Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Psicoloxía da comunicación Código 652G04029
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
López-Cortón Facal, Ana María
Correo electrónico
ana.lopez-corton@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo da materia é que o/o alumno/para poida aplicar ao seu traballo os coñecementos adquiridos sobre como funciona o proceso de comunicación. Ao mesmo tempo, trátase de prover ao logopeda da ferramentas necesarias para o manexo e identificación da comunicación verbal e non verbal

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística.
A8 Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico.
A11 Redactar un informe de avaliación logopédica.
A26 Adquirir un coñecemento práctico para a avaliación logopédica.
A30 Coñecer a actuación profesional e os contornos onde se desenvolve a práctica.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- Adquisición de habilidades en la comprensión de la psicología de la comunicación no verbal, con especial hincapié en el estudio del papel del entorno, el movimiento, la conducta táctil, postural, expresión facial, conducta visual y paralingüística. A2
- Conocimiento y comprensión de los procesos y efectos psicosociales implicados en la comunicación mediada -emociones, percepción social, actitudes, etc.- y las diferencias en función del tipo de medio de comunicación. A2
A30
- Conocimiento de las características de la comunicación interpersonal, así como en las distintas teorías sobre la comunicación y las relaciones sociales, el estudio de los componentes, propiedades y efectos de las relaciones tanto interpersonales como intergrupales. A2
C6
- Conocimiento de las variables y dimensiones que permiten la comprensión de la interacción social, y el papel que juega el entorno en la explicación del comportamiento comunicativo. A2
C6
- Conocimiento de aspectos conceptuales y funcionales de la comunicación humana. A2
- Análisis de las variables más relevantes de la comunicación persuasiva, y capacidad para el estudio de los distintos contextos de persuasión, con especial incidencia en las organizaciones y en los medios de comunicación. A8
A11
A26
A30

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución á Comunicación

- Características.
- Estratexias de investigación
- Multifuncionalidad da comunicación.

2. Comunicación interpersonal e interacción social
-Estilos de comunicación: asertiva, agresiva e pasiva
-Liderazgo e comunicación
-As relacións entre grupos.
3. Comunicación No verbal
- Comunicación non verbal: aspectos básicos.
- Contorna, territorialidade e espazo persoal.
- Apariencia física, movimento do corpo e a postura.
- Conduta táctil e expresións faciais.
- Conduta visual e conduta paralingüística.
4. Comunicación persuasiva e influencia social
- Persuasión e comunicación.
- Variables na comunicación persuasiva
- Contextos da persuasión. Persuasión interpersonal.
Influencia de la comunicación en el bienestar en contextos laborales -Estrés
-Síndrome de estar quemado/burnout
-Acoso laboral

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A2 A11 C6 12 23 35
Discusión dirixida A30 C6 6 10 16
Lecturas A30 5 0 5
Traballos tutelados A2 A8 A26 C6 4 30 34
Presentación oral A2 A26 C6 7 14 21
 
Atención personalizada 1.5 0 1.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais - Análise da documentación que serve de base para a elaboración do programa.
- Bibliografía, documentais.
- Internet, vídeos con casos prácticos, entrevistas e conferencias.
Discusión dirixida - Discusión en grupo de aspectos relevantes dos contenidos do programa en relación cos catro bloques principais.
- Constitución de grupos de trabajo y de discusión dirigida sobre aspectos parciales.
- Posta en común.
- Elaboración de conclusións.
- Análise e discusión de resultados de investigacións relevantes.
Lecturas - Preparación de lecturas para o desenvolvemento e comprensión dos contidos da materia.
- Selección e preparación de lecturas para a discusión dirixida e o taller de traballo en grupo.
Traballos tutelados - Preparación de traballo en grupo da materia para a adquisición de ferramentas de procura activa de información
Presentación oral - Requirirase a presentación oral do trabajo tutelado

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Análise de fontes documentais
Lecturas
Traballos tutelados
Descrición
- As lecturas que sexan utilizadas para elaborar traballos comentados, recensiones oo revisións temáticas ou de autor, requerirán igualmente de atención personalizada, a fin de verificar o grao de comprensión e progreso do alumno ou alumna nos contidos da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Presentación oral A2 A26 C6 Se requerirá la presentación oral del trabajo tutelado 20
Análise de fontes documentais A2 A11 C6 - Análisis de la documentación que sirve de base para la elaboración del programa.
- Bibliografía, documentales.
- Internet, vídeos con casos prácticos, entrevistas, y conferencias
20
Traballos tutelados A2 A8 A26 C6 - Los trabajos se realizarán sobre las temáticas propuestas en clase. Podrán ser individual o en grupo 60
 
Observacións avaliación

CONVOCATORIA ORDINARIA (1ª OPORTUNIDADE)

A nota final será a suma de todas as metodoloxías anteriormente indicadas. Todos/as os/as estudantes teñen que ter entregadas todas as actividades na data indicada pola profesora.

CONVOCATORIA EXTRAORDINARIA (2ª OPORTUNIDADE)

A nota da parte interactiva de Xuño gardarase para a convocatoria de Xullo.

Aquelas persoas que non se presentasen  ou non superasen ás metodoloxías:  estudo de casos, sesión maxistral e traballos tutelados deberán realizar unha única proba que computará o 100% da nota, pudendo consistir dita proba en preguntas tipo test, preguntas curtas e/o casos prácticos. 

Implicacións do plaxio:

Realización fraudulenta (plaxio) das probas de avaliación:  aplicarse o Regulamento disciplinar do estudantado da UDC (Consello de Goberno do 28/06/2023), artigo 11, apartado 4 b), que establece a "cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario

En segundas e sucesivas matrículas no computarán as cualificacións da parte interactiva dos cursos anteriores.

NON ASISTENCIA A CLASE/MATRÍCULA PARCIAL

-Aqueles/las alumnos/as que por causas xustificadas non poidan asistir regularmente a clase,  teranse que poñer en contacto coa profesora responsable da asignatura ao principio do cuadrimestre.

- O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia debe comunicalo obligatoriamente á profesora responsable da materia ao comezo do curso. 

-Oportunidade adiantada de avaliación: o/a alumno/a terase que poñer en contacto coa profesora responsable da asignatura ao principio do cuadrimestre.

-A cualificación de matrícula de honra, de darse o caso de que haxa máis alumnos/as con esa cualificación que matrículas se poidan outorgar pola cota oficial establecida,  convocaráselles para a realización dunha proba específica de desempate, proba que consistirá nun  exame tipo test, exame que se fixará en data e hora de acordo co os interesados/as. 
En caso de non existir ningún alumno/a con cualificación de 10, todo o alumnado que obteña unha cualificación media superior a 9.0 requisito básico para optar á matrícula de honra, poderá optar a matrícula de honor despois de solicitalo ao profesor e mediante a superación da proeba anteriormente descrita. No caso de que non existan solicitudes expresas de opción a matrícula, o profesor se reserva a potestade de outorgarlas naqueles casos que, cumprindo o requisito mínimo, puidesen ser merecedores da matrícula pola aptitude e actitude mostradas durante o desenvolvemento da materia. 

Fontes de información
Bibliografía básica Vikan, A. (2017). A fast road to the study of emotions. EE.UU: Springer
Ekman, P. (2010). Cómo detectar mentiras. Paidós Ibérica
López Pérez, R., Gordillo León, F. y Grau Olivares, M. (2019). Comportamiento no verbal: más allá de la comunicación y el lenguaje. Madrid: Ediciones Pirámide
Ballenato Prieto, G. (2013). Comunicación eficaz. Madrid: Pirámide
Cameron, M. (2012). El lenguaje secreto del cuerpo. Barcelona: Obelisco
Bogel, C. (2019). El secreto de la Psicología de la comunicación: verbal y no verbal. Venezuela: Babelcube
Fernández-Abascal, E. (2016). Emociones positivas. Madrid: Ediciones Pirámide
Anolli, L. (2012). Iniciación a la Psicología de la Comunicación. Barcelona: Universidad de Barcelona
Wiemann, M. (2011). La comunicación en las relaciones interpersonales. Madrid: Aresta.
Davis, Flora (2011). La comunicación no verbal. Alianza editorial
Mehrabian, A. (2017). Non verbal communication . New York:Routledge
Díaz Méndez, D. (2017). Psicología de la Comunicación. Madrid: Centro de Estudios Financieros
Pease B., Pease A. (2014). The definitive book of body language. Nueva York: Bantam Books
Lench, H. (2018). The function of emotions. EE.UU: Springer
Beattie, G. Ellis, A. (2014). The Psychology of language and communication. New York: Taylor and Francis Group
Turchet,, P. (2014). The secrets of body language: an illustrated guide to knowing what peopel are really thinking and feeling. Londres: Constable & Robinson Ltd.
Hook, D., Franks, B., Bauer, M. (2016). The Social Psychology of Communication. Londres: Palgrave Macmillan
Littlejohn, S.W. & Foss, K.A. (2011). Theories of Human Communication.. Long Grove, IL: Waveland Press Inc.

Bibliografía complementaria Ekman, P. (2015). El rostro de las emociones : cómo leer las expresiones faciales para mejorar sus relaciones. Barcelona : RBA
Caballo, Vicente E. (2015). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid : Siglo XXI
Castanyer, O. (2010). Por qué no logro ser asertivo?. Bilbao : Desclée De Brouwer, 2010.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Procesos psicolóxicos básicos/652G04002
Psicoloxía do desenvolvemento da linguaxe/652G04007

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Habilidades de comunicación terapéutica/652G04043
Sociolingüística/652G04044

Observacións

Recoméndase que os alumnos leven a materia ao día, tanto no que se refire ás clases expositivas como ás interactivas (prácticas).

Convén a asistencia ás aulas, a realización de todas as actividades que se planifiquen nestas e a participación nos actos tanto académicos como non académicos, organizados polo docente que imparte a materia como pola propia Facultade de Ciencias da Educación, sen prexuízo da asistencia a actos organizados por outras institucións. 

En aras a contribuír cun medio ambiente responsable, desde esta materia pretendese contribuír, non utilizando máis que o papel imprescindible, no caso de los exámenes e algúns traballos de importancia, todo o demais realizarase por medios telemáticos, así mismo se va a procurar que los alumnos adquieran habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables. 



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías