Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Intervención Non Farmacolóxica en Demencias Código 653540019
Titulación
Máster Universitario en Xerontoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
González-Abraldes Iglesias, Isabel
Correo electrónico
i.gonzalez-abraldes@udc.es
Web http://https://estudos.udc.es/gl/subject/4540V01/4540019/2021
Descrición xeral Nesta materia se estudarán as diferentes técnicas de intervención non farmacolóxicas no ámbito da deterioración cognitiva.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Ser capaces de recoñecer as principais patoloxías e síndromes xeriátricas mediante a aplicación de novas e innovadoras metodoloxías de traballo adaptadas ao ámbito da xerontoloxía
A2 Ser capaces de aplicar o método de valoración xeriátrica e xerontolóxica integral a fin de poder establecer as bases para implementar o plan de atención individualizado
A3 Ser capaces de incorporar aos plans de intervención individualizada a metodoloxía de intervención Xeronto-xeriátrica
A4 Ser capaces de asumir a responsabilidade do seu propio desenvolvemento profesional e da súa especialización tanto no ámbito sociosanitario como sanitario de atención ás persoas maiores a fin de incorporarse aos equipos interdisciplinares de valoración e intervención Xeronto-xeriátrica
A5 Adquirir coñecementos que lle permitan establecer o recurso Xeronto-xeriátrico adecuado de acordo ás características da persoa maior
A6 Desenvolver a autonomía suficiente para participar en proxectos de investigación e colaboracións científicas ou tecnolóxicas dentro do campo da Xerontoloxía, en contextos interdisciplinares tanto públicos como privados e, no seu caso, cun alto compoñente de transferencia do coñecemento.
A7 Adquirir coñecementos avanzados e demostrando, nun contexto de investigación científica e tecnolóxica ou altamente especializado, unha comprensión detallada e fundamentada dos aspectos teóricos e prácticos e da metodoloxía de traballo no campo da Xerontoloxía
A8 Saber aplicar e integrar os coñecementos adquiridos, a comprensión destes, a súa fundamentación científica e as súas capacidades de resolución de problemas en contornas sociais e sociosanitarias e definidos de forma imprecisa, incluíndo contextos de carácter multidisciplinar tanto investigadores como profesionais do campo da xerontoloxía
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa xerontoloxía e a xeriatría
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións– e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Estudar aspectos sobre a deterioración cognitiva e as demencias dexenerativas, como base para as terapias non farmacolóxicas de intervención propostas. AP1
BM1
BM4
Coñecer e ser capaz de aplicar diferentes terapias non farmacolóxicas que poden aplicarse en persoas con demencia. AP3
AM1
BM3
Profundar na abordaxe non farmacolóxica dos trastornos de conduta, desde unha perspectiva da prevención. AP2
BM2
BM5
Ser capaz de desenvolver e planificar programas de intervención nos procesos cognitivos, conductuales e emocionais dirixidos a persoas con demencia. AI1
AI2
CM7
Conseguir as habilidades necesarias para asesorar aos coidadores informais e outros profesionais sobre a intervención en demencias. AP4
AP5
CM6

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. Deterioración cognitiva e demencia 1.1. Envellecemento normal e funcións mentais.
1.2. Cambios cognitivos no envellecemento.
1.3. Perda de memoria asociada á idade.
1.4. Deterioración cognitiva leve.
1.5. Demencia.
TEMA 2. Clasificación e características neuropsicolóxicas e clínicas das demencias 2.1. Demencias Clasificación.
2.2. Diagnóstico.
2.3 Diagnóstico Diferencial.
TEMA 3. Síntomas conductuales e psicolóxicos da demencia ( SCPD) 3.1. Bases biolóxicas e fisiopatológicas.
3.2. Síntomas psicolóxicos e conductuales.
3.3. Principais instrumentos de avaliación.
3.4. Fármacos de uso frecuente.
TEMA 4. Intervención nos síntomas conductuales e psicolóxicos
4.1. Intervención nos Síntomas psicolóxicos e conductuales.
4.2. Terapia conductual
TEMA 5. Terapias non farmacolóxicas nas demencias 5.1. Bases neuropsicológicas de la estimulación y actividad cognitiva.
5.2. Métodos y objetivos de intervención cognitiva.
5.3. Orientación a la realidad.
5.4. Reminiscencia.
5.5. Programas de estimulación y actividad.
5.6. Terapia cognitiva específica.
5.7. Técnicas de comunicación y Terapia de validación.
5.8. La Psicomotricidad como método de estimulación cognitiva.
5.9. Musicoterapia en Geriatría y Demencias: Aspectos metodológicos.
5.10. Terapias de Estimulación Multisensorial tipo "Snoezelen"
TEMA 6. Atención aos coidadores informais 6.1. Coidadores informais de pacientes con demencia.
6.2 Sobrecarga no coidador informal.
TEMA 7. Intervencións terapéuticas dirixidas a coidadores informais 7.1. Apoio formal. Programas psicoeducativos.
7.2. Grupos de axuda mutua.
7.3 Intervención psicoterapéutica

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A1 A2 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C7 1 20 21
Proba de resposta múltiple A1 A2 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 1 8 9
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 C6 16 16 32
Recensión bilbiográfica A1 A2 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 B5 1 10 11
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados De revisión bibliográfica
Proba de resposta múltiple Exame tipo test composto por corenta preguntas con catro respostas cada unha das cales unicamente unha será correcta. As preguntas mal contestadas restarán 0,33 puntos sobre as correctas, non restando as non contestadas. Para superar o exame o alumno deberá obter unha puntuación final do 65% do total unha vez restados os puntos das falladas. Ej; 30 ben, 4 mal e 6 non contestadas. A puntuación final será 30-4 0,33=28,68=6,5
Sesión maxistral Valorarase a asistencia e participación en clase
Recensión bilbiográfica Análise crítica artigos científicos

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Daranse pautas aos alumnos para a realización dos traballos

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Recensión bilbiográfica A1 A2 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 B5 Análise crítica artigos científicos 20
Traballos tutelados A1 A2 A5 A4 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C7 De revisión bibliográfica 20
Proba de resposta múltiple A1 A2 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 Exame tipo test composto por corenta preguntas con catro respostas cada unha das cales unicamente unha será correcta. As preguntas mal contestadas restarán 0,33 puntos sobre as correctas, non restando as non contestadas. Para superar o exame o alumno deberá obter unha puntuación final do 65% do total unha vez restados os puntos das falladas. Ej; 30 ben, 4 mal e 6 non contestadas. A puntuación final será 30-4 0,33=28,68=6,5 55
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A4 A6 A7 B1 B2 B3 B4 C6 Valorarase a asistencia e participación en clase 5
 
Observacións avaliación

TRABALLOS TITORADOS: Se se detecta fraude, copia ou plaxio na redacción do traballo do curso, implicará un fracaso na oportunidade de avaliación afectada (0,0) e remisión directa á seguinte oportunidade. Esta actitude comunicarase á Comisión Académica e ao resto dos profesores da titulación. No caso de que a irregularidade se repita nunha segunda avaliación, a Comisión poderá solicitar ao reitor que expulse temporal ou perpetuamente ao estudante do máster.


Fontes de información
Bibliografía básica Millán Calenti JC (2011). Cuidar y acompañar al enfermo con demencia. Madrid. Ed. Médica Panamericana
Millán Calenti JC (2011). Gerontología y Geriatría. Valoración e Intervención . Ed. Médica Panamericana
Millán Calenti JC (2006). Principios de Gerontología y Geriatría Madrid.. Ed. Mc-Graw Hill Interamericana

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Valoración en Xerontoloxía/653540002
Intervención en Xerontoloxía/653540003
Xerontoloxía Clínica I/653540005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recomendacións para o estudo da materia:

·        Asistencia regular ás clases.

·        Realización das prácticas de laboratorio.

·        Estudo diario dos materiais impartidos e da bibliografía básica.

·        Consulta da bibliografía complementaria recomendada.

·        Participación e discusión activa nas actividades que se organicen.

·        Realización das probas obxectivas que se vaian realizando.

Para contribuír á consecución dunha contorna sostible inmediata e cumprir o obxectivo estratéxico 2 do "IV Plan de Actuación do Programa Campus Verde FCS (2020-2022)", o traballo documental realizado neste ámbito:

a) A maioría solicitarase en formato virtual e soporte informático.

b) Se está realizado en papel:

- Non se utilizarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Utilizarase papel reciclado.

- Evitaranse borradores.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías