Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Didáctica da lingua estranxeira Código 652G02032
Titulación
Grao en Educación Primaria
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Inglés
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Couto Cantero, Pilar
Correo electrónico
pilar.couto@udc.es
Profesorado
Couto Cantero, Pilar
Galán Rodríguez, Noelia María
Correo electrónico
pilar.couto@udc.es
noelia.galan@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia introdúcense conceptos fundamentais na área da Didáctica da Lingua Estranxeira en Educación Primaria orientando o proceso de ensino e aprendizaxe dende unha perspectiva crítica e reflexiva. Realizarase un achegamento á DLE prestando especial atención á competencia comunicativa e as catro destrezas da lingua. Do mesmo modo, formularase unha revisión dos conceptos fundamentais do uso da lingua inglesa que servirán como ferramenta para o estudante, non só para abordar os contidos propios desta materia, senón tamén para o seu futuro como docentes nun espazo europeo plurilingüe.
Plan de continxencia
1. Modificacións nos contidos
Non hai modificacións
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen pero modifícanse adaptadas á docencia remota
-Sesión maxistral
-Presentación oral
-Proba mixta
-Aprendizaxe colaborativo
-Análise de fontes documentales
-Portafolio do alumno

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
As tutorías realízanse virtualmente por correo UDC, teléfono desviado, moodle e TEAMS.

4. Modificaciones na avaliación
*Observacións de avaliación:
- I.1. Uso da Lingua Inglesa. 2 puntos.
- I.2. Didáctica da LE. 3 puntos.
- I.3. Comprensión e expresión escrita. 1 punto.
- I.4. Traballo individual ou grupal. 2 puntos.
- I.5. Presentación oral. 1 punto.
- I.6. Portafolio. 1 punto.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Competencias do título
Código Competencias do título
A43 Comprender os principios básicos das ciencias da linguaxe e a comunicación.
A44 Adquirir formación literaria e coñecer a literatura infantil.
A45 Coñecer o currículo escolar das linguas e a literatura.
A46 Falar, ler e escribir correcta e adecuadamente nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
A47 Coñecer o proceso de aprendizaxe da linguaxe escrita e o seu ensino.
A48 Fomentar a lectura e animar a escribir.
A49 Coñecer as dificultades para a aprendizaxe das linguas oficiais de estudantes de outras linguas.
A50 Afrontar situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multilingües.
A51 Expresarse, oralmente e por escrito nunha lingua estranxeira.
A52 Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover as competencias correspondentes aos estudantes.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
B8 Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente.
B9 Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita.
B10 Capacidade de expresión oral e escrita en varias linguas (a lo menos nunha lingua estranxeira).
B11 Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas.
B13 Lectura e interpretación de imaxes.
B15 Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información.
B22 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B23 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B24 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B25 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Expresarse, oralmente e por escrito nunha lingua estranxeira. A50
B7
B8
B9
B10
B23
B24
C2
C7
Afrontar situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multilingües. A46
A48
A51
B10
B25
C1
C2
Afrontar situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multilingües. A43
A44
A45
A47
A49
A52
B5
B11
B13
B15
B22
C3
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Didáctica - Modelos e pautas de adquisición da Lingua Estranxeira.
- Ámbitos e contidos comunicativos en Lingua Estranxeira.
- Elementos do proceso de ensino-aprendizaxe da Lingua Estranxeira.
- Metodoloxía do ensino e aprendizaxe da Lingua Estranxeira.
- Desenvolvemento da comprensión e expresión oral da Lingua Estranxeira.
- Desenvolvemento da comprensión e expresión escrita da Lingua Estranxeira.
- Propostas e recursos didácticos para favorecer situacións comunicativas.
- Coñecemento e análise da normativa europea sobre a adquisición de linguas estranxeiras.
- Marco Común Europeo de Referencia para as Linguas. Portafolios Europeo de Linguas.
- Coñecemento do curriculum de Lingua Estranxeira en Educación Primaria.
-Experiencias interdisciplinares en E. Primaria.
2. Uso da Lingua Inglesa - Contidos xerais do uso da Lingua Inglesa. Nivel B1/B2 Marco Común Europeo de Referencia para as Linguas.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A43 A44 A45 A49 A51 A52 B10 C2 C8 24 20 44
Presentación oral A51 B8 B9 B10 B11 B22 B24 C2 C3 4.5 10 14.5
Proba mixta A47 A51 B10 B23 B25 C2 C7 1.5 25 26.5
Aprendizaxe colaborativa A46 A50 A52 B5 B7 B11 B22 C1 C2 C3 12 18 30
Análise de fontes documentais A46 A48 B13 B15 0 23 23
Portafolios do alumno A48 A51 B9 B10 C2 0 10 10
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é coñecida tamén como "conferencia", "método expositivo" ou "lección maxistral". Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactuar dun modo ordenado, formulando cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Proba mixta Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Aprendizaxe colaborativa Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar, a súa propia aprendizaxe e o dos outros membros do grupo.
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise destes. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Portafolios do alumno É unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesor, o que permite visualizar o progreso do alumno. O portafolios ou carpeta inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntamentos ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumos, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc.

Atención personalizada
Metodoloxías
Aprendizaxe colaborativa
Presentación oral
Portafolios do alumno
Descrición
Tanto as presentacións orais, coma os traballos ou tarefas realizados ao longo do curso, así como o portafolios poden levar consigo a necesidade de atención personalizada en horario de titorías.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A47 A51 B10 B23 B25 C2 C7 Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
65
Aprendizaxe colaborativa A46 A50 A52 B5 B7 B11 B22 C1 C2 C3 Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar, a súa propia aprendizaxe e o dos outros membros do grupo. Se materaliza na elaboración e presentación dunha Unidade Didáctica. 20
Presentación oral A51 B8 B9 B10 B11 B22 B24 C2 C3 Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactuar dun modo ordenado, formulando cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica. 10
Portafolios do alumno A48 A51 B9 B10 C2 É unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo. O portafolios ou carpeta inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntamentos ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumos, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc. 5
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografía

Principal

Murphy, R. (1994). English Grammar in Use (with answers). CUP. (Cualquier edición).

Complementaria

Beaumont, D. & Granger, C. (1989). The Heinemann English Grammar. Heinemann

Bernard, S. (1988). Vocabulary Builder 1 & 2. Longman.

Bolton, David & Goodey, Noel (1996): English Grammar in Steps (with answers). London. Richmond Publishing.

Eastwood, J. (1994). Oxford Practice Grammar (with answers). Oxford. Oxford University Press.

Harmer, J. & Rossner, R. (1991). More than Words. Longman.

McCarthy, M. & O´Dell, F. (1994). English Vocabulary in Use. CUP.

Rudzka, B. (et al) 1981. The Words you Need.  Macmillan.

Swan, M. (1995): Practical English Usage. Oxford. Oxford University Press.

Swan, M. & Walter, C. (1997). How English Works. OUP.

Watcyn-Jones, P. (1980). Test your Vocabulary 1 , 2, 3, 4 & 5 . Penguin.

Wellman, G. (1989). The Heinemann English Wordbuilder. Heinemann.

 

Dictionaries

COLLINS COBUILD DICTIONARY. Collins Publishers.

LONGMAN DICTIONARY OF CONTEMPORARY ENGLISH, Longman.

OXFORD SPANISH DICTIONARY, OUP.

PASSWORD, 1980. Ed.SM.

 

Didáctica

Asher, J. 1981. Learning Another Language Trhough Actions: The Complete Teacher's Guidebook, Sky Oaks Productions, Los Gatos (California).

Byrne, D. (1990): Teaching oral English. England. Longman.

Brumfit, Ch.(Ed.). (1992): Teaching English to Children, Collins ELT.

Doff, A. (1988): Teach English: a training course for teachers: teacher's workbook. Cambridge. Cambridge UniversityPress. (1994 impr).

Ellis, R. (1994): The Study of Second Language Acquisition. Oxford: OUP.

Genesee, F. (1994): Educating second language children: the whole child, the whole curriculum, the whole community.Cambridge [England] New York. Cambridge University Pres.

Harmer, J. (1991): The Practice of English Language Teaching, Longman.

Kennedy, Ch. & Jarvis, J.1991. Ideas and Issues in Primary ELT, Nelson.

Larsen-Freeman, D. 1986. Techniques and Principles in Language Teaching, OUP.

Lazar, G. (1993): Literature and language teaching: a guide for teachers and trainers. Cambridge. Cambridge UniversityPress.

Lee, W. R. (1979): Language teaching games and contests. W. R. Lee. (2d ed.) Oxford - New York. Oxford UniversityPress.

López de Parra, L., Córdoba Beltrán, M. A., Segura Castro, M. H. y Polanía Muñoz, J. T. (2017). Desarrollo investigativo en didáctica de la lengua y la literatura (2010-2015). Actualidades Pedagógicas, (69), 49-79. doi: http://dx.doi.org/10.19052/ap.3639

Nunan, D. (2000): Language teaching methodology : a textbook for teachers. Edinburgh (UK) Longman.

Parrott, M. (1993): Tasks for language teachers: a resource book for training and development. Cambridge. CambridgeUniversity Press.

Richards, Jack C. (1994): Reflective teaching in second language classrooms. Jack C. Richards, Charles Lockhart.Cambridge [England] New York, NY, USA. Cambridge University Press.

Richards, Jack C. (2001): Approaches and methods in language teaching: a description and analysis. Jack C. Richards, and Theodore S. Rodgers. (2nd ed.). Cambridge. Cambridge University Press.

Sevillano García Mª L. y Martín-Molero, F. (1993): Estrategias metodológicas en la formación del profesorado. 1ª ed.Madrid. UNED.

Solano-Flores, G. (2017): Assessing English Language Learners. Routledge.

Spratt, M. (1994): English for teachers: a language development course. Cambridge. England. New York. CambridgeUniversity Press.

Ur, P. (1996): A course in language teaching: practice and theory. Cambridge. Cambridge University Press.

Vez Jeremías, J. M. (2000): Fundamentos lingüísticos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Barcelona. Ariel.

Vince, M. (2001): Elementary language practice for spanish students. Oxford Macmillan.

Wallace, M. J. (1991): Training foreign language teachers: a reflective approach. Michael J. Wallace. Cambridge [England]New York. Cambridge University Press.

Zanón Gómez, J. (1993): Claves para la enseñanza de la lengua extranjera. Madrid. Ministerio de Educación y Ciencia D.L.

 

Bibliografía Específica

Storytelling

ELLIS, G. & BREWSTER, J. 1991. The Storytelling Handbook, Penguin.

JUNIOR PUFFINS series: cuentos para niños. Penguin.

Songs

DAKIN, J. 1968. Songs and Rhymes for the Teaching of English, Longman.

DALE T. GRIFFEE, 1992. Songs in Action, Prentice Hall.

GRAHAM, C. 1978. Jazz Chants for Children, OUP.

MACMILLAN PUBLISHERS, 1981. My English Songbook with Rhymes, Macmillan.

MURPHEY,T.1992. Music & Song, OUP.

Games

ASHWORTH & CLARK, 1992. Playground Games, Level 2. Collins ELT.

GRAHAM, C. 1992. The Chocolate Cake, Prentice Hall.

HADFIELD, J., (1984), Communication Games, London: Harrap.

JACKSON, P., (1988), Tricks and Games with Paper, London: Angus & Robertson.

OXLEY, C. 1993, Indoor and Outdoor Games, Scholastic.

RETTER, C. & VALLS, N. (1984), Bonanza: 77 English Language Games for

Young Learners, Longman.

RIXON, Shelagh, (1981), How to use Games in Language Teaching, Mcmillan.

RIXON, S., (1983), Fun and Games, Macmillan.

Bibliografía complementaria

Web pages:

-Verbal tenses/ grammar

http://www.englishpage.com/verbpage/verbtenseintro.html

http://www.englishforjapanese.com/exercises/verb%20forms/29%20gerund.html

http://www.autoenglish.org/index.html

http://perso.wanadoo.es/autoenglish/freeexercises.htm(the grammar aquarium)

http://www.edufind.com/english/grammar/

-English Grammar for Spanish

http://www.ompersonal.com.ar/omgrammar/indicetematico.htm

- Games

http://www.learnenglish.org.uk/kids/games/index.asp

http://www.tefl.net/esl-lesson-plans/esl-games.htm

- Skimming exercises

http://web2.uvcs.uvic.ca/elc/studyzone/570/pulp/hemp1.htm

-Scanning exercises

http://web2.uvcs.uvic.ca/elc/studyzone/570/pulp/hemp2.htm

- TEFL

http://iteslj.org/

http://iteslj.org/t/ppt/

http://www.tefl.net/esl-teaching.htm

http://www.tefl.net/teacher-tips/teacher-taboos.htm

- Listening

http://www.web-pop.com/flashindex.html

- BBC the British Council

http://www.teachingenglish.org.uk/

http://www.britishcouncil.org/learnenglish-central-grammar-grammar-games-archive.htm

-Council of Europe. Common European Framework of Reference

http://coe.int

-Ministerio de Educación. ELP (Portfolio)

http://www.mec.es/programas-europeos/docs/resolution.pdf

http://www.oapee.es/iniciativas/portfolio/portfolios-validados-esp.html

http://www.coe.int/T/DG4/Portfolio/documents/ELPguide_teacherstrainers.pdf

http://www.mec.es/programas-europeos/docs/guia_pel_primaria.pdf

http://aplicaciones.mec.es/programas-europeos/jsp/plantilla.jsp?id=pel_docs

- Unión Europea

http://europa.eu/pol/educ/index_es.htm

- European Profile for LT Education

http://ec.europa.eu/education/policies/lang/doc/profilebroch_en.pdf

-ESL

http://en.wikipedia.org/wiki/English_as_a_Second_Language

http://esl.about.com

http://www.eslteachersboard.com/

http://www.englishclub.com/vocabulary/english-phonetic-spelling.htm

-Cambridge University Press

http://www.cambridge.org/elt/letstalk/support/default.htm

- Dictionary

http://dictionary.cambridge.org/

-younger students

http://www.youthonline.ca/

-classic short stories

http://www.world-english.org

-primary school (profesores de universidades españolas)

http://www.bazoypenate.com/

- Songs

http://www.isabelperez.com/songs/worldholdon.htm


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase enviar os traballos telematicamente e, de non ser  posible, non utilizar plásticos, elixir a impresión a dobre cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores.

Débese facer un uso sustentable dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.

Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías