Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Técnicas de modificación de conduta nos trastornos da linguaxe e a comunicación Código 652G04024
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Bueno Palomino, Ana Maria
Correo electrónico
ana.bueno@udc.es
Profesorado
Bueno Palomino, Ana Maria
Correo electrónico
ana.bueno@udc.es
Web
Descrición xeral En esta asignatura se proporciona al alumno/a formación teórico-práctica acerca de los fundamentos conceptuales y metodológicos de la Modificación de Conducta, así como de las distintas técnicas de intervención de esta disciplina aplicadas a los trastornos del lenguaje y la comunicación.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística.
A6 Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais.
A7 Coñecer, recoñecer e discriminar entre a variedade das alteracións: os trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe, trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas.
A12 Realizar unha avaliación tras a intervención.
A13 Coñecer os principios xenerais de la intervención logopédica.
A15 Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención.
A24 Coñecer o concepto de Logopedia, obxecto e método; A profesión de logopeda; A Historia da Logopedia; A deontoloxía e a lexislación relevante para o exercicio profesional.
A25 Coñecer a organización de institucións educativas, sanitarias e sociais.
B8 Capacidade de observar e de escoitar de forma activa.
B9 Capacidade de organizar e planificar.
B14 Destreza e empatía nas relacións interpersoais.
B24 Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer los principios generales de la intervención logopédica. A2
A6
A7
A12
A13
A24
A25
Conocer y aplicar los modelos y las técnicas de intervención. A15
Capacidad de observar y de escuchar de forma activa. B8
Capacidad de organizar y planificar B9
Destreza y empatía en las relaciones interpersonales B14
Trabajar en equipo y, en su caso, de forma interdisciplinar. B24
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. C3

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Fundamentos conceptuales y metodológicos de la Modificación de Conducta Introducción.
Supuestos básicos de la Modificación de Conducta.
Clasificación de las técnicas de Modificación de Conducta.
Tema 2. Técnicas operantes para el desarrollo de conductas Marco teórico.
Procedimientos.
Aplicaciones.
Tema 3. Técnicas operantes para la reducción de conductas Bases teóricas.
Procedimientos.
Aplicaciones.
Tema 4. Técnicas operantes: Sistemas de organización de contingencias Introducción.
Economía de fichas.
Contratos conductuales.
Tema 5. Técnicas de modelado
Introducción.
Procesos del aprendizaje observacional.
Variables que influyen en la eficacia.
Procedimiento de aplicación.
Variantes.
Aplicaciones.
Tema 6. Técnicas de control de la activación. Introducción.
Técnicas de relajación.
Control de la respiración.
Aplicaciones.
Tema 7. Técnicas de exposición y Desensibilización Sistemática Bases teóricas.
Procedimiento de aplicación.
Variaciones.
Ámbitos de aplicación.
Tema 8. Técnicas de biofeedback Introducción y bases teóricas.
Procedimiento.
Aplicaciones.
Tema 9. Entrenamiento en habilidades sociales
Bases teóricas.
Componentes de la técnica.
Procedimiento.
Aplicaciones.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A15 A13 A12 A7 A6 A2 A24 A25 33 33 66
Estudo de casos A12 A15 B8 B9 B14 B24 C3 9 9 18
Proba obxectiva A15 B9 2 55 57
 
Atención personalizada 9 0 9
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada con el uso de medios audiovisuales y la introducción de preguntas dirigidas a los estudiantes. A lo largo de estas sesiones se presentarán los contenidos básicos de la asignatura.
Estudo de casos Se presentarán una serie de casos prácticos; tras la discusión y análisis de cada caso, el alumno/a deberá elaborar un informe del mismo.
Proba obxectiva Al finalizar el curso se realizará una prueba objetiva para evaluar los conocimientos del alumno/a sobre los contenidos del programa.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Orientación y tutoría del trabajo individual a desarrollar para la elaboración de los informes de casos clínicos estudiados.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A12 A15 B8 B9 B14 B24 C3 Valoración de los informes sobre los casos prácticos elaborados por el alumno/a 10
Proba obxectiva A15 B9 Se realizará un exámen final de la asignatura consistente en una prueba objetiva sobre los contenidos del programa. 90
 
Observacións avaliación

Para superar la asignatura, ya sea en primera o segunda oportunidad, deberán cumplirse 2 requisitos imprescindibles:


1) haber participado en el análisis de los casos prácticos y entregado los informes correspondientes


2) haber obtenido una calificación mínima de 5 puntos (en una escala 0 - 10) en la prueba objetiva.


En aplicación de la "Norma que regula el régimen de dedicación al estudio de los estudiantes de grado en la UDC" (aprobada en Consejo de Gobierno de 29 de mayo de 2012), los alumnos a los que se haya reconocido la condición de estudiantes a tiempo parcial y hayan solicitado al Decano/a la correspondiente dispensa académica, quedarán eximidos de la obligatoriedad de asistencia presencial a las sesiones de análisis y discusión de casos prácticos; no obstante, estos alumnos deberán entregar los correspondientes informes antes de la fecha establecida para la realización del examen de la asignatura.


Fontes de información
Bibliografía básica Ruiz, M.A., Díaz, M.I. y Villalobos, A. ((2012)). Manual de Técnicas de intervención Cognitivo Conductuales. Bilbao: Desclée de Brouwer
Caballo, V.E. ((1998)). Manual de Técnicas de Terapia y Modificación de Conducta (4º ed.) . Madrid: Pirámide.
Labrador,F.J., Cruzado, J.A. y Muñoz, M. ((2004)). Manualde Técnicas de Modificación y Terapia de Concucta . Madrid:Pirámide
Martin, G. y Pear, J. ((2008)). Modificación de Conducta (8ª ed.) . Madrid: Pearson
Labrador, F.J. ((2008)). Técnicas de Modificación de Conducta. Madrid: Pirámide.
Olivares, J. y Méndez, F.X. ((2005)). Técnicas de Modificación de Conducta (2ª ed.). Madrid: Biblioteca Nueva
-
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías