Identifying Data 2020/21
Subject (*) Developmental Disorders Code 652G04012
Study programme
Grao en Logopedia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Vazquez Grobas, Maria Amparo
E-mail
amparo.vazquez@udc.es
Lecturers
Vazquez Grobas, Maria Amparo
E-mail
amparo.vazquez@udc.es
Web
General description A asinatura Alteracions de base evolutiva aborda a conceptualización e caracterización dun grupo de alteracions que se presentan na etapa infanto-xuvenil afectando de maneira sobresainte á comunicación e a linguaxe.
Ditas alteracions son: Autismo e Síndrome de Asperger, Parálise cerebral, Discapacidade Intelectual e Sordocegueira.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Non hai modificacións.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Lección maxistral; Lecturas; Estudos de caso; Presentación oral

*Metodoloxías docentes que se modifican
Proba de resposta multiple

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Moodle; Correo electrónico; Teams

4. Modificacións na avaliación
Levarase a cabo mediante os resultados obtidos na evaluación continua nos apartados metodoloxicos e avaluativos : estudio de caso, glosario e presentación oral.

O apartado "proba de resposta múltiple" e a sua puntuación asignada (40%) distribuirase entre os outros tres apartados do xeito seguinte:estudos de caso (40%); glosario (25%) e presentación oral (35%)


*Observacións de avaliación:


5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai modificacións

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía.
A2 Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística.
A3 Coñecer e integrar os fundamentos lingüísticos da Logopedia: Fonética e fonoloxía, morfosintaxe, semántica, pragmática, sociolingüística.
A5 Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia.
A6 Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais.
A7 Coñecer, recoñecer e discriminar entre a variedade das alteracións: os trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe, trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B3 Apreciar as distintas manifestacións da diversidade.
B4 Aprender a aprender.
B6 Capacidade de adaptarse aos cambios.
B7 Capacidade de análise e síntese.
B11 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B13 Coñecer e manexar as novas tecnoloxías da comunicación e da información.
B17 Saber expresarse en público.
B20 Ter iniciativa e espírito emprendedor.
B21 Tomar decisións con autonomía e responsabilidade.
B23 Traballar de forma colaborativa.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e integrar os fundamentos psicologicos da Logopedia. O desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicologico, a neuropsicologia da linguaxe, os procesos basicos da psicolinguistica A2 Coñecer a clasificacion, terminologia e descripcion dos trastornos da linguaxe , a fala, a voz, a audicion e as funcións orais non verbales A6 Coñecer, recoñecer, discriminar entre a variedade das alteracións: os trastornos da comunicacion e da linguaxe asociados a deficiencia mental, aos trastornos do espectro autista, á paralisis cerebral e a plurideficiencias A7 Aplicar un pensamento crítico. lóxico e creativo B2 Apreciar as distintas manifestacións da diversidad B3 Aprender a aprender B4 Capacidade de adaptarse aos cambios B6 Capacidade de análise e síntese B7 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional B11 Coñecer e manexar as novas tecnologias da informacion e da comunicacion B13 Saber expresarse en público B17 Ter iniciativa e espiritu emprendedor B20 Tomar decisións con autonomia e responsabilidade B21 Traballar de forma colaborativa B23 Expresarse correctamente tanto de forma oral como escrita nas linguas oficiais da comunidade autonoma C1 Utilizar as ferramentas básicas das tecnologias da informacion e da comunicacion ( TIC) necesarias para o exercicio do seu profesion e para a aprendizaxe ao longo da súa vida C3 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnologia e a informacion dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse C6 Asumir como profesional e como cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida C7 A1
A2
A3
A5
A6
A7
B2
B3
B4
B6
B7
B11
B13
B17
B20
B21
B23
C1
C3
C6
C7

Contents
Topic Sub-topic
1. Conceptos xerais básicos





2.Os Trastornos do Espectro Autista (TEA).



3.As alteracións da Parálisis Cerebral (PC).



4.As alteracións da Discapacidad Intelectual (DEI).


5.As alteracións da Sordoceguera.

1.1. Concepto de alteración lingüística.
1.2. Elementos a ter en conta no campo das alteracións da linguaxe.
1.3.Factores causantes de alteracións lingüísticas.
1.4.Clasificación e descrición delas alteracións lingüísticas.

2.1. A Síndrome autista clásico: Clasificación, descrición e terminología das alteracións físicas, comunicativo-lingüísticas, cognitivas e psicosociales .
2.2. A Síndrome de Asperger: Clasificación, descrición e terminología das alteracións físicas, comunicativo-lingüísticas, cognitivas e psicosociales.

3.1.Clasificación, descrición e terminología das alteracións físicas, comunicativo-lingüísticas, cognitivas e psicosociales presentes en parálisis cerebral.

4.1.Clasificación, descrición e terminología das alteracións físicas, comunicativo-lingüísticas, cognitivas e psicosociales presentes dean a discapacidad intelectual.

5.1. Clasificación, descrición e terminología das alteracións físicas, comunicativo-lingüísticas, cognitivas e psicosociales presentes en sordoceguera


Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A3 A5 A6 A7 B2 B3 B7 B11 C6 C7 21 0 21
Workbook B2 B7 B17 C1 8 8 16
Case study A6 A7 B2 B4 B6 B7 B20 B21 B23 24 21 45
Glossary A6 B7 B13 0 10 10
Oral presentation A6 A7 B2 B7 B13 B17 C1 C3 2 8 10
Multiple-choice questions A2 A6 A7 B2 B7 2 36 38
Introductory activities A2 B7 C1 6 2 8
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech A docente responsable fará a exposición dos temas aínda que esta terá caracter interactivo coa participación dos estudantes por exemplo a través de preguntas.
Workbook Unhas realizaranse no aula con posterior resumo das mesmas. Outras se levasen a cabo fose do aula exponiendose dentro da clase os resultados.
Case study Traballaranse dous casos por cada trastorno.Un deles presentarao a docente: En pequeno grupo de traballo responderase por escrito ás cuestións suscitadas.
Outro: Os alumnos deberán elaborar o caso a partir de cuestións suscitadas pola docente.
Glossary Os alumnos elaborasen un glosario onde se explican un conxunto de términos e conceptos que permiten a comprension dos trastornos tratados na materia.
Oral presentation Os alumnos deberán traballar cos trastornos que se abordan na asignatura profundando sobre eles e realizando unha exposición final.
Multiple-choice questions Os alumnos realizarán un exame tipo test mediante o que se determinará o grado de aprendizaxe dos fundamentos teóricos e prácticos.
Introductory activities Levaranse a cabo a fin de identificar os coñecementos previos necesarios para abordar a asignatura.

Personalized attention
Methodologies
Introductory activities
Description
Nas actividades que requiran unha atención personalizada (glosario, estudo de casos e presentación oral), os alumnos contarán coa mesma, ben no aula ben no despacho da docente.

Ademais poden utilizar outras vías (teléfono, email, Moodle) para liquidar calquera dúbida.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A6 A7 B2 B4 B6 B7 B20 B21 B23 Valorarase a análise dun problema concreto para chegar a unha decisión tomada mediante discusión..

O estudante sitúase ante un caso que lle describe unha situación real da vida profesional e deberá ser capaz de analizar unha serie de feitos referentes ao ámbito da linguaxe debendo chegar a unha decisión razoada a través de discusión en pequeno grupo de traballo.
20
Glossary A6 B7 B13 O estudante debe dominar a terminología referida ás alteracións de base evolutiva 15
Oral presentation A6 A7 B2 B7 B13 B17 C1 C3 Valorarase o dominio e a claridade conceptual do tema, a corrección da linguaxe empregada e o emprego das novas tecnoloxías 25
Multiple-choice questions A2 A6 A7 B2 B7 Realizarase un exame tipo test, con preguntas de entre 3 e 4 opcións de resposta das cales unha soa é a válida. Descuentan erros. 40
 
Assessment comments
ALUMNOS EN MODALIDADE ASISTENTE. Considérase alumnado asistente cando se acuda ao 80% das sesións expositivas e ao 80% das interactivas. A cualificación dos alumnos asistentes engloba os apartados seguintes: Estudos de casos, Glosario, Presentación oral e Proba de resposta múltiple. Para superar a asignatura a nota ha de ser 5, valorándose todos os apartados. As persoas que non conten co 80% de asistencia farán o exame estándar pero con 10 preguntas máis.Poderase optar a matrícula de honor a partir de 9,5, acreditando as razóns nun escrito dirixido á docente.
ALUMNOS NON ASISTENTES. Deberán poñerse en contacto coa docente responsable da materia ao iniciarse o curso e informando da súa circunstancia. Serán evaluados únicamente a través dun exame que consta de dous partes: a) tipo test para evaluar o contido teórico da materia e b) resolución dun caso dado para a parte práctica. O exame puntúa sobre 10. Considerarase aprobado de 5 en diante en cada unha das partes.
ESTAS OBSERVACIÓNS SON VÁLIDAS TANTO PARA A CONVOCATORIA ORDINARIA COMO PARA A EXTRAORDINARIA DE XULLO.

Sources of information
Basic (). .
David Caplan (1992). Introducción a la neurolingüística y al estudio de los trastornos del lenguaje.. Madrid.Visor Distribuciones S.A.
. Serra, M;Serrat, E;Solé, R.; Bel, A;Aparici, M. (2000). La adquisición del lenguaje. Barcelona. Ariel Psicología
Peña - Csanova, J. (2002). Manual de logopedia. Barcelona. Masson.
Belinchón,M;Igoa,J.M.;Riviere,A. (2000). Psicología del lenguaje. Madrid. Trotta S.A.
Rondal,J.A.;Serón, X. (Reed.2000). Trastornos del lenguaje. Barcelona.Paidos

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Developmental Disorders/652G04012

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Assessment of Developmental Disorders/652G04017

Subjects that continue the syllabus
Cognitive, Social and Personality Development/652G04031

Other comments

Se recomienda cursar la materia "Evaluación de las Alteraciones de Base Evolutiva".

Se recomienda el envío de los trabajos por vía telemática y de no ser posible, no utilizar plásticos, elegir la impresión a doble cara, emplear papel reciclado y evitar imprimir borradores.  
Se debe hacer un uso sostenible de los recursos y prevenir impactos negativos sobre el medio natural. 
Se debe tener en cuenta la importancia de los principios éticos relacionados con valores de sostenibilidad en los comportamientos personales y profesionales. 
Recomendase os envios dos traballos telemáticamente e de non ser posible, non utilizar plásticos,  elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores.  
Debese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.  
Debese ter en conta dos principios éticos relacionados cos valores de sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.