Identifying Data 2022/23
Subject (*) Cognitive, Social and Personality Development Code 652G04031
Study programme
Grao en Logopedia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Optional 4.5
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Coordinador
Peralbo Uzquiano, Manuel
E-mail
manuel.peralbo@udc.es
Lecturers
Dumitru , Adina Claudia
Peralbo Uzquiano, Manuel
E-mail
adina.dumitru@udc.es
manuel.peralbo@udc.es
Web
General description Esta asignatura es complementaria de Psicología del desarrollo del lenguaje (materia básica de rama en primero de Logopedia). Tiene como objetivo presentar las principales características del desarrollo intelectual, social y de la personalidad a lo largo de la vida.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística.
B5 Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada.
B7 Capacidade de análise e síntese.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística. A2
Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada. B5
Capacidade de análise e síntese. B7
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4

Contents
Topic Sub-topic
INTRODUCIÓN 1. Desenvolvemento Cognitivo, Social e da Personalidade: conceptos e teorías
2. O carácter científico, aplicado e interdisciplinar no estudo do desenvolvemento
3. Principios básicos do desenvolvemento
PRIMEIRA INFANCIA 1. O mundo perceptivo do bebé.
2. Desenvolvemento intelectual no período sensomotor: o neno e os obxectos
3. Memoria e representacións mentais no bebé: que é posible lembrar?
4. Temperamento e comprensión de emocións. Primeiros pasos cara á regulación emocional
5. A influencia da familia no desenvolvemento socio-afectivo.
O DESENVOLVEMENTO DURANTE A NENEZ 1. A intelixencia preoperatoria
2. Desenvolvemento da memoria e da solución de problemas
3. A interacción familiar e o seu efecto sobre o desenvolvemento: a socialización para un mundo sostible
4. Xogo e amizades infantís
5. O desenvolvemento da moralidade e a agresión: principais abordaxes
6. Identidade, roles e estereotipos de xénero
O DESENVOLVEMENTO DE 6 A 12 ANOS 1. O periodo das operacións concretas
2. O desenvolvemento do autoconcepto e a autoestima
3. As relacións co grupo de iguais
4. A problemática do acoso
O DESENVOLVEMENTO NA ADOLESCENCIA 1. Etapas e características psicosociais na adolescencia
2. O desenvolvemento do pensamento abstracto
3. Algúns problemas afectivos e comportamentales na adolescencia: a depresión, a delincuencia e as adiccións.
A TRANSICIÓN Á IDADE ADULTA TEMPERÁ 1. Desenvolvemento da intelixencia e a memoria despois da adolescencia
2. Principais fitos na idade adulta temperá: independencia, desenvolvemento da carera profesional e as relacións románticas.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities B5 1 0 1
Supervised projects A2 C4 0 18 18
Guest lecture / keynote speech A2 B5 B7 C4 14.5 29 43.5
Workshop A2 B5 B7 14.5 32 46.5
Objective test A2 B5 B7 C4 1 2 3
 
Personalized attention 0.5 0 0.5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Presentación xeral da materia e dos obxectivos
Supervised projects Os alumnos, en grupos de tres persoas, deberán realizar unha pequena análise transversal sobre calquera aspecto do desenvolvemento incluído no programa e que sexa susceptible de ser avaliado mediante algún instrumento dispoñible no centro
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Workshop Nas sesións interactivas presentaranse vídeos sobre aspectos relevantes do desenvolvemento e realizaranse debates, baseados en lecturas, sobre algúns temas especialmente aplicados do programa da materia. Os estudantes realizarán esquemas resumindo o seu contido e os entregarán xunto co traballo tutelado do curso. Nestas sesións presentaranse tamén probas e técnicas de avaliación do desenvolvemento que os/as estudantes deberán coñecer.
Objective test A avaliación da materia realizarase mediante un exame final con posibilidade de recuperación

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Poderase recibir tutorización sobre dúbidas que xurdan da aplicación das probas de desenvolvemento

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A2 C4 A entrega do traballo e a súa correcta realización poderá implicar ata un 45% sobre a nota do exame. 45
Objective test A2 B5 B7 C4 Proba obxectiva con tres alternativas posibles e unha correcta. Dous erros descontan un acerto. Terá un peso do 55% da nota 55
 
Assessment comments

Sources of information
Basic

Berger, K. Psicología del desarrollo: adultez y vejez. Madrid: Médica Panamericana, D. L. 2009.

Berger, K. S. Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2016.

Carranza, J.A. y Ato, E. (coords.) Manual de prácticas de psicología del desarrollo. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2010.

Córdoba, A.I., Descals y Gil, M.D. (coords). Psicología del desarrollo en la edad escolar Madrid: Pirámide, 2010.

García Madruga, J.A. y Delval, J. (coords.) Psicología del desarrollo I. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2010

Griffa, M.C. Claves para una psicología del desarrollo: vida prenatal, etapas de la niñez. Buenos Aires: Lugar Editorial, imp. 2001.

Hoffman, L. Psicología del desarrollo hoy. Madrid: McGraw-Hill, D.L. 2002.

Kohlberg, L. Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brouwer, D.L. 2003.

Moreno Ríos, S. Psicología del desarrollo cognitivo y adquisición del lenguaje. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009.

Muñoz, A. (Coord.). Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil. Madrid: Pirámide, 2010.

Muñoz, V. et al. Manual de psicología del desarrollo aplicada a la educación. Madrid: Pirámide, 2011.

Papalia, D.E., Olds, S.W. y Feldman, R.D. (coords.) Psicología del desarrollo de la infancia a la adolescencia. México:  McGraw-Hill, 2009.

Peñacoba, C., Álvarez, E. y Lázaro, L. (coords.). Teoría y práctica de psicología del desarrollo. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces, D.L. 2006.

Pérez, N., Navarro, I. (coords). Psicología del desarrollo humano: del nacimiento a la vejez. San Vicente (Alicante): Club Universitario, 2011.

Perinat, A. Psicología del desarrollo: un enfoque sistémico. Barcelona: UOC, 2007.

Santrock, J.W.  Psicología del desarrollo en la adolescencia. Madrid: McGraw-Hill, 2004.

Santrock, J.W. Psicología del desarrollo: el ciclo vital. Madrid: McGraw-Hill, D.L. 2006.

Shaffer, D. Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. México D.F.:  Cengage Learning, 2007.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

En esta materia no se entregarán trabajos o materiales en papel, ni se usarán plásticos desechables en sus actividades. 

Se cuidará especialmente en todas las situaciones de enseñanza-aprendizaje el uso de un lenguaje no sexista, respetuoso con la diversidad y la no discriminación.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.