Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Actividad Física e Investigación en Antropometría Código 653862210
Titulación
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2012)
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial 1º cuatrimestre
Primero Optativa 3
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Educación Física e Deportiva
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinador/a
Agrasar Cruz, Carlos Maria
Correo electrónico
carlos.agrasar@udc.es
Profesorado
Agrasar Cruz, Carlos Maria
Pombo Fernandez, Manuel Jose
Correo electrónico
carlos.agrasar@udc.es
manuel.pombo@udc.es
Web http://www.udc.es/fcs/ga/index.htm
Descripción general A asignatura ten como obxectivos introducir ao alumnado no campo da actividade física relacionada coa saúde, para permitirlle adquirir os coñecementos tanto teóricos como prácticos. Abórdanse aspectos da fisioloxía do exercicio, composición corporal e aspectos relacionados coa prescripción de exercicio e a saúde. A Antropometría é unha disciplina moi utilizada no eido das Ciencias do Deporte e a Saúde, utilizándose parámetros antropométricos na valoración e control do exercicio físico e no control ponderal e nutricional.

Outro obxectivo é proporcionar as bases que permitan comprender os procesos patolóxicos que afectan aos seres humanos, para mitigar os seus efectos cunha adecuada prescripción de exercicio.

Por último, fomentar e desarrollar no alumnado unha conciencia crítica e unha inquietude investigadora que sirva de cauce para esta formación en estudos de terceiro ciclo.

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 Capacidad para elegir y aplicar las metodologías de investigación más adecuadas a la investigación planteada.
B2 Fluidez y propiedad en la comunicación científica oral y escrita.
B3 Compromiso por la calidad del desarrollo de la actividad investigadora.
B4 Capacidad de análisis y de síntesis.
B5 Habilidad para manejar distintas fuentes de información.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Adquirir coñecementos sobre as bases da actividade física e o exercicio e a súa relación coa saúde. AI1
BM4
BM5
CM3
CM6
Adquirir coñecementos sobre a estrutura e función dos diferentes aparatos e sistemas corporais que interveñen na práctica da actividade física e do exercicio. AI1
BM4
BM5
CM3
CM6
Coñecer cales son as repercusións fisiolóxicas dunha axeitada práctica de exercicio e as lesións que se poden producir cunha mala práctica. AI1
BM4
BM5
CM3
CM6
Coñecer as liñas de investigación actuais no eido da antropometría e a composición corporal relacionadas coa actividade física e a saúde. AI1
BM3
BM4
BM5
CM2
CM3
CM6
Coñecer e saber realizar sesións prácticas de diferentes tipos de adestramento (forza, flexibilidade, resistencia). AI1
BM2
BM4
BM5
CM1
CM3
CM6
Adquirir a capacidade de elaborar e expoñer un traballo en público. AI1
BM2
BM3
BM4
BM5
CM1
CM3
CM5
CM6

Contenidos
Tema Subtema
CLASES TEÓRICAS
Tema 1.- Relación entre a actividade física e a saúde: estilos de vida saudables.

Tema 2.- O músculo esquelético: estrutura e función.

Tema 3.- Estrutura e función do sistema cardiovascular e o aparato respiratorio.


Tema 4.- Antropometría: aplicacións. Composición corporal.

Tema 5.- O quencemento: aspectos teóricos.

Temas 6.- A flexibilidade: bases anatómicas.

Tema 7.- A forza: bases para o adestramento da forza.

Tema 8.- Teoría do adestramento aeróbico.

Tema 9.- O entorno laboral: ergonomía e ximnasia laboral.
CLASES PRÁCTICAS-SEMINARIOS

- Quencemento: aspectos prácticos.
- Flexibilidade: sesión práctica.
- Forza: sesión práctica.
- Resistencia: sesión práctica.
- Antropometría: taller práctico.

- Seminarios de discusión bibliográfica de aplicación do exercicio físico e parámetros antropométricos ás distintas patoloxías.

- Exposición pública dos traballos tutelados.

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Sesión magistral A1 B4 B5 C1 C3 C5 C6 6 12 18
Análisis de fuentes documentales A1 B4 B5 4 0 4
Lecturas B2 B4 B5 0 20 20
Prueba objetiva B2 B4 B5 C1 2 0 2
Trabajos tutelados A1 B3 B4 1 12 13
Práctica de actividad física C6 8 8 16
 
Atención personalizada 2 0 2
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Sesión magistral Clases teóricas a todo o grupo de alumnos.
Análisis de fuentes documentales Lectura e discusión de artigos de revistas que comprendan os aspectos mías relevantes das investigacións actuais no eido da antropometría e da actividade física en relación coa saúde.
Lecturas Lecturas de capítulos recomendados de libros e revistas científicas, completada cunha busca bibliográfica do tema do traballo tutelado.
Prueba objetiva Proba final consistente en responder a varias preguntas curtas referidas aos contidos teóricos da asignatura.
Trabajos tutelados Realización dun traballo tutelado no que o alumno/a deberá expoñer un tema de antropometría e/ou de actividade física e saúde preferiblemente relacionado coa actividade laboral que desempeña o alumno/a ou que pensa desenvolver no futuro.
Práctica de actividad física Sesións prácticas de métodos antropométricos. Sesións de quencemento, exercicios de flexibilidade, e circuitos de forza e resistencia aeróbica.

Atención personalizada
Metodologías
Práctica de actividad física
Trabajos tutelados
Descripción
Enténdese por atención personalizada o tempo que cada profesor reserva para atender e resolver dúbidas ao alumnado en relación a unha materia concreta.

Comprenderá toda a actividade académica desenvolvida polo profesorado (de xeito individual ou en pequeno grupo) que ten como finalidade atender as necesidades e consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia, proporcionándolle orientación, apoio e motivación no proceso de aprendizaxe.

Esta actividade pode desenvolverse de forma presencial (directamente na aula, nas prácticas e nos momentos que o profesor ten asignados a titorías de despacho) ou de forma non presencial (a través do correo electrónico ou do campus virtual).


Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Prueba objetiva B2 B4 B5 C1 Exame consistente en preguntas curtas de tódolos contidos teóricos e prácticos. 50
Trabajos tutelados A1 B3 B4 Avaliación baseada na organización, relevancia, exposición pública e bibliografía actualizada do traballo.
50
 
Observaciones evaluación

Será necesaria unha asistencia
a un mínimo do 50% do total das sesións teóricas e prácticas da asignatura.


Fuentes de información
Básica

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Hardman, A.; Stensel D. (2009). Physical activity and health. New York. Routledge.
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Carol West Suitor; Vivica I. Kraak (2007). Adequacy of Evidence for Physical Activity Guidelines Development: Workshop Summary. National Academic Press
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Paffenbarger R.S.; Blair S.N.; Lee, I. (2001). A history of physical activity, cardiovascular health and longevity: the scientific contributions of Jeremy N Morris. International Journal of Epidemiology 2001 30:1184-92
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Klee, Andreas (2010). Movilidad y flexibilidad. Método práctico de estiramientos.. Editorial Paidotribo
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Aragonés Clemente, Mt; Casajús Mallen, Ja; Rodríguez Guisado, F.; Cabañas Armesilla, Md. (1993). Protocolo de medidas antropométricas. En: Manual de Cineantropometría. . Colección de Monografías de Medicina del Deporte Femede nº 3, pp 35-66

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios

As sesións prácticas aconsellan a utilización de roupa deportiva.
As sesións de prácticas de antropometría faránse coa menor roupa posible (bañador en homes e bikini en mulleres).

Programa Green Campus FCS

Para ayudar a conseguir un entorno inmediato sostenible y cumplir con los objetivos estratégicos 1 y 2 del "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)", los trabajos documentales que se realicen en esta asignatura:

a. Se solicitarán mayoritariamente en formato virtual y soporte informático.

b. De realizarse en papel:

- No se utilizarán plásticos.

- Se realizarán impresiones a doble cara.

- Se utilizará papel reciclado.

- Se evitará la realización de borradores.

PLAGio

La detección de fraude, copia o plagio en la redacción del trabajo de la asignatura, implicará un suspenso en la oportunidad de evaluación afectada (0,0) y la remisión directa a la oportunidad siguiente.

Dicha circunstancia se comunicará a la Comisión Académica y al resto de profesores del título. En caso de que se reitere la irregularidad en una 2ª evaluación, la Comisión podrá solicitar al Rector la expulsión temporal o definitiva del/de la alumno/a del título cursado.



(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías