Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Estratexias de intervención temperá Código 652G04025
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Coordinación
García Fernández, Manuel
Correo electrónico
manuel.garcia.fernandez@udc.es
Profesorado
García Fernández, Manuel
Correo electrónico
manuel.garcia.fernandez@udc.es
Web
Descrición xeral El desarrollo de las personas depende de la estimulación temprana que se proporciona a lo largo de los primeros años de vida. En el ámbito de la discapacidad estos apoyos en medidas de atención temprana son fundamentales para la adquisición y desarrollo de los procesos y funciones psicológicas del ser humano. El desarrollo humano que se da al largo del ciclo vital necesita de estimulaciones adecuadas en momentos puntuales y en sus primeros momentos son esenciales para evitar alteraciones posteriores.

Competencias do título
Código Competencias do título
A7 Coñecer, recoñecer e discriminar entre a variedade das alteracións: os trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe, trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas.
A8 Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico.
A14 Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento.
A15 Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención.
A18 Coñecer e realizar a intervención logopédica en Atención Temperá.
A27 Realizar a planificación estratéxica da intervención logopédica.
A29 Adquirir a formación práctica para o traballo individual, grupal, cooperativo e de mediación con facilitador.
A31 Adquirir o desenvolvemento os recursos persoais para a intervención: habilidades sociais e comunicativas, habilidades profesionais, avaliación da propia actuación profesional, técnicas de observación, técnicas de dinamización ou toma de decisións.
A32 Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación.
B1 Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional.
B5 Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada.
B8 Capacidade de observar e de escoitar de forma activa.
B14 Destreza e empatía nas relacións interpersoais.
B24 Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer, reconocer y discriminar entre la variedad de las alteraciones A7
Conocer los fundamentos del proceso de evaluación y diagnóstico A8
Conocer y aplicar los modelos y las técnicas de intervención A15
Conocer las funciones de la Intervención: prevención, educación, reeducación, rehabilitación y tratamiento. A14
Conocer y realizar la intervención logopédica en Atención Temprana A18
Adquirir la formación práctica para el trabajo individual, grupal, cooperativo y de mediación con facilitador. A29
Adquirir o desarrollar los recursos personales para la intervención: habilidades sociales y comunicativas, habilidades profesionales, evaluación de la propia actuación profesional, técnicas de observación, técnicas de dinamización o toma de decisiones. A31
Utilizar tecnologías de la información y de la comunicación A32
Acceso, selección y gestión de las fuentes de información relevantes para la práctica profesional. B1
Aprender autónomamente, y motivarse para hacerlo de forma continuada B5
Capacidad de observar y de escuchar de forma activa. B8
Destreza y empatía en las relaciones interpersonales. B14
Trabajar en equipo y, en su caso, de forma interdisciplinar. B24
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. C3
Coñecer as faces da intervención en AT A27

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción a la Atención Temprana Conceptualización
Niveles de actuación
Marco legal.
Habilidades de comunicación básicas en Atención Temprana
2. Procesos e instrumentos de evaluación infantil aplicados a la Atención Temprana El proceso de evaluación en AT
Principales pruebas de evaluación aplicadas a la AT
3. La Intervención Temprana en distintas áreas del desarrollo Intervención prenatal
Intervención sensoriomotora
Intervención sobre el desarrollo cognitivo y lingüístico
Intervención sobre el desarrollo socioafectivo

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A7 2 0 2
Discusión dirixida A7 A8 A14 A15 A18 A27 A32 B1 21 42 63
Aprendizaxe colaborativa A8 A14 A15 A29 A31 B1 B8 B14 B24 21 21 42
Recensión bilbiográfica A7 A8 A14 A18 A31 A32 B5 C3 1 15 16
Proba de resposta múltiple A7 A8 A14 A15 A18 A29 A31 1 24 25
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación general de la materia: contenidos, objetivos y sistema de evaluación
Discusión dirixida - Trabajo en grupos pequeños sobre el material bibliográfico.
- Discusión en el grupo-aula sobre los interrogantes planteados
- Elaboración de conclusiones
Aprendizaxe colaborativa Seminario sobre Habilidades de comunicación: Participación, Discusión y elaboración de conclusións sobre las sesiones de Role Playing
Recensión bilbiográfica Lectura de un libro sobre Atención Temprana: análisis de su contido y valoración en relación a la literatura existente sobre el tema. Discusión en el grupo-clase
Proba de resposta múltiple Realización de test con dos alternativas de respuesta (V/F)

Atención personalizada
Metodoloxías
Aprendizaxe colaborativa
Descrición
- orientación sobre los trabajos tutelados
- aclaraciones sobre aspectos en los que el alumnado manifiesta problemas de comprensión de las temáticas

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Aprendizaxe colaborativa A8 A14 A15 A29 A31 B1 B8 B14 B24 Realización y entrega de los trabajos realizados durante las sesiones interactivas 25
Proba de resposta múltiple A7 A8 A14 A15 A18 A29 A31 Superación de un examen tipo test. Es imprescindible superar el examen para aprobar la asignatura. 70
Discusión dirixida A7 A8 A14 A15 A18 A27 A32 B1 - Lectura previa de la bibliografía recomendada
- Participación activa en las sesiones
- Calidad de las reflexiones
1
Recensión bilbiográfica A7 A8 A14 A18 A31 A32 B5 C3 - Elaboración individual de un resumen sobre la lectura
- Debate en el grupo-clase de las ideas y contreversias contenidas en la misma
4
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Vidal Lucena, M. Y Díaz Curiel, J. (1990). Atención Temprana. Guía práctica para la estimulación del niño de 0 a 3 años. . Madrid: CEPE
García-Sánchez, F.A., Castellanos, P. y Mendieta, P. (1998). Definición de Atención Temprana y de sus vertientes de intervención desde un Modelo Integral. Revista de Atención Temprana 1 (2), 57-62..
Alcantud Marín, F. (2003). Intervención psicoeducativa en niños con trastornos generalizados del desarrollo. Madrid: Pirámide
Gómez Artiga, A., Viguer Seguí, P., y Cantero López, Mª.J. (2003). Intervención temprana. Desarrollo óptimo de 0 a 6 años.. Madrid: Pirámide
AAVV (2003). Libro blanco de la atención temprana. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad
Pérez-López, J. y Brito de la Nuez, A. G. (2004). Manual de atención temprana. Madrid: Pirámide
Mendieta, P. Y García-Sánchez, F.A. (1998). Modelo Integral de Intervención en Atención Temprana: organización y coordinación de servicios”. Siglo Cero 29 (4), 11-22.
Candel, I (1993). Programa de Atención Temprana. Intervención en niños con Síndrome de Down y otros problemas de desarrollo.. Madrid: CEPE.

Bibliografía complementaria Kennethy T.S.,Cornwell J., Ridener Gottwald (1997). Contexts of Early Intervention.. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías