Identifying Data 2016/17
Subject (*) Técnicas de recollida e análise da información Code 652G03026
Study programme
Grao en Educación Social
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Third Obligatoria 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Filosofía e Métodos de Investigación en Educación
Coordinador
Arias Rodriguez, Maria Alicia
E-mail
alicia.arias.rodriguez@udc.es
Lecturers
Arias Rodriguez, Maria Alicia
E-mail
alicia.arias.rodriguez@udc.es
Web http://http://www.udc.es/fymide
General description A realidade socio-educativa do educador social é complexa, diversa e difícil de analizar, describir e interpretar, por iso é necesario, que ao longo da súa formación académica, adquira unha serie de competencias que lle permitan desenvolver a súa posterior actividade profesional. Por tal circunstancia, a aprendizaxe e aplicación de dirversas metodoloxías de investigación, que se planifican nesta materia, permitirá nun futuro ao educador social selecionar a máis adecuada para solucionar os problemas que se encontrará no seu próximo ámbito laboral. Sen esquecer que o educador social dentro do seu ámbito laboral terá que investigar para poder achegar posibles solucións que melloren o contexto no que se desenvolva a súa actividade laboral.

A diversidade de concepcións epistemolóxicas aplicables ás distintas situacións sociais será fonte de información para o investigador social, permitíndolle determinar cal é a máis adecuada para solucionar o problema ao que se enfronta. Non se pretende establecer unha prelación ou unha orde de importancia entre os variados modos de investigación, senón que é o problema de investigación o que determinará a elección dunha metodoloxía ou outra, facendo dela a máis válida para este tipo de problema.

O desenvolvemento da investigación pretende, ademais de solucionar problemas existentes no contexto social, ser fonte de información e formación para os profesionais encargados de desenvolver a súa actividade neste campo de traballo, permitíndolles intervir con máis garantías de calidade e, sobre todo, ser capaces de anticiparse aos problemas e as necesidades do ámbito.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa.
A6 Seleccionar diferentes métodos e técnicas para a planificación e avaliación de programas e servizos.
A13 Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación elementais aplicables aos diferentes campos de intervención.
A19 Asesorar e supervisar programas, planos, proxectos e centros socioeducativos.
A21 Deseñar e implementar procesos de avaliación de programas e estratexias de intervención socioeducativa en diversos contextos.
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información.
B2 Redactar e presentar informes técnicos, memorias, regulamentos ou calquera outro documento básico que contribúa a regular a acción socioeducativa.
B5 Capacidade de mostrar actitudes coherentes coas concepcións éticas e deontolóxicas propias da profesión.
B6 Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Know the main technical of data collection in the processes of social and educational intervention. A5
A6
A13
A21
B1
C1
C4
C6
Design instruments of data collection of processes of social and educational intervention, applying different technical. A5
A6
A13
A21
B1
B2
C1
C4
C6
Schedule data collection and analysis in processes of social and educational intervention. A5
A6
A13
A19
A21
B1
B2
C6
C8
Perform collecting relevant information from a process of socio-educational intervention B1
B2
B5
B6
C1
C6
Know the main technical of data analysis in the processes of social and educational intervention. A6
A13
B1
C3
C6
C8
Analyze the information collected in the process of socio-educational intervention using appropriate analytical techniques A5
A6
A13
A19
B1
B2
C3

Contents
Topic Sub-topic

INTRODUCTION.
1. Conceptual Determination

2. Sample selection

2.1 Selection of the sample in the quantitative approach

2.2. Sample selection in the qualitative approach

I. TECHNICAL COLLECTION OF INFORMATION 1. Instruments collection of quantitative information

1.1. scales

1.2. Questionnaire

2. Instruments collection of qualitative information

2.1. Observation

2.2. interviews

2.3. Discussion Groups
II. TECHNICAL INFORMATION ANALYSIS 1. Analysis of categorical or nominal data.

1.1 Probability theory

1.2. Contingency tables

1.3. Inference

1.4. Chi-square coefficient

2. Analysis of ordinal data

2.1. Comparison between groups in an ordinal variable

2.2. Relationship and comparison between ordinal variables

3. Analysis of metric data

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A5 B1 C4 C6 C8 10 15 25
ICT practicals A6 C3 10 10 20
Field trip A6 A13 A21 0 5 5
Problem solving A19 B2 10 15 25
Document analysis B1 0 15 15
Workshop B5 B6 C1 10 15 25
Collaborative learning A6 A13 A19 A21 B1 B2 C1 C3 0 13 13
Mixed objective/subjective test A5 A6 A13 A19 A21 B1 B2 B5 B6 C1 C3 C4 C6 C8 2 10 12
 
Personalized attention 10 0 10
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Presentation and explanation of conceptual art from schemes
ICT practicals Analysis of computerized information. Using software
Field trip Collection of information
Problem solving Analysis and resolution of practical cases.
Document analysis Investigation and study of documentary information.
Workshop Development of practical tasks of collecting and analyzing information
Collaborative learning Working in small groups of certain practices.
Mixed objective/subjective test Evaluative final test of matter

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
ICT practicals
Mixed objective/subjective test
Field trip
Guest lecture / keynote speech
Workshop
Collaborative learning
Description
In the personal attention the teacher will solve the doubts that the student has on different topics to work on the matter. But besides any questions that may arise for troubleshooting, readings in Obradorio in collaborative learning, analysis of sources documentais how the discussion addressed. During the sessions, a seguimento of student work will be done, supervising and guiding the process more directly to follow in each of the activities.

This personalized service will be held at the office of professor (P1A18) in office hours. This schedule is posted on the board that is in the teacher's office, on the website of the Department of Philosophy and Research Methods in Education and the Faculty of Education.

The personalized attention VIS A VIS BE MADE BETWEEN TEACHER STUDENT AND SO I DO NOT CARE virtual ANY PART OR the BE HELD IN THIS MATTER. The E-MAIL TEACHER SHOULD NOT BE USED AS: ITEM TO REQUEST APPOINTMENT OR for consultations.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Problem solving A19 B2 Justification and adequacy of the process and resolution. 5
ICT practicals A6 C3 Proper performance of tasks wool 5
Mixed objective/subjective test A5 A6 A13 A19 A21 B1 B2 B5 B6 C1 C3 C4 C6 C8 Correct and justified questions or problems answers 75
Field trip A6 A13 A21 Proper performance of the task (information collection) 5
Workshop B5 B6 C1 Appropriate tasks 5
Collaborative learning A6 A13 A19 A21 B1 B2 C1 C3 Degree of participation in group activities 5
 
Assessment comments

Considerations:

Methodologies: Troubleshooting Practices through ICT, field, Obradoiro and collaborative learning together counted 30% of the final mark based on the practices. You MUST get these works a minimum of 40% of your score.

The final test (mixed race) has a weight of 70% of the final grade. It will consist of two parts: the first (objective test) and the second practice. MUST  pass both parts to pass the subject



Sources of information
Basic ETXEBERRIA, J. y TEJEDOR, F.J. (2005). Análisis descriptivo de datos en educación. Madrid: La Muralla
TEJEDOR, F.J. y ETXEBERRIA, J. (2006). Análisis inferencial de datos en educación. Madrid: La Muralla
AZOFRA, M.J. (1999). Cuestionarios. Madrid: CIS (Cuadernos Metodológicos, 26)
RUBIO, MJ y VARAS, J. (2011). El análisis de la realidad en la intervención social. Madrid: CCS
VALLES, M. S. (2002). Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS (Cuadernos Metodológicos, 32)
GRIMA, P. (2010). La certeza absoluta y otras ficciones. Los secretos de la estadística. Barcelona: RBA Libros
ALVIRA, F. (2011). La encuesta: una perspectiva general metodológica. Madrid: CIS (Cuadernos Metodológicos, 35)
VISAUTA, B. (1989). Técnicas de investigación Social. Barcelona: PPU
MARTÍNEZ MEDIANO, C. (Coorda.) (2004). Técnicas e instrumentos de recogida y análisis de datos. Madrid: UNED

Complementary ESCUDERO PÉREZ, J. (2004). Análisis de la realidad local. Madrid: Narcea
DE KETELE, J.M. y ROEGIERS, X. (1995). Metodología para la recogida de información. Madrid: La Muralla
CORBETTA, P. (2003). Metodología y Técnicas de Investigación Social. Madrid: McGraw-Hill
BRIONES, G. (2003). Métodos y técnicas de investigación para las Ciencias Sociales . México: Trillas, 4a.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Métodos de investigación/652G03019

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Métodos de avaliación de programas/652G03023
Avaliación e diagnóstico de necesidades socioeducativas/652G03039

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.