Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) A voz profesional Código 652G04040
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Lodeiro Fernández, Leire
Correo electrónico
leire.lodeiro@udc.es
Profesorado
Lodeiro Fernández, Leire
Correo electrónico
leire.lodeiro@udc.es
Web http://https://pdi.udc.es/es/File/Pdi/7N78E
Descrición xeral Trátase de unha asignatura optativa de cuarto curso del Título de Grado en Logopedia que consta de clases expositivas de forma presencial e interactivas con maior peso na parte práctica/interactiva. Impártese no primer cuatrimestre. En horario de mañá e tarde (mércores)

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía.
A6 Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais.
A8 Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico.
A11 Redactar un informe de avaliación logopédica.
A12 Realizar unha avaliación tras a intervención.
A13 Coñecer os principios xenerais de la intervención logopédica.
A15 Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención.
A21 Saber deseñar e elaborar informes logopédicos.
A26 Adquirir un coñecemento práctico para a avaliación logopédica.
A28 Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais).
A29 Adquirir a formación práctica para o traballo individual, grupal, cooperativo e de mediación con facilitador.
A30 Coñecer a actuación profesional e os contornos onde se desenvolve a práctica.
A32 Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación.
B1 Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional.
B5 Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada.
B8 Capacidade de observar e de escoitar de forma activa.
B10 Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional.
B11 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B12 Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
B13 Coñecer e manexar as novas tecnoloxías da comunicación e da información.
B14 Destreza e empatía nas relacións interpersoais.
B15 Poñer en valor a súa profesión no contorno en que desenvolve o seu traballo.
B17 Saber expresarse en público.
B18 Ser creativo no exercicio da profesión.
B19 Ter compromiso ético.
B23 Traballar de forma colaborativa.
B24 Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
1- Coñecer a información xeral respeto das estructuras e sistemas funcionais que interveñen na producción da voz e na determinación dos distintos procesos patolóxicos que a afectan. 2.- Provir información detallada sobre os procesos que afectan a funcionalidade vocal: aspectos etiolóxicos, patoxénicos, clínicos e prospectivos, así como dos factores emocionais que acompañan e/ou determinan as perturbacions da voz profesional. 3.- Aportar os alumnos os coñecementos prácticos da clasificación vocal, técnicas vocais e alteracions que estas producen no aparato fonatorio para previr, diagnosticar y levar a cabo un plan terapéutico completo de culquer tipo de afectación vocal dos profesionais da voz cantada e falada. A1
A6
A8
A11
A12
A13
A15
A21
A26
A28
A29
A30
A32
B1
B5
B8
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B17
B18
B19
B23
B24
C1
C2
C3
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: Fundamentos básicos e introductorios da voz Conceptos fundamentais
Fisioloxía básica da voz
Acústica e parámetros vogais
Evaluación da voz
Tema 2: A Voz Profesional A voz como ferramenta de traballo
Profesiones da voz e requerimentos vocais
Voz cantada e voz falada
Voz normal e voz patolóxica
Tipos de disfonías asociadas ás profesións de voz
Tema 3: Técnica vogal e medidas de hixiene Medidas de hixiene vogal para o correcto uso da voz
Técnica vogal para o uso correcto da voz
Errores máis habituais
Tema 4: Técnica de dicción para falar en público Linguaxe corporal e voz
Ritmo da fala
Uso do micrófono e do teléfono

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A8 A11 A12 A13 A28 B8 B11 B12 B15 B17 B18 B19 C6 4 2 6
Prácticas clínicas A8 A13 A21 A26 A30 16.5 17 33.5
Sesión maxistral A1 A6 A8 A21 A26 A28 A32 B5 B13 B15 B17 C1 C6 C7 C8 17 17 34
Proba obxectiva A12 A13 C7 1 0 1
Traballos tutelados A13 A15 A28 A29 B1 B5 B10 B11 B12 B14 B15 B17 B18 B19 B23 B24 C1 C2 C3 10 26 36
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos O profesor presentará casos clínicos relacionados cos contidos.
Prácticas clínicas Servirán para poñer exemplos dos errores vocais e do seu correcto uso.
Sesión maxistral Impartiranse os contidos teóricos e os prácticos, de forma consecutiva. Os teóricos impartiranse en sesión maxistral con soporte de diapositivas e videos. E a parte práctica mediante exercicios prácticos relacionados coa explicación teórica.
Proba obxectiva Exame tipo test dos contidos teórico-prácticos
Traballos tutelados Elaboración de material de intervención a partir de pautas facilitadas polo profesor.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Trátase dun traballo grupal que podrán desarrollar coa axuda tutorizada do profesor e que estará muy ligado ás prácticas clínicas que se llevarán a cabo durante as clases interactivas

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A12 A13 C7 Valora os coñecementos adquiridos sobre a materia. Tipo test de resposta única. 50
Traballos tutelados A13 A15 A28 A29 B1 B5 B10 B11 B12 B14 B15 B17 B18 B19 B23 B24 C1 C2 C3 Valora a capacidade de elaboración de material de intervención acorde cos fundamentos prácticos da materia
50
 
Observacións avaliación

Para
superar a materia é necesario obter un 5 sobre 10 na Proba obxectiva-Exame, non
puntuando o Traballo Tutelado se a Proba obxectiva-Exame non está superada.

A
asistencia ás clases interactivas é primordial para poder levar a cabo
devandito traballo tutelado. Caso do alumnado con recoñecemento de dedicación a
tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, deberá poñerse ao
día coa progresión das clases e integrarse nalgún dos grupos de traballo do
alumnado que asiste con regularidade a clase. Será avaliado cos mesmos
criterios que o resto de alumnado.

ESPECIFICACIÓNS
ADICIONAIS:

1.Aplicaranse
os mesmos criterios avaliadores á convocatoria de Julio que á de Xaneiro.

2.O
Traballo Tutelado será entregado na mesma data por parte do todo o alumnado,
caso de non entrega, non puntúa.

3.A
realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, implicará
directamente a cualificación de suspenso con nota numérica 0 (seguindo o artigo
11, apartado 4b do Regulamento disciplinar do estudantado da UDC)

4.O
alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica
de exención de asistencia, será avaliado cos mesmos criterios que o resto do
alumnado, tal e como se especifica anteriormente.


Fontes de información
Bibliografía básica Caballero C. (2004). Como educar la voz cantada. México. Ed. Edamex
Schüller Moreno, T. (2021). Guía de intervención logopédica en disfonías. Ed. Síntesis
Theodore , JR Dimon (2013). La voz cantada y hablada. Ed. Gaia
Jackson-Menaldi, MC (2019). La voz normal y patológica. Ed. Panamericana
Le Huche F, Allali A. (1994). La voz, Tomos 1,2,3.. Barcelona. Ed. Masson
Bustos Sánchez I. (2007). La voz. La técnica y la expresión. Ed. Paidotribo, Madrid
Dinville C. (1996). Los trastornos de la voz y su reeducación. Barcelona. Ed. Masson

Outra bibliografía podría actualizarse ao longo do curso.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Anatomía dos órganos da audición e a linguaxe/652G04001
Intervención logopédica nos trastornos da fala e a voz/652G04027
Fisioterapia do aparato bucofonador/652G04039

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Intervención logopédica nos trastornos da fala e a voz/652G04027
Fisioterapia do aparato bucofonador/652G04039

Materias que continúan o temario

Observacións

Esta materia é útil para entrenarse no uso profesional da voz y para ensinar a entrenala. 

Recoméndase a asistencia ás clases debido ao seu elevado contido práctico

GREEN CAMPUS: Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir co obxectivo estratéxico 2 do "V Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2023-2025)", os traballos documentais que se realicen nesta materia:

1.     Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático.

2.     De realizarse en papel: 

  • Non se empregarán plásticos
  • Realizaranse impresións a dobre cara
  • Empregarase papel reciclado
  • Evitarase a realización de borradores


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías