Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Aprendizaxe e percepción da fala Código 652G04030
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Gonzalez Fernandez, Maria angeles
Correo electrónico
maria.angeles.gonzalez@udc.es
Profesorado
Gonzalez Fernandez, Maria angeles
Correo electrónico
maria.angeles.gonzalez@udc.es
Web
Descrición xeral
Obxectivos da materia:
- Que o alumnado adquira os contidos máis relevantes de Psicología da Aprendizaxe e de Percepción do Fala para a súa formación logopédica.
- Formación práctica. Análise das implicaciones e aplicacións dos contidos, métodos e técnicas da Psicoloxía da Aprendizaxe e da Percepción ao ámbito da logopedia

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística.
A28 Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais).
B4 Aprender a aprender.
B5 Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística. A2
Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais). A28
Aprender a aprender. B4
Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada. B5
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C6
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. C8

Contidos
Temas Subtemas

Tema 1. Percepción da fala I: Elementos básicos

O estímulo. O sinal acústico: análise do sinal acústico. Percepción do fonema.
Tema 2. Percepción da fala II: Mecanismos
Mecanismos da percepción da fala. Dimensións cognitivas da percepción da fala.
Tema 3. O concepto de Aprendizaxe
Definición conductista.
Definición cognitivista
Ambito da Psicología da Aprendizaxe
Tema 4. Condicionamento Clásico Elementos do condicionamento.
Fenómenos básicos.
O condicionamiento semántico
Procedementos de intervención



Tema 5. A mediación do significado



O concepto de mediación
O modelo de Osgood
Tema 6. Condicionamento Instrumental I: elementos e parámetros


Experimento e modelo do cond. instrumental
A resposta operante
O reforzo
Parámetros do condicionamento
Tema 7. Condicionamento Instrumental II: fenómenos básicos
Adquisición
Extinción
Discriminación (Discriminación sen erro e formación de conceptos)
Moldeamiento por aproximaciones sucesivas

Tema 8. O modelo skinneriano de "conduta verbal"

Consideracións xerais
A análise funcional do comportamento verbal
Tipos de operantes verbales

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A28 B5 12.5 25 37.5
Sesión maxistral B4 9 27 36
Traballos tutelados C6 C8 4 16 20
Proba obxectiva A2 2 13 15
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos
Analizar e resolver casos sobre problemas relacionados cos procesos psicolóxicos de aprendizaxe que foron expostos durante as sesións maxistrais.
Sesión maxistral Exposición dos contidos de cada tema empregando recursos multimedia (clase maxistral)
Traballos tutelados Realización dun traballo que pode consistir na dirección dun seminario, a preparación dunha exposición teórica, revisións da literatura, resúmenes de lecturas complementarias... Valorarase ademáis se o traballo implica o seu desenvolvemento na aula (como seminario ou presentación oral).
Proba obxectiva
Exame de 30 preguntas de tipo test sobre os contidos de temas impartidos durante o curso

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Atención en grupo para aclarar dúbidas nas clases presenciais, e individual para quen expoña contidos ou desexen máis información nas titorías.
A orientación ao alumnado para a proba obxectiva será individualizada, e se levará a cabo a través das titorías.
Será atención personalizada dende o primeiro momento, orientando e supervisando o traballo de cada estudiante, tanto para o alumnado que asista normalmente, como para o alumnado con "recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia".

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A2 30 preguntas tipo test sobre contidos dos temas impartidos durante o curso. 60
Traballos tutelados C6 C8 Elaboración e exposición dun traballo que se propondrá nas primeiras sesións e será supervisado ao longo do curso. Valórase con ata un 20% da calificación final a súa elaboración, e con ata outro 20 % a súa exposición.. 40
 
Observacións avaliación
“Alumnado con recoñecemento de adicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia”.: quen se atope nesta situación poderá:
a) optar igualmente pola realización do traballo (que se valora con ata 2 puntos) e incorporar a parte da evaluación que se otorga pola exposición do traballo á puntuación do examen (é decir, a proba obxectiva constituiría entón o 80%, 8 puntos), ou,
b) derivar o 100% da calificación da puntuación obtida no examen (proba obxectiva: 10 puntos).

 Implicacións da fraude académica na realización das probas ou actividades de avaliación: A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Leahey, T. H. y Harris, R. J. ((1998)). Aprendizaje y cognición. Madrid: Prentice Hall
Klein, S. B. ((1994)). Aprendizaje: principios y aplicaciones. Madrid: McGraw-Hill
Myers, D. G. ((2011)). Psicología. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Carroll, D. W. ((2006)). Psicología del lenguaje. Madrid: Thomson
Coren, S., Ward, L. M. y Enns, J. T. ((2001, 5ª ed.)). Sensación y percepción. México: McGraw-Hill/Interamericana
Goldstein, E. B. ((2006)). Sensación y percepción. Madrid: Thomson

Bibliografía complementaria Ormrod, J. E. ((2005, 4ª ed.)). Aprendizaje humano. Madrid: Prentice-Hall
Tarpy, R. M. ((2000)). Aprendizaje: teoría e investigación contemporáneas. Madrid: McGraw-Hill
Puente, A. ((2003)). Cognición y aprendizaje: fundamentos psicológicos. Madrid: Pirámide
Nilsson, L. G. y Rönnberg, J. ((2006)). Learning and memory. Hove, England: Psychology Press/Taylor & Francis (UK)
Domjan, M. y Bukhard, B ((2003, 5ª ed.)). Principios de aprendizaje y de conducta. Madrid: Thomson
Matlin, M. W. y Foley, H. J. ((1996)). Sensación y percepción. Madrid: Prentice-Hall
Marcos, J. L. ((2007)). Sistemas reflejos: investigación y aplicaciones. A Coruña: Universidade da Coruña


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Procesos psicolóxicos básicos/652G04002
Psicolingüística/652G04003

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías