Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Desenvolvemento cognitivo. social e da personalidade Código 652G04031
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Coordinación
Peralbo Uzquiano, Manuel
Correo electrónico
manuel.peralbo@udc.es
Profesorado
Peralbo Uzquiano, Manuel
Correo electrónico
manuel.peralbo@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura es complementaria de Psicología del desarrollo del lenguaje (materia básica de rama en primero de Logopedia). Tiene como objetivo presentar las principales características del desarrollo intelectual, social y de la personalidad desde el nacimiento hasta la edad adulta.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non é necesaria

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Traballos tutelados e proba obxectiva
*Metodoloxías docentes que se modifican
A sesións expositivas e interactivas pasarán a impartirse a través de TEAMS no horario de clase.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
As titorías faranse a través de TEAMS, correo electrónico ou teléfono.
4. Modificacións na avaliación
Non serán necesarias, os traballos poderanse subir a mooddle e tamén por esta plataforma realizarase o exame.
*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non é necesaria

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística.
B5 Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada.
B7 Capacidade de análise e síntese.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística. A2
Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada. B5
Capacidade de análise e síntese. B7
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4

Contidos
Temas Subtemas
INTRODUCIÓN 1.- Concepto de desenvolvemento e teorías
2.- Intelixencia e desenvolvemento sociopersoal: conceptos e relacións
PRIMEIRA INFANCIA 2.- O mundo perceptivo do bebé.
3.- Desenvolvemento intelectual no período sensomotor: o neno e os obxectos
4.- Memoria e representacións mentais no bebé: que é posible lembrar?.
5.- Desenvolvemento social e da personalidade: temperamento, apego e relacións sociais
O DESENVOLVEMENTO DURANTE A NENEZ 6.- A intelixencia preoperatoria e operatoria
7.- Desenvolvemento da memoria e da solución de problemas
8.- A interacción familiar e o seu efecto sobre o desenvolvemento: o caso da agresión e os malos tratos infantís.
9.- As amizades infantís

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B5 1.5 0 1.5
Traballos tutelados A2 C4 0 18 18
Sesión maxistral A2 B5 B7 C4 14.5 29 43.5
Obradoiro A2 B5 B7 15.5 31 46.5
Proba obxectiva A2 B5 B7 C4 2 0 2
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación xeral da materia e dos obxectivos
Traballos tutelados Os alumnos, en grupos de tres persoas, deberán realizar unha pequena análise transversal sobre calquera aspecto do desenvolvemento incluído no programa e que sexa susceptible de ser avaliado mediante algún instrumento dispoñible no centro
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Obradoiro Nas sesións interactivas presentaranse vídeos sobre aspectos relevantes do desenvolvemento contidos no programa. Os estudantes realizarán esquemas resumindo o seu contido e os entregarán xunto co traballo tutelado do curso. Nestas sesións presentaranse tamén probas e técnicas de avaliación do desenvolvemento que os/as estudantes deberán coñecer.
Proba obxectiva A avaliación da materia realizarase mediante un exame final con posibilidade de recuperación

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Poderase recibir tutorización sobre dúbidas que xurdan da aplicación das probas de desenvolvemento

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A2 C4 A entrega do traballo práctico e a súa correcta realización poderá implicar ata un 45% sobre a nota do exame. 45
Proba obxectiva A2 B5 B7 C4 Proba obxectiva con tres alternativas posibles e unha correcta. Dous erros descontan un acerto. Terá un peso do 55% da nota 55
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Berger, K. S. Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2016.

García Madruga, J.A. y Delval, J. (coords.) Psicología del desarrollo I. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2010

Muñoz, V. et al. Manual de psicología del desarrollo aplicada a la educación. Madrid: Pirámide, 2011.

Pérez, N., Navarro, I. (coords). Psicología del desarrollo humano: del nacimiento a la vejez. San Vicente (Alicante): Club Universitario, 2011.

García Madruga y Delval, J. (coords). Psicología del desarrollo I [Recurso electrónico]. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2010.

Carranza, J.A. y Ato, E. (coords.) Manual de prácticas de psicología del desarrollo. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2010.

Córdoba, A.I., Descals y Gil, M.D. (coords). Psicología del desarrollo en la edad escolar Madrid: Pirámide, 2010.

Muñoz, A. (Coord.). Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil. Madrid: Pirámide, 2010.

Muñoz, A. (Coord.). Psicología del desarrollo en la etapa de educación primaria. Madrid: Pirámide, 2010.

Berger, K. Psicología del desarrollo: adultez y vejez. Madrid: Médica Panamericana, D. L. 2009.

Moreno Ríos, S. Psicología del desarrollo cognitivo y adquisición del lenguaje. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009.

Papalia, D.E., Olds, S.W. y Feldman, R.D. (coords.) Psicología del desarrollo de la infancia a la adolescencia. México:  McGraw-Hill, 2009.

Perinat, A. Psicología del desarrollo: un enfoque sistémico. Barcelona: UOC, 2007.

Shaffer, D. Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. México D.F.:  Cengage Learning, 2007.

Peñacoba, C., Álvarez, E. y Lázaro, L. (coords.). Teoría y práctica de psicología del desarrollo. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces, D.L. 2006.

Santrock, J.W. Psicología del desarrollo: el ciclo vital. Madrid: McGraw-Hill, D.L. 2006.

Santrock, J.W.  Psicología del desarrollo en la adolescencia. Madrid: McGraw-Hill, 2004.

Kohlberg, L. Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brouwer, D.L. 2003.

Hoffman, L. Psicología del desarrollo hoy. Madrid: McGraw-Hill, D.L. 2002.

Berger, K.S. Psicología del desarrollo: adultez y vejez. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2001.

Griffa, M.C. Claves para una psicología del desarrollo: vida prenatal, etapas de la niñez. Buenos Aires: Lugar Editorial, imp. 2001.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías