Identifying Data 2022/23
Subject (*) Clinical Audiology Code 652G04018
Study programme
Grao en Logopedia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Bioloxía
Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Pedagoxía e Didáctica
Psicoloxía
Coordinador
López Amado, Manuel
E-mail
m.lopeza@udc.es
Lecturers
López Amado, Manuel
E-mail
m.lopeza@udc.es
Web
General description Esta asignatura ten o obxectivo de brindar ao logopeda o coñecemento básico para a súa intervención na terapia de persoas con déficit auditivo. Dado que a relación da audición coa voz, a linguaxe, a comunicación e as habilidades cognitivas é íntima, consideramos que o logopeda debe comprender os aspectos fundamentais da audiología para poder desempeñar a súa tarefa con eficacia. Ademais, esta base teórico-práctica permitiralle mellorar a súa interacción cos outros profesionais no contexto da atención interdisciplinaria. Os coñecementos adquiridos ao finalizar a materia serán aplicables a varios aspectos da intervención, desde a interpretación de datos e informes audiológicos proporcionados por outros profesionais, como o otorrinolaringólogo e o audioprotesista, ata o deseño dun espazo acusticamente accesible durante a sesión e o emprego de estratexias adecuadas para maximizar a interacción comunicativa.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía.
A2 Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística.
A3 Coñecer e integrar os fundamentos lingüísticos da Logopedia: Fonética e fonoloxía, morfosintaxe, semántica, pragmática, sociolingüística.
A5 Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia.
A6 Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais.
A8 Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico.
A9 Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación.
A10 Realizar a avaliación das alteracións da linguaxe nos trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe: trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas.
A11 Redactar un informe de avaliación logopédica.
A16 Coñecer as características diferenciais da intervención logopédica nos ámbitos familiar, escolar, clínico-sanitario e asistencial.
A17 Coñecer e realizar a intervención logopédica nos trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe: trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas.
A20 Coñecer e implementar as axudas técnicas á comunicación.
A21 Saber deseñar e elaborar informes logopédicos.
A24 Coñecer o concepto de Logopedia, obxecto e método; A profesión de logopeda; A Historia da Logopedia; A deontoloxía e a lexislación relevante para o exercicio profesional.
A30 Coñecer a actuación profesional e os contornos onde se desenvolve a práctica.
B1 Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional.
B19 Ter compromiso ético.
B21 Tomar decisións con autonomía e responsabilidade.
B22 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B23 Traballar de forma colaborativa.
B24 Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística. A1
A8
A9
A11
Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia. A5
Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía. A1
A2
A3
A5
A8
A9
A10
A11
A20
A21
A24
A30
Conocer la clasificación, la terminología y la descripción de los trastornos de la comunicación, el lenguaje, el habla, la voz y la audición y las funciones orales no verbales. A6
Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación. A8
A9
A11
Redactar un informe de avaliación logopédica. A8
A9
A11
A30
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. A24
C6
C7
C8
Capacidade para comunicar o coñecemento adquirido a unha audiencia A11
A20
A21
A24
B23
C7
Capacidade para indagar e producir coñecemento nun determinado campo. A2
A3
A5
A8
A9
A10
A17
A20
A21
A30
B21
B23
C1
C4
C6
C8
Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico. A1
A8
A9
A11
A30
B22
B23
C3
C7
Saber deseñar e elaborar informes logopédicos. A8
A9
A10
A11
A16
A21
Coñecer a actuación profesional e os contornos onde se desenvolve a práctica. A16
A30
Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional. A8
A16
A24
B1
C3
C8
Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación. A20
A30
B1
C3
Ter compromiso ético. B19
B22
B24
Traballar de forma colaborativa. B22
B23
Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar. B22
B24
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida A8
A9
A11
A16
A17
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. A30
B22
C4
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. A30
B22
C3
C7
Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento. A8
A9
A11
A16
A30
Traballar de forma autónoma con iniciativa. B21
B22

Contents
Topic Sub-topic
Audioloxía Audioloxía.
A función auditiva e as sus alteracions.
Audición normal e audición perfecta.
Trastornos da audición.
Umbral auditivo
Hipoacusia Concepto de hipoacusia ou sordeira.
Clasificación cuantitativa das hipoacusias.
Clasificación topográfica das hipoacusias
Clasificación cronológica das hipoacusias.
Conceptos básicos de acústica aplicados a función auditiva. El sonido e as sus propiedades.
A escala de decibelios.
Transmisión do son: reflexión, difracción, interferencia, resonancia, impedancia.
Acústica da fala.
A consulta de audioloxía: ambiente, equipamento, calibración.
Exploración clínica do oido Otoscopia.
Inspección.
Palpación
Exploración da trompa de Eustaquio: Proba de Valsalva e Toymbee.
Técnicas de exploración funcional da audición no neno. Audiometría por observación da conducta
Audiometría por reforzo visual
Audiometría lúdica
Probas de percepción da fala no neno
Cuestionarios para pais e educadores
Técnicas de exploración funcional da audición en xóvenes e adultos. Acumetría
Audiometría tonal liminar
Enmascaramento
Probas supraliminares
Reclutamiento
Audiometría verbal
Técnicas de evaluación obxetiva da audición. Impedanciometría.
Otoemisions acústicas.
Potenciais evocados auditivos do tronco cerebral.
Potenciais evocados auditivos de estado estable.
Adaptación protésico-auditiva Prótesis no implantables.
Prótesis implantables.
Ayudas técnicas para el niño y el joven hipoacúsico.
Detección e intervención temprana da hipoacusia infantil. Programas de cribado auditivo neonatal.
Concepto de intervención temprana da hipoacusia infantil.
A intervención centrada na familia.
Novas Tendencias en Audioloxía Outras Causas de Hipoacusia
Novas Técnicas en Audioloxía
Investigación Audiolóxica

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Case study A8 A9 A10 A11 A17 A21 A30 B21 B22 C1 C3 10 20 30
Multiple-choice questions A5 A6 A8 A9 A11 A16 A20 A21 A24 A30 B1 B21 B22 1 1 2
Workbook A8 A9 A16 A24 A30 B1 B19 B22 B23 B24 C1 C3 C4 C6 C7 C8 2 20 22
Directed discussion A1 A2 A3 A8 A9 A10 A16 B21 B22 B23 B24 C1 C3 C4 C6 C7 C8 10 10 20
Introductory activities A1 A2 A3 A5 A6 A17 A24 A30 B22 B23 C3 1 2 3
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A8 A9 A11 A16 A20 A21 A30 B1 B19 B21 B22 B23 B24 C1 C3 C4 C6 C7 C8 31 31 62
 
Personalized attention 11 0 11
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study Sesions de traballo nas que o profesor presenta diferentes casos clínicos co obxeto de discutir as probas necesarias para chegar a un diagnóstico
Multiple-choice questions Un examen tipo test con catro posibles respostas das que só unha e verdadeira
Workbook lecturas complementarias para adquirir competencias
Directed discussion discusión de técnicas básicas de audiología, sus indicaciones y los resultados esperables en las patologías mas frecuentes
Introductory activities Introducción a audioloxía clínica en logopedia
Guest lecture / keynote speech sesions de traballo nas que o profesor presenta os contidos fundamentais dos temas e informa/discute as suas principais fontes documentais

Personalized attention
Methodologies
Case study
Workbook
Directed discussion
Description
Cada estudiante podrá realizar unha titoría planificada na que presentará as dudas sobre a materia, o estado dos traballos e lecturas previstos e as dificultades xerais que está tendo no seguimento da materia. Esta titoría individual obrigatoria e complementada coas titorias a demanda que se poidan producir ao longo do curso.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A8 A9 A10 A11 A17 A21 A30 B21 B22 C1 C3 1 examen de casos
Elaboración de informe escrito para cada un dos casos obxeto de estudio
30
Multiple-choice questions A5 A6 A8 A9 A11 A16 A20 A21 A24 A30 B1 B21 B22 1 Examen final

Examen tipo test de 40 preguntas, con 4 respostas posibles (soamente unha delas e válida).
70
 
Assessment comments
<p>Ambos exámenes son complementarios e o alumno non precisa superar ambos por separado para superar a materia</p><p>A asistencia a clases é obrigatoria</p>

Sources of information
Basic Manrique M; Marco J (2014). Audiología. Madrid , Cyan
BESS FH, HUMES LE. (2005). Fundamentos de Audiología.. México, Manual Moderno.
DOYLE J. (1998). Practical Audiology for Speech-Language Therapists.. Londres, Whurr Publishers Ltd.
SALESA E, PERELLÓ E, BONAVIDA A. (2005). Tratado de Audiología.. Barcelona, Masson.

Complementary (). .
(). .
JUÁREZ A, MONFORT M. (2001). Algo que decir.. Madrid, Entha Ediciones.
BARLET X, GRAS R. (1995 ). Atención temprana del bebé sordo.. Barcelona, Masson - Fundació &amp;quot;la Caixa&amp;quot;
PASIK Y, y cols. (2004). Audioprótesis: enfoque médico, fonoaudiológico y electroacústico. 2º ed.. Buenos Aires, Mutualidad Argentina de Hipoacúsicos.
MORENO-TORRES SÁNCHEZ I (2004). Fonética y fonología. En: Lingüística para logopedas.. Málaga, Aljibe.
HERRÁN MARTÍN B (2005). Guía técnica de intervención logópédica en implantes cocleares.. Madrid, Síntesis.
MANRIQUE M, HUARTE A. (2002). Implantes cocleares.. Barcelona, Masson.
PARENTE ARIAS P (2002). Programa galego para a detección da xordeira en período neonatal. Xunta de Galicia, Consellería de Sanidade, Dirección Xeral de Saúde Pública.

Recursos en línea: "acuaudio"


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Anatomy of the Organs of Hearing and Speech/652G04001
Physiology of the Organs of Hearing and Speech/652G04006

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Hearing, Voice and Swallowing Disorders/652G04015
Rehabilitation of Hearing Disabilities/652G04020

Subjects that continue the syllabus
Foundations of Speech Therapy Intervention/652G04005
Foundations of Assessment and Diagnosis/652G04010
Early Intervention Strategies/652G04025
Speech Therapy Intervention in Language Disorders/652G04034
Assessment of Speech Therapy Intervention Programmes/652G04038
Final Dissertation/652G04046

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.