Identifying Data 2018/19
Subject (*) Community Psychology Code 652G03034
Study programme
Grao en Educación Social
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Fourth Optional 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
López-Cortón Facal, Ana María
E-mail
ana.lopez-corton@udc.es
Lecturers
López-Cortón Facal, Ana María
E-mail
ana.lopez-corton@udc.es
Web http://www.udc.es/dep/psico
General description A Psicoloxía Comunitaria é un campo de actuación e investigación relacionada coa psicoloxía social que se ocupa do comportamento humano nos seus contextos sociais inmediatos, comunitarios. Como forma de intervención, ocúpase da prevención dos problemas psicolóxicos con raíces sociais (drogas, exclusión, desintegración social, violencia doméstica e pública, trastorno mental, fracaso escolar, delincuencia xuvenil, etc.). Desde unha perspectiva positiva tamén se ocupa de promover o desenvolvemento humano integral.
Todo elo desde a participación dos receptores das intervencións comunitarias como suxeitos activos (axentes) na intervención.
O seu objetivo principal é estudar os factores psicosociais que permiten desenvolver, fomentar e manter o control e o poder que os individuos poden exercer sobre o seu ambiente individual e social, para solucionar problemas que os afectan e lograr cambios neses ambientes e na estrutura social.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer os campos da educación social e recoñecer novos ámbitos emerxentes.
A2 Comprender os supostos e fundamentos históricos, pedagóxicos, psicolóxicos e sociolóxicos da acción socioeducativa e os seus ámbitos de actuación, valorando as súas implicacións.
A3 Analizar as políticas de benestar social e a lexislación que sustentan os procesos de acción socioeducativa.
A4 Distinguir os estadios evolutivos das persoas, e interpretar as súas implicacións educativas.
A5 Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa.
A6 Seleccionar diferentes métodos e técnicas para a planificación e avaliación de programas e servizos.
A7 Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa.
A8 Detectar factores de vulnerabilidade, de exclusión e de discriminación social que dificulten a inclusión social, escolar e laboral de persoas e colectivos.
A9 Deseñar e desenvolver proxectos, programas e servizos nos diferentes campos de intervención profesional promovendo a participación e o desenvolvemento comunitario.
A10 Analizar, difundir, orientar e desenvolver procesos de promoción cultural.
A11 Observar, analizar, interpretar procesos de mediación social, cultural e educativa.
A12 Mediar en situacións de risco e conflito.
A13 Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación elementais aplicables aos diferentes campos de intervención.
A14 Identificar e emitir xuízos razoados sobre problemas socioeducativos para mellorar a práctica profesional.
A15 Elaborar e xestionar medios e recursos para a intervención socioeducativa.
A17 Formar axentes de intervención socioeducativa e comunitaria.
A18 Dirixir e coordinar planos e proxectos socioeducativos.
A19 Asesorar e supervisar programas, planos, proxectos e centros socioeducativos.
A21 Deseñar e implementar procesos de avaliación de programas e estratexias de intervención socioeducativa en diversos contextos.
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información.
B2 Redactar e presentar informes técnicos, memorias, regulamentos ou calquera outro documento básico que contribúa a regular a acción socioeducativa.
B3 Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade.
B4 Deseñar e impulsar espazos socioeducativos en contextos de diversidade atendendo á igualdade de xénero, á equidade e respecto aos dereitos humanos, favorecendo o empoderamento das persoas e colectivos ubicados en situacións de desvantaxe social.
B5 Capacidade de mostrar actitudes coherentes coas concepcións éticas e deontolóxicas propias da profesión.
B6 Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
To evaluate programs, projects, services and policies oriented towards personal, profesional and institutional development A4
A9
A10
A11
A13
A15
A19
B5
C5
Organising and supporting aid programs to people or collectives socially excluded or at risk of exclusion A1
A10
A11
A17
A18
A19
B2
C3
Diagnosing the diferent dimensions, areas and contexts of psycho-pedagogical intervention A2
A3
A11
A19
A21
B5
C3
Desingning and implementing research projects applied to different educational intervention fields and contexts A3
A4
A7
A9
A18
A19
B2
C6
Problem solving skills A6
A7
A8
A12
A19
B4
C3
C5
Ability to apply theoretical knowledge to practise A7
A8
A14
B3
C5
C7
C8
Information sources searching and analysis skills A2
B2
C2
C3
C6
Planning and organizing skills A7
A9
A13
A19
C3
Being sensitive to social and community problems from a Social Psychology perspective A5
A14
B1
B3
B5
B6
C4

Contents
Topic Sub-topic
I. INTRODUCTION 1 The concept of Community
2 Historical evolution of Community Psychology
3 Current definitions for Community Psychology
4 Differences with other fields
5 The Ecological Model
6 The Social Action Model
7 Methodological strategy in Community Psychology
8 Intervention risks in Community Psychology
9 Needs evaluation
10 Social problem definition
IV - SOCIALIZATION PROBLEMS IN CHILDREN AND ADOLESCENTES 1 Socialization sources
2 Risk factors
3 Social exclusion
4 Children abuse
4.1 Aggressor chracteristics
4.2 Generla intervention principles
5 School violence
5.1 Victim and aggressor profile
5.2 Other participants
5.3 School violence consequences
5.4 School violence prevention
6 Agression towards parents
6.1 Demography of aggression towards parents
6.2 Child aggressor profiles
6.3 Facilitating and predictor variables
6.4 Intervention guidelines and strategies
7 Juvenile delinquency
7.1 Etiology
7.2 Intervention techniques and response protocols
8 Psychopatic adolescents
8.1 Defining factors
8.2 Psychopathy evaluation
8.3 Treatment
9. Parental educational styles
10 Media Violence
V - DOMESTIC VIOLENCE 1 Domestic violence and harassment
2 Estatistical data
3 Domestic violence prediction
4 The cycle of Domestic violence
5 Aggressor treatment
VI - SEX CRIMES 1 Types of aggressors
2 Causes for sexual abuse
3 Juvenile sexual offenders
4 paedophilic aggressors
5 Recidivism predictors
6 Aggresor treatment
7 Secual offender treatment in Spain
8 Relationship between sexual offences and pronography
VIII - MENTAL ILLNESS 1. Mental illness within the Community
2 Community intervention on mental disorders
3 Predisposing factors
4 Mental illness and social support
5 Protection factors for mental illness
6-RESILIENCIA PSICOLÓXICA E APLICACIÓN A CONTEXTOS COMUNITARIOS 1-Concepto de Resiliencia
2-Tipos de Resiliencia
3-Modelos de Resiliencia
4-Aplicacións da resiliencia psicolóxica

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Supervised projects A21 A19 A18 A15 A14 A13 A12 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A1 B1 B2 B3 B4 B6 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 6 48 54
Oral presentation A14 B1 10 20 30
Mixed objective/subjective test A2 C6 C7 2 20 22
Case study A14 A15 A17 B5 C8 12 17 29
Guest lecture / keynote speech A10 A11 C6 C8 12 0 12
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe do “como facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Oral presentation Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.

Mixed objective/subjective test Proba que integra preguntas tipo de proba de ensaio e preguntas tipo de proba obxectiva.
En canto ás preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto ás preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Case study Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral comentada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas pregunas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase maxistral é tamén coñecida como "conferencia", "método expositivo" ou "lección maxistral". Esta última modalidade soe reservarse para un tipo especial de lección impartida por un docente en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Case study
Mixed objective/subjective test
Description
Students are expected to come to orientation hours to complete their course essays and projects. The lecturer will provide guidance on

- Selecting appropriate topics and bibliographic orientation
- Developing the essay structure

Essays will be individual and projects can be done individually or by groups of no more than 4 atudents

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A10 A11 C6 C8 Lectures of the content of the course 15
Supervised projects A21 A19 A18 A15 A14 A13 A12 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A1 B1 B2 B3 B4 B6 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 El 20% de la evaluación de la asignatura se hará a través de un trabajo tutelado que consta de dos partes.
La primera versará sobre el estudio sobre un problema social desde el punto de vista de la psicología comunitaria (se valorará que sea local).
La segunda consistirá en el desarrollo hipotético de un plan de intervención comunitaria.
Este formato puede sustituirse por un trabajo en grupo que consiste en la participación en una investigación, con recogida, análisis, y redacción de un informe sobre los datos.
25
Oral presentation A14 B1 Projects will be presented in the classroom
20
Case study A14 A15 A17 B5 C8 Ao longo do cuatrimestre presentaranse diferentes situacións relacionadas coa asignatura que o alumnado deberá debatir, traballar en grupo ou individual, resolver, realizar rol playings, etc, para coñecer máis en profundidade as diferentes realidades sociais 40
 
Assessment comments

Oportunidade de XUÑO

A nota final será a suma de todas as metodoloxías arriba indicadas. 

Oportunidade de XULLO

Aquelas persoas que non aprobasen  na convocatoria de xuño e teñan polo menos, un 3 sobre 10 en dita convocatoria, poderán gardar  a nota  para a portunidade de xullo, debendo realizar unha proba mixta con contidos das sesións maxistrais para superar esta convocatoria, que computará o 50% da nota total. 

No caso de non acadar polo menos un 3 sobre 10 na convocatoria anterior, a persoa deberá realizar unha proba mixta con contidos referentes ás sesións maxistrales, traballos tutelados e estudos de casos que computará o 100% da nota

No Asistencia a clase/dispensa

Aquelas persoas que obtiveran a dispensa a clase ou que, por causas debidamente xustificadas, no poidan asistir, deberán poñerse en contacto coa profesora ao principio do cuadrimestre. Poderán optar a superar a asignatura facendo unha única proba mixta que suporá o 100% da nota sobre os contidos e os casos da asignatura

 



Sources of information
Basic JAVALOY, F. (2001). Comportamiento Colectivo y Movimientos Sociales. Madrid: McGraw Hill
MAYA JARIEGO, I., GARCÍA RAMÍREZM m. SANTOLAYA SORIANO, F.J. (2007). Estrategias de intervención psicosocial : casos prácticos. Madrid: Pirámide
MUSITU, G. et al (1994). Intervención Comunitaria. Valencia : Set i Set Edic
MUSITU, G, (2004). Introducción a la Psicología Comunitaria. Barcelona: UOC
CLEMENTE DIAZ, M. (2010). Introducción a la psicología social : enfoques teóricos clásicos. Madrid. universitas
SANCHEZ VIDAL, A. (2007). Manual de Psicología Comunitaria: un enfoque integrado. Madrid: Pirámide
COSTA, M. & LÓPEZ, E. (1991). Manual para el Educador Social. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales
SANCHEZ, A. (1996). Psicología Comunitaria. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona
FERNANDEZ SEDANO, I., MORALES, J.F., MOLERO, F. (2011). Psicología de la intervención comunitaria . Bilbao: Descleé de Brouwer

Complementary PUIG, G. y RUBIO, J.L. (2011). Manual de resiliencia aplicada. Barcelona : Gedisa, 2011.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.