Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Fundamentos de intervención logopédica Código 652G04005
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Iglesias Cortizas, Maria Josefa
Correo electrónico
m.iglesias1@udc.es
Profesorado
Iglesias Cortizas, Maria Josefa
Correo electrónico
m.iglesias1@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A6 Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais.
A13 Coñecer os principios xenerais de la intervención logopédica.
A15 Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención.
A24 Coñecer o concepto de Logopedia, obxecto e método; A profesión de logopeda; A Historia da Logopedia; A deontoloxía e a lexislación relevante para o exercicio profesional.
A25 Coñecer a organización de institucións educativas, sanitarias e sociais.
A32 Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación.
B7 Capacidade de análise e síntese.
B9 Capacidade de organizar e planificar.
B16 Resolver problemas de forma efectiva.
B17 Saber expresarse en público.
B19 Ter compromiso ético.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A13 Coñecer os principios xenerais de la intervención A15 Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención. B7 Capacidade de análise e síntese. B9 Capacidade de organizar e planificar. B19 Ter compromiso ético. C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade A13
A15
B7
B9
B19
C8
A6 Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verb A13 Coñecer os principios xenerais de la intervención logopédica. A15 Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención. A24 Coñecer o concepto de Logopedia, obxecto e método; A profesión de logopeda; A Historia da Logopedia; A deontoloxía e a lexislación relevante para o exercicio profesional. A25 Coñecer a organización de institucións educativas, sanitarias e sociais. B16 Resolver problemas de forma efectiva. B17 Saber expresarse en público. A6
A13
A15
A24
A25
B16
B17
A6 Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais. A6
A32 Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación A32

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Introducción a la Logopedia. 2. La profesión de Logopeda. 3. Competencias profesionales del logopeda para la intervención.


Tema 2. Los destinatarios de la intervención logopédica. 5. Funciones de la intervención, 6. Ámbitos y contextos

Tema 3. La actuación del logopeda y la legislación básica

Introducción. Concepto y relaciones.Perfil del logopeda. Concepto e historia. Competencias específicas del logopeda.Competencias genéricas del logopeda


Objeto de la intervención logopédica
Niveles de análisis: Prevención, Educación, Re-educación y Rehabilitación y

Características de los ámbitos y contextos. Oragnización de los ámbitos y contextos

Situación en España. Legislación actual de la titulación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A6 A13 A15 A24 A25 B7 B9 B16 B17 B19 C8 1 14 15
Esquemas A15 B7 B9 1 2 3
Sesión maxistral A13 A15 B9 40 0 40
Proba mixta A13 A15 B9 1 5 6
Investigación (Proxecto de investigación) A6 A13 A15 A24 A25 A32 B7 B9 B16 B17 B19 C8 5 50 55
Traballos tutelados A6 A13 A15 A24 A25 B7 B19 C8 2 20 22
 
Atención personalizada 9 0 9
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Hacer búsquedas de fuentes documentales en biblioteca, internet, etc.
Esquemas Conocer la estructura de los temas propuestos
Sesión maxistral Exposición por parte del docente de la materia básica de la asignatura
Proba mixta Se utilizan las pruebas mixtas para reconocer el conocimiento de conceptos básicos y de desarrollo
Investigación (Proxecto de investigación) Los alumnos presentarán un trabajo tutelado como proyecto de investigación que contabiliza en la evaluación final.
Traballos tutelados Realización de un proyecto o memoria de la asignatura que recogerá los puntos básicos de la misma.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Investigación (Proxecto de investigación)
Descrición
Os traballos tutelalos serán seguidos con atención persoalizada na titoría. Acudirán, tanto individualmente os alumnos para a súa aprendizaxe autónoma, como todos os membros que configuren un grupo de traballo colaborativo, a resolver as dúbidas e a facer o seguimento da evolución da aprendizaxe.
Asi mesmo resolverán dúbidas sobre os documentos de lectura, así como na búsqueda bibliográfica, e respecto aos contidos expostos nas sesións maxistrais.

O alumno/a acudirá no horario de atención personalizada establecido polo profesor/a á revisións dos traballos que vai integrando no portafolio coa finalidade de resolver dúbidas, así como de levar un rexistro do seu traballo persoal.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A13 A15 B9 Se destina 5 puntos para el examen de prueba mixta 70
Investigación (Proxecto de investigación) A6 A13 A15 A24 A25 A32 B7 B9 B16 B17 B19 C8 Se destinan 3 puntos para el trabajo en grupo.
30
 
Observacións avaliación

Prueba mixta: Prueba de discriminación (verdadero/falso) de conocimientos y preguntas cortas. Actividad tutelada. Exposición oral de la actividad tutelada. Memoria autoevaluativa del trabajo grupal. La calificación en la asignatura vendrá dada por los siguientes aspectos: 


• Se hará una evaluación continua, lo que supone que no se realizarán exámenes parciales. Se hará un examen final en el que se evaluará la materia explicada en clase y de los trabajos tutorizados. 


• El trabajo tutorizado será grupal con un máximo 4 personas: será un informe de intervención o un proyecto, máximo 25 hojas. 


En el examen final se darán un máximo de 7 puntos: 



  1. Para ello será necesario aprobar (5 puntos con carácter eliminatorio) la prueba tests (verdadero o falso) de 25 ítems, con contenidos básicos de la asignatura de los cuales se han de contestar correctamente 15 ítems (aciertos menos errores), y algunas preguntas breves (2 puntos). 
  2. Y un máximo de 3 puntos por el trabajo tutorizado (45 horas). 



Se pondrán fechas de tutorías y de entregas de trabajo con un plazo razonable, fuera del cual no se admitirá en el cuatrimeste, ni tampoco en septiembre, aunque se guardará hasta julio. Es necesario recordar el número del grupo y la nota obtenida.  Será obligatoria una tutoría grupal. 


Fontes de información
Bibliografía básica

AAVV (2001). Etiqueta empresarial y búsqueda de empleo. Madrid: Ediciones Nobel.

Acosta, J.M. (1999). Gestión eficaz del tiempo y control del estrés. Madrid:ESIC.

Álvarez Rojo, V. (Coord.) (2002). Diseño y evaluación de programas. Madrid: Eos.

Álvarez, P. (2001). Vías para encontrar trabajo. Madrid: Ediciones Libsa.

Ballenato,G.(2005). Trabajo en equipo. Dinámica y participación en grupos. Madrid: Pirámide.

Barlow, J. (2000). Gestión del estrés. Como vencer los obstáculos y mejorar su actitud y calidad de vida.  Barcelona: Gestión.

Bevan, R., y Wright, T. (2005). Despierta toda tu creatividad.  Madrid: Nowtilus.

Branden, N. (1999). La autoestima en el trabajo. Cómo construyen empresas fuertes las personas que confían en sí mismas. Barcelona. Paidós Ibérica.

Caballo, V.E. (2005). Manual de evaluación y entrenamiento de habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.

Castillo, G. (2000). De la Universidad al puesto de trabajo. Madrid: Ediciones Pirámide.

Castnayer, O. (2002). La asertividad: la expresión de una sana autoestima.Bilbao: DDB.

Cembranos, F., y Medina, J.A. (2003). Grupos inteligentes. Teoría y práctica del trabajo en equipo. Madrid: Editorial Popular.

Clemente, R. A. (1996). Los contextos de desarrollo. En R. A. Clemente y C. Hernández. Contextos de desarrollo psicológico y educación. Málaga: Aljibe.

Chabot, D. (2001). Cultive su inteligencia emocional. Bilbao: Edición Mensajero.

 DESECO (1998.) http:// www.portal-star.admin.ch/deseco/index.htm,

Gallardo, J.R. y Gallego, J.L.(1995). Manual de logopedia escolar: un enfoque práctico, 2ª ed. Málaga : Aljibe

 Gallego, C. (2004). La Diplomatura de Logopedia de la Universidad Complutense de Madrid, 10 anos. En R. B. Santiago y Natividad García Atares (coord.), Los diez primeros años de la Logopedia en la Universidad. Universidad de Valladolid, Centro Buendia, pp. 39-45.

  Gallego, C. (2006). La adaptación de los estudios de Logopedia al EEES: mito y realidad. XXV      Congreso Internacional de AELFA y II Encuentro Iberoamericano de Logopedia. Diplomatura de Logopedia de la UGR. Universidad de Granada. pp. 201-208.

Gallego, J.L. (1999). Calidad en la intervención logopédica . Málaga : Aljibe

Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Barcelona: Ed. Kairós.

Goleman, D. (1999).  La Inteligencia emocional en la empresa. Barcelona: Vergara.

Goleman, D. Boyatzis, R. y Mc kee, A. (2002). El líder resonante crea más: el poder de la inteligencia emocional. Barcelona: Plaza y Janés.

Gómez Grass, J. M., et al., (2000). ¿Qué debes saber para mejorar tu empleabilidad?. II Guía Universitaria de Orientación para el empleo. Elche: Universidd Miguel Hernández.

Gómez Grass, J. M., et al., (2007). En el camino hacia la convergencia europea: guía docente para enseñar competencias profesionales. Elche: Universidad Miguel Hernández.

Gómez Tolón , J. (1987). Trastornos de la adquisición del lenguaje. Valoración y tratamiento. Madrid: Escuela Española.

González de Rivera, J. L. (2005). Las claves de mobbing. Madrid: Eos.

González Domínguez, F.J. (2003). Creación de empresas. Guía para el desarrollo de iniciativas personales. Madrid: Pirámide.

Goodale, J.G. (1998). La entrevista: técnicas y aplicaciones para la empresa. Madrid: Pirámide.

Gutiérrez Zuloaga, I. (1997). Introducción a la historia de la logopedia. Madrid: Narcea, S. A.

Iglesias Cortizas, M.J. (2005). Diagnóstico Escolar: Teoría, Ámbitos y Técnicas. Madrid: Prentice Hall.

Iglesias Cortizas, M. J. y Rodríguez Sánchez de Castro, C. (2007). Diagnóstico e intervención didáctica del lenguaje escolar. A Coruña: Netbiblo.

Lazarus, R.S. (2000). Estrés y emoción. Bilbao: Descleé de Brouwer.

 Lévy-Leboyer, C. (2001). Gestión de las competencias cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Barcelona: Gestión.

Lou Royo, M.A., Jiménez, A. (1999): Logopedia. Ámbitos de intervención. Málaga: Aljibe.

Marín Espino, J.D. (Edit). (2009). Logopedia escolar y clínica. Últimos avances en evaluación e intervención. Madrid: Cepe.

Navas, J.E., y Guerras, L.A. (2002). La dirección estratégica de la empresa. Madrid: Civitas, 3º edc.

Palomo, M.T. (2005).Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. Madrid: SIC.

Peiró, J.M. (1993). Desencadenantes del estrés laboral. Madrid: Eudema.

Peña Casanova , J . (1988). Manual de Logopedia. Barcelona : Masson

PROYECTO TUNING (2005). http://www.relint.deusto.es/TUNINGProject/index.htm.,

Roca, E. (2005). Cómo mejorar tus habilidades sociales: programa de asertividad, autoestima e inteligencia emocional. Valencia: ACDE.

Solanes, A. (2006). Diseño, implantación y gestión de programas y servicios. Valencia: Editorial General Asde.

Thompons, A,A,. (JR) y Strickland, A. J. (2001). Administración estratégica.Conceptos y caos. México, McGraw-Hill (11º edición).

Touzard, H. (1981). La mediación y la solución de conflictos. Barcelona: Herder.

Vallejo- Nájera, J.A. (1998). Aprender a hablar en público hoy (31ª edición). Barcelona: Planeta.

 Van-der Hofstadt Román, y Gómez Gras, J.M (Dir y coord.) (2006). Competencias y habilidades profesionales para universitarios. Madrid: Díaz de Santos.

Villegas, F. (2004). Manual de logopedia. Evaluación e intervención de las dificultades fonológicas. Ed.Psicologia Pirámide. Barcelo




Bibliografía complementaria

 

Álvarez Rojo, V. (Coord.) (2002). Diseño y evalluación de programas. Madrid: Eos.

Clemente, R. A. (1996). Los contextos de desarrollo. En R. A. Clemente y C. Hernández. Contextos de desarrollo psicológico y educación. Málaga: Aljibe.

 DESECO (1998.) http:// www.portal-star.admin.ch/deseco/index.htm,

Gallardo, J.R. y Gallego, J.L.(1995). Manual de logopedia escolar: un enfoque práctico, 2ª ed. Málaga : Aljibe

Gallego, J.L. (1999): Calidad en la intervención logopédica . Málaga : Aljibe

  Gallego, C. (2004). La Diplomatura de Logopedia de la Universidad Complutense de Madrid, 10 anos. En R. B. Santiago y Natividad García Atares (coord.), Los diez primeros años de la Logopedia en la Universidad. Universidad de Valladolid, Centro Buendia, pp. 39-45.

  Gallego, C. (2006). La adaptación de los estudios de Logopedia al EEES: mito y realidad. XXV      Congreso Internacional de AELFA y II Encuentro Iberoamericano de Logopedia. Diplomatura de Logopedia de la UGR. Universidad de Granada. pp. 201-208.

Gómez Tolón , J. (1987). Trastornos de la adquisición del lenguaje. Valoración y tratamiento. Madrid: Escuela Española.

 Gutiérrez Zuloaga, I. (1997). Introducción a la historia de la logopedia. Madrid: Narcea, S. A.

 Lévy-Leboyer, C. (2001). Gestión de las competencias cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Barcelona: Gestión.

Lou Royo, M.A., Jiménez, A. (1999. Logopedia. Ámbitos de intervención. Málaga: Aljibe.

Marín Espino, J.D. (Edit). (2009). Logopedia escolar y clínica. Últimos avances en evaluación e intervención. Madrid: Cepe.

Peña Casanova , J . (1988). Manual de Logopedia. Barcelona : Masson

 

Acosta, J.M. (1999). Gestión eficaz del tiempo y control del estrés. Madrid:ESIC.

AAVV (2001). Etiqueta empresarial y búsqueda de empleo. Madrid: Ediciones Nobel.

Álvarez, P. (2001). Vías para encontrar trabajo. Madrid: Ediciones Libsa.

Castillo, G. (2000). De la Universidad al puesto de trabajo. Madrid: Ediciones Pirámide.

Castnayer, O. (2002). La asertividad: la expresión de una sana autoestima.Bilbao: DDB.

Cembranos, F., y Medina, J.A. (2003). Grupos inteligentes. Teoría y práctica del trabajo en equipo. Madrid: Editorial Popular.

Ballenato,G.(2005). Trabajo en equipo. Dinámica y participación en grupos. Madrid: Pirámide.

Barlow, J. (2000). Gestión del estrés. Como vencer los obstáculos y mejorar su actitud y calidad de vida.  Barcelona: Gestión.

Bevan, R., y Wright, T. (2005). Despierta toda tu creatividad.  Madrid: Nowtilus.

Branden, N. (1999). La autoestima en el trabajo. Cómo construyen empresas fuertes las personas que confían en sí mismas. Barcelona. Paidós Ibérica.

Caballo, V.E. (2005). Manual de evaluación y entrenamiento de habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.

DESECO (1998.) http:// www.portal-star.admin.ch/deseco/index.htm,

Goleman, D. Boyatzis, R. y Mc kee, A. (2002). El lider resonante crea más: el poder de la inteligencia emocional. Barcelona: Plaza y Janés.

Goodale, J.G. (1998). La entrevista: técnicas y aplicaciones para la empresa. Madrid: Pirámide.

González de Rivera, J. L. (2005). Las claves de mobbing. Madrid: Eos.

González Domínguez, F.J. (2003). Creación de empresas. Guía para el desarrollo de iniciativas personales. Madrid: Pirámide.

Lazarus, R.S. (2000). Estrés y emoción. Bilbao: Descleé de Brouwer.

Lévy-Leboyer, C. (2001). Gestión de las competencias cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Barcelona: Gestión.

Gómez Grass, J. M., et al., (2000). ¿Qué debes saber para mejorar tu empleabilidad?. II Guía Universitaria de Orientación para el empleo. Elche: Universidd Miguel Hernández.

Gómez Grass, J. M., et al., (2007). En el camino hacia la convergencia europea: guía docente para enseñar competencias profesionales. Elche: Universidad Miguel Hernández.

Navas, J.E., y Guerras, L.A. (2002). La dirección estratégica de la empresa. Madrid: Civitas, 3º edc.

Palomo,M.T. (2005).Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. Madrid: SIC.

Peiró, J.M. (1993). Desencadenantes del estrés laboral. Madrid: Eudema.

Roca, E. (2005). Cómo mejorar tus habilidades sociales: programa de asertividad, autoestima e inteligencia emocional. Valencia: ACDE.

Solanes, A. (2006). Diseño, implantación y gestión de programas y servicios. Valencia: Editorial General Asde.

Thompons, A,A,. (JR) y Strickland, A. J. (2001). Administración estratégica.Conceptos y caos. México, McGraw-Hill (11º edición).

Touzard, H. (1981). La mediación y la solución de conflictos. Barcelona: Herder.

PROYECTO TUNING (2005). http://www.relint.deusto.es/TUNINGProject/index.htm.,

Vallejo- Nájera,J.A. (1998). Aprender a hablar en público hoy (31ª edición). Barcelona: Planeta.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías