Identifying Data 2019/20
Subject (*) Basic Psychological Processes Code 652G04002
Study programme
Grao en Logopedia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Marcos Malmierca, Jose Luis
E-mail
jose.luis.marcos@udc.es
Lecturers
Marcos Malmierca, Jose Luis
E-mail
jose.luis.marcos@udc.es
Web
General description Obxetivos da materia:
- Que os alumnos adquiran os contidos máis relevantes de Psicoloxía Básica para a súa formación logopédica.
- Formación práctica: Análise das implicacións e aplicacións dos contidos, métodos e técnicas ao ámbito da logopedia

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística.
A4 Coñecer e integrar os fundamentos educativos da Logopedia: Procesos de ensino e aprendizaxe.
A9 Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación.
A14 Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento.
A23 Coñecer, aplicar e valorar criticamente as técnicas pedagóxicas, así como os recursos metodolóxicos e didácticos para o ensino da linguaxe.
A28 Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais).
A31 Adquirir o desenvolvemento os recursos persoais para a intervención: habilidades sociais e comunicativas, habilidades profesionais, avaliación da propia actuación profesional, técnicas de observación, técnicas de dinamización ou toma de decisións.
B3 Apreciar as distintas manifestacións da diversidade.
B4 Aprender a aprender.
B5 Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada.
B8 Capacidade de observar e de escoitar de forma activa.
B17 Saber expresarse en público.
B18 Ser creativo no exercicio da profesión.
B22 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística A2
Coñecer e integrar os fundamentos educativos da Logopedia: Procesos de ensino e aprendizaxe A4
Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación A9
Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento A14
Coñecer, aplicar e valorar criticamente as técnicas pedagóxicas, así como os recursos metodolóxicos e didácticos para o ensino da linguaxe A23
Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais) A28
Adquirir o desenvolvemento os recursos persoais para a intervención: habilidades sociais e comunicativas, habilidades profesionais, avaliación da propia actuación profesional, técnicas de observación, técnicas de dinamización ou toma de decisións A31
Apreciar as distintas manifestacións da diversidade B3
Aprender a aprender B4
Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada B5
Capacidade de observar e de escoitar de forma activa B8
Saber expresarse en público B17
Ser creativo no exercicio da profesión B18
Traballar de forma autónoma con iniciativa B22
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma C1
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro C2
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida C3
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse C6
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida C7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade C8

Contents
Topic Sub-topic
Item 1. Definition of Basic Psychology (Basic Psychological Processes) Definition of Basic Psychology. Philosophy and Psychology. Scientific paradigms of psychology: Behaviorism and Cognitive Psychology
Item 2. Classical Conditioning Elements of Classical Conditioning.
Basic phenomena. Semantic conditioning. Intervention procedures based on classical conditioning.
Item 3 Instrumental Conditioning Experiment and model of instrumental conditioning. The operant response. Reinforcement. Parameters of instrumental reward conditioning
Item 4. Memory and processing The information processing. Sensory Register. Short Term Memory. Long-term memory.
Item 5. Attention Definition. Capacity models. Models filter. selective Attention
Item 6. Perception: pattern recognition Matching model to the perceptual model.
Prototype model
Feature analysis model
Item 7. Motivation and Emotion. Motivational concepts. Hunger, sexual motivation, need for belonging. Theories of emotion. The emotion in the body. The expression of emotions. The emotional experience.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Case study A9 A14 A28 A31 B5 B17 9 27 36
Laboratory practice A4 C2 C3 C6 C8 15 22.5 37.5
Objective test B4 B18 B22 2 4 6
Guest lecture / keynote speech A2 A23 B3 B8 C1 C7 22 44 66
 
Personalized attention 4.5 0 4.5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study Analyze and solve problems related to cases of psychological processes that were exposed during the keynote sessions
Laboratory practice Practices carried out both in the laboratory and in the classroom, to strengthen knowledge and understanding of various topics of special interest
Objective test
Examination of 30 to 40 multiple-choice questions on the contents presented and case studies
Guest lecture / keynote speech
Presentation of the contents of each topic using multimedia resources

Personalized attention
Methodologies
Case study
Description
The student is guided through the steps for the analysis of cases, providing monitoring and final correction

Before the session the student will be informed about each of the phases and will specify their task on it. At the end will show and explain the results

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test B4 B18 B22 About 30 multiple choice questions, of which 4 or 5 of them correspond to a case, to assess paragraph (or methodology) referred to "case study" will be formulated. 75
Laboratory practice A4 C2 C3 C6 C8 Attendance to interactive teaching classes and / or labs 10
Case study A9 A14 A28 A31 B5 B17 A case is presented and formulated 4 or 5-choice questions (included in the objective test) on the analysis and resolution of it 15
 
Assessment comments

Attendance, attitude and class participation (theoretical and interactive classes),as well as assistance to laboratory practice, may have a modulating effect of up to 10% of the final grade.

To pass the course, students must obtain a minimum overall score of 5 out of 10 (equivalent to 50% of the total). The overall score is calculated by adding the scores on the objective test (in which questions to assess the case study are included),attendance at interactive classes and the possible modulating effect of the assistance, attitude and class participation and practices.

If a student
does not attend to interactive teaching classes and has granted the corresponding dispensation
of attendance to class, in such case, the objective test will have a
weight of 85 % on the final grade.


Sources of information
Basic Leahey, T. H. y Harris, R. J. (2000). Aprendizaje y cognición. Madrid. Prentice Hall
Caparrós, A. (1979). Introducción histórica a la psicología contemporánea. La psicología, ciencia multiparadigmática. Barcelona. Ediciones Rol
Nilsson, L. G. y Rönnberg, J. (2006). Learning and memory. Hove, England. Psychology Press/Taylor & Francis (UK)
Campos, A. (1988). Manual de prácticas de psicología básica . Barcelona. Grupo Editor Universitario
Domjan, M. y Bukhard, B. (2003, 5ª Ed.). Principios de aprendizaje y de conducta. Madrid. Thomson
Smith, E. E. y Kossylin, S. M. (2008). Procesos cognitivos. Madrid. Prentice Hall
Myers, D. G. (2005). Psicología. Madrid. Editorial Médica Panamericana
Ruiz-Vargas, J. M. (1998). Psicología de la memoria. Madrid. Alianza
Marcos, J. L. (1997). Técnicas de condicionamiento humano. Madrid. Universitas

Complementary (). .


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Learning and Speech and Perception/652G04030

Other comments
Ninguna


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.