Identifying Data 2019/20
Subject (*) Education in Mathematics III Code 652G02024
Study programme
Grao en Educación Primaria
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Third Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Pedagoxía e Didáctica
Coordinador
Soneira Calvo, Carlos
E-mail
carlos.soneira@udc.es
Lecturers
Naya Riveiro, Maria Cristina
Segade Pampín, María Elena
Soneira Calvo, Carlos
E-mail
cristina.naya@udc.es
elena.segade.pampin@udc.es
carlos.soneira@udc.es
Web
General description Esta materia pretende completar a formación en Educación Matemática dun futuro mestre de Educación Primaria.
Nesta materia describiránse e analizaránse os procesos de ensino-aprendizaxe das Matemáticas na etapa de Educación Primaria, favorecendo o coñecemento de métodos, técnicas e recursos para o seu traballo na aula.
Tamén se quere mostrar o papel que representa a Matemática na sociedade actual e o papel que xoga no camiño hacia unha educación crítica, interdisciplinar e multicultural.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A38 Adquirir competencias matemáticas básicas (numéricas, cálculo, xeométricas, representacións espaciais, estimación e medida, organización e interpretación da información, etc.).
A39 Coñecer o currículo escolar de matemáticas. Analizar, razoar e comunicar propostas matemáticas.
A40 Formular e resolver problemas vinculados coa vida cotiá.
A41 Valorar a relación entre matemáticas e ciencias como un dos pilares do pensamento científico.
A42 Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover as competencias correspondentes nos estudantes.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B8 Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente.
B9 Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita.
B10 Capacidade de expresión oral e escrita en varias linguas (a lo menos nunha lingua estranxeira).
B11 Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas.
B12 Capacidade de selección, de análise, de avaliación e de utilización de distintos recursos na rede e multimedia.
B15 Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información.
B18 Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes.
B19 Capacidade de adaptarse a novas situacións nunha sociedade cambiante e plural.
B21 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B22 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B23 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B24 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B25 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adquisición de conceptos matemáticos básicos. A38
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
B12
B15
B18
B19
B21
B23
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Coñecer o currículum escolar da etapa de Educación Primaria. A38
A39
A42
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
B12
B15
B18
B19
B22
B25
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Analizar e resolver problemas da vida cotiá. A39
A40
A41
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
B12
B15
B18
B19
B21
B23
B24
C1
C3
C4
C6
C7
C8
As Matemáticas están presentes en tódalas Ciencias, favorecendo o desenrolo social e económico da Sociedade. A41
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
B12
B15
B18
B19
B21
B22
B23
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Coñecer os recursos e material didactico para a etapa de Educación Primaria, para o seu correcto uso nas aulas e avaliación. A42
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
B12
B15
B18
B19
B25
C1
C3
C4
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
A xeometría do espazo e do plano. A representación do espazo: da topoloxía á xeometría métrica.
Os obxectos xeométricos: descripción, propiedades e relacións.
O proceso de clasificar, definir e demostrar en xeometría.
O pensamento espacial na Educación Primaria. A xeometría no currículum.
Modelos de ensinanza e aprendizaxe dos obxectos xeométricos.
Os obxectos xeométricos. Os obxectos xeométricos do plano.
Os obxectos xeométricos do espazo.
Movementos e transformacións xeométricas. Os movementos planos: traslacións, rotacións e simetrías.
Semellanzas e homotecias.
A medida de magnitudes. Estimación e medida de magnitudes. Propiedades da medida.
A unidade de medida. Tipos de medida.
O sistema Métrico Decimal.
Análise didáctica da medida.
Medida de obxectos xeométricos. Medida de lonxitudes.
Medida de superficies.
Medida de volumes.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Laboratory practice A38 A39 A40 A41 A42 B25 B24 B23 B22 B21 B18 B15 B12 B11 B10 B9 B8 B5 B3 B2 B1 C1 C3 C4 C6 C7 C8 21 21 42
Mixed objective/subjective test A38 A39 A40 B2 B3 B4 B8 B9 B23 C1 2 9 11
Online forum A41 B4 B11 B12 B24 C1 C4 C6 C7 0 0.5 0.5
Workbook A41 A42 B22 B25 C6 C7 0 8 8
Oral presentation B5 B8 B9 B19 B24 C1 0.5 2.5 3
Supervised projects A39 A41 A42 B5 B11 B12 B19 C3 C7 C8 0 23.5 23.5
Guest lecture / keynote speech A38 A39 B1 B25 C6 20.5 31.5 52
Multiple-choice questions B4 B19 C3 C8 1 7 8
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Laboratory practice Traballo na aula, en grupos reducidos ou de forma individual sobre aspectos concretos dos diferentes temas, seguindo guións máis ou menos abertos, e coa axuda de materiais.
Mixed objective/subjective test Proba escrita (exame) onde combinaranse preguntas abertas e pechadas. En principio referirase ao exame final da materia, aínda que pode haber outras probas ao longo do curso.
Online forum Participación nunha rede social da materia, onde os estudantes proporán foros e participarán neles.
Workbook Material escrito que se lle propoñerá ós estudantes para coñecer diferentes cuestións do temario.
Oral presentation Exposición na aula dos traballos realizados en equipo, por cada un dos membros do grupo.
Supervised projects Propoñerase un traballo relacionado con algún ou algúns dos temas ou contidos da materia.
Este traballo pode optar a desenvolver un proxecto de Aprendizaxe e Servizo en función da dispoñibilidade das entidades conveniadas, ou tamén a realización dun material audiovisual.
Guest lecture / keynote speech Exposición dos distintos contidos da materia por parte do profesor, buscando presentar a información, motivar o estudo e o traballo e a participación do alumnado.
Multiple-choice questions
Test optativos para cada un dos contidos, que se farán ao finalizar o traballo en clase de cada un dos temas do curso.
As datas para a súa realización comunicaranse ao comezo do curso e realizarase a través da plataforma virtual.
Os test non se poderán repetir.


Personalized attention
Methodologies
Laboratory practice
Mixed objective/subjective test
Oral presentation
Supervised projects
Description
A atención personalizada descríbese en torno a estas metodoloxías como momentos de traballo presencial co profesor polo que se pide unha participación obrigatoria do alumnado.
A forma e o momento no que se desenvolve indicarase en relación a cada actividade ó longo do curso mediante o plan de traballo da materia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Laboratory practice A38 A39 A40 A41 A42 B25 B24 B23 B22 B21 B18 B15 B12 B11 B10 B9 B8 B5 B3 B2 B1 C1 C3 C4 C6 C7 C8 Terase en conta a participación, o interese mostrado, a realización razoada das tarefas,...
Para cumprir o obxectivo da avaliación continua, estas tarefas ou prácticas poderanse realizar sen previo aviso en calquera franxa horaria asignada á materia.
20
Mixed objective/subjective test A38 A39 A40 B2 B3 B4 B8 B9 B23 C1 Exame: valorarase a argumentación e o rigor da resposta en cada unha das probas realizadas.
50
Oral presentation B5 B8 B9 B19 B24 C1 Valorarase a claridade, a habilidade para presentar a información e a comunicación dos resultados e as conclusións. 10
Supervised projects A39 A41 A42 B5 B11 B12 B19 C3 C7 C8 Valorarase o grado de consecución cumprindo as directrices docentes.

Os contidos incluidos deben estar apropiadamente referenciados ao longo do traballo e no apartado de referencias usando as normas APA 6ª Edición (ou unha posterior se proceder). No parafraseado deben figurar as fontes orixinais das ideas que se reelaboran. A presencia de fontes científicas no traballo é un signo de credibilidade que é un requisito imprescindible para demostrar a excelencia académica.
Recoméndase consultar todo o relacionado coa propiedade intelectual e cómo publicar no seguinte enlace:
https://www.udc.es/gl/biblioteca/servizos/apoio_investigacion/servizos_apoio/index.html

Tense que evitar o plaxio.
As citas e as referencias a calquera texto debe declararse, o uso literal do texto ou ideas doutros autores parafraseadas sen declarar a fonte supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14.4 da NORMAS DE AVALIACIÓN, REVISIÓN E RECLAMACIÓN DAS CUALIFICACIÓNS DOS ESTUDOS DE GRAO E MESTRADO UNIVERSITARIO, aprobada polo Consello de Goberno do 19 de decembro de 2013 e sufrindo a súa última modificación o 29 de xuño de 2017, na que se indica que "na realización de traballos, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través de internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento."
20
 
Assessment comments

Non se admite dispénsa académica de exención de docencia.

As faltas de ortografía nos traballos e materiais presentados reducirán a puntuación final.

Se no exame final (Proba mixta) non se consegue unha nota mínima de 4,5 sobre 10, non se fará media cos traballos e a nota final da materia será a do exame.

Os test de cada un dos temas son  optativos para aqueles que cumpran unha asistencia mínima do 80% das sesións de aula. Se o estudante realízaos no horario estipulado e fixado desde inicio do curso, e a media dos 5 test é igual ou superior a 5, incrementará ata 1 punto a nota final do estudante, sempre que a cualificación de cada unha das demais metodoloxías sexa igual ou superior a 5,0 (sobre 10).

Na 2º Oportunidade a avaliación farase do mesmo xeito que no exame da 1ª Oportunidade.

O estudante que non asista  presencialmente ao 80% das sesións de aula, non será avaliado mediante o sistema anterior. Será avaliado mediante un exame final (100%).

Se o estudante non asiste ao 80% das sesións de aula e realiza os traballos programados (traballo tutelado en grupo e presentación oral), este supoñerá o 20% da cualificación final e o exame o 80% a condición de que alcance un mínimo de 4,5 puntos sobre 10. Se no exame non se consegue un 4,5 para a avaliación non se terán en conta o traballo, soamente contará a cualificación do exame.

Cada estudante debe colocar no seu perfil de usuario de Moodle unha foto que o identifique.


Sources of information
Basic

ALSINA, C.  BURGUES, C. - FORTUNY, J.M. (1987) "Invitación a la didáctica de la geometría" (Síntesis:Madrid)

ALSINA, C.  BURGUES, C. - FORTUNY, J.M. (1988) "Materiales para construir la Geometría" (Síntesis:Madrid)

ALSINA, C.  PEREZ, R.  RUIZ, C.(1989) "Simetría dinámica" (Síntesis:Madrid)

BRIALES, F.J.  JIMENEZ, M. (1989) "Matemática viva" (Alhambra: Madrid)

CASTELNUOVO, EMMA (1990) Didáctica de la matemática moderna (Trillas: México)

CHAMORRO, Mª del CARMEN (coord.) (2003) Didáctica de las Matemáticas para Primaria. (Pearson: Madrid)

DEL OLMO, M.A. – MORENO, M.F. – GIL, F. (1989) “Superficie y volumen. ¿Algo más que el trabajo con fórmulas?” (Síntesis:Madrid)

DICKSON, L. BROWN, M.  GIBSON, O. (1991) "El aprendizaje de las matemáticas" (Labor / M.E.C.:Madrid)

FISHER, R. - VINCE, A. (1990) "Investigando las Matemáticas" 4 vol. (Akal:Madrid)

GERDES, Paulus (1999) “Geometry from Africa: Mathematical and Educational Explorations”. Mathematical Association of America, Washington.

GODINO, JUAN D. (2003) “Proyecto Edumat-Maestros. Matemáticas y su Didáctica para Maestros” URL: http://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/welcome.htm

N.C.T.M. (2003) "Principios y Estándares para la educación matemática" (S.A.E.M. Thales:Sevilla)

Complementary

ALSINA, Claudi (2005) “Geometria cotidiana. Placeres y sorpresas del diseño”. Ed. Rubes. Barcelona.

ALSINA, C.  FORTUNY, J.M. (1994) "La matemática del consumidor" (Institut Català del Consum:Barcelona)

ALSINA, C. y otros. (1996) "Enseñar matemáticas" (Graó:Barcelona)

BOLT, B. (1992) "Matemáquinas" (Labor:Barcelona)

CALVO, XELO... [et al.] (2002) La geometría de las ideas del espacio al espacio de las ideas en el aula (Graó: Barcelona)

CASADO BARRIO, MARÍA JESÚS (2002) Geometría dinámica con papel (Proyecto Sur. Colec. 2 Puntos: Granada)

CLEMENS, S.R.  O'DAFFER, P.G.  COONEY, T.J. (1989) "Geometría con aplicaciones y soluciones de problemas" (Addison?Wesley Iberoameri:Mexico)

COMAP (1999) Las matemáticas en la vida cotidiana (Addison-Wesley: Madrid)

CORBALÁN, F. (1995) "La matemática aplicada a la vida cotidiana" (Graó:Barcelona)

CHAMOSO, JOSÉ; RAWSON, WILLIAM (2003) Matemáticas en una tarde de paseo (Nivola: Madrid)

CHAMOSO, JOSÉ; RAWSON, WILLIAm (2004) Contando la geometría (Nivola: Madrid)

EMMER, Michael – MANARESI, Mirella (2002) Matematica, arte, tecnologia, cinema. Springer. Milano.

FIOL, M.L. – FORTUNY, J.M. (1990) “Proporcionalidad directa. La forma y el número” (Síntesis:Madrid)

GALLEGO LÁZARO, CARLOS... [et al.] (2005) Repensar el aprendizaje de las matemáticas: Matemáticas para convivir comprendiendo el mundo (Graó: Barcelona)

GARCIA ARENAS, J.  BERTRAN, C. (1987) "Geo­metría y experiencias" (Alhambra:­Madrid)

GERDES, P. (1991) "Cultura e o despertar do pensamento geométrico" (Instituto superior Pedagógico: Mozambique)

GIMÉNEZ, JOAQUIM; SANTOS, LEONOR; DA PONTE, JOAO PEDRO (coords.) (2004) La actividad matemática en el aula Homenaje a Pablo Abrantes (Graó: Barcelona)

GRACIA ALCAINE, F. (1995) "Imágenes" (Proyecto Sur:Granada)

GUIBERT, A.  LEBEAUME, J. ? MOUSSET, R. (1993) "Actividades geométricas para Educación Infantil y Primaria" (Narcea:Madrid)

MORA, J.A.  RODRIGO, J. (1993) "Mosaicos I y II" (Proyecto Sur:Granada)

MORA, J.A.  RODRIGO, J. (1993) "Mosaicos. Actividades" (Proyecto Sur:Granada)

VILARRASA, A.  COLOMBO, F. (1988) "Ejercicios de exploración y representación del espacio" (Graó:Barcelona)


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Education in Mathematics I/652G02008
Education in Mathematics II/652G02018

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Problem Solving in Mathematics/652G02030

Subjects that continue the syllabus

Other comments
O profesor puider solicitar a entrega do traballo impreso, en cuxo caso recoméndase non utilizar plásticos, escoller a impresión a dobre cara e empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores de uso propio.

Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.

Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.