Identifying Data 2020/21
Subject (*) Community Psychology Code 652G03034
Study programme
Grao en Educación Social
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Fourth Optional 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Espinosa Breen, Pablo
E-mail
pablo.espinosa.breen@udc.es
Lecturers
Espinosa Breen, Pablo
E-mail
pablo.espinosa.breen@udc.es
Web http://www.udc.es/dep/psico
General description A Psicoloxía Comunitaria é un campo de actuación e investigación relacionada coa psicoloxía social que se ocupa do comportamento humano nos seus contextos sociais inmediatos, comunitarios. Como forma de intervención, ocúpase da prevención dos problemas psicolóxicos con raíces sociais (drogas, exclusión, desintegración social, violencia doméstica e pública, trastorno mental, fracaso escolar, delincuencia xuvenil, etc.). Desde unha perspectiva positiva tamén se ocupa de promover o desenvolvemento humano integral.
Todo elo desde a participación dos receptores das intervencións comunitarias como suxeitos activos (axentes) na intervención.
O seu objetivo principal é estudar os factores psicosociais que permiten desenvolver, fomentar e manter o control e o poder que os individuos poden exercer sobre o seu ambiente individual e social, para solucionar problemas que os afectan e lograr cambios en eses ambientes e na estrutura social.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Ningunha
2. Metodoloxías
* Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas salvo polo indicado a continuación.
* Metodoloxías docentes que se modifican
No caso de que non se poidan celebrar sesións presenciais:
As clases celebraránse no mesmo horario asignado ás sesións presenciais a través da aplicación Teams.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
No caso de que non se poidan celebrar titorías presenciais:
Manterase o mesmo horario de titorías. Os alumnos deberán solicitar ao profesor titorías a través de correo electrónico con polo menos 48 horas de antelación. O profesor contestará o correo indicando o horario dispoñible para as titorías en función doutras peticións existentes. Á hora indicada o alumno deberá estar conectado a Teams e recibirá unha videollamada para celebrar a titoría. Cabe a posibilidade de celebrar titorías de grupo con este sistema.
4. Modificacións na avaliación

No caso de que non se poidan celebrar sesión presenciais:
Os traballos solicitados presentaranse a través de Moodle e as presentacións dos traballos na aula faranse a través da aplicación Teams.
Se o alumno require exame, no caso de que non se poida celebrar exame presencial:
Colgaranse no Moodle da materia catro supostos ou experimentos de Psicoloxía Comunitaria, e entre 3 e 4 preguntas para cada un deles. As preguntas estarán relacionadas, entre outros aspectos, con identificar os procesos psicosociais que reflicten estes supostos, indicar as implicacións destes procesos, indicar outros procesos relacionados ou propoñer exemplos prácticos. Deberanse elixir e desenvolver dous dos devanditos supostos.
Para responder o alumno deberá crear un documento de texto; escribir o seu nome e apelidos e “exame psicoloxía comunitaria” no encabezado; indicar o número de cada suposto escollido, e copiade as preguntas que veñen ao final do texto. A continuación de cada pregunta redactará a resposta correspondente. Recoméndase que a extensión total das respostas a cada suposto estea entre 1000 e 1500 palabras. Extensións superiores ou inferiores serán avaliadas negativamente. É necesario contestar a todas as preguntas dos supostos escollidos. Revisarase a existencia de posibles coincidencias nas respostas aos exames que sexan indicativas de plaxio. Unha vez contestadas as preguntas, o exame deberase enviar nun documento de word ou .pdf a través da tarefa de moodle habilitada antes da data e hora do exame. O nome do arquivo deberá ter este formato: “apelidos_nome_exame_ps_comunitaria. doc” (ou .docx ou .pdf).
As preguntas colgaranse no Moodle unha semana antes da data do exame e as respostas do alumno entregaranse nunha tarefa vía Moodle como tarde á hora e día do exame.
5. Modificacións dá bibliografía ou webgrafía
Ningunha

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer os campos da educación social e recoñecer novos ámbitos emerxentes.
A5 Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa.
A6 Seleccionar diferentes métodos e técnicas para a planificación e avaliación de programas e servizos.
A8 Detectar factores de vulnerabilidade, de exclusión e de discriminación social que dificulten a inclusión social, escolar e laboral de persoas e colectivos.
A9 Deseñar e desenvolver proxectos, programas e servizos nos diferentes campos de intervención profesional promovendo a participación e o desenvolvemento comunitario.
A17 Formar axentes de intervención socioeducativa e comunitaria.
A18 Dirixir e coordinar planos e proxectos socioeducativos.
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información.
B2 Redactar e presentar informes técnicos, memorias, regulamentos ou calquera outro documento básico que contribúa a regular a acción socioeducativa.
B3 Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade.
B4 Deseñar e impulsar espazos socioeducativos en contextos de diversidade atendendo á igualdade de xénero, á equidade e respecto aos dereitos humanos, favorecendo o empoderamento das persoas e colectivos ubicados en situacións de desvantaxe social.
B6 Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Acquiring knowledge in Social Psychology applied to social, community and human problems A1
A5
A6
A8
A9
A17
A18
B1
B3
B4
B6
C4
C6
C8
To evaluate programs, projects, services and policies oriented towards personal, profesional and institutional development A9
B1
B2
C8
Organising and supporting aid programs to people or collectives socially excluded or at risk of exclusion A5
A6
A8
A18
B2
C8
Coñecer e comprender os supostos básicos da Psicoloxía Social A1
A5
C8
Distinguir a forma de concibir a realidade e a metodoloxía da Psicoloxía Social A5
B1
B2
C6
Diagnosing the diferent dimensions, areas and contexts of psycho-pedagogical intervention A5
A6
B1
C6
Desingning and implementing research projects applied to different educational intervention fields and contexts A9
B1
B2
C8
Desenvolver estratexias de busca e material de avaliación psicosocial B1
B3
Analysis and synthesis skills A5
A8
B1
C4
Planning actions, programs and intervention services for the betterment of individuals, groups and organizations A9
A18
B1
B2
B6
C6
C8
Adquirir a capacidade creativa e criterios prácticos que permitan aplicar principios de intervención para solucionar problemas concretos, incorporando os coñecementos teóricos e os criterios éticos da disciplina A6
A9
A18
B1
B4
Information sources searching and analysis skills B1
B3
C8
Skills for dealing with new situations A18
C4
C6
C8
Problem solving skills A5
A18
B1
C6
Ability to apply theoretical knowledge to practise A6
A9
B4
C4
Diagnosing the diferent dimensions, areas and contexts of psycho-pedagogical intervention A5
A8
B1
C6
Planning and organizing skills B1
B2
C6
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. A1
A6
C4
C6
C8
Being sensitive to social and community problems from a Social Psychology perspective A8
C6
C8
Desingning and implementing research projects applied to different educational intervention fields and contexts A1
A9
A17
A18
B4
Being able to exercise an open, cultured, critical, commited, democratic and solidary citizenship in orde to analyze realty, diagnose problems, formulate and implement solutions based on knowledge and aimed at the common good C4

Contents
Topic Sub-topic
I. INTRODUCTION 1 The concept of Community
2 Historical evolution of Community Psychology
3 Current definitions for Community Psychology
4 Differences with other fields
5 The Ecological Model
6 The Social Action Model
7 Methodological strategy in Community Psychology
8 Intervention risks in Community Psychology
9 Needs evaluation
10 Social problem definition
II- SOCIAL NETWORKS AND SOCIAL SUPPORT

1 Social networks historically
2 Community ans association
3 Social structures
4 Mechanic and Organic Societies
5 Social Network definition
6 Social networks characteristics
7 Social support
8 Direct effect theory
9 Buffer effect theory
10 Social support effects on health
III - EMPOWERMENT 1 Empowerment definition
2 Empowerment levels
3 Empowering environments characteristics
4 Examining empowerment in organizarions
5 Empowerment research
IV - SOCIALIZATION PROBLEMS IN CHILDREN AND ADOLESCENTES 1 Socialization sources
2 Risk factors
3 Social exclusion
4 Children abuse
4.1 Aggressor chracteristics
4.2 Generla intervention principles
5 School violence
5.1 Victim and aggressor profile
5.2 Other participants
5.3 School violence consequences
5.4 School violence prevention
6 Agression towards parents
6.1 Demography of aggression towards parents
6.2 Child aggressor profiles
6.3 Facilitating and predictor variables
6.4 Intervention guidelines and strategies
7 Juvenile delinquency
7.1 Etiology
7.2 Intervention techniques and response protocols
8 Psychopatic adolescents
8.1 Defining factors
8.2 Psychopathy evaluation
8.3 Treatment
9. Parental educational styles
10 Media Violence
V - DOMESTIC VIOLENCE 1 Domestic violence and harassment
2 Estatistical data
3 Domestic violence prediction
4 The cycle of Domestic violence
5 Aggressor treatment
VI - SEX CRIMES 1 Types of aggressors
2 Causes for sexual abuse
3 Juvenile sexual offenders
4 paedophilic aggressors
5 Recidivism predictors
6 Aggresor treatment
7 Secual offender treatment in Spain
8 Relationship between sexual offences and pronography
VII - ADDICTIVE BEHAVIORS 1 Definition
2 Susbtance addiction
3 Other addictions
4 Risk factors
5 Psychological variables related to addiction
6 Community intervention with addicts
7 Treatment and relapse prevention
8 Adicctiona and mental disorders
VIII - MENTAL ILLNESS 1. Mental illness within the Community
2 Community intervention on mental disorders
3 Predisposing factors
4 Mental illness and social support
5 Protection factors for mental illness
X - SOCIAL MOVEMENTS 1 Social movements and society
2 Social organization
3 Empowerment and socail movements
4 New social movements
5 Types of social action
6 Social movement examples
IX - MARGINALISATION, SOCIAL EXCLUSION AND DELINQUENCY 1 Social exclusion in current society
2 New forms of social exclusion
3 Poverty in Western Society
4 Social isolation
5 Economic Factors
6 Types of delinquency
7 Community intervention on Delinquency

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Supervised projects A1 A5 A6 A8 A9 A17 A18 B1 B2 B3 B4 B6 C4 C6 C8 4 48 52
Oral presentation B1 B6 8 16 24
Simulation A5 A17 B3 B6 C4 8 0 8
Short answer questions A1 1 41 42
Guest lecture / keynote speech A1 A5 21 0 21
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Supervised projects O 20% da avaliación da materia farase a través dun traballo tutelado que consta de dous partes.
A primeira versará sobre o estudo sobre un problema social desde o punto de vista da psicoloxía comunitaria (valorarase que sexa local).
A segunda consistirá no desenvolvemento hipotético dun plan de intervención comunitaria.
Este formato pode substituírse por un traballo en grupo que consiste na participación nunha investigación, con recollida, análise, e redacción dun informe sobre os datos.
Oral presentation Ademais do informe por escrito, os traballos tutelados deberanse expoñer en clase de forma oral, podéndose utilizar os apoios técnicos dispoñibles.
Esta exposición supoñerá o 20% da nota da materia.
Simulation Prácticas durante as sesións interactivas sobre os procedementos propios da disciplina. Utilizando os contidos expostos nas sesións maxistrais, os alumnos elaborarán propostas sobre os casos expostos polo profesor.
Short answer questions No caso de que o alumno requira exame, o exame constará de catro supostos ou experimentos de Psicoloxía Comunitaria, e entre 3 e 4 preguntas para cada un deles. As preguntas estarán relacionadas, entre outros aspectos, con identificar os procesos psicosociais que reflicten estes supostos, indicar as implicacións destes procesos, indicar outros procesos relacionados ou propoñer exemplos prácticos. Deberanse elixir e desenvolver dous dos devanditos supostos.
Guest lecture / keynote speech Existirán clases presenciais que teñen un triplo obxectivo: por unha banda, o de sensibilizar e concienciar sobre os problemas sociais e acerca da importancia de posuír unha visión psicosocial comunitaria aplicada dos mesmos, por outro o de mostrar experiencias que se non se visionan é imposible que o alumno chegue a valorar a súa significación e importancia dentro da materia, e por último ofrecer resumos de contidos importantes dos temas que integran o programa. Comprenderán a exposición de exemplos e vivencias mediante medios audiovisuais e actividades de sensibilización e concienciación.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Students are expected to come to orientation hours to complete their course essays and projects. The lecturer will provide guidance on

- Selecting appropriate topics and bibliographic orientation
- Developing the essay structure

Essays will be individual and projects can be done individually or by groups of no more than 4 atudents

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Oral presentation B1 B6 Projects will be presented in the classroom
20
Guest lecture / keynote speech A1 A5 Lectures of the content of the course 5
Short answer questions A1 The student will not need to do the exam if he passes the other evaluations. In that case, 100% of the evaluation will be done through the other metodologies, which will increase their weight on the evaluation accordingly.

The exam will be comprised of 4 texts on Community Psychology, with 3-4 questions each. The student will select 2 texts and answer the questions.
50
Simulation A5 A17 B3 B6 C4 Activities during interactive sessions based in Community Psychology procedures. Using the content given at the lectures, students will be asked to comeup with proposals for scenarios given by the lecturer
5
Supervised projects A1 A5 A6 A8 A9 A17 A18 B1 B2 B3 B4 B6 C4 C6 C8 El 20% de la evaluación de la asignatura se hará a través de un trabajo tutelado que consta de dos partes.
La primera versará sobre el estudio sobre un problema social desde el punto de vista de la psicología comunitaria (se valorará que sea local).
La segunda consistirá en el desarrollo hipotético de un plan de intervención comunitaria.
Este formato puede sustituirse por un trabajo en grupo que consiste en la participación en una investigación, con recogida, análisis, y redacción de un informe sobre los datos.
20
 
Assessment comments

Sources of information
Basic JAVALOY, F. (2001). Comportamiento Colectivo y Movimientos Sociales. Madrid: McGraw Hill
MAYA JARIEGO, I., GARCÍA RAMÍREZM m. SANTOLAYA SORIANO, F.J. (2007). Estrategias de intervención psicosocial : casos prácticos. Madrid: Pirámide
MUSITU, G. et al (1994). Intervención Comunitaria. Valencia : Set i Set Edic
MUSITU, G. ; BERJANO, E. ; GRACIA, E. & BUENO, J.R. (1993). Intervención Psicosocial. Programas y Experiencias. Madrid : Editorial Popular
MUSITU, G, (2004). Introducción a la Psicología Comunitaria. Barcelona: UOC
SANCHEZ VIDAL, A. (2007). Manual de Psicología Comunitaria: un enfoque integrado. Madrid: Pirámide
COSTA, M. & LÓPEZ, E. (1991). Manual para el Educador Social. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales
SANCHEZ, A. (1996). Psicología Comunitaria. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona
FERNANDEZ SEDANO, I., MORALES, J.F., MOLERO, F. (2011). Psicología de la intervención comunitaria . Bilbao: Descleé de Brouwer
CLEMENTE, M. (1996). Psicología Social Aplicada. Madrid: Pirámide
Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.