Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Demografía do Envellecemento Código 653540001
Titulación
Máster Universitario en Xerontoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Lorenzo López, Laura
Correo electrónico
laura.lorenzo.lopez@udc.es
Profesorado
Lorenzo López, Laura
Correo electrónico
laura.lorenzo.lopez@udc.es
Web http://estudos.udc.es/es/subject/4540V01/4540001/2021
Descrición xeral Esta materia ofrece unha perspectiva coherente e completa das características da poboación e a súa dinámica, e permítenos coñecer os principais retos demográficos, especialmente o envellecemento da poboación, aos que se enfrontan as sociedades europeas. Abordarase a análise da composición da poboación por sexo e idade e a súa representación gráfica. Os estudantes aprenderán como as distintas variables demográficas (mortalidade, fertilidade, migracións) condicionan a estrutura da poboación por sexo e idade, o que lles permitirá comprender o proceso de envellecemento da poboación e os cambios na estrutura da idade en idades avanzadas. O alumno estará familiarizado co coñecemento das técnicas estatísticas e matemáticas necesarias para o estudo da poboación. Por último, analizarase a idade de xubilación desde unha perspectiva demográfica e presentarase o sistema de pensións en España.

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Adquirir coñecementos que lle permitan establecer o recurso Xeronto-xeriátrico adecuado de acordo ás características da persoa maior
A6 Desenvolver a autonomía suficiente para participar en proxectos de investigación e colaboracións científicas ou tecnolóxicas dentro do campo da Xerontoloxía, en contextos interdisciplinares tanto públicos como privados e, no seu caso, cun alto compoñente de transferencia do coñecemento.
A7 Adquirir coñecementos avanzados e demostrando, nun contexto de investigación científica e tecnolóxica ou altamente especializado, unha comprensión detallada e fundamentada dos aspectos teóricos e prácticos e da metodoloxía de traballo no campo da Xerontoloxía
A8 Saber aplicar e integrar os coñecementos adquiridos, a comprensión destes, a súa fundamentación científica e as súas capacidades de resolución de problemas en contornas sociais e sociosanitarias e definidos de forma imprecisa, incluíndo contextos de carácter multidisciplinar tanto investigadores como profesionais do campo da xerontoloxía
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa xerontoloxía e a xeriatría
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións– e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo
C10 Coñecer e aplicar o método científico na redacción de proxectos
C11 Saber difundir os resultados obtidos no desenvolvemento da súa actividade a través das fontes de información dispoñibles para a comunidade científica
C13 Coñecer as posibilidades da investigación no campo da xerontoloxía a fin de motivar aos estudantes para incorporarse á mesma, posibilitando a realización de teses doutorais

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- Coñecemento e aplicación das principais fontes de información estatística sobre a poboación. AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM4
BM5
CM10
CM11
CM13
- Coñecemento e aplicación das principais técnicas e instrumentos para a análise demográfica da poboación. AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM4
BM5
CM10
CM11
CM13
- Coñecemento dos principais indicadores relacionados co estudo da poboación. AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM4
BM5
CM10
CM11
CM13
- Coñecemento da composición da poboación por sexo e idade. AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM4
BM5
CM10
CM11
CM13
- Coñecemento das principais características da poboación en relación coa actividade económica e os seus impactos nos sistemas de benestar. AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM4
BM5
CM10
CM11
CM13
- Coñecemento dos principais fenómenos demográficos e o seu impacto no envellecemento. AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM4
BM5
CM10
CM11
CM13
- Coñecemento do envellecemento da poboación en Galicia e España e a situación no contexto da Unión Europea. AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM4
BM5
CM10
CM11
CM13
- Coñecemento das principais diferenzas no proceso de envellecemento: diferenzas xeográficas, diferenzas espaciais, diferenzas por sexo. AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM4
BM5
CM10
CM11
CM13
- Coñecemento do sistema de pensións en España: a súa evolución recente, as súas reformas, a súa situación actual e os seus retos e alternativas de futuro. AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM4
BM5
CM10
CM11
CM13

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE I: Estudo da poboación. Consideracións xerais TEMA 1. Descrición e contidos
TEMA 2. Dispoñibilidade de información
TEMA 3. Detalles conceptuais
BLOQUE II: Composición e características da poboación TEMA 4. Composición da poboación por sexo e idade
TEMA 5. As pirámides de poboación.
TEMA 6. Actividade económica e impacto nos sistemas de benestar
BLOQUE III: Estudo dos principais fenómenos demográficos e incidencia no envellecemento TEMA 7. Nacemento e fertilidade
TEMA 8. Mortalidade
BLOQUE IV: Envellecemento da poboación e sistemas de pensións TEMA 9. Envellecemento da poboación en Galicia e España
TEMA 10. O sistema de pensións en España e as súas reformas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC A5 A6 A7 A8 B2 B4 B5 C10 C11 C13 16 40 56
Proba obxectiva A5 A7 A8 B1 C13 4 0 4
Sesión maxistral A5 A7 A8 B1 B5 C10 16 20 36
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Clases interactivas de laboratorio: terán lugar na aula de informática ou utilizando os ordenadores persoais dos alumnos. Nestas clases, os alumnos deberán realizar casos prácticos nos que empregarán as ferramentas descritas nas clases teóricas. Os estudantes deben analizar e comentar aspectos relacionados coa demografía e o envellecemento.
Proba obxectiva Proba de opción múltiple e proba de elección múltiple sobre o contido da materia explicado nas clases.
Sesión maxistral Explicación dos contidos teóricos da materia. Estas clases apoiaranse no uso de presentacións en PowerPoint e analizaranse páxinas web institucionais onde se pode atopar información estatística para a análise da poboación.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Descrición
Dado que é unha materia cunha parte práctica relevante, na cal a superación da mesma está ligada ao uso correcto da información recibida na presentación de traballos de investigación, o traballo persoal do/a alumno/alumna é unha parte fundamental da avaliación da mesma, supoñendo un número de horas (mínimo) similar ás horas presenciais no aula. A atención persoalizada ao alumno/a axudará a completar de forma individualizada a súa formación, principalmente na procura de información referida a datos demográficos da poboación, a realización das actividades propostas durante o curso, así como do exame da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A5 A7 A8 B1 B5 C10 Por asistencia a docencia presencial na aula e / ou laboratorio. 10
Proba obxectiva A5 A7 A8 B1 C13 Proba de opción múltiple e proba de elección múltiple sobre o contido da materia explicado nas clases. 50
Prácticas a través de TIC A5 A6 A7 A8 B2 B4 B5 C10 C11 C13 Realización de tarefas en clases interactivas de laboratorio. 40
 
Observacións avaliación
Para superar a materia é necesario ter superada a proba obxectiva.


Fontes de información
Bibliografía básica

Martínez Roget, F. (2002): Demografía Gerontológica. Sega Ediciones. Santiago de Compostela.

Bibliografía complementaria
Arroyo, A. (Coord.) (2003): Tendencias demográficas durante el siglo XX en España. Universidad de Sevilla-Instituto Nacional de Estadística.
Entremont, A. (2001): Diez temas de demografía. Ediciones Internacionales Universitarias. Madrid.
Fernández Leiceaga, X. (Dir) (2000): Avellamento demográfico e consecuencias socioeconómicas. Edicións Xerais de Galicia. Vigo.
Gómez, R.; Hernández, R. (2004): “Demographic maturity and economic performance : the effect of demographic transitions on per capita GDP growth”. Servicio de Estudios del Banco de España.
Hinde, A. (1998): Demographic methods. Arnold. London.
Livi-Bacci, M. (1993): Introducción a la demografía. Editorial Ariel. Barcelona.
Nyce, Steven A.; Schieber, Sylvester, J. (2005): The economic implications of aging societies : the costs of living happily ever after. Cambridge University Press. Cambridge, UK .
Onofri, P. (Editor) (2004): The economics of an ageing population : macroeconomic issues.Cheltenham : Edward Elgar.
Pressat, R. (1989): Introducción a la demografía. Ariel. Barcelona.
Preston, S. H.; Heuveline, P.; Guillot, M. (2001): Demography : measuring and modeling population processes. Ed. Blackwell. Oxford.
Reher, D.; Valero, A. (2005): Fuentes de información demográfica en España. Centro de Tapinos, G. (1990): Elementos de demografía. Espasa Calpe, D.L
Investigaciones Sociológicas. Madrid.
Vallin, J. (1995): La Demografía. Alianza, D.L. Madrid.
Vinuesa, J. et al. (1994): Demografía. Análisis y proyecciones. Ed. Síntesis. Madrid.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Economía Xerontolóxica/653540023
Valoración en Xerontoloxía/653540002

Materias que continúan o temario

Observacións
Recomendacións para o estudo da materia:
Asistencia regular ás clases.
Realización das prácticas de laboratorio.
Estudo diario dos materiais impartidos e da bibliografía básica.
Consulta da bibliografía complementaria recomendada.
Participación e discusión activa nas actividades que se organizan.
Realización das probas obxectivas que se están a realizar.
Comezando na xestión da folla de cálculo de Microsoft Excel.

Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir co obxectivo estratéxico 2 do "IV Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2020-2022)", os traballos documentais que se realicen nesta materia:

a) Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático.

b) De realizarse en papel:

- Non se empregarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a realización de borradores.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías