Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Novas Tecnoloxías. Produtos de Apoio e Contorno Accesible Código 653540015
Titulación
Máster Universitario en Xerontoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
González-Abraldes Iglesias, Isabel
Marante Moar, María Pilar
Correo electrónico
i.gonzalez-abraldes@udc.es
p.marante@udc.es
Web http://estudos.udc.es/gl/subject/4540V01/4540015/2021
Descrición xeral Con esta materia preténdese dar a coñecer como os novos desenvolvementos tecnolóxicos poden repercutir positivamente en colectivos como o das persoas maiores. Con este novo escenario facilítase un incremento notable de desenvolvemento de Produtos de apoio e medios que permiten a accesibilidade para os nosos maiores.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Ser capaces de recoñecer as principais patoloxías e síndromes xeriátricas mediante a aplicación de novas e innovadoras metodoloxías de traballo adaptadas ao ámbito da xerontoloxía
A2 Ser capaces de aplicar o método de valoración xeriátrica e xerontolóxica integral a fin de poder establecer as bases para implementar o plan de atención individualizado
A3 Ser capaces de incorporar aos plans de intervención individualizada a metodoloxía de intervención Xeronto-xeriátrica
A4 Ser capaces de asumir a responsabilidade do seu propio desenvolvemento profesional e da súa especialización tanto no ámbito sociosanitario como sanitario de atención ás persoas maiores a fin de incorporarse aos equipos interdisciplinares de valoración e intervención Xeronto-xeriátrica
A5 Adquirir coñecementos que lle permitan establecer o recurso Xeronto-xeriátrico adecuado de acordo ás características da persoa maior
A6 Desenvolver a autonomía suficiente para participar en proxectos de investigación e colaboracións científicas ou tecnolóxicas dentro do campo da Xerontoloxía, en contextos interdisciplinares tanto públicos como privados e, no seu caso, cun alto compoñente de transferencia do coñecemento.
A7 Adquirir coñecementos avanzados e demostrando, nun contexto de investigación científica e tecnolóxica ou altamente especializado, unha comprensión detallada e fundamentada dos aspectos teóricos e prácticos e da metodoloxía de traballo no campo da Xerontoloxía
A8 Saber aplicar e integrar os coñecementos adquiridos, a comprensión destes, a súa fundamentación científica e as súas capacidades de resolución de problemas en contornas sociais e sociosanitarias e definidos de forma imprecisa, incluíndo contextos de carácter multidisciplinar tanto investigadores como profesionais do campo da xerontoloxía
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa xerontoloxía e a xeriatría
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións– e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Impulsar a formación en materia de accesibilidade desde unha perspectiva preventiva e transversal. AP3
BM1
CM6
CM8
Identificar o deseño universal como un ben social e de valor engadido para produtos e servizos. AP5
AI2
BM4
Entender a accesibilidade como un valor positivo que achega, mellora, e orienta ás persoas maiores. AP1
AP2
BM2
BM3
Abordar as principais intervencións para fomentar o Envellecemento Saudable en relación ás TIC AM1
BM5
CM7
Profundar nos aspectos ambientais que inflúen, especificamente no benestar das persoas maiores, desde o deseño de contornas amigables. AP1
AP3
AP4
AI1

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. Capacidade, funcionamento e uso da contorna 1.1 Conceptos e definicións.
1.2 Cuantificación de beneficiarios.
TEMA 2. Deseño universal 2.1 Principios que rexen o deseño universal (Ron Mace).
2.2 Norma UNE 1700001.
TEMA 3. Produtos de apoio 3.1 Consideracións de partida.
3.2 Definicións.
3.4 Clasificación xeral ISO.
3.5 Produtos de apoio como facilitadores da autonomía persoal. Novas tendencias.
TEMA 4. Accesibilidade cognitiva: Solucións transversais 4.1 Definicións e referencias.
4.2 Abordaxes na contorna física e virtual.
4.3 Modelo para deseñar espazos accesibles.
TEMA 5. Accesibilidade física e sensorial 5.1 Definicións e referencias.
5.2 Propostas para ir máis aló da eliminación de barreiras
TEMA 6. Envellecemento saudable. Contornas saudables. Cidades amigables 6.1 Achegamento á terminoloxía e ás estratexias para levar a cabo un envellecemento saudable.
6.2 Programa da OMS para contornas adaptadas ás persoas maiores.
6.3 Rede de Cidades Amigables coas Persoas Maiores, que ofrecen e que facer para formar parte.
TEMA 7: Aplicación das novas tecnoloxías á saúde e benestar dos maiores 7.1 Percepcións e actitudes dos maiores xerais cara ás TIC.
7.2 A persoa maior como axente activo da tecnoloxía.
7.3 Participación nas redes sociais.
7.4 Iniciativas utilizando as TIC en favor das persoas maiores, coidado e vida independente no fogar.
TEMA 8: Como impulsar a innovación das TIC aplicadas á saúde e o benestar dos maiores 8.1 Experiencias en I+D+i en TIC

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A1 A2 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C7 C8 1 20 21
Proba de resposta múltiple A1 A2 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 1 8 9
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 C6 16 16 32
Recensión bilbiográfica A1 A2 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 B5 1 10 11
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados De revisión bibliográfica
Proba de resposta múltiple Exame tipo test composto por corenta preguntas con catro respostas cada unha das cales unicamente unha será correcta. As preguntas mal contestadas restarán 0,33 puntos sobre as correctas, non restando as non contestadas. Para superar o exame o alumno deberá obter unha puntuación final do 65% do total unha vez restados os puntos das falladas. Ej; 30 ben, 4 mal e 6 non contestadas. A puntuación final será 30-4 0,33=28,68=6,5
Sesión maxistral Valorarase a asistencia e participación en clase
Recensión bilbiográfica Análise crítica artigos científicos

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Daranse pautas e orientacións ao alumno para a realización dos traballos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Recensión bilbiográfica A1 A2 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 B5 Análises críticas de artigos científicos 20
Traballos tutelados A1 A2 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C7 C8 Traballos de revisión bibliográfica 20
Proba de resposta múltiple A1 A2 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 Exame tipo test composto de 40 preguntas 55
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 C6 Valorarase a asistencia e participación en clase 5
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Jesús Hernández Galán (2007). Ciudades globales amigables con los mayores : una guía. Biblioteca de la OMS
Margarita Sebastián Herranz; Isabel Valle Gallego; Ángela Vigara Cerrato. (2011). Guía de orientación en la práctica profesional de la valoración reglamentaria de la situación de dependencia: Productos de Apoyo para la Autonomía Personal. CEAPAT-IMSERSO
Muñoz, Raquel (2018). Inclusión digital y envejecimiento activo: la participación de los mayores en las redes sociales Digital inclusion and active aging: the participation of the elderly in social networks. Aula Abierta
Berta Liliana Brusilovsky Filer (2014). Modelo para diseñar espacios accesibles. Espectro cognitivo. . Colección Democratizando la Accesibilidad Vol.1. La Ciudad Accesible.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Valoración en Xerontoloxía/653540002
Intervención en Xerontoloxía/653540003
Xerontoloxía Clínica I/653540005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recomendacións para o estudo da materia:

·        Asistencia regular ás clases.

·        Realización das prácticas de laboratorio.

·        Estudo diario dos materiais impartidos e da bibliografía básica.

·        Consulta da bibliografía complementaria recomendada.

·        Participación e discusión activa nas actividades que se organicen.

·        Realización das probas obxectivas que se vaian realizando.

Para contribuír á consecución dunha contorna sostible inmediata e cumprir o obxectivo estratéxico 2 do "IV Plan de Actuación do Programa Campus Verde FCS (2020-2022)", o traballo documental realizado neste ámbito:

a) A maioría solicitarase en formato virtual e soporte informático.

b) Se está realizado en papel:

- Non se utilizarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Utilizarase papel reciclado.

- Evitaranse borradores.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías