Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Valoración en Xerontoloxía Código 653540002
Titulación
Máster Universitario en Xerontoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
González-Abraldes Iglesias, Isabel
Correo electrónico
i.gonzalez-abraldes@udc.es
Profesorado
Balo García, Aránzazu
González-Abraldes Iglesias, Isabel
Marante Moar, María Pilar
Millan Calenti, Jose Carlos
Correo electrónico
aranzazu.balo@udc.es
i.gonzalez-abraldes@udc.es
p.marante@udc.es
jose.millan.calenti@udc.es
Web http://estudos.udc.es/gl/subject/4540V01/4540002/2021
Descrición xeral Coñecer as principais alteracións da saúde que afectan as persoas maiores así como os principais instrumentos de valoración e as principais pautas de intervención en orde a conseguir mellorar o seu estado de benestar

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Ser capaces de aplicar o método de valoración xeriátrica e xerontolóxica integral a fin de poder establecer as bases para implementar o plan de atención individualizado
A3 Ser capaces de incorporar aos plans de intervención individualizada a metodoloxía de intervención Xeronto-xeriátrica
A4 Ser capaces de asumir a responsabilidade do seu propio desenvolvemento profesional e da súa especialización tanto no ámbito sociosanitario como sanitario de atención ás persoas maiores a fin de incorporarse aos equipos interdisciplinares de valoración e intervención Xeronto-xeriátrica
A5 Adquirir coñecementos que lle permitan establecer o recurso Xeronto-xeriátrico adecuado de acordo ás características da persoa maior
A6 Desenvolver a autonomía suficiente para participar en proxectos de investigación e colaboracións científicas ou tecnolóxicas dentro do campo da Xerontoloxía, en contextos interdisciplinares tanto públicos como privados e, no seu caso, cun alto compoñente de transferencia do coñecemento.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa xerontoloxía e a xeriatría
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións– e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social
C9 Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Comprender as características que han de reunir os equipos de intervención en xerontoloxía. AP3
AP4
BM3
CM6
Comprender os distintos roles de cada un dos membros dos equipos e a maneira de coordinar as actuacións. AP2
AP3
AP4
AI1
BM2
Comprender os criterios e matices do concepto da dependencia. AP2
AP3
AP4
BM4
BM5
CM7
Aplicar os coñecementos adquiridos a fin de realizar valoracións integrais. AP4
AP5
AI1
BM2
CM3
CM9
Aplicar os coñecementos adquiridos para ser capaz de valorar a dependencia de acordo á Lei. AP2
AP4
AI1
BM2
CM6
Desenvolver habilidades de aprendizaxe para a partir dos criterios de valoración establecidos poder establecer as pautas de intervención adecuadas á problemática exposta AP4
AI1
BM2
BM3
BM4
BM5
CM3
CM6
CM7
CM9

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. O traballo en equipo en Xerontoloxía 1.1. Introdución
1.2 Interdisciplinariedad e multidisciplinariedad
1.3 Equipo de Intervención xerontolóxica
1.4 Plan xeral de intervención
1.5 Equipos segundo o ámbito de intervención
1.6. Intervención con familias
1.7. Apoio Xerontolóxico a Domicilio
TEMA 2. Competencias dos distintos profesionais 2.1. Introdución
2.2. Papel dos distintos profesionais na atención xerontolóxica
2.3. Médico
2.4. Psicólogo clínico
2.5. Enfermeira
2.6. Terapeuta ocupacional
2.7. Fisioterapeuta
2.8. Logopeda
2.9. Traballador social
2.10. Sociólogo
2.11. Psicopedagogo
TEMA 3. Lei da Promoción da autonomía persoal e atención ás persoas en situación de dependencia 3.1. Antecedentes e situación actual
3.2. Financiamento e proceso de implantación
3.3. Competencias da Administración Autónoma e Entidades Locais
3.4. Equipos de Valoración
3.5. Valoración da Dependencia dentro do Sistema Nacional da Dependencia
TEMA 4: Valoración Xerontolóxica Integral 4.1. Historia Clínica
4.2. Valoración Xerontolóxica Integral
4.3. Grandes síndromes xerontolóxicas
4.4 Os instrumentos de valoración e as súas características
4.5. Detección precoz da deterioración
4.6. Valoración Clínica
4.7. Valoración Funcional
4.8. Valoración Cognitiva
4.9. Valoración Afectiva
4.10. Valoración Social e ambiental
TEMA 5: Desempeño Ocupacional 5.1 Conceptos e características
5.2. Metodoloxía na elaboración de escalas ou procedementos de valoración funcional
5.3. Función e valoración funcional
5.4. Actividades básicas e instrumentais da vida diaria
TEMA 6: Principais Instrumentos de Valoración funcional en maiores 6.1. Principais instrumentos de valoración
6.2. Índice de Barthel
6.3. Índice de Katz
6.4. Escala de Incapacidade Física da Cruz Vermella
6.5 Indice de Lawton
6.6 FAQ
6.7 Escala de Medida de Independencia Funcional ( FIM)
6.8 Escala de demencia de Blessed
6.9 Outras escalas de Valoración funcional

TEMA 7 Valoración psíquica: cognición, conduta e afectividade 7.1. Obxectivos da valoración cognitiva
7.2. Historia clínica e peculiaridades da exploración
7.3. Pautas no procedemento de exploración
7.4. Funcións cognitivas a explorar e modos de exploración
TEMA 8: Escalas globais de avaliación cognoscitiva 8.1. Global Deterioration Scale ( GDS) de Reisberg.
8.2. Clinical Dementia Rating ( CDR)
8.3 Functional Assessment Staging ( FAST).
TEMA 9: Principais instrumentos de screening de avaliación cognoscitiva 9.1 Cuestionario abreviado sobre o estado mental de Pfeiffer.
9.2. Test do reloxo de Shulman.
9.3 Mini Mental State de Folstein.
9.4 Mini Exame Cognoscitivo de Lobo.
9.5 MOCA
9.6 outros instrumentos de avaliación cognoscitiva
TEMA 10: Avaliación dos síntomas psicolóxicos e conductuales 10. 1. Inventario Neuropsiquiátrico ( NPI)
10.2. Escala NPI- Nursing Home
10.3. Escala de Valoración de Patoloxía Conductual na Enfermidade de Alzheimer ( Behave- AD)
10.4. Subescala non cognitiva da Escala de Valoración da Enfermidade de Alzheimer (ADAS-non cognitivo)
10.5. Escala de puntuación psiquiátrica breve ( BPRS)
10.6. Inventario de Axitación de Cohen- Mansfield
10.7. Inventario do comportamento frontal
TEMA 11: Valoración afectiva do maior 11.1. Modo de proceder na valoración do estado psicoafectivo
11.2. Instrumentos de medición
11.3. Escala de Valoración de Hamilton para a ansiedade
11.4. Inventario de ansiedade de Beck
11.5. Escala de Depresión e Ansiedade de Goldberg
11.6. Escala de Depresión Xeriátrica de Yesavage

TEMA 12: Valoración nutricional 12.1. Introdución
12.2. Necesidades nutricionais
12.3. Valoración do estado nutricional
12.4. Patoloxías relacionadas coa malnutrición
TEMA 13: Valoración Social 13.1. Introdución
13.2. Principais instrumentos de valoración
13.3. Escala Xixón
13.4. Escala de Recursos Sociais ( OARS)
TEMA 14: Valoración da Calidade de Vida 14.1 Introdución e conceptos
14.2 Calidade de vida relacionada coa saúde ( CVRS)
14.3 Dimensións
14,4 Calidade de Vida e persoas maiores
14.5. Instrumentos de medición
14.6 Contidos e dimensións da calidade de vida
14.7. Perfil de saúde de Nottingham
14.8. Sickness Impact Profile

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A2 A3 A5 A4 A6 B2 B3 B5 C3 C6 C7 C9 16 20 36
Proba de resposta múltiple B2 B3 B4 B5 4 0 4
Recensión bilbiográfica B2 B3 B4 B5 0 20 20
Sesión maxistral B2 B3 B4 B5 16 20 36
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Exposición e análise razoado de diferentes casos clínicos #a fin de que o alumno aplique a metodoloxía adecuada para chegar á súa resolución (Diagnóstico e terapéutica adecuada).
Proba de resposta múltiple Exame tipo test con catro respostas cada unha das cales unicamente unha será correcta.
Recensión bilbiográfica Análise crítica dun artigo científico Exposición dos diferentes temas que constitúen a materia.
Sesión maxistral Terase en conta a asistencia ás clases maxistrais na cualificación final

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Apoio ao estudantado na posta en marcha e interpretación dos casos clínicos presentados

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple B2 B3 B4 B5 Exame tipo test con catro respostas cada unha das cales unicamente unha será correcta. 55
Estudo de casos A2 A3 A5 A4 A6 B2 B3 B5 C3 C6 C7 C9 Exposición e análise razoado de diferentes casos clínicos #a fin de que o alumno aplique a metodoloxía adecuada para chegar á súa resolución (Diagnóstico e terapéutica adecuada). 20
Sesión maxistral B2 B3 B4 B5 Asistencia ás sesións maxistrais expositivas e as actividades de atención persoalizada 10
Recensión bilbiográfica B2 B3 B4 B5 Recensiones de artigos científicos ou lecturas recomendadas 15
 
Observacións avaliación

Para superar a materia é necesario superar
cada una das partes que a compoñen



TRABALLOS
TUTELADOS: Caso de detectar fraude, copia ou plaxio na redacción do
traballo da materia, implicará un suspenso na oportunidade de avaliación
afectada (0,0) e remisión directa á oportunidade seguinte. Dita actitude
comunicarase á Comisión Académica e ao resto de profesores do título. En caso
de que se reitere a irregularidade nunha 2ª avaliación, a Comisión poderá
solicitar ao Reitor a expulsión temporal ou perpetua do alumno do Mestrado
cursado


Fontes de información
Bibliografía básica Millán Calenti JC (2011). Gerontología y Geriatría. Valoración e Intervención . Ed. Médica Panamericana
Millán Calenti JC (2006). Principios de Gerontología y Geriatría Madrid.. Ed. Mc-Graw Hill Interamericana

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Intervención en Xerontoloxía/653540003

Materias que continúan o temario

Observacións

Recomendacións para o estudo da materia:

·       Asistencia regular ás clases.

·       Realización das prácticas de laboratorio.

·       Estudo diario dos materiais impartidos e da bibliografía básica.

·       Consulta da bibliografía complementaria recomendada.

·       Participación e discusión activa nas actividades que se organicen.

·       Realización das probas obxectivas que se vaian realizando.

Para contribuír á consecución dunha contorna sostible inmediata e cumprir o obxectivo estratéxico 2 do "IV Plan de Actuación do Programa Campus Verde FCS (2020-2022)", o traballo documental realizado neste ámbito:

a) A maioría solicitarase en formato virtual e soporte informático.

b) Se está realizado en papel:

- Non se utilizarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Utilizarase papel reciclado.

- Evitaranse borradores.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías