Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Xerontoloxía Clínica I Código 653540005
Titulación
Máster Universitario en Xerontoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Pérez Fontán, Miguel
Correo electrónico
miguel.perez.fontan@udc.es
Profesorado
Millan Calenti, Jose Carlos
Pérez Fontán, Miguel
Rodriguez-Villamil Fernandez, Jose Luis
Correo electrónico
jose.millan.calenti@udc.es
miguel.perez.fontan@udc.es
jose.luis.rodriguez-villamil@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura pretende formar o estudiante nas características xerais dos cambios fisiolóxicos que o envellecemento humán xenera nos diferentes órganos e sistemas do corpo humán, así como nas bases fisiopatolóxicas dos principais síndromes e enfermidades asociadas ao envellecemento, para servir como base ao estudo posterior das enfermedades das persoas maiores.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Ser capaces de recoñecer as principais patoloxías e síndromes xeriátricas mediante a aplicación de novas e innovadoras metodoloxías de traballo adaptadas ao ámbito da xerontoloxía
A2 Ser capaces de aplicar o método de valoración xeriátrica e xerontolóxica integral a fin de poder establecer as bases para implementar o plan de atención individualizado
A3 Ser capaces de incorporar aos plans de intervención individualizada a metodoloxía de intervención Xeronto-xeriátrica
A4 Ser capaces de asumir a responsabilidade do seu propio desenvolvemento profesional e da súa especialización tanto no ámbito sociosanitario como sanitario de atención ás persoas maiores a fin de incorporarse aos equipos interdisciplinares de valoración e intervención Xeronto-xeriátrica
A5 Adquirir coñecementos que lle permitan establecer o recurso Xeronto-xeriátrico adecuado de acordo ás características da persoa maior
A6 Desenvolver a autonomía suficiente para participar en proxectos de investigación e colaboracións científicas ou tecnolóxicas dentro do campo da Xerontoloxía, en contextos interdisciplinares tanto públicos como privados e, no seu caso, cun alto compoñente de transferencia do coñecemento.
A7 Adquirir coñecementos avanzados e demostrando, nun contexto de investigación científica e tecnolóxica ou altamente especializado, unha comprensión detallada e fundamentada dos aspectos teóricos e prácticos e da metodoloxía de traballo no campo da Xerontoloxía
A8 Saber aplicar e integrar os coñecementos adquiridos, a comprensión destes, a súa fundamentación científica e as súas capacidades de resolución de problemas en contornas sociais e sociosanitarias e definidos de forma imprecisa, incluíndo contextos de carácter multidisciplinar tanto investigadores como profesionais do campo da xerontoloxía
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa xerontoloxía e a xeriatría
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións– e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C9 Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos
C10 Coñecer e aplicar o método científico na redacción de proxectos
C11 Saber difundir os resultados obtidos no desenvolvemento da súa actividade a través das fontes de información dispoñibles para a comunidade científica
C12 Ampliar as perspectivas asistenciais, docentes e investigadoras a través do intercambio de estudantes e profesores/as
C13 Coñecer as posibilidades da investigación no campo da xerontoloxía a fin de motivar aos estudantes para incorporarse á mesma, posibilitando a realización de teses doutorais

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- Que o/a estudante sexa quén de identificar as necesidades de cuidado derivadas das principais patoloxías e síndromes xeriátricos que afectan ás personas maiores. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
CM10
CM12
Que o/a estudante comprenda os cambios fisiolóxicos que se producen no organismo na vellez. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
CM10
CM11
CM12
CM13
Planificar, xunto cos membros dun equipo interdisciplinar, os cuidados máis idóneos dende unha visión holística do ser humán. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
CM10
CM11
CM12
CM13
- Coñecer e aplicar os cuidados necesarios para levar a cabo unha correcta preparación do ancián ante unha proba diagnóstica e comprender a súa importancia. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM3
BM4
BM5
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
CM10
CM11
CM12
CM13
- Establecer as bases dunha relación terapéutica e de comunicarse coas persoas maiores de xeito eficaz. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
CM10
CM11
CM12
CM13
- Coñecer e amosar unha actitude de respeto fronte os dereitos de información, autonomía e consentimento do paciente. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
CM10
CM11
CM12
CM13
- Identificar as fontes de información de interese de contido sanitario e xestionar o seu contido. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
CM10
CM11
CM12
CM13
- Desenrolar capacidade de aprendizaxe autónoma. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AI1
AI2
AM1
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
CM10
CM11
CM12

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. Introducción á Xerontoloxía e Xeriatría 1.1. Bases conceptuais e obxectivos da xerontoloxía
1.2. A figura do xerontólogo
1.3 Saúde e envellecemento
1.4 Características da enfermidade do paciente ancián
1.5 Paciente ancián / xerontolóxico / xeriátrico / fráxil
TEMA 2. Comunicación e interacción en xerontología 2.1 Comunicación: Concepto e tipos.
2.2 Habilidades e destrezas para comunicar
2.3 Chaves da boa comunicación
2.4 Interacción en Xerontoloxía: equipo interdisciplinar
2.5 Interacción: Proceso, obxectivo e campos principais de actuación
TEMA 3. Exploración física do paciente maior 3.1 Historia clínica xeriátrica: semellanzas e diferencias
3.2 Condicións específicas da exploración clínica ao paciente maior
3.3 Exploración física por órganos, aparatos e sistemas
3.4 Presentación atípica de enfermedades comúns no ancián
3.5 Exploracións complementarias
TEMA 4. Polimedicación no paciente maior 4.1 Concepto de farmacodinamia e farmacocinética
4.2 Farmacodinamia: Tipos e lugares de acción
4.3 Factores que modifican a acción farmacolóxica
4.4 Farmacocinética: Absorción, distribución, eliminación e excreción
4.5 Toxicidade. Reaccións adversas. Reaccións iatroxénicas
4.6 Seguridade na prescripción
TEMA 5. Epidemioloxía e prevención en Xeriatría: Grandes Síndromes 5.1 Introducción á epidemioloxía e concepto de prevención en Xerontoloxía
5.2 Factores de risco e de protección
5.3 Concepto e tipos de prevención
5.4 Estudio das patoloxías mais frecuentes no ancián susceptibles de tratamento preventivo
5.5 Recomendacións de prevención

TEMA 6. Formas inespecíficas de resposta orgánica 6.1 Concepto e tipos de reaccións: inespecífica, resposta inmune específica.
6.2 Reacción inflamatoria: concepto, ámbito de actuación, finalidade
6.3 Fenómenos tisulares característicos da inflamación
6.4 Mediadores plasmáticos e celulares
6.5 Resposta inflamatoria sistémica: reactantes en fase aguda. Síndrome de respuesta inflamatoria sistémica (SRIS). Reacción febril. Síndrome general de adaptación al estrés
TEMA 7. Alteracións da resposta inmune 7.1 Resposta inmune. Inmunidade innata e adaptativa
7.2 Concepto de inmunosenescencia
7.3 Cambios na inmunidade innata e adaptativa có envellecemento
7.4 Marcadores de inmunosenescencia
7.5 O entorno proinflamatorio do ancián
7.6 Consecuencias de la inmunosenescencia
7.7. Efecto da inmunosenescencia sobre a resposta ás vacunas
TEMA 8. Alteracións do sistema nervioso 8.1 O estado cognitivo do ancián normal
8.2 Efectos estructurais e funcionais do envejellecemento sobre o sistema nervioso central
8.3 Exploración neurolóxica cerebral no ancián
8.4 Cambios neuronales asociados ao envellecemento
8.5 Consecuencias das enfermidades sobre as funcións cognitivas no ancián
8.6 Efecto de los fármacos sobre la función cognitiva del anciano
8.7 Medidas que enlentecen el envejecimiento cerebral
TEMA 9. Alteracións dos órganos sensoriais 9.1 Trastornos da audición no ancián. Presbiacusia
9.2 Epidemioloxía da presbiacusia
9.3 Factores de risco para presbiacusia
9.4 Cambios estructurais e funcionais có envellecemento auditivo
9.5 Tipos de presbiacusia
9.6 Prevención e tratamento da presbiacusia
9.7 Cambios estructurais no ollo do ancián
9.8 Cambios funcionais na visión asociados ao envellecemento
9.9 Manexo dos déficits visuais no ancián
9.10 Alteracións no gusto, olfato e tacto no ancián
TEMA 10. Alteracións do sistema glandular e reproductor 10.1 Alteracións hormonais no envellecemento normal
10.2 Alteracións neuroendocrinas no ancián
10.3 Alteracións do eixo hipotálamo-hipofisis-suprrerenal
10.4 Prolactina
10.5 Catecolaminas
10.6 Eixo renina-anxiotensina-aldosterona
10.7 Hormona de crecemento
10.8 Cambios endocrinos tras da menopausia
10.9 Cambios no eixo hipotálamo-hipófisos-testicular
10.10 Alteracións hormonais na enfermidade de Alzheimer
TEMA 11. Alteracións cardiovasculares 11.1 Cambios na estructura cardíaca durante o envellecemento normal
11.2 Cambios funcionais cardíacos no envellecemento normal
11.3 Cambios estructurais vasculares nol envellecemento normal
11.4 Cambios funcionais vasculares no envellecemento normal
11.5 Arteriosclerosis vs aterosclerosis no ancián
TEMA 12. Alteracions dos ósos, músculos y articulacións 12.1 Descripción anátomo-fisiolóxica de óso, músculo e articulación
12.2 Metabolismo e función de óso, músculo e articulación
12.3 Fisiopatoloxía ósea, muscular e articular
12.4 Afeccións óseas, musculares e articulares mais frecuentes
TEMA 13. Alteracións da eliminación 12.1 Estructura e funcións do ril normal
12.2 Cambios renais funcionales e estructurales asociados ao envellecemento
12.3 Estimación do filtrado glomerular no ancián
12.4 Enfermidade renal crónica no ancián
12.5 Tensión arterial no ancián
12.6 Infección urinaria e bacteriuria asintomática no ancián
12.7 Prostatismo e cancro de próstata no ancián
12.8 Función eréctil no ancián
12.9 Incontinencia urinaria no ancián
TEMA 14. Trastornos do estado de ánimo e sono 14.1

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 20 0 20
Solución de problemas A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C12 C13 4 0 4
Seminario A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 14 0 14
Traballos tutelados A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 0 20 20
Análise de fontes documentais A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 0 38 38
Proba de resposta múltiple A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 2 0 2
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Presentación dos profesores dos temas principais da materia, de forma interactiva cos alumnos.
Solución de problemas Tutorías individuais ou en grupos pequenos, co fin de clarexar dúbidas dos estudantes e afondar nos seus coñecementos
Seminario Elaboración de actividades tuteladas, co fin de afondar na aprendizaxe
Traballos tutelados Realización por parte do alumno de traballos de revisión ou investigación, coa tutela dos profesores.
Análise de fontes documentais Estudio por parte do alumno dos contidos da asignatura
Proba de resposta múltiple Proba de avaliación de coñecementos. Tipo test, con 40 preguntas e catro respostas posibles, das que soio una é correcta.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Seminario
Solución de problemas
Traballos tutelados
Análise de fontes documentais
Proba de resposta múltiple
Descrición
Sesión maxistral de carácter interactivo

Tutorías individualizadas ou en grupos pequenos de traballo, con especial atención a los alumnos con dedicación a tiempo parcial

Tareas tuteladas

Traballos de revisión ou investigación, realizados individualmente baixo a tutela do profesor.

Non precisa atención persoalizada

Non procede

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 Valorarase a participación activa 10
Seminario A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 Valorarase a participación activa 5
Solución de problemas A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C12 C13 Valorarase a participación activa 5
Traballos tutelados A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 Valoración do interese e calidade 20
Proba de resposta múltiple A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 Proba de resposta múltiple. 40 preguntas tipo test, con catro respostas posibles, solo unha correcta 60
 
Observacións avaliación
Para aprobar a asignatura, deberánse cumplir tres condicións:
1) Aprobar a proba de resposta múltiple, o que se conseguirá cunha puntuación mínima do 60% (tendo en conta que cada tres respostas incorrectas restan unha correcta)
2) Aprobar a proba de exposición oral dun traballo previamente
asignado, que ademais haberáse de presentar por escrito, e respostar
correctamente a todas aquelas cuestións que se prantexen en relación ó devandito traballo.
3) Acadar unha puntuación global de 5 puntos sobre 10 na avaliación total da asignatura.

A realización fraudulenta das probas ou actividades de evaluación, implicará directamente a calificación de suspenso na materia da convocatoria correspondente, invalidando cualqueira calificación obtida en todas as actividades de Evaluación de cara á convocatoria extraordinaria.

Fontes de información
Bibliografía básica Walter LC (2021). Current Diagnosis & Treatment Geriatrics. McGraw Hill
Halter JB (2017). Geriatric Medicine and Gerontology. McGraw Hill
Kane RL (2018). Principios de Geriatría Clínica. McGraw Hill
Abizanda Soler (2020). Tratado de Medicina Geriátrica. Elsevier

Bibliografía complementaria Taffet GE (2021). Normal ageing. UptoDate (online)


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Bioloxía do Envellecemento/653540021
Demografía do Envellecemento/653540001

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Xerontoloxía Social I/653540004

Materias que continúan o temario
Patoloxía e Intervención Xeriátrica/653540008
Intervención en Xerontoloxía/653540003

Observacións
Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)" os traballos documentais que se realicen nesta materia: a.- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático. b.- De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías