Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Atención Integral das Persoas con Dano Cerebral Código 653862215
Titulación
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2012)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Montoto Marqués, Antonio
Correo electrónico
antonio.montoto@udc.es
Profesorado
Montoto Marqués, Antonio
Correo electrónico
antonio.montoto@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia proporcionaránse os coñocementos para a avaliación das secuelas de pacientes con dano cerebral, así como o diseño de programas de rehabilitación individualizados dende una perspectiva multidisciplinar que permita a mellor reintegración comunitaria de ditos pacientes.
Plan de continxencia PLAN DE CONTINXENCIA:
1.-A docencia da materia durante o curso 2020-2021 realizarase de maneira presencial na súa totalidade (xa que o número habitual do alumnado do máster permitirá gardar as normas de seguridade recomendadas polo centro e pola UDC) sempre que as condicións derivadas da pandemia covid-19 permitan volver a presencialidade na aula 9 do Edificio Universitario de Oza.

2.-En caso de que retornemos ao confinamento pola pandemia COVID-19, a docencia realizarase de forma virtual por TEAMS.


1. Modificacións nos contidos
Non se realizarán modificacións dos contidos
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
-Sesión maxistral (computa na avaliación mediante a asistencia)
-Seminarios (computa na avaliación mediante a asistencia)
-Prácticas clínicas (computa na avaliación mediante a asistencia)-
-Proba obxectiva (computa na avaliación).

*Metodoloxías docentes que se modifican:
-Non aplica

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
-Correo electrónico: diariamente. De uso para facer consultas ou solicitar encontros virtuais para resolver dúbidas.
-Moodle: Diariamente. Segundo a necesidad do alumnado. Incorporarasen documentos con material para facer seguimento das sesions maxistrales e outros documentos de consulta. Ademais disponente de foros temáticos asociados aos módulos da materia para facer as consultas necesarias.
-Teams: sesións a demanda dos alumnos (previa cita por correo electrónico) para facer as consultas necesarias da materia
4. Modificacións na avaliación
1.- Parte presencial (40%): valorarase a asistencia a sesións maxistrais, seminarios e prácticas clínicas.

2.-Avaliación continua (20%): valorarase a participación do alumno na dinámica das clases e nos seminarios

2.-Proba obxectiva (40%): consistirá nunha proba escrita que versará sobre o estudo dun caso clínico, sobre o que se farán cuestións relativas a teoría explicada nas sesións maxistrais e seminarios, así como relativas o deseño dun programa de rehabilitación para o caso concreto.

*Observacións de avaliación:
-Na avaliación da asistencias para poder terse en conta será obrigatorio a asistencia ó 80% das sesións e seminarios. A asistencia as prácticas deberá ser do 100%.
-Para poder superar a asignatura o alumno deberá superar a proba objetiva a lo menos con un 50% do seu valor ( non se poderá facer media co apartado anterior se non se supera a proba obxectiva)

-En caso de non poder realizar dita proba, o alumno deberá presentar para superar a asignatura un traballo tutelado que versará sobre os contidos da asignatura

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
-Non se realizaran cambios. Disporán ademais de material teórica e práctico dixitalizado en Moodle.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Adquirir un sentido ético da investigación sanitaria.
A4 Obter un substrato teórico suficiente para comprender o entorno clínico de aplicación das técnicas de investigación.
A5 Adquirir o coñecemento da realidade investigadora nun ámbito concreto das ciencias da saúde.
B1 Capacidade para aplicar o método científico na planificación e o desenvolvemento da investigación sanitaria.
B2 Fluidez e propiedade na comunicación científica oral e escrita.
B3 Compromiso pola calidade do desenvolvemento da actividade investigadora.
B4 Capacidade de análise e de síntese.
B5 Habilidade para manexar distintas fontes de información.
B6 Capacidade para traballar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar.
B7 Capacidade de establecer unha relación de empatía cos suxeitos implicados no desenvolvemento da actividade investigadora.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Posuir e comprender a avaliación e delimitación das secuelas do dano cerebral desde unha perspectiva multidisciplinar AI3
AI5
BM3
BM6
CM6
Adestrar aos alumnos no deseño de programas individualizados de rehabilitación, desde as diversas perspectivas profesionais. AI5
BM1
BM4
CM6
Aplicar coñecementos e capacidades para a rehabilitación dos déficits cognitivos e das secuelas físicas, emocionais e conductuais ocasionados polo dano cerebral. AI4
BM5
CM6
Adestrar aos alumnos na capacidade para integrar coñecementos, manexar a información e formular pautas de rehabilitación das alteracións a nivel comunicacional producidas polo dano cerebral. Asesoramento familiar. AI3
BM2
BM4
BM5
CM4
Fomentar habilidades de aprendizaxe que permitan aos alumnos favorecer a reinserción laboral e social da persoa con dano cerebral. AI4
AI5
BM7
CM4
CM7
CM8
Mellorar as habilidades de comunicación entre os profesionais de saúde e calidade de vida e a familia do usuario. AI4
BM6
BM7
CM7

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: ACCIDENTE CEREBRO-VASCULAR AGUDO (ACVA) -Aspectos epidemiolóxicos
-Factores de risco
-Tipos de ACVA e perfís clínicos
-Sintomatoloxía Clínica: déficits neurolóxicos.
-Diagnóstico
TEMA 2: ACVA: PRONÓSTICO E AVALIACIÓN -Pronóstico de recuperación funcional
-Déficits neurolóxicos e a súa avaliación
-Avaliación da discapacidade
TEMA 3: ACVA: TRATAMENTO REHABILITADOR -Aportación da Rehabilitación na fase aguda
-Intervencioóns para mellorar a función motora
-Técnicas de reeducación
SEMINARIO Casos prácticos: exposición dun caso clínico de ACVA: coñecemento da sintomatoloxía, avaliación dos déficits e deseño dun programa de Rehabilitación
TEMA 4: TRAUMATISMO CRANEO-ENCEFÁLICO (TCE) -Definición
-Epidemioloxía do TCE
-Patofisioloxía do TCE
-Medidas de severidade da lesión e discapacidade
-Instrumentos neurodiagnósticos
TEMA 5: RESULTADOS DESPOIS DUN TCE -Tipos e avaliación dos déficits
-Problemas médicos despois dun TCE
-Medida dos resultados: coma e estado vexetativo
-Predicción de resultados
-Estratexias de Rehabilitación
TEMA 6: VALORACIÓN E PLAN DE TRATAMENTO NO TCE -Opcións de tratamento
-Intervención da Fisioterapia
-Intervención da Terapia Ocupacional
TEMA 7: INTERVENCIÓN NEUROPSICOLÓXICA NO DANO CEREBRAL -Alteracións cognitivas
-Rehabilitación cognitiva
-Reintegración na Comunidade
-Actuación dende un CRMF
SEMINARIO Casos prácticos: exposición dun caso clínico de TCE: coñecemento da sintomatoloxía, avaliación dos déficits e deseño dun programa de Rehabilitación
TEMA 8: ORTESIS E AXUDAS TÉCNICAS NO DANO CEREBRAL -Ortesis en dano cerebral
-Axudas técnicas en dano cerebral
SEMINARIO Discapacidade e dano cerebral: avaliación estandarizada. Evidencia do tratamento rehabilitador

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A4 C4 C6 11 22 33
Seminario A5 B1 B4 B7 6 12 18
Prácticas clínicas A3 B3 B6 C7 7 14 21
Proba obxectiva A4 B2 2 0 2
Estudo de casos B2 B5 C8 8 16 24
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Seminario Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado.
Prácticas clínicas Estadías prácticas nun Servizo de Rehabilitación de dano cerebral e visita para coñecer o funcionamento dun Centro de Recuperación de minusválidos físicos e a intervención que se fai dende estes centros para a reintegración na Comunidade de pacientes con dano cerebral
Proba obxectiva Realizarase unha proba escrita que consistirá no estudo dun caso clínico de dano cerebral, sobre o que se farán cuestións relativas a teoría explicada nas sesións maxistrales y nos seminarios, así como relativas o deseño dun programa de rehabilitación para o caso concreto.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Descrición
Pódese facer uso das titorías para calquer orientación dos diferentes aspectos da asignatura.
-Titorías virtuais: por correo electrónico antonio.montoto@udc.es.
por TEAMS (previa cita por correo electrónico

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A4 C4 C6 Valorarase a asistencia e participación activa do alumno. Será obrigatoria a asistencia ao 80% das sesións maxistrais. 20
Seminario A5 B1 B4 B7 Valorarase o grao de participación do alumno nas sesiones de seminarios, a súa capacidade de traballar en grupo, organización, etc 20
Prácticas clínicas A3 B3 B6 C7 A asistencia as prácticas clínicas será obrigatoria 20
Proba obxectiva A4 B2 Realizarase unha proba escrita que consistirá no estudo dun caso clínico de dano cerebral, sobre o que se farán cuestións relativas a teoría explicada mas sesións magistrales y nos seminarios, así como relativas o deseño din programa de rehabilitación para o caso concreto. 40
 
Observacións avaliación

Sistemas e criterios de avaliación da aprendizaxe: 

1.- Parte presencial (40%): valorarase a asistencia a sesións maxistrais, seminarios e prácticas clínicas; para poder terse en conta será obrigatorio a asistencia ó 80% das sesións e seminarios. A asistencia as prácticas deberá ser do 100%.

2.-Avaliación continua (20%): valorarase a participación do alumno na dinámica das clases e nos seminarios

2.-Proba obxectiva (40%): consistirá nunha proba escrita que versará sobre o estudo dun caso clínico, sobre o que se farán cuestións relativas a teoría explicada nas sesións maxistrais e seminarios, así como relativas o deseño dun programa de rehabilitación para o caso concreto. Para poder superar a asignatura o alumno deberá superar dita proba a lo menos con un 50% do seu valor ( non se poderá facer media co apartado anterior se non se supera a proba obxectiva)

En caso de non poder realizar dita proba, o alumno deberá presentar para superar a asignatura un traballo tutelado que versará sobre os contidos da asignatura


Fontes de información
Bibliografía básica Sánchez I y cols. (2006). Manual de la SEERMEF de Rehabilitación Y Medicina Física. Buenos Aires: Panamericana
Varios (2002). Monográfico sobre TCE. Madrid: Rehabilitación 36(6):317-447
Montaner J (2010). Neuroreparación y rehabilitación tras el ictus. Barcelona: Marge Médica Books
DeLisa Ja (2010). Physical Medicine & Rehabilitation. Philadelphia
Miranda Mayordomo JL (2004). Rehabilitación médica. Madrid: Aula médica
Turnes A, Foster M, Johnson SE (2003). Terapia Ocupacional y disfunción física: principios, técnica y práctica. Madrid: Elsevier

-Sánchez I., Ferrero A., Aguilar J.J., Climent J.M., Conejero J.A., Flórez M.T., Peña A., Zambudio R. (2006). Manual SERMEF de Rehabilitación y Medicina Física. Madrid: Panamericana

-De Lisa J, Gans B, Currie D (2011). Rehabilitation Medicine. Principles and Practice.. Philadelphia: Lippincott

-Miranda Mayordomo JL. (2004). Rehabilitación Médica. Madrid: Aula Médica

-Turnes A, Foster M, Johnson SE (2003). Terapia Ocupacional y Disfunción Física: Principios, Técnicas y Práctica. Madrid: Elservier

-Montaner J. (2010). Neurorreparación y rehabilitación tras el ictus. Barcelona: Marge Médica Books

-Varios (2002). Monográfico sobre TCE. Madrid: Rehabilitación 36(6): 317-447

Bibliografía complementaria (). .


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


No caso no que o alumno non se presentase a proba obxectiva e optase por facer un traballo tutelado, para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)" os traballos documentais que se realicen nesta materia:

a.- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático. 

b.- De realizarse en papel: 

- Non se empregarán plásticos. 

- Realizaranse impresións a dobre cara. 

- Empregarase papel reciclado. 

- Evitarase a realización de borradores.

RECOMENDACIONS POSIBLE PLAXIO DE TRABALLOS

Caso de detectar fraude, copia ou plaxio na redacción do traballo da materia, implicará un suspenso na oportunidade de avaliación afectada (0,0) e remisión directa á oportunidade seguinte. Dita actitude comunicarase á Comisión Académica e ao resto de profesores do título. En caso de que se reitere a irregularidade nunha 2ª avaliación, a Comisión poderá solicitar ao Reitor a expulsión temporal ou perpetua do/a alumno/a do título cursado.

 

 

  




(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías