Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Administración local y acción cultural y educativa Código 652G03040
Titulación
Grao en Educación Social
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 2º cuatrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinador/a
Pose Porto, Hector Manuel
Correo electrónico
hector.pose@udc.es
Profesorado
Pose Porto, Hector Manuel
Correo electrónico
hector.pose@udc.es
Web http://www.udc.es/dep/pdce/Hector
Descripción general Un dos principais ámbitos de intervención profesional do/a educador/a social reside na Administración Local e as súas políticas activas. Coñecer os trazos definitorios (legais, competenciais, arbitrarios...) de dito contexto político-xeográfico é labor desta materia. Polo tanto, abordaremos aspectos tanto teóricos como prácticos que melloren a formación do alumnado interesado.

Competencias del título
Código Competencias del título
A5 Identificar y analizar los factores contextuales que afectan a los procesos de intervención socioeducativa.
A6 Seleccionar diferentes métodos y técnicas para la planificación y evaluación de programas y servicios.
A7 Aplicar metodologías educativas y dinamizadoras de la acción socioeducativa.
A8 Detectar factores de vulnerabilidad, de exclusión y de discriminación social que dificulten la inclusión social, escolar y laboral de personas y colectivos.
A10 Analizar, difundir, orientar y desarrollar procesos de promoción cultural.
A21 Diseñar e implementar procesos de evaluación de programas y estrategias de intervención socioeducativa en diversos contextos.
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar y transmitir críticamente la información.
B3 Generar la cultura profesional colaborativa, fomentando el trabajo en red e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa y responsabilidad.
B6 Adquirir y dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas y propuestas a diversas audiencias.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa. Seleccionar diferentes métodos e técnicas para a planificación e avaliación de programas e servizos. Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa. Analizar, difundir, orientar e desenvolver procesos de promoción cultural. Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade. Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias. Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. A5
A6
A7
A8
A10
A21
B1
B3
B6
C5
C6
C8

Contenidos
Tema Subtema
1. A lexislación cultural e educativa de referencia na Administración Local. Os textos que marcan liñas.
2. Os axentes culturais.
3. Políticas culturais e educativas: trazos e interdependencia.
4. Que acción cultural?
5. A oferta pedagóxica á cidadanía: deseño e boas prácticas.
1. Marco Normativo-Legal. A lexislación en educación e cultura. A axenda 21 da cultura e outros textos.

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Análisis de fuentes documentales A10 B1 C5 C6 C8 1 20 21
Aprendizaje colaborativo A6 A7 5 40 45
Estudio de casos A21 B3 3 18 21
Discusión dirigida B6 3 5 8
Lecturas A5 2 10 12
Sesión magistral A8 27 14 41
 
Atención personalizada 2 0 2
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Análisis de fuentes documentales Haberá, en diversos soportes, documentos referidos a Boas Prácticas para analizar na aula de maneira colectiva.
Aprendizaje colaborativo O alumnado deberá desenvolver un traballo de investigación aplicada sobre unha iniciativa educativa e/ou cultural local. O número de membros do grupo será de tres persoas e non deberán entregala, senón defendela no espazo e prazo que indicará ao seu debido tempo o profesor.
Estudio de casos Trátase experiencias que traerá a colación o profesor.
Discusión dirigida Ao longo do cuadrimestre, abordaremos proxectos ou experiencias para ser discutidas en clase.
Lecturas Haberá a disposición do alumnado un DOSSIER, tanto en soporte dixital como papel. Así mesmo, o alumnado deberá ler, un mínimo de dous textos que o profesor especificará o primeiro día de clase presencial.
Sesión magistral Consiste en explicacións do profesor así como doutras persoas, nomeadamente profesionais en activo no ámbito da acción educativa e cultural local, do exercicio profesional en cuestión. O profesor especificará no seu momento e con suficiente antelación, o número e compoñentes de ditas sesións.

Atención personalizada
Metodologías
Lecturas
Descripción
Despois de indicadas polo profesor, o alumnado deberá de ler indivisualmente ditos textos e participar nun libro forum na clase.

NOTA: Aquel alumnado que, ao comezo do cuadrimestre, manifeste e demostre coa dumentación necesaria, que por motivos laborais non pode acudir con regularidade á clase, poderá cursar a materia de xeito distinto. Para elo, deberá realizar: o seguimento dunha iniciativa e/ou proxecto que se estea a implementar e presentala antes da data do exame, lectura e recensión dun libro estipulado polo profesor e exame. As tres actividades son imprescindibles para superar favorablemente a materia. Nunha 2ª OPORTUNIDADE, con aprobar o exame abonda.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Aprendizaje colaborativo A6 A7 Valorase a posta en escena, a comunicación, o contido, a análise desenvolvida e as conclusións por parte do equipo. 40
Estudio de casos A21 B3 Valorase a participación activa do alumnado 10
Lecturas A5 Valorarase a calidade das reflexións ao fío das lecturas propostas 50
 
Observaciones evaluación

Aquelas persoas que non accedan ás clases deberán cursar a materia na maneira que se explica no Paso 6. A avaliación poderá mudar se o acordo profesor-alumnado é a de realizar un exame final con ou sen material. En todo caso, todas as actividades que propoña o profesor son revisables para a avaliación final.


Fuentes de información
Básica

Aldanondo, P. & Escudero, J. (2002): La política cultural en el municipio. Madrid:Fund. Autor.
Asensio, M. & Pol, E. (2002): Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Buenos Aires: Aique.
Bouzada, X. (coord.) (2000): Cultura e concellos: estratexias de promoción cultural no ámbito local. Santiago: Consello da Cultura Galega.
Bouzada, X. (coord) (2004): Cultura e Participación. Santiago: Consello da Cultura Galega.
Cabral, F. (2004): Ciudadania, sistema educativo e cidade educadora. Lisboa: Instituto Piaget.
Calaf, R. (coord.) (2003): Arte para todos. Miradas para enseñar y aprender el patrimonio. Gijón: Trea
Camps, V. & Giner, S. (1998): Manual de civismo. Barcelona: Ariel.
Caride,J. A.; Freitas, O. & vargas, G. (2008): Educaçao e desenvolvimento comunitario local: perspectivas pedagógicas e sociais de sustentabilidade. Porto: Profediçoes.
Caride, J. A. & Pose, H. (2008): Comunidades que educan. Grial, Revista Galega de Cultura, 177, 36-41.
Caride, J. A. & Trillo, F. (coords) (2011): Dicionario Galego de Pedagoxía. Vigo: Galaxia.
Casellas, L. & Sola, L. (2004): El papel de las Administraciones locales en la participación ciudadana. Intervención Psicosocial: Revista sobre Igualdad y Calidad de Vida, 13, 271-288.
Castro, M. e outros (2007): La escuela en la comunidad: la comunidad en la escuela. Barcelona:Graó.
Civís, M.; Longás, E.; Longás, J. & Riera, J. (2007): Educación, territorio y desarrollo comunitario: prácticas emergentes. Educación Social, Revista de Intervención Socioeducatica, 36, 13-25.
Civís, M & Riera, J. (2007): La nueva pedagogía comunitaria: un marco renovado para la acción sociopedagógica interprofesional. Valencia: Nau Llibres.
Cortina, A. (2007): Érica de la razón cordial: educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Oviedo : Noval.
Elboj, C. (2002): Comunidades de aprendizaje: transformar la educación. Barcelona: Graó.
FEMP (2002): La política cultural en el municipio. Madrid: FEMP.
FEMP (2007): Sistema de indicadores para la evaluación de la spolíticas culturales locales en el marco de la Agenda 21 de la cultura. http://www.femp.es
Fernández, J.M. (2007): Educar en valores, formar ciudadanos: vieja y nueva educación. Madrid: Biblioteca Nueva.
Fernández, B. e Lorente, J. (edit) (2009): Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana. Zaragoza: Prensas Universitarias.
Fontal, O. (2003): La educación patrimonial. Gijón: Trea.
Gradaílle, R. & Caballo, Mª. B. (2008): El papel de la educación social en la articulación de proyectos educativos comunitarios. Aula de Innovación educativa, 171, 74-76.
Gradaílle, R. & Montero, P. (2009): Hacia la ciudad educadora: una lectura de las políticas educativas urbanas. En Yubero, S.; Caride, J.A. & Larrañaga, Ed. (edits): Sociedad educadora, sociedad lectora. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha., 625-637.
Haukes, J. (2001): The fourth pillar of sustainability: culture´s essential role in public planning. Australia: Commom Ground.
Imbernón, F. (2002): cinco ciudadanías para una nueva educación. Barcelona: Graó.
Imbernón, F. (2008): Los programas de educación social como nexo articulador entre la escuela y el municipio. Aula de Innvoación educativa, 168, 63-66.
Innenarity, D. (2006): El nuevo espacio público. Madrid: Espasa Calpe.

interea: todos os materiais do proxecto interea /Deputación da Coruña) e dispoñibles na biblioteca.

Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2010): La cultura-mundo. Respuesta a una sociedad desorientada. Barcelona: Anagrama.
López de Aguileta, I. (2000): Cultura y ciudad. Manual de cultura municipal. Gijón: Trea.
Luengo, F. (2006): El proyecto Atlántida: experiencias para fortalecer el eje escuela, familia y municipio. Revista de Educación, 339, 177-194. http://www.revistaeducacion.educacion.es
Martí, J.; Pascual, J. & Rebollo, O. (2005): Participación y desarrollo comunitario en medio urbano: experiencias y reflexiones. Madrid: Iepala.
Merino, A. & Plana, J. (2007): La ciudad educadora: aportaciones para una nueva política educativa local. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Molina,S. (2007): La ciudad como agente educador: condiciones para su desarrollo. ESE: Estudios sobre educación, 13, 39-56.
Montero, P. (2008): Políticas locales de ciudadanía para educar otras infancias posibles. Educación Social, 38, 60-76.
Obertí, M. (2007): L´escole dans la ville. París: Presses de Sciencies Po.
Pascual, J. & Dragojevic, S. (2007): Guía para la participación ciudadana en el desarrollo de políticas culturales para ciudades europeas. Barcelona: Interarts.
Pose, H. (2006): La cultura en las ciudades. Un quehacer cívico-social. Barcelona: Graó.
Revista interea visual. Deputación da Coruña (todos os números, 0-11).

Rius-Ulldemolins, J. )2016). Treinta años de políticas culturales en España. PUV: Valencia.

Santos, M.A. & Lorenzo, M. (2001): A construción educativa da cidade: unha perspectiva transversal. Santiago: Concello de Santiago.

Segovia, Ch e outros (2015). Espacios para la innovación, la creatividad y la cultura. Valencia: PUV, Universitat de Valencia.
Subirats, J. (edit) (2002): Gobierno local y educación: la importancia del territorio y la comunidad en el papel de la escuela. Barcelona: Ariel.
Tonucci, F. (1997): La ciudad de los niños: un modo nuevo de pensar la ciudad. Madrid: FGSR.
Trilla, J. (2005): La ciudad educadora: municipio y educación. En Peiró, S. (ed): Nuevos espacios y nuevos entornos en Educación. Alicante: Editorial Club Universitario, 19-42.
Úcar, X. & Llena, A. (2006): Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Barcelona: Graó.
Valero, F. (2003): La ciudad como espacio socioeducativo del ciudadano: problemas y posibilidades. Revista de Educación, extra 1, 377-390. http://revistaeducacion.educacion.es

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías