Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Alteracións de base neurolóxica e anatómica Código 652G04021
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Medicina
Coordinación
Vilariño Vilariño, Maria Isabel
Correo electrónico
isabel.vilarino@udc.es
Profesorado
Vilariño Vilariño, Maria Isabel
Correo electrónico
isabel.vilarino@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía.
A2 Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística.
A3 Coñecer e integrar os fundamentos lingüísticos da Logopedia: Fonética e fonoloxía, morfosintaxe, semántica, pragmática, sociolingüística.
A5 Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia.
A6 Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais.
A19 Coñecer e implementar os Sistemas de Comunicación Aumentativa.
A20 Coñecer e implementar as axudas técnicas á comunicación.
A21 Saber deseñar e elaborar informes logopédicos.
A22 Saber deseñar, programar e avaliar a actuación logopédica.
A24 Coñecer o concepto de Logopedia, obxecto e método; A profesión de logopeda; A Historia da Logopedia; A deontoloxía e a lexislación relevante para o exercicio profesional.
A25 Coñecer a organización de institucións educativas, sanitarias e sociais.
A29 Adquirir a formación práctica para o traballo individual, grupal, cooperativo e de mediación con facilitador.
A30 Coñecer a actuación profesional e os contornos onde se desenvolve a práctica.
A31 Adquirir o desenvolvemento os recursos persoais para a intervención: habilidades sociais e comunicativas, habilidades profesionais, avaliación da propia actuación profesional, técnicas de observación, técnicas de dinamización ou toma de decisións.
A32 Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación.
B1 Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Aprender a aprender.
B5 Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada.
B6 Capacidade de adaptarse aos cambios.
B7 Capacidade de análise e síntese.
B8 Capacidade de observar e de escoitar de forma activa.
B9 Capacidade de organizar e planificar.
B10 Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional.
B11 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B12 Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
B13 Coñecer e manexar as novas tecnoloxías da comunicación e da información.
B14 Destreza e empatía nas relacións interpersoais.
B15 Poñer en valor a súa profesión no contorno en que desenvolve o seu traballo.
B16 Resolver problemas de forma efectiva.
B17 Saber expresarse en público.
B18 Ser creativo no exercicio da profesión.
B19 Ter compromiso ético.
B20 Ter iniciativa e espírito emprendedor.
B21 Tomar decisións con autonomía e responsabilidade.
B22 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B23 Traballar de forma colaborativa.
B24 Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
1. Conocer los fundamentos neurológicos básicos para el logopeda desde una perspectiva teórica y práctica. 2. Introducir al alumno en el estudio de las bases neurológicas de la comunicación y la deglución, con la finalidad de poder entender los mecanismos cerebrales implicados y sus correspondientes alteraciones. 3. Conocer las principales afectaciones neurológicas que cursan con alteraciones de la comunicación y la deglución. 4. Dotar a los alumnos de los conocimientos teórico- prácticos necesarios para el diagnóstico y tratamiento de las alteraciones neurológicas y morfológicas de la comunicación. A1
A2
A3
A5
A6
A19
A20
A21
A22
A24
A25
A29
A30
A31
A32
B1
B2
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
B21
B22
B23
B24
C1
C2
C3
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema I: Introducción a la neurología de la comunicación humana y de la deglución. Raíces históricas, evolución. Dominancia hemisférica
Tema II: Alteraciones del lenguaje secundarias a patología del SNC. Afasias. concepto, etiología, clasificación, sintomatología, diagnóstico, diagnóstico diferencial, enfoque terapéutico.
Tema III: Trastornos centrales asociados a la afasia. Alexias, agrafias, aprosodias, acalculia, apraxias.
Tema IV: Trastornos de la percepción y del reconocimiento. Las agnosias.
Concepto y tipos.
Tema V: Alteraciones del habla asociadas a patología del SNC. Las disartrias. Concepto, etiología y clasificación, sintomatología, diagnóstico diferencial, enfoque terapéutico.
Tema VI: Deglución y SN. Alteraciones de la deglución de origen neurológico. Disfagia neurógena: evaluación y tratamiento.
Tema VII: Alterciones de la voz de origen neurológico. Hipofonias, disfonias, afonias.
Tema VIII: Alteraciones de la comunicación en las demencias y otros procesos neurodegenerativos. Clasificación de las demencias, etiología, sintomatología. Enfermedades neurodegenerativas (enfermedad de Parkinson, EM, ELA...)
Tema IX: Alteraciones de la comunicación de origen anátomico. Disglosias. Labiales, mandibulares, dentales, linguales, palatales.
Concepto, etiología, sintomatología. Enfoque terapéutico.
Tema XII: Síndromes neurológicos infantiles que cursan con alteraciones de la comunicación. Distintos tipos de síndromes

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A3 A5 A6 A20 A21 A22 A24 A25 A29 A30 A31 A32 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B24 C1 C3 C6 C7 C8 21 42 63
Actividades iniciais A1 A2 A3 A5 A6 A19 A20 A24 A25 A29 A30 A31 A32 B1 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B12 B13 B16 B20 B22 B23 B24 C1 C3 C6 C7 2 0 2
Proba obxectiva A1 A2 A3 A5 A6 A20 A32 B1 B2 B5 B7 B9 B13 2 30 32
Traballos tutelados A1 A2 A3 A6 A20 A24 A25 A30 A32 B1 B5 B7 B9 B13 B17 B23 B24 C1 C3 C8 1 10 11
Seminario A21 A22 A24 A25 A29 A30 A31 A32 B1 B5 B7 B8 B22 B23 B24 C1 C6 C8 14 28 42
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral e moi importante a asistencia por parte do alumno as sesions maxistrales xa que contará no momento da avaliación final da asignatura.
Actividades iniciais consistiran en preguntas a os alumnos o primeiro día de clase e nun coloquio
Proba obxectiva realizarase unha proba tipo test
Traballos tutelados realizarase un traballo tutelado a nivel individual e outro en grupo en relación co temamrio da asignatura.
Seminario realizaranse seminarios prácticos con exposición de traballos e tamén se farán sesion clínicas con casos clínicos reais.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
se realizaran trabajos tutelados a nivel individual y en grupo que serán supervisados por el profesor-tutor y que se incluiran en la evaluación del alumno.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A1 A3 A5 A6 A20 A21 A22 A24 A25 A29 A30 A31 A32 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B24 C1 C3 C6 C7 C8 E moi importante a asistencia do alumno ás sesions maxistrales e valorarase a asistencia no momento da avaliación 5
Proba obxectiva A1 A2 A3 A5 A6 A20 A32 B1 B2 B5 B7 B9 B13 Realizarase unha proba obxetiva o final da asignatura que consistirá nun examen tipo test de entre 30 e 50 preguntas aproximadamente. Será obrigatorio aprobar o examen para aprobar a asignatura. 80
Traballos tutelados A1 A2 A3 A6 A20 A24 A25 A30 A32 B1 B5 B7 B9 B13 B17 B23 B24 C1 C3 C8 tamén serán avaliados no momento da avaliación final e será necesario presentar e aprobar o traballo para aprobar a asignatura. 10
 
Observacións avaliación

 


Fontes de información
Bibliografía básica González J.N. (2003). Alteraciones del habla en la infancia. Aspectos clínicos.. Madrid. Editorial Médica Panamericana.
Vilariño I. (1998). Alteraciones del lenguaje. . Rev. Galega de psicopedagoxía
Vilariño I. (2006). Dificultades del lenguaje: Afasia infantil en Enciclopedia Temática de Logopedia.. Málaga. Editorial Aljibe.
Habbaby A.N. (2000). Enfoque integral del niño con fisura palatina. Buenos Aires. Panamericana
Zambrana N. (1998). Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial.. Barcelona. Masson.
Adams, R.; Victor, M. (2003). Manual de Neurología. Madrid. McGraw-Hill Interamericana
Cuetos F. (2012). NEUROCIENCIA DEL LENGUAJE, bases neurológicas e implicaciones clínicas.. Madrid, Ed. Medica Panamericana
Webb Wanda G; Adler Richard K. (2010). Neurología para el logopeda. 5ª edición, Barcelona, Elsevier-Masson-
Love, R.J.; Webb W.G (1998). Neurología para los especialistas del habla y del lengujae. Madrid. Editorial Médica Panamericana
Perelló J. (1995). Trastornos del habla. Barcelona. Masson
Robles A.; Vilariño I. (1998). Trastornos del lenguaje en las demencias. En Lenguaje y Envejecimiento: Bases para la intervenvión.. Barcelona. Masson.
Vilariño I. (2006). Trastornos del lenguaje en: Principios de geriatría y gerontología. Madrid. MacGraw
Vendrell J.M.; Vilariño I. (1996). Trastornos del lenguaje por lesiones neurológicas. Actas del 19º Congreso Nacional de A.E.L.F.A. (Asociación Española de Logopedia, Foniatría y audiología.. Valencia
Vendrell J.M.; Vilariño I. (). Trastronos del lenguaje por lesiones neurológicas. Actas del 19º Congreso de A.E.L.F.A.. Valencia. AELFA

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Intervención logopédica nos trastornos da linguaxe/652G04034

Materias que continúan o temario

Observacións
Tamén e importante o haber cursado anatomia e fisioloxía dos órganos da comunicación e deglución


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías