Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Psicoxerontoloxía Código 652G03024
Titulación
Grao en Educación Social
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Coordinación
Piñeiro Aguin, Isabel
Correo electrónico
isabel.pineiro.aguin@udc.es
Profesorado
Piñeiro Aguin, Isabel
Regueiro Fernández, Bibiana
Correo electrónico
isabel.pineiro.aguin@udc.es
bibiana.regueiro@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer os campos da educación social e recoñecer novos ámbitos emerxentes.
A4 Distinguir os estadios evolutivos das persoas, e interpretar as súas implicacións educativas.
A9 Deseñar e desenvolver proxectos, programas e servizos nos diferentes campos de intervención profesional promovendo a participación e o desenvolvemento comunitario.
A13 Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación elementais aplicables aos diferentes campos de intervención.
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Distinguir os estadios evolutivos das persoas e interpretar as súas implicacións educativas A1
A4
A9
A13
B1
C6
C7
C8
Diseñar e levar a cabo proxectos de investigación elementales aplicables aos diferentes campos de intervención C8
Diseñar e desarrollar proxectos, programas e servicios nos diferentes campos de intervención profesional promovendo a participación e o desenrrolo comunitario A13
Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir críticamente a información B1
Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrentarse C6
Asumir como profesional e cidadán a a importancia do aprendizaxe ao longo da vida C7

Contidos
Temas Subtemas
1. Retos psicosociais do envellecemento. A xubilación 1.1. O envellecemento demográfico. 1.2. Consecuencias do envellecemento demográfico. 1.3. A xubilación. 1.4. A preparación para a xubilación.
2. Funcionamento cognitivo nas persoas maiores. 2.1. A explicación do envellecemento: o modelo da competencia vs. o modelo do declive. 2.2. O envellecemento satisfactorio. 2.3. Cambios bio-psico-sociais no envellecemento. 2.4. Os procesos cognitivos no envellecemento: A intelixencia e a atención. 2.5 Os procesos cognitivos no envellecemento: a memoria. 2.6. Factores sociais e afectivo-motivacionais na vellez. 2.7. Variables moduladoras do desenrrolo cognitivo nas persoas maiores.
3. A dependencia 3.1 . Introdución . 3.2 . Caracterización da discapacidade . 3.3 . Caracterización da dependencia . 3.4 . Autonomía funcional e autonomía persoal . 3.5 . Autodeterminación . 3.6 . A Dependencia e avaliación ao longo dos anos . 3.7 . Factores sociodemográficos que afectan á dependencia : idade , discapacidade e familiares .
4. A demencia 4.1 . Introdución . 4.2 . Caracterización da demencia . 4.3 . Dimensións afectadas: 4.3.1 . Déficits cognitivos . 4.3.2 . Déficits sociais . 4.3.3 . Déficits afectivo - motivacional . 4.3.4 . Trastornos de comportamento . 4.4 . A avaliación psicolóxica da demencia : 4.4.1 . A avaliación psicolóxica das persoas maiores. 4.4.2 . Avaliación psicolóxica da demencia .
5. Intervención psicolóxica nas persoas maiores con dependencia 5.1 . Estimulación cognitiva : 5.1.1 . As principais características dos programas de estimulación cognitiva . 5.1.2 . Estratexias e técnicas psicolóxicas empregadas na estimulación cognitiva .
6. O coidado das persoas maiores con dependencia: Aspecto xerais. 6.1 . Introdución . Por que prestamos axuda a nosa familia? 6.2 . Características do coidador . 6.3 Que supón para a familia o coidado dunha persoa maior con dependencia ? 6.4 . Que supón para o coidador principal o coidado dunha persoa maior con dependencia?
7. Atención ao coidador non profesional das persoas maiores con dependencia. 7.1. A importancia do apoio social. 7.2. A avaliación e a intervención psicolóxica do cuidador. 7.3. O sistema formal de apoio aos coidadores de maiores con demencia: a “descarga” dos coidadores.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A4 C6 C7 0 25 25
Proba obxectiva A4 C7 2 2 4
Portafolios do alumno A4 A9 C7 10 40 50
Traballos tutelados A9 A13 B1 10 40 50
Sesión maxistral A1 A4 C7 C8 20 0 20
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Lectura de libros e posterior comentario en grupos sobre a temática da vellez
Proba obxectiva Exame tipo test
Portafolios do alumno Prácticas de contidos desenrrolados no aula
Traballos tutelados O alumno deberá realizar un traballo tutelado sobre cada uno dos temas do programa. Para iso, apoiarase na bibliografía básica, que deberá ler obrigatoriamente. Estos traballos tendrán un peso máximo dun 30% na nota final
Sesión maxistral Explicación teórico/práctica por parte da mestra

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Traballos tutelados
Descrición

A través das tutorías (presenciales e/ou non presenciais intentarase dar resposta aos problemas que o alumno poida ter con respecto á materia

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A4 A9 C7 Prácticas dos contidos do temario 40
Proba obxectiva A4 C7 Exame tipo test 50
Traballos tutelados A9 A13 B1 Traballos sobre a temática 10
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Vega, J.L. y Bueno, B. (1995). ? Desarrollo adulto y envejecimiento. . Ed. Síntesis.
Fernández-Ballesteros, R., Moya, R., Íñiguez, J. y Dolores, M. (1999). ? ¿Qué es la psicología de la vejez?. Madrid: Biblioteca Nueva.
J. Sáez (Coord.) (2003). Educación y aprendizaje en las personas mayores . Madrid: Dykinson.
J. Lirio (Coord.) (2005). La metodología en Educación Social. Recorrido por diferentes ámbitos profesionales. Madrid: Dykinson.

Bibliografía complementaria (). .


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías