Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Avaliación e diagnóstico de necesidades socioeducativas Código 652G03039
Titulación
Grao en Educación Social
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filosofía e Métodos de Investigación en Educación
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa.
A7 Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa.
A11 Observar, analizar, interpretar procesos de mediación social, cultural e educativa.
A13 Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación elementais aplicables aos diferentes campos de intervención.
A15 Elaborar e xestionar medios e recursos para a intervención socioeducativa.
A21 Deseñar e implementar procesos de avaliación de programas e estratexias de intervención socioeducativa en diversos contextos.
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información.
B2 Redactar e presentar informes técnicos, memorias, regulamentos ou calquera outro documento básico que contribúa a regular a acción socioeducativa.
B5 Capacidade de mostrar actitudes coherentes coas concepcións éticas e deontolóxicas propias da profesión.
B6 Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A5 Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa. A7 Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa. A15 Elaborar e xestionar medios e recursos para a intervención socioeducativa. A21 Deseñar e implementar procesos de avaliación de programas e estratexias de intervención socioeducativa en diversos contextos. A5
A7
A11
A13
A15
A21
B2
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información. B5 Capacidade de mostrar actitudes coherentes coas concepcións éticas e deontolóxicas propias da profesión. B6 Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias. B1
B5
B6
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C1
C3
C5
C7

Contidos
Temas Subtemas
Bloque 1: Conceptualización do diagnóstico en educación 1.1. Algunhas definicións de Diagnóstico
1.2. Diagnóstico de necesidades socioeducativas
1.3. Modelos teóricos da avaliación de necesidades
Bloque 2: Dimensións do diagnóstico 2.1 Dimensións, ámbitos e áreas de actuación no diagnóstico
2.2 Dimensión socioambiental: familia, grupo de pares, barrio e comunidade
Bloque 3: A recollida de datos: técnicas e instrumentos 4.1 Clasificación das técnicas: proxectivas, subxectivas, psicométricas, sociométricas
4.2 Observación: instrumentos para a recollida de datos
4.3 Técnicas participativas de avaliación de necesidades
4.4 O informe diagnóstico: tipos de informe, estrutura e redacción
4.5 Competencias da/o profesional da Educación Social para lograr unha avaliación adecuada

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A5 A11 B1 B5 B6 C1 C5 C7 21 0 21
Proba mixta A5 A21 B1 3 30 33
Estudo de casos A5 A7 A11 A13 A15 A21 B1 B2 B5 B6 C1 C3 C5 C7 21 10 31
Análise de fontes documentais A11 A5 B1 B6 C3 0 30 30
Portafolios do alumno A5 A15 B1 B2 B5 B6 C1 C3 C7 0 21 21
 
Atención personalizada 14 0 14
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de preguntas dirixidas ao alumnado, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Proba mixta Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio (abertas de desenvolvemento) e preguntas tipo de probas obxectivas (de resposta múltiple, breve, asociación...).
Estudo de casos Metodoloxía na que o suxeito se enfronta á descripción dunha situación específica que formula un problema
que ha de ser comprendido, valorado e resolto polo grupo de persoas, a través dun proceso de discusión.
Análise de fontes documentais Utilización de documentos relevantes textuais (artigos, libros, novas de prensa, poemas, textos lexislativos...) e audiovisuais (documentais, curtas, filmes , fotografías, viñetas...) que faciliten e amplíen a comprensión dos conceptos básicos da materia, e permitan a elaboración de pensamentos razoados acerca da intervención socioeducativa.
Portafolios do alumno É unha carpeta ou arquivador ordeado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumnado nun período de tempo, o que permite visualizar o progreso do alumnado.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Proba mixta
Portafolios do alumno
Sesión maxistral
Descrición
Atención a cada grupo ou persoa, según as necesidades que presenten ou demanden.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A5 A21 B1 Sobre os contidos teóricos da materia e a resolución de casos prácticos 60
Portafolios do alumno A5 A15 B1 B2 B5 B6 C1 C3 C7 Recollerá as temáticas traballadas e a reflexión persoal sobre ditas temáticas, no tocante a metodoloxía, os contidos ou a participación. 40
 
Observacións avaliación

Para superar a materia é preciso ter aprobadas as dúas actividades de avaliación.

O
alumnado que por motivos xustificados non poda asistir con regularidade
(80%), terá que concertar unha titoría para concretar a modalidade de
avaliación.


Fontes de información
Bibliografía básica

BIBLIOGRAFÍA

ALMENAR IBARRA, N. (1998): Los valores de los jóvenes. Madrid. Ed. Sanz y Torres.

AGUILAR, M. J. (2000): Cómo animar un grupo. Técnicas grupales. Madrid. CCS.

ANGUERA ARGILAGA, Mª T. (1996): La observación sistemática. En Manual de orientación y tutoría. Alvarez, M. y Bisquerra, R. Barcelona. Ed. Praxis.

BOUTIN, G. Y DURNING, P. (1997): Intervenciones socioeducativas en el medio familiar. Madrid Nancea.

CEBALLOS, E. (2005): Diagnóstico en el contexto familiar. Revista electrónica relieve.

DEL RINCÓN, B. (2004): Intervención psicopedagógica en contextos diversos. Ed. Praxis

FERNÁNDEZ GUANIR, P. (2005): educación del pensamiento y las emociones. Madrid. Nancea.

GONZALEZ GALÁN, M.A. :

LORENZO ALFARO; MARTINEZ PIÑEIRO, A.B.; ; MARTINEZ PIÑEIRO, E.;(2004): Fuentes reinformación en investigación socioeducativa. Revista electrónica Relieve

MARTÍNEZ MUÑOZ, M. (1996): El clima de clase. En Manual de Orientación y Tutoría. Barcelona.Ed. Praxis.

MERINO FERNÁNDEZ, J.V.( 1997): Programas de animación sociocultural. Madrid. Narcea

PÉREZ JUSTE, R. (1990): Recogida de información en el diagnóstico pedagógico. Bordón, 42, 1: 17-30.

PÉREZ CAMPANERO (1991): Cómo detectar necesidades socioeducativas. Madrid .ED. NARCEA.

PÉREZ –LLANTADA, M.(1999): Ev. de programas de salud y servicios sociales, metodología y ejemplos. Ed Dykinson

REPETTO TALAVERA, E. (1999): Tu futuro profesional. Madrid. Ed. CEPE.

ROMANS, M.(2000): De profesión educador social. Barcelona. Paidós

RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (1993): Teoría y Práctica de la Orientación Educativa. Barcelona. Ed. PPU.

SILVA, F. (1998): La entrevista. En Fernández Ballesteros, 1998. Introducción a la evaluación psicológica I. Ed. Pirámide.

VENTOSA, V.J. (2002): Fuentes de la Animación sociocultural en Europa. Madrid. CCS

*Muy adecuada la consulta de dos publicaciones periódicas semestrales:

-REVISTA ESPAÑOLA DE ORIENTACIÓN Y PSICOPEDAGOGÍA R.E.O.P.

REVISTA ESPAÑOLA DE ORIENTACIÓN Y PSICOPEDAGOGÍA R.E.O.P.2009 y 2010

-REVISTA DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. R.I.E.

-BORDON. Sociedad Española de Pedagogía.

Recursos web:

Se indicaran en clase tras la comprobación de su actualización.

Outros materiais de apoio:

Conferencias impartidas que se relacionen con los temas.

Visita a exposiciones relacionadas con la Psicopedagogía y la instrumentación utilizada. Videos didácticos. Instrumentos de recogida de datos. Videos y películas del cine comercial temático.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías