Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Xerontoloxía Clínica II Código 653491005
Titulación
Mestrado Universitario en Xerontoloxía (Plan 2011)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Balo García, Aránzazu
Correo electrónico
aranzazu.balo@udc.es
Profesorado
Balo García, Aránzazu
Lodeiro Fernández, Leire
Millan Calenti, Jose Carlos
Núñez Pérez, Antonio
Correo electrónico
aranzazu.balo@udc.es
leire.lodeiro@udc.es
jose.millan.calenti@udc.es
a.nunez@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Saber valorar de xeito integral ás persoas maiores así como utilizar os resultados da valoración para intervir de acordo ao diagnóstico preestablecido.
A2 Saber diagnosticar a patoloxía máis prevalente nas persoas maiores así como establecer as pautas terapéuticas máis indicadas, tanto desde o punto de vista farmacolóxico como non farmacolóxico.
A3 Saber diagnosticar os problemas sociais e/o sociosanitarios que inciden na persoa maior e poñer en marcha as medidas axeitadas a fin de conseguir o maior estado de benestar para el e o seu entorno.
A4 Estar en condicións de dirixir calquera recurso xerontolóxico.
A5 Saber realizar procuras en bases de datos científicas, así como aplicar os resultados das mesmas na consecución de proxectos de investigación.
A6 Adquirir as competencias necesarias para aplicar o método científico no desenvolvemento de proxectos.
A7 Ter os coñecementos suficientes para incorporarse como investigador en actividades de I+D+i.
A8 Coñecer as diferentes convocatorias públicas e privadas para a consecución de financiamento e estar en condicións de elaborar un proxecto.
A9 Incorporarse como xestor de proxectos a entidades de I+D+i.
A10 Saber analizar os resultados obtidos na actividade profesional a fin de poder integralos en liñas de investigación e dentro delas, en proxectos do eido da Xerontoloxía e a Xeriatría.
A11 Saber difundir os resultados obtidos na actividade asistencial a través das diferentes fontes de información xerontolóxicas e xeriátricas.
B1 Estar en disposición de integrarse en equipos de Saúde, centros xerontolóxicos e entidades que prestan servizos dirixidos as persoas maiores.
B2 Estar en disposición de incorporarse como profesional aos equipos de valoración e intervención creados no marco da denominada “Lei da dependencia”.
B3 Ter o coñecemento para denominarse especialista en Xerontoloxía Clínica de acordo á especialidade desenvolvida.
B5 Ser capaz de aplicar o método científico.
B6 Ser capaz de incorporarse a calquera equipo de I+D+i.
B7 Estar en disposición de realizar actividades asistenciais e investigadoras de xeito integral nos campos social, sanitario e sociosanitario.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Comprender as características dos principais síndromes xerontolóxicos AP1
AP2
AP3
AM2
BP1
BP2
BP3
Comprender as características da intervención paliativa e enfermos terminais AP1
AP3
BP1
BP2
BP3
CM7
Desenvolver capacidades adecuadas para diagnosticar principais síndromes que afectan as persoas maiores AP1
AP2
AP3
BP1
BP2
BP3
CM7
Aplicar o coñecemento adquirido para diagnosticar e tratar principais síndromes xerontolóxicas AP1
AP2
AP3
AI1
AM1
AM2
BP1
BP2
BP3
BM1
CM7
Razoar metodicamente con outros membros do equipo profesional, sendo capaz de discutir a información e interactuar para obter conclusións máis axeitadas totalmente integrado AP4
BP1
BP2
BI2
BM1
Comunicarse con outros profesionais, pacientes e familiares de preservar adecuadamente os principios éticos e valores morais campo propio da Xerontoloxía AP4
AI3
AI5
BP1
BP2
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
Desenvolvendo habilidades de aprendizaxe para realizar estudos e investigacións na área de Xerontoloxía, capaz de proxectar e estruturar un proxecto de investigación AI1
AI2
AI3
AI4
AI5
AM1
AM2
BI1
BI2
BM1
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. SÍNDROMES XERONTOLÓXICOS E XERIÁTRICOS Os síntomas e signos
Afectación da persoa anciá
Avaliación integral
Bibliografía
TEMA 2. SÍNDROME CONFUSIONAL AGUDO Os síntomas e signos.
Afectación da persoa anciá
Avaliación integral
Bibliografía
TEMA 3. MAREOS E SÍNCOPES Mecanismos fisiopatolóxicos
Manifestacións en anciáns
Vertixe posicional
Diagnóstico diferencial
Presentación, prognóstico e tratamento
TEMA 4. ÚLCERAS POR PRESIÓN Epidemioloxía e extensión do problema
Etiopatogenia
Clasificación-proba
Orientacións xerais sobre prevención
Orientacións xerais sobre o tratamento
TEMA 5. INCONTNENCIA DE ORINA Etiopatogenia e tipos
Aspectos diferenciais en anciáns.
Abordaxe terapéutica
Dispositivos para garantir a continencia
Bibliografía
TEMA 6. INCONTINENCIA DE HECES Tipos.
Valoración. Actitud terapéutica.
Bibliografía
TEMA 7. TRASTORNOS DO SONO Epidemioloxia
Polissonografia
Insomnio
Dissomnias.
Hipersonia.
Parassonias.
Intervención en trastornos do sono.
Bibliografía
TEMA 8. ALTERACIONS SENSORIAIS NO ENVELLECEMENTO Trastornos da audición
Trastornos da visión
Outros trastornos sensoriais
Bibliografía
TEMA 9. DOR CRÓNICA Epidemioloxía
Características da dor no ancián
Terapéutica non farmacolóxica
Terapia medicamentosa
Bibliografía
TEMA 10. ASPECTOS PSICOSOCIAIS DOS CUIDADOS PALIATIVOS E MORTE DIGNA Etapas morte adaptación.
Negación e illamento. Rabia e furia. Negociación ou acordo. Depresión. Adaptación. fases de adaptación morte. Como a subministración de información sensibles.
A morte digna.
Introdución.
Dereitos. Bioética. aspectos legais. aspectos lexislativos. lei autonomía do paciente.
Testamento Vital. Postulados "extensivos". Postulados "restritivos".
Bibliografía
TEMA 11. TRASTORNOS PSIQUIÁTRICOS NAS PERSOAS MAIORES Introdución
Prevalencia perda de memoria e depresión aguda confusión.
Concept. Causas. factores de influencia.
Recursos
Avaliación
Consecuencias
Explotación
Insomnio
Ansiedade
Introdución
Epidemioloxia
Síntomas clínicos
Cadros clínicos
Diagnóstico
Diagnóstico diferencial
Tratamento
Bibliografía
TEMA 12. TRASTORNOS PSICÓTICOS NAS PERSOAS MAIORES Trastornos psicóticos nos maiores. Definición. Clínica. Peculiaridades na vellez.
Esquizofrenia. Evolución.
Trastorno bipolar.
Demencia.
Parafrenia.
Trastorno delirante.
Trastorno psicótico breve.
Manía.
Depresión con síntomas psicóticos.
Depresión versus demencia.
Delirium o síndrome confusional agudo.
Outros trastornos psicóticos.
Bibliografía.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de resposta múltiple A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A11 B1 B2 B3 B5 B7 C3 C6 C7 3 6 9
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A11 B1 B2 B7 32 64 96
Recensión bilbiográfica A5 A6 A7 A11 B5 B7 C3 C7 3 30 33
 
Atención personalizada 12 0 12
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de resposta múltiple Proba tipo test composto por corenta preguntas con catro respostas cada tipo, das cales só unha é correcta. preguntas mal contestadas subtraído 0,33 punto á dereita, non subtraindo sen resposta. Para pasar o exame, o alumno debe obter unha puntuación final do 65% do total despois de restar os puntos fallou. por exemplo; 30 ben, 4 e 6 incorrecta sen resposta. O resultado final é de 30,4 * 0,33 = 28,68.
Sesión maxistral Exposición oral por parte dos profesores dos temas da materia
Recensión bilbiográfica Análisis crítico de un ou varios artigos indexados en el ISI WEB OF SCIENCES de revistas con factor de impacto a fin de que o alumno se familiarice cas búsquedas bibliográficas e a extracción dos contidos fundamentales dos artículos científicos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Recensión bilbiográfica
Descrición
Tutela nas pautas a seguir para a realización de traballos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A11 B1 B2 B3 B5 B7 C3 C6 C7 Examen 40 preguntas tipo test 75
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A11 B1 B2 B7 Asistencia e participación nas clases teóricas 10
Recensión bilbiográfica A5 A6 A7 A11 B5 B7 C3 C7 Análisis crítico dos artículos recomendados 15
 
Observacións avaliación
Traballo supervisado:
- No caso de detectar fraudes, copia ou plaxio na escrita do traballo do curso, implica un suspenso afectou a avaliación de oportunidades (0.0) e reenvío directo á seguinte oportunidade.
- Esta actitude será comunicado ao Comité Académico e outros profesores do título.
- Se a irregularidade é reiterada nunha segunda avaliación, a Comisión poderá solicitar ao Reitor expulsión do estudante temporal ou perpetua do Master cursado.

Fontes de información
Bibliografía básica Millán Calenti JC (2011). Gerontología y Geriatría. Valoración e Intervención. Madrid. ed. Médica Panamericana
SEPG, Mateos Alvarez R, Olivera Pueyo J, Azpiazu Artigas P, Martin Carrasco M, Aguera Ortiz L, Sanch (2011). Guia Esencial de Psicogeriatria. Madrid. Ed. Panamericana
Millán Calenti JC (2006). Principios de Gertiatría y Gerontología. Madrid. Ed. McGraw Hill Interamericana
Molina Martin JdD, Andrade Rosa C (2006). Psiquiatria de Cabecera II. De la Psicogeriatria a la Atención Primaría. Madrid. Ed. Ergon

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Valoración e intervención en Xerontoloxía/653491001
Xerontoloxía Clínica I/653491003

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Patoloxía e Intervención Xeriátrica I/653491006
Patoloxía e Intervención Xeriátrica II/653491007

Materias que continúan o temario

Observacións
Coñecemento de lingua inglesa para ler e compender artigos científicos. Para axudar a conseguir un entorno inmediato sostenible e cumplir co obxetivo estratéxico 9 del I Plan de Sostenibilidade Medio-ambiental Green Campus FCS, os traballos documentais que se realicen nesta materia - Mayoritariamente se solicitarán en formato virtual e soporte informático - De realizarse en papel: - Non se utilizarán plásticos - Realizaránse impresions a dobre cara - Emplearáse papel reciclado - Evitaráse a realización de borradores.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías