Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Trastornos da lectura. a escritura e o cálculo Código 652G04023
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Vieiro Iglesias, Maria del Pilar
Correo electrónico
pilar.vieiro@udc.es
Profesorado
Vieiro Iglesias, Maria del Pilar
Vieites Lestón, Tania
Correo electrónico
pilar.vieiro@udc.es
t.vieites@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia se dirige a la especialización en el tratamiento de dificultades en la lectura, la escritura y el cálculo o dominio del lenguaje escrito en general. Está orientada a dotar a los alumnos de los conocimientos y competencias necesarios para aplicar criterios adecuados en la identificación,
evaluación, diagnostico e intervención logopèdica en niños, jóvenes y adultos con trastornos en el lenguaje escrito tanto en ámbitos educativos como clínicos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A4 Coñecer e integrar os fundamentos educativos da Logopedia: Procesos de ensino e aprendizaxe.
A5 Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia.
A8 Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico.
A9 Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación.
A11 Redactar un informe de avaliación logopédica.
A12 Realizar unha avaliación tras a intervención.
A13 Coñecer os principios xenerais de la intervención logopédica.
A14 Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento.
A15 Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención.
A21 Saber deseñar e elaborar informes logopédicos.
A22 Saber deseñar, programar e avaliar a actuación logopédica.
A30 Coñecer a actuación profesional e os contornos onde se desenvolve a práctica.
B1 Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B3 Apreciar as distintas manifestacións da diversidade.
B8 Capacidade de observar e de escoitar de forma activa.
B9 Capacidade de organizar e planificar.
B10 Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional.
B13 Coñecer e manexar as novas tecnoloxías da comunicación e da información.
B18 Ser creativo no exercicio da profesión.
B20 Ter iniciativa e espírito emprendedor.
B21 Tomar decisións con autonomía e responsabilidade.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer los procesos basicos de lecto-escritura A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A21
A22
A30
B1
B2
B3
B8
B9
B10
C7
Evaluar los procesos de lecto-escritura A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B18
B20
B21
Detectar las principales dificultades en el aprendizaje y desarrollo de la lectura A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
A21
A22
Diseñar tareas de intervención funcional de los procesos de lecto-escritura A4
A5
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A21
A22
A30
B1
B2
B3
B8
B9
B10
B13
B18
B20
B21
C3
C4
C6
C7
Conocer los principales programas de intervención en dificultades de lecto-escritura A11
A12
A13
B13
C3
C4
C6
C7
Conocer las principales dificultades en la adquiisción del cálculo matemático A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A21
A22
A30
Evaluar las distintas dificultades de aprendizaje en operaciones matemáticas A8
A9
A12
Diseñar pautas de intervención en sujetos con discalculia A15
A21
B8
B9
B10
B13
B20
B21
Uso y conocimiento de las TIC en DAL y DAE C6
C7

Contidos
Temas Subtemas
T1 PROCESOS PSICOLÓXICOS BÁSICOS EN LECTURA PERECEPTIVOS
LÉXICOS
MO,
T2. DIFICULTADES DE APRENDIZAXE EN LECTURA DISLEXIA
RETRASO LECTOR
T3. COMPRENSIÓN LECTORA ESTRATEXIAS
DIFICULTADES
T4. PROCESOS PSICOLÓXICOS BÁSICOS EN ESCRITURA ESCRITURA REPRODUCTIVA
ESCRITURA PRODUCTIVA
T5. DIFICULTADES DE APRENDIZAXE EN ESCRITURA DISGRAFÍA
RETRASO ESCRITOR
T6. DISCALCULIA DIFICULTADES NO CÁLCULO
DIF. NA COMPRENSIÓN DE ENUNICIADOS MATEMÁTICOS

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Solución de problemas A4 A5 A8 A9 A13 A15 A30 B2 B3 B9 21 20 41
Sesión maxistral A4 A5 A8 A9 B1 B8 C3 C6 21 10 31
Presentación oral A14 B2 B3 B8 B9 B18 B20 B21 C4 C7 5 10 15
Discusión dirixida B8 B9 20 0 20
Lecturas A4 A5 A8 7.5 0 7.5
Proba mixta A15 B1 B2 B8 B9 B10 B13 C3 C4 C6 3 0 3
Portafolios do alumno A11 A12 A13 A21 A22 B10 B13 C3 C4 C6 21 10 31
 
Atención personalizada 1.5 0 1.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Solución de problemas PRUEBA TIPO TEST CUATRO ALTERNATIVAS (PENALIZACIÓN RESPUESTA INCORRECTA -0,33).
Sesión maxistral PRESENTACIÓN DOS CONTIDOS.
APOYARASE CON POWER POINT
Presentación oral PRESENTACIÓN ORAL DE UNA PROPUESTA DE INTERVENCIÓN
Discusión dirixida PARTICIPACIÓN/DISCUSIÓN CLASES INTERACTIVAS
Lecturas LECTURA DE LA BIBLIOGRAFÍA APORTADA EN LAS CLASES ECXPOSITIVAS
Proba mixta PRUEBA TIPO GTEST 4 ALTERNATIVAS
Portafolios do alumno EL ALUMNO PRESENTARÁ UN PORTAFOLIOS CON LAS ACTIVIDADES REALIZADAS EN LAS CLASES INTERCATIVAS DE MODO GRUPAL

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Sesión maxistral
Solución de problemas
Discusión dirixida
Descrición
LOS PROFESORES GUIARÁN Y SUPERVISARÁ EL TRABAJO INDIVIDUAL Y GRUPAL DE LOS ALUMNOS.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Presentación oral A14 B2 B3 B8 B9 B18 B20 B21 C4 C7 PRESENTACIÓN ORAL DE UNA PROPUESTA DE INTERVENCIÓN 10
Sesión maxistral A4 A5 A8 A9 B1 B8 C3 C6 ASISTENCIA A LAS CLASES 5
Portafolios do alumno A11 A12 A13 A21 A22 B10 B13 C3 C4 C6 Portafolios coas actividades prácticas realizadas nas clases interactivas 15
Proba mixta A15 B1 B2 B8 B9 B10 B13 C3 C4 C6 EXAMEN TIPO TEST 4 ALTERNATIVAS (PENALIZACIÓN -.33 POR ERROR) 70
 
Observacións avaliación
Será obrigatoria, salvo excepciones xustificadas, a asistencia ás clases interactivas para a admisión dos traballos prácticos 
avaliables.

O alumnado con dispensa académica e de segunda convocatoria enadiante avalairase so coa proba obxetiva que suporá
o 100% da cualificación.
Os criterios de avaliación son os mesmos a primeira e segunda convocatoria do curso 22-23 
Para superar a materia hai que aproba a proba obxetiva (5 en base 10 ou 3,5 en base 7)

Fontes de información
Bibliografía básica Pozo, J. I. y Monereo, C. (2002). El aprendizaje estratégico. Enseñar a aprender desde el currículo. Madrid: Aula XXI/Santillana
Cabanach, R. G., González-Pienda, J. A., Rodríguez, S., Núñez, J. C. y Valle, A. (2004). Estrategias y técnicas de estudio. Madrid: Pearson
González-Pienda, J. A., Cabanach, R. G., Núñez, J. C. y Valle, A. (Coords.) (2002). Manual de Psicología de la Educación. Madrid: Pirámide
José Orrantia Rodríguez, David Múñez Méndez, Santiago Vicente Martín, Lieven Verschaffel, Javier Ros (2014). o Processing of situational information in story Problem texts An Analysis from On-Line Measures: an analysis from on-line measures. The Spanish journal of psychology, ISSN 1138-7416, Vol. 17, 2014, págs. 1-14
José Orrantia Rodríguez, David Múñez Méndez, María Fernández, Laura Matilla (2012). o Resolución de problemas aritméticos: conocimiento conceptual y nivel de competencia en matemáticas. Aula abierta, ISSN 0210-2773, Vol. 40, Nº 3, 2012, págs. 23-32
VIEIRO, P.; PERALBO, M. Y GARCÍA, J.A. (1997). PROCESOS DE ADQUISICIÓ Y PRODUCCIÓN DE LA LECTO-ESCRITURA. APRENDIZAJE VISOR
VIEIRO, P Y GÓMEZ, I (20004). Psicología de la Lectura. PEARSON
VIEIRO, P. (2007). Psicopedagogía de la Escritura. PIRÁMIDE

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Procesos psicolóxicos básicos/652G04002
Psicoloxía do desenvolvemento da linguaxe/652G04007
Intervención logopédica nos trastornos da linguaxe/652G04034
Desenvolvemento cognitivo. social e da personalidade/652G04031

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Materia English Friendly



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías