Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Investigación na Ocupación Humana Código 653862218
Titulación
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2012)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Fisioterapia
Coordinación
Viana Moldes, Ines
Correo electrónico
ines.viana@udc.es
Profesorado
Avila alvarez, Adriana I.
Movilla Fernandez, Maria Jesus
Viana Moldes, Ines
Correo electrónico
adriana.avila.alvarez@udc.es
maria.jesus.movilla@udc.es
ines.viana@udc.es
Web http://www.udc.es/fcs/ga/index.htm
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Capacidade para elixir e aplicar as metodoloxías de investigación mais adecuadas á investigación proposta.
A2 Capacidade para o deseño experimental e o completo desenvolvemento de proxectos de investigación no ámbito sanitario, desde a formulación da hipótese de investigación ata a comunicación dos resultados.
A3 Adquirir un sentido ético da investigación sanitaria.
A5 Adquirir o coñecemento da realidade investigadora nun ámbito concreto das ciencias da saúde.
B1 Capacidade para aplicar o método científico na planificación e o desenvolvemento da investigación sanitaria.
B2 Fluidez e propiedade na comunicación científica oral e escrita.
B3 Compromiso pola calidade do desenvolvemento da actividade investigadora.
B4 Capacidade de análise e de síntese.
B5 Habilidade para manexar distintas fontes de información.
B6 Capacidade para traballar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar.
B7 Capacidade de establecer unha relación de empatía cos suxeitos implicados no desenvolvemento da actividade investigadora.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Reflexionar sobre a práctica profesional diaria como unha oportunidade de crecemento profesional-persoal, saúde e benestar. AI1
AI2
AI3
AI5
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM7
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8

Contidos
Temas Subtemas
Tema1: Investigación en ocupación humana, autonomía personal y calidad de vida.
1.1. Introducción a la investigación en ocupación humana.
1.2. Bases conceptuales de la investigación en ocupación humana.
Tema 2: Investigación asociada a la práctica profesional diaria
Análisis sobre:
2.1. Expectativas
2.2. Realidades
2.3. Significados
Tema 3: La investigación aplicada a mi dsiciplina
3.1. Talleres práctico-teóricos.
Exposiciones de Trabajos Fin de Máster.
Tema 4: Investigación en calidad de vida
4.1. Aplicaciones prácticas
Tema 5: Ocupación humana significativa: un puente entre la educación, la investigación, el trabajo en equipo y la ciudadanía.
5.1. Aplicaciones prácticas
Tema 6: Investigación cualitativa y Ciencia de la Ocupación 6.1.- Conceptos fundamentales de la investigación cualitativa

6.2.- Ciencia de la Ocupación e Investigación cualitativa. Aportes interdisciplinares

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A1 A2 A3 A5 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C3 C6 C7 C8 8 28 36
Aprendizaxe colaborativa A5 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C8 5 7.5 12.5
Sesión maxistral A5 A3 B1 B2 B3 C4 C8 5 7.5 12.5
Discusión dirixida A1 A2 A3 A5 B1 B2 B3 B4 C1 C7 1.75 0 1.75
Obradoiro A1 A2 A3 A5 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 4.5 6.75 11.25
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma do estudantado, baixo a tutela do profesorado e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción basada na asunción do estudantado da responsabilidade da súa propia aprendizaxe.
Este sistema baséase en dous elementos básicos: a aprendizaje independiente do estudantado e o seguemento desa aprendizaxe pola profesora/s-tutora/s.
Aprendizaxe colaborativa Técnica de traballo de grupo e exposición pública durante a clase. Relaciónase coa adquisición das competencias xenéricas e nucleares referenciadas para esta materia.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Obradoiro Combinaranse diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través das que o alumnado desenvolverá tarefas prácticas no ámbito da investigación na ocupación humana, co apoio e supervisión do profesorado.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Aprendizaxe colaborativa
Traballos tutelados
Descrición
Resolución de dúbidas e orientación do alumno/a no contido da materia e metodoloxías da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A1 A2 A3 A5 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Se valorará la asistencia y la participación, así como el grado de integración de los contenido abordados durante la materia. 25
Aprendizaxe colaborativa A5 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C8 Se evaluará la aportación individual, y su evolución, en el desarrollo del trabajo grupal, así como la asistencia y la participación. 25
Traballos tutelados A1 A2 A3 A5 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C3 C6 C7 C8 Se evaluará la presentación oral y escrita de una propuesta de investigación desde la Ciencia de la Ocupación para un contexto interdisciplinar. 50
 
Observacións avaliación
Todo estudante ten dereito a dúas convocatorias de avaliación: xuño e Xullo. No entanto, esta materia desenvolverase cunha metodoloxía diversificada e con avaliación continuada. - Para as persoas que realicen a materia de maneira non presencial, a súa calificación máxima será 7,5. - Recoméndase puntualidade en tódalas sesións.

Fontes de información
Bibliografía básica

Carter,S.M., & Little, M. (2007). Justifying knowledge, justifying method,takingaction: epistemologies, methodologies, and methods in qualitativeresearch. QualitativeHealth Research, 17(10),1316-1328.http://doi.org/10.1177/1049732307306927

Clark, F.A., Parham, D., Carlson, M. E., Frank, G., Jackson, J., Pierce,D., … Zemke, R.(1991). Occupational science: academic innovation in theservice of occupationaltherapy’s future. The American Journal ofOccupational Therapy: OfficialPublication of the American Occupational TherapyAssociation, 45(4),300-310.

Crepeau,Cohn, Shell.(2011) Willard&Spackman. Terapia Ocupacional , 11ªed. Buenos Aires, Madrid:Editorial Médica Panamericana.

Denzin,N.K., & Lincoln, Y. S. (2005). The SAGE Handbook of Qualitative Research.SAGE.

Duncan, E.A. S. (Ed.). (2012). Foundationsfor practice in occupational therapy (5.aed.). Edinburgh: Elsevier.

Fransen,H., Kantartzis, S., Pollard, N., & Viana-Moldes, I. (2013). Citizenship:exploring the contribution of Occupational Therapy. Recuperadoa partir dehttp://www.enothe.eu/activities/meet/ac13/CITIZENSHIP_STATEMENT_ENGLISH.pdf

GómezMengelberg E. Un recorrido histórico del concepto de salud y calidad de vida através de los documentos de la OMS. TOG (A Coruña) [revista en Internet]. 2009[acceso el 30 de abril del 2011]; 6(9): [10p.]. Disponible en:http://www.revistatog.com/num9/pdfs/original2.pdf

Herdman M,Badia X, Berra S. El EuroQol-5D: una alternativa sencilla para la medición dela calidad de vida relacionada con la salud en atención primaria. AtenPrimaria. 15 de octubre 2001; 28(6): 425-429

Hocking, C.,Jones, M., & Reed, K. (2015). Occupational Science Informing Occupational Therapy Interventions. En I. Söderback (Ed.), InternationalHandbook of Occupational Therapy Interventions (pp. 127-134). SperInternational Publishing. Recuperado a partir de http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-08141-0_9

Kronenberg F, Simó S, Pollard N. (2006). Terapia Ocupacional sin Fronteras. Aprendiendo delespíritu de supervivientes . Buenos Aires, Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Larson, E., Wood, W., & Clark, F. (2005). Ciencia Ocupacionalesarrollo de la cienciay la práctica de la ocupación a través de una disciplina académica[Occupational Science: science and professional development through an academicdiscipline]. En Willard & Spackman, terapia ocupacional (10aed, pp. 15-26). Buenos Aires?; Madrid: Médica Panamericana.

Molineux, M., & Whiteford, G. (2012). Occupational science: genesis,evolution and future contribution. En E. A. S. Duncan (Ed.), Foundations forpractice in occupational therapy (5.a ed.). Edinburgh: Elsevier.

Sandín-Esteban, M. P. (2003). Investigacióncualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. McGraw-HillInteramericana de España S.L.

Salvador R,Márquez R, Romero Zepeda H. Reflexiones sobre calidad de vida relacionada conla salud. Rev Med Inst Mex Seguro Soc 2010; 48 (1): 91-102.

SchwartzmannL. Calidad de vida relacionada con la salud: Aspectos conceptuales. Cienc.enferm. [revista en Internet]. 2003 [acceso el 30 de abril del 2011]; Cienc.enferm. v.9 n.2 Concepción dic. 2003. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0717-95532006000100002&script=sci_arttext

Wilcock, A.A. (2007). Occupation and Health: Are They One and the Same? Journal ofOccupational Science, 14(1), 3-8.http://doi.org/10.1080/14427591.2007.9686577

World Health Organization Quality of Life Questionnaire; WHOQOL Group. Escalas de valoración geriatrica.1993.

Yerxa EJ. Health and the human spirit for occupation. Am J Occup Ther.1998;52(6):412-418.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Para axudar a conseguir una contorna inmediata sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico 9 do I Plan de Sustentabilidade Medio-ambiental Green Campus FCS, todos os traballos documentais que se realicen nesta materia serán entregados a través de Moodle, en formato dixital, sen necesidade de imprimilos. De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase imprimir borradores.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías