Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Avaliación das alteracións de base condutual Código 652G04019
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Bueno Palomino, Ana Maria
Correo electrónico
ana.bueno@udc.es
Profesorado
Bueno Palomino, Ana Maria
Otero Otero, Patricia
Correo electrónico
ana.bueno@udc.es
patricia.otero.otero@udc.es
Web
Descrición xeral Materia básica e fundamental para o perfil profesional da titulación xa que permite coñecer, aplicar e diferenciar os diferentes procedementos de avaliación logopédica para realizar un preciso diagnóstico das diferentes alteracións lingüísticas de base conductual, como paso previo á intervención das devanditas alteracións

Competencias do título
Código Competencias do título
A8 Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico.
A9 Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación.
A10 Realizar a avaliación das alteracións da linguaxe nos trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe: trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas.
A11 Redactar un informe de avaliación logopédica.
A12 Realizar unha avaliación tras a intervención.
A21 Saber deseñar e elaborar informes logopédicos.
A26 Adquirir un coñecemento práctico para a avaliación logopédica.
B7 Capacidade de análise e síntese.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Realizar a avaliación das alteracións da linguaxe nos trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe: trastorno específico da linguaxe, as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as alteracións da linguaxe no envellecemento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións A10
A26
Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación. A9
Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico. A8
Ser quen de elaborar un informe de avaliación logopédica unha vez rematado o proceso de avaliación A11
A21
Ser quen de avaliar os resultados da intervención logopédica planificando períodos de seguimento A12
A26
Capacidade de análise e síntese. B7
Asumir como profesional e ciudadano a importancia da aprendizaxe a longo da vida. C7

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Avaliación do trastorno específico da linguaxe
1. Introdución
2. Consideracións previas
3. Áreas y variables a avaliar
4. Instrumentos e técnicas de avaliación
Tema 2. Avaliación dos Trastornos da fluidez da fala: A tartamudez 1. Introdución
2. Consideracións previas
3. Áreas y variables a avaliar
4. Instrumentos e técnicas de avaliación
Tema 3. Avaliación do Déficit de atención/hiperactividade (TDAH) 1. Introdución
2. Consideracións previas
3. Áreas y variables a avaliar
4. Instrumentos e técnicas de avaliación
Tema 4. Avaliación do Mutismo selectivo e inhibicións da linguaxe. 1. Introdución
2. Consideracións previas
3. Áreas y variables a avaliar
4. Instrumentos e técnicas de avaliación
Tema 5. Avaliación das Alteracións da linguaxe nol envelleceimento, trastornos dexenerativos e enfermedades mentales. 1. Introdución
2. Consideracións previas
3. Áreas y variables a avaliar
4. Instrumentos e técnicas de avaliación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A8 A9 A10 A12 B7 C7 23 23 46
Presentación oral A8 A9 A10 A12 B7 C7 9 9 18
Estudo de casos A8 A9 A10 A11 A12 A21 A26 B7 C7 9 9 18
Proba obxectiva A8 A9 A10 B7 1 58 59
 
Atención personalizada 9 0 9
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Sesións de exposición dos contidos básicos do programa.
Presentación oral Sesións interactivas nas que se exporá contido complementario e resolveranse dúbidas sobre o exposto nas sesións maxistrais.
Estudo de casos Sesións interactivas nas que terá lugar a presentación de casos prácticos e posterior análise e discusión dos mesmos.
Proba obxectiva Ao finalizar o curso realizarase unha proba obxectiva para evaluar os coñecementos do alumnado sobre os contidos básicos e complementarios presentados nas sesións maxistrais e nas sesións de presentación oral

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Orientación no traballo individual de análise dos casos prácticos plantexados na aula.



Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A8 A9 A10 B7 Realizarase un exame final da materia consistente nunha proba obxectiva sobre os contidos do programa impartidos nas sesions maxistrais e nas sesións de presentación oral. 80
Estudo de casos A8 A9 A10 A11 A12 A21 A26 B7 C7 Valorarase a análise dos casos prácticos. 20
 
Observacións avaliación

Para superar a materia será REQUISITO IMPRESCINDIBLE:

obter unha CUALIFICACIÓN MÍNIMA DE 5 PUNTOS (nunha escala 0 - 10) no EXAME FINAL DA MATERIA

En aplicación da "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de grao na UDC", na avaliación dos alumnos aos que se recoñeceu a condición de estudantes a tempo parcial e a correspondente dispensa académica, só terase en conta a nota obtida no exame final, cuxo peso na avaliación será do 100%), podendo así obter a cualificación máxima sen asistir á analise e discusión dos casos prácticos.

Avaliación 2ª Oportunidade: seguiranse a mesma metodoloxía e criterios que na primeira, mantendo a nota obtida na análise de casos prácticos.

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.


Fontes de información
Bibliografía básica Caballo, V.E. y Simón, M.A. (2002). Manual de Psicología Clínica infantil y del adolescente. Trastornos específicos. Madrid: Pirámide
Vallejo, M.A. (2012). Manual de Terapia de Conducta. Madrid: Dykinson
American Psychiatric Association (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Caballo, V.E. (2005). Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos. Madrid: Pirámide
Salgado, A. (2005). Manual práctico de tartamudez. Madrid: Síntesis
González, M.T. (2011). Psicología Clínica en la infancia y la adolescencia. Madrid: Pirámide
Macià, D. (2012). TDAH en la infancia y la adolescencia. Madrid: Pirámide
López, C. y Romero, A. (2013). TDAH y trastornos del comportamiento en la infancia y la adolescencia. Madrid: Pirámide
Mendoza, E. (2016). Trastorno Específico del Lenguaje. Madrid: Pirámide
Olivares, J., Rosa, A.I. y Olovares, P.J. (2007). Tratamiento psicológico del mutismo selectivo. Madrid: Pirámide

Bibliografía complementaria
<

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Fundamentos de avaliación e diagnóstico/652G04010
Alteracións de base condutual/652G04014

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...). Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. En caso de detectar situacións de discriminación por razón de xénero, proporanse accións e medidas para corrixilas.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías