Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Sociolingüística Código 652G04044
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinación
Lourenzo Modia, Cilla
Correo electrónico
cilla.lourenzo.modia@udc.es
Profesorado
Lourenzo Modia, Cilla
Correo electrónico
cilla.lourenzo.modia@udc.es
Web
Descrición xeral Estudo e análise da situación sociolingüística da lingua galega.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Coñecer e integrar os fundamentos lingüísticos da Logopedia: Fonética e fonoloxía, morfosintaxe, semántica, pragmática, sociolingüística.
A20 Coñecer e implementar as axudas técnicas á comunicación.
B5 Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada.
B10 Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional.
B11 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B17 Saber expresarse en público.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e aplicar os fundamentos lingüísticos da Logopedia. A3
Coñecer técnicas de comunicación. A20
Aprender autonomamente e aprender a aprender. B5
Procurar a calidade na actividade profesional. B10
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. B11
Saber expresarse en público B17
Expresarse correctamente en galego, tanto de forma oral como escrita. C1
Desenvolver o espírito crítico e comprometerse coas realidades lingüísticas dominadas. C4
Valorar a importancia que ten a investigación e a innovación no avance cultural da sociedade. C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Concepto de Sociolingüística. A sociolingüística sobre o galego.
1.1. Linguaxe,cultura e pensamento.
1.2. Historia da reflexión sociolingüística sobre o galego.
2. Marco teórico e conceptos chave. 2.2. Monolingüismo, bilingüismo, plurilingüismo.
2.3. Diglosia e conflito lingüístico. Os procesos de substitución lingüística.
2.4. Actitudes e preconceptos sobre as linguas. O caso galego.
3. Planificación e dinamización lingüística. 3.1. A planificación como proceso.
3.2. A planificación do corpus.
3.3. A planificación do status.
4. Lingua, poder e comunicación. 4.1. As linguas como poder.
4.2. Construíndonos na lingua.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas B5 C4 C8 2 6 8
Presentación oral A3 A20 B10 B17 C1 4 24 28
Estudo de casos A3 A20 B5 B10 C1 C4 4 24 28
Discusión dirixida A3 B17 C1 C4 4 32 36
Sesión maxistral A3 A20 B5 B10 B11 B17 C1 C4 8 0 8
Actividades iniciais C1 C4 2.5 0 2.5
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Lectura crítica de seis obras relacionadas coa materia obxecto de estudo e entrega dun pequeno traballo escrito sobre cada unha delas.
Presentación oral Exposición na aula dun dos aspectos do temario previa lectura e preparación coa persoa docente.
Estudo de casos Solución a casos simulados relacionados coas exposicións das sesións maxistrais e integrados na pescuda de innovacións que procuren a saída aos conflitos.
Discusión dirixida Debate sobre temas de actualidade relacionados coa materia con exposicións razoadas e argumentadas.
Sesión maxistral Presentación dos conceptos fundamentais para comprender a materia e deseño de guías orientativas para unha aprendizaxe autónoma.
Actividades iniciais Coñecemento, a través dunha enquisa anónima, do nivel de coñecementos e do grao de espírito crítico do alumnado.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Descrición
O alumnado terá que enfrontar a lectura de 6 textos ou artigos e realizar un cuestionario sobre os seus contidos.
Cada estudante terá que expor na aula unha parte do temario previamente acordada e discutida entre el/ela e a persoa docente.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas B5 C4 C8 Cada estudante deberá entregar un traballo por cada texto lido de entre os 6 obrigatorios, onde incluirá unha reflexión crítica sobre os seus contidos e as achegas persoais que lle produciu. 30
Presentación oral A3 A20 B10 B17 C1 Cada estudante terá que expor na aula un apartado do programa previamente acordado coa persoa docente, demostrando ter unha lingua de calidade acaída ao contexto comunicativo de que se trata. 35
Estudo de casos A3 A20 B5 B10 C1 C4 Tras as explicacións da persoa docente presentaranse problemas para seren solucionados, quer oralmente quer por escrito, razoando as respostas xustificadamente e con criterios rigorosos. 35
 
Observacións avaliación

Aplicarase unha penalización do 25% sobre a cualificación
final do traballo se este for entregado fóra de prazo sen
causa xustificada.

Os/as estudantes que non superaren a materia ou que non
cumpriren co 50% das actividades obrigatorias exixidas ao longo do cuadrimestre
deberán realizar na convocatoria de xullo unha proba de carácter oral e
escrito.

Considerarase non presentado na materia quen non realizar
a proba escrita e/ou quen non cumprir coas actividades obrigatorias
propostas pola persoa docente.

O estudantado a tempo parcial e con dispensa académica
entregará as actividades obrigatorias nunha data concertada previamente co/coa
profesor/a.


Fontes de información
Bibliografía básica GARCÍA NEGRO, MARÍA PILAR (2009). DE FALA A LINGUA: UN PROCESO INACABADO. Brión, Laiovento
NÚÑEZ SINGALA, M. (2009). En galego, por que non? Contra os prexuízos e as simplificacións sobre a lingua galega . Vigo: Galaxia
SANMARTÍN REI, G. (2010). Lingua e futuro. Ames: Laiovento
FREIXEIRO MATO, X.R. (2002). Lingua galega: normalidade e conflito. Santiago: Laiovento
GARCIA NEGRO, M. P (1991). O galego e as leis. Aproximación sociolingüística . Vilaboa, Po: O Cumio

Bibliografía complementaria RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, F. (1991). Conflicto lingüístico e ideoloxia en Galicia. Santiago: Laiovento
CONSTENLA BERGUEIRO, G. (1997). Ensaio sociolingüístico. Antoloxía. Vol. 44 da Historia da Literatura Galega . Vigo: A Nosa Terra
VILLARES NAVEIRA, L. (2010). Estudos xurídicos sobre o Decreto para o plurilingüismo. Ames: Laiovento
GARCÍA NEGRO, M. P. (1993). Sempre en galego . Santiago: Laiovento
GARCÍA NEGRO, M.P. (2009). Sobre o racismo lingüístico. Ames: Laiovento


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías