-Elaboración e interpretacion de gráficos de temperatura e datos de tempo
-Manexo de instrumentos para técnicas de observación e medida de tempo atmosférico.
-Utilización de técnicas de recollida e clasificación de mostras de rochas e minerais (etiquetado, data, descrición do lugar sen alterar o medio).
-Elaboracion, realización e interpretación e interpretación de cuestionarios e entrevistas sobre os usos humanos dos elementos do medio físico (aira, auga, rochas, minerais, luz solar)
-Uso de técnicas para orientarse a través da observación dos elementos do medio físico (sol, estrelas, árbores, solanas , umbrías etc) e brúxula.
Bloque 8- Poboación e actividades humanas.
A poboación global: trazos demográficos. Os sectores de produción
-Construción e interpretación de gráficas de poboación elaboradas a partir de datos de obtención directa.
-Localización no mapa de agrupamentos de poboación e representación de movementos .
-Recollida, sistematización e interpretacións de informacións de diversas fontes (Internet,prensa) sobre a problemática laboral (paro, postos de traballo, subempleo) e a emigración.
Bloque 9. Organización social. A organización territorial do Estado, as políticas territoriais do estado, as políticas rexionais e de cohesión da UE. A ordenación do territorio. -Recollida e interpretación de información sobre os acontecementos da Unión Europea.
-Análise crítica sobre o funcionamento de diferentes organizacións e grupos sociais e os intereses dos seus membros.
Bloque 10- Medios de comunicación da información e transporte. Actividades de tempo libre -Planificación de itinerarios de viaxes simulados e reais utilizando diversos medios de transporte e situándoos no mapa
-Uso e consulta de guías de viaxe, folletos turísticos, mapas de estradas, etc. na planificación de itinerarios de viaxes simuladas ou reais.
- Planificación de actividades de lecer de forma autónoma e creativa

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Mixed objective/subjective test A26 A30 A31 2 18 20
Field trip B13 B15 B22 4 16 20
Guest lecture / keynote speech A37 B1 B21 B23 C3 21 23 44
Introductory activities B24 B25 C7 3 6 9
Oral presentation B4 B5 B6 B9 B17 C1 C4 3 5 8
Critical bibliographical B25 C7 C8 0 3 3
Introductory activities A32 A33 A34 B14 1 4 5
Online discussion A36 B3 0 2 2
Online forum B14 0 5 5
ICT practicals A35 5 26 31
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Mixed objective/subjective test Os contidos e actividades teóricas serán avaliados por un xuízo conxunto que avalía o contido científico e habilidades de razoamento, de síntese, de comparación e expresión escrita polos alumnos. Proba que integra preguntas escriba probas de ensaio obxectivas tipo preguntas probas En cantando preguntas Ensaio, recoller Abertas cuestións . Como obxectivas preguntas, y combinar preguntas de múltiple opción, ordenación, resposta curta, de discriminación, completos e / ou asociación
Field trip Os estudantes preparan, as actividades de deseño de clase, a continuación, aplicala las nas saídas ao medio ambiente.
Guest lecture / keynote speech Ser capaz de desenvolver unidades de ensino de ciencias sociais creativos e innovadores, empregando os contidos, procedementos actitudes axeitadas para cada tema. Guía y recursos de ensino é unha das competencias esenciais de este tema, así que ten un peso importante na avaliación.
Introductory activities
Editar actividades iniciais interese e participación dos alumnos en actividades de clase, pode servir para engadir un avaliación positiva na nota final.
Oral presentation O papel activo estudante, estrutura e sistematización de contidos, claridade da presentación, dominio da linguaxe e presentación tempo para presentar e defender a fronte da unidade de seus compañeiros Os alumnos terán que preparar e dirixir un resumo será avaliado dos suxeitos exhibiron. Van presentar os materiais multimedia para a exposición.
Critical bibliographical Editar bibliográfica recensión Realizaranse lecturas críticas, incluíndo, Resumos e Análises, capítulos de libros, revistas. Artigos calquera ou outro tipo de texto.
Introductory activities Editar As actividades iniciais interese e participación dos alumnos en actividades de clase, pode servir para engadir unha avaliación positiva en finais de notas
Online discussion Foro virtual .Debate e información interacambio, resolver dúbidas sobre o traballo e intercambio de enlaces a estudo e submisión de traballos a través da rede .Tics usando móbil, tablet ou o ordenador e editar PDI prácticas a través das TIC material de creación orixinal interactiva para o estudo das ciencias sociais en Primaria: fichas virtuais, esquemas virtuais, conceptuais mapas interactivos en liña como páxinas web, crear mapas persoais con Mapa egine, notas virtuais interactivas, creando grupos. O uso de recursos de rede para o estudo das ciencias sociais. animacións creando, presentacións online, vídeos de instrucións etc.
Online forum Foro Virtual Debate e información interacambio, resolver dúbidas sobre o traballo e intercambio de enlaces a estudo e submisión de traballos a través da rede .Tics usando móbil, tablet ou o ordenador e editar PDI
ICT practicals Prácticas a través das TIC material de creación orixinal interactiva para o estudo das ciencias sociais en Primaria: fichas virtuais, esquemas virtuais, conceptuais mapas interactivos en liña como páxinas web, crear mapas persoais con Mapa egine, notas virtuais interactivas, creando grupos. O uso de recursos de rede para o estudo das ciencias sociais. animacións creando, presentacións online, vídeos de instrucións etc.

Personalized attention
Methodologies
ICT practicals
Oral presentation
Online discussion
Online forum
Field trip
Description
Para a exhibición correcta ordenador tanto imaxes, vídeos, actividades prácticas e apoio, é importante consultar co profesor avances na creación de unidades didácticas, seguimento realizarase como un grupo na clase multimedia / clase. Van presentar os materiais multimedia para a exposición

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A26 A30 A31 Dominio de coñecementos teórico-práctico. O uso adecuado dos conceptos, coherencia e cohesión na articulación de ideas, expresión e formulación clara e léxico, sintáctica e ortográfica debe ser considerada. 30
ICT practicals A35
Prácticas realizadas a través dos tiques. creación orixinal de materiais multimedia, a aplicación práctica para as clases de Estudos Sociais no ensino primario, o dominio destes materiais, a orixinalidade das creacións Presentación en redes sociais tales prácticas.
12
Oral presentation B4 B5 B6 B9 B17 C1 C4

Charla das diversas unidades creadas en orixinais temas interactivos que forman parte deste actividades do curso. Usando tecnoloxías emerxentes, así como os conceptos teóricos e prácticos explicados
8
Guest lecture / keynote speech A37 B1 B21 B23 C3 Clases teóricas de diferentes conceptos que son parte do currículo do profesor de escola primaria. o dominio de conceptos científicos avaliaranse 40
Field trip B13 B15 B22

Preparación, deseño e actividades "in situ"; diferentes temas recollidos nas clases maxistrales.
10
 
Assessment comments

Na avaliación terase en conta a asistencia a clase nas sesións expositivas e a asistencia e a participación activa nas sesións de docencia interactiva. Valoraranse os coñecementos adquiridos, a comprensión e capacidade de síntese, a claridade expositiva oral e escrita e a participación e cumprimento nas tarefas que se encomenden tanto individuais como en grupo. A saída ao medio será obrigatoria.

Para superar a materia os/as alumnos/as deberán superar cada unha das dúas partes: probas mixta e a suma das demais partes, sendo necesario asistir ao 80% das clases. 

O alumnado a tempo parcial poderá optar entre facer a proba mixta, cun valor do 60%, e outra proba sobre as interactivas, cun valor do 40% (e superar ambas); ou unha proba escrita (60%) e un traballo tutelado (40%), previo acordo co profesorado (e aprobar ambas partes).


Sources of information
Basic García Ruíz, A.L. y Jiménez, J.A. otros (2006). Los principios científicos-didáctico: nuevo modelo para la enseñanza de la Geografía e Historia. . Granada . Universidad de Granada
http://galeon.com/didacticacisocial/index.html (). .
http://w3.cnice.mec.es/recursos/primaria/conocimiento/index.html (). .
http://www.educahistoria.com/cms/ (). .
http://www.educared.net/ (). .
http://www.indexnet.santillana.es/home.htm (). .
http://www.ine.es/tempus2/tempusmenu.htm (). .
http://www.librosvivos.net (). .
http://www.liceus.com (). .
http://www.lopedevega.es/users/juanjoromero/eso/curso3eso.htm (). .
http://www.masdearte.com/ (). .
http://www.nationalgeographic.com (). .
http://www.pais-global.com.ar/mapas/mapa00.htm (). .
http://www.prensaescrita.com/ (). .
http://www.profes.net (). .
http://www.proyectoalavista.com/ (). .
http://www.ub.es/histodidactica/ (). .
http://www.ucm.es/info/eurotheo/diccionario/ (). .
https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html (). .
Liceras Ruiz, A. ( 2004). Observar e interpretar el paisaje. Estrategias didácticas. Granada Grupo editorial Universitario.
AA.VV. (1999). Cómo hacer unidades didácticas más innovadoras. Sevilla. Díada
ALBACETE, C Y DELGADO, C (206). Conocimiento del medio social y cultural. Murcia, ICE
Carretero, M. otros (1995 ). Construir y enseñar . Las Ciencias Sociales y la Historia.. Madrid. Visor.
SOUTO, X.M. (1998). Didáctica de la Geografía. Problemas sociales y conocimientodel medio
SOUTO, X.M. (1998). Didáctica de la Geografía. Problemas sociales y conocimiento del medio. . Barcelona, Ediciones del Serbal,
Domínguez Garrido, C. coord.. ( 2004 ). Didáctica de las CCSS. Madrid, Pearson Prentice Hall
HERNÁNDEZ CARDONA, F.X. (2002). Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. Barcelona, Graó
AISENBERG, B. Y ALDEROQUI, S. (Comp.) (1994). Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y reflexiones. Buenos Aires, Paidós,
Batllori, R. y Casas, M. (2000 ). El conflicto y la diferenciación. Conceptos clave en la enseñanza de las Ciencias Sociales. . Lleida. Milenio.
GARCÍA RUÍZ, A.L. (2006 ). El conocimiento del medio y su enseñanza práctica en la formación del profesorado en educación primaria. Granada . Universidad de Granada
TREPAT,C.A. y COMES,P. (2000). El tiempo y el espacio en la didáctia de las ciencias sociales. Barcelona, Graó
Trepat, C. y Comes, P (1998 ). El tiempo y el espacio en la didáctica de las Ciencias Sociales. Ed. Graó
Benejam, P. Pagés, J, otros. (1997 ). Enseñar y aprender Ciencias Sociales. . Barcelona, ICE Horsori
ALBACETE, C.,CÁRDENAS, I. Y DELGADO, C. (2000). Enseñar y aprender la democracia. Madrid, Síntesis
Jorba, J., otros (2000). Hablar y escribir para aprender. Uso de la lengua en situación de enseñanza-aprendizaje desde las áreas curriculares.. ICE. Síntesis
Cañal, P. otros (1997). Investigar en la escuela : elementos para una enseñanza alternativa. Sevilla. Diada
Kieran, E. (1991 ). La comprensión de la realidad en la escuela infantil y primaria.. a comprensión de la realidad en la escuela infantil y primaria.
González Mª P. y Massone, Marisa (2001 ). La empatía en la comprensión del pasado. Granada. Congreso N. de Didácticas Específicas.
AA.VV. (1997). La formación del profesorado y la didáctica de las Ciencias Sociales . Diada. Sevilla.
González Gallego, I. otros (2002 ). La geografía y la Historia, elementos del medio . Madrid, MEC
AA.VV (2002). La Geografía y la Historia, elementos del Medio. Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
Vallin, J. (2004 ). La población Mundial . Madrid. Alianza.
Benejam, P, Pagés, J, otros. ( 2002). Las ciencias sociales : concepciones y procedimientos.. Barcelona. Grao
BENEJAM, P., BERGES, L. Y HERNÁNDEZ, F.X. (2000). Las ciencias sociales: concepciones y prodecimientos. Barcelona.Editorial Graó
Was, S. (1992 ). Salidas escolares y trabajo de campo en Educación Primaria. Madrid. Morata.

Complementary Ember, C. y otros (2004 ). Antropología . Pearson Prentice Hall Libro
AA.VV. (1999 ). Un curriculm de Ciencias Sociales para el s. XXI: qué contenidos y para qué. Asociación Universitaria del Profesorado brode Ciencias Sociales. Sevilla. Diada.
Agüera, L. ( 2000 ). Diálogo con mi nieto. El papel de los “mayores” en la educación de los “pequeños” . Madrid . Narcea
AA.VV ( 2000 ). El constructivismo en la práctica. Barcelona. Graó
Benavides, J.L. (2004 ). Escribir en prensa . Pearson Prentice Hall
Coll, C. y Pozo, J.L. ( 1992 ). Los contenidos de la Reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. . Madrid. Santillana.
Ceballos Rodríguez, J. (2004 ). Recopilación de juegos y canciones populares para Infantil y Primaria. . Granada. Grupo Editorial Universitario


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Social Science Teaching I/652G02019

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Teaching Natural Sciences I/652G02020

Subjects that continue the syllabus
Information and Communication Technologies in Education/652G02003

Other comments

Coñecemento propio Secundaria Ciencias Sociais Ensino Obrigatorio e Bacharelato



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.