Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Socioloxía da Saúde. a Discapacidade e a Dependencia Código 653862221
Titulación
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2012)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Moré Corral, María Paloma
Correo electrónico
paloma.more@udc.es
Profesorado
Moré Corral, María Paloma
Correo electrónico
paloma.more@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo deste curso é dobre: explorar a área da saúde no sentido máis amplo dende a perspectiva das ciencias sociais e discutir cuestións centrais das ciencias sociais á luz dos fenómenos relacionados coa saúde, a discapacidade e a dependencia. Trátase de sistematizar e transmitir os principais resultados empíricos e formulacións teóricas e conceptuais producidos pola socioloxía para examinar a saúde, a discapacidade e a dependencia. A partires dunha proposta plural e aberta as distintas correntes pretende proporcionar coñecemento para entender non só os procesos e fenómenos da saúde, a discapacidade e a dependencia están intrinsecamente implicados na súa xénese, desenvolvemento e consecuencias para a cultura ea sociedade na que as poboacións viven e reprodúcense, se non tamén que tales fenómenos e procesos constitúen e son construídos como realidades socio-culturais.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Capacidade para elixir e aplicar as metodoloxías de investigación mais adecuadas á investigación proposta.
A2 Capacidade para o deseño experimental e o completo desenvolvemento de proxectos de investigación no ámbito sanitario, desde a formulación da hipótese de investigación ata a comunicación dos resultados.
A3 Adquirir un sentido ético da investigación sanitaria.
A5 Adquirir o coñecemento da realidade investigadora nun ámbito concreto das ciencias da saúde.
B1 Capacidade para aplicar o método científico na planificación e o desenvolvemento da investigación sanitaria.
B2 Fluidez e propiedade na comunicación científica oral e escrita.
B3 Compromiso pola calidade do desenvolvemento da actividade investigadora.
B4 Capacidade de análise e de síntese.
B5 Habilidade para manexar distintas fontes de información.
B6 Capacidade para traballar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Ao rematar con éxito a materia, os alumnos serán capaces de analizar a medida da saúde a través de indicadores de saúde e calidade de vida. AI2
AI5
BM1
BM2
BM4
BM5
BM6
CM5
Ao rematar con éxito a materia, os alumnos serán capaces de comprender o papel que xogan os factores sociais, políticos, económicos y culturais nos procesos de saúde e de enfermidade. AI5
Ao rematar con éxito a materia, os alumnos serán capaces de analizar criticamente a saúde e a enfermidade no ámbito social dende a perspectiva da Socioloxía da Saúde. BM4
CM4
CM6
Ao rematar con éxito a materia, los alumnos serán capaces de comprender os procesos de saúde e calidade de vida, así como as novas formas de enfermar. AI5
BM4
CM6
Ao rematar con éxito a materia, os alumnos serán capaces de enfocar o estudo da realidade da discapacidade e da dependencia dende unha óptica social e non tanto como un atributo individual. BM4
CM6
Ao rematar con éxito a materia, os alumnos serán capaces de identificar en que medida determinado tipo de actitudes e crenzas poden afectar os puntos de vista que os individuos e mesmo a sociedade tén sobre a discapacidade. AI3
BM4
CM6
Ao rematar con éxito a materia, os alumnos serán capaces de entender os cambios que deberían producirse no ámbito da discapacidade e a dependencia para no entendela como exclusión social. BM4
CM6
CM7
Ao rematar con éxito a materia, os alumnos serán capaces de aprender a descubrir los "sesgos" subyacentes ás propias metodoloxías de análise, técnicas de aproximación e resultados da investigación sobre a discapacidade e a dependencia. AI1
AI2
AI5
BM1
BM3
BM4
CM6
CM8
Ao rematar con éxito a materia, os alumnos serán capaces de entender o papel do linguaxe social cara a definición da discapacidade e a dependencia. BM4
CM6

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. INTRODUCCION A SOCIOLOXIA DA SAUDE, A DISCAPACIDADE E A DEPENDENCIA O corpo e a saúde como construción social.
A construción social da enfermidade.
Desigualdades de saúde e sociais.
Modelo individual e social da discapacidade.
Saúde e calidade de vida.
Debates sociais actuais sobre saúde: saúde e novas formas de enfermidade (anorexia, bulimia e vigorexia); problemas de ética e saúde (eutanasia, células nai, bioética); saúde e dependencias legais e ilegais de drogas.
TEMA 2. METODOS DE INVESTIGACION SOCIAL DA SAUDE Métodos e técnicas de investigación social sobre saúde, discapacidade e dependencia (guía para traballos prácticos)
Saúde en cifras: Indicadores de saúde.
Percepción social da saúde, discapacidade e dependencia (actitudes, opinións, xuízos e prexuízos).
TEMA 3. DISCAPACIDADE, DEPENDENCIA E CUIDADOS A organización social dos coidados.
Dependencia, integración e exclusión social.
Políticas públicas: Lei de dependencia

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Presentación oral A1 A2 A4 A5 B1 B2 B3 B4 2 14 16
Sesión maxistral A5 C4 C6 C8 8 0 8
Traballos tutelados A1 A2 A4 A5 B1 B3 B4 B5 B6 0 30 30
Discusión dirixida A3 B2 B4 C4 C5 C6 C7 C8 5 15 20
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Presentación oral Presentacion na clase, ante os compañeiros e o profesor, do traballo tutelado realizado polos alumnos.
Sesión maxistral Explicación é orientación teórica básica polo profesor.
Traballos tutelados Contando coa guía do profesor-titor, o estudante millora a súa aprendizaxe autónoma mediante a realización de traballos individuais ou en pequenos grupos sobre aspectos concretos da materia. Deste xeito desenvolve habilidades na argumentación escrita e oral, destrezas metodolóxicas e reflicte o alcance dos seus coñecementos.
Discusión dirixida Debates sobre temas actuais relevantes.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Traballos tutelados
Descrición
Resolución de dúbidas e orientación ao estudo. Seguimento e supervisión dos traballos tutelados.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A3 B2 B4 C4 C5 C6 C7 C8 Debates coordinados polo profesor. 15
Presentación oral A1 A2 A4 A5 B1 B2 B3 B4 Presentación oral polo alumno dos resultados do traballo tutelado 35
Traballos tutelados A1 A2 A4 A5 B1 B3 B4 B5 B6 Contando coa guía do profesor-titor, o estudante millora a súa aprendizaxe autónoma mediante a realización de traballos individuais ou en pequenos grupos sobre aspectos concretos da materia. Deste xeito desenvolve habilidades na argumentación escrita e oral, destrezas metodolóxicas e reflicte o alcance dos seus coñecementos. 50
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica CERMI (2003). Discapacidad y exclusión social en la Unión Europea. Madrid: CERMI
Fundación Paideia (1998). Discapacidad y sociedad. Madrid: Morata
Martínez, L. et al. (2005). Exclusión social y discapacidad. Madrid? Universidad Pontificia de Comillas*Fundación Promi
Goffman, E. (1994). Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu
Bowling, A. (1994). La medida de la salud: revisión de las escalas de medida en la calidad de vida. Barcelona: Masson
Garcés Ferrer, J. (2002). La nueva sostenibilidad social. Bases teóricas del modelo sociosanitario. Barcelona: Ariel
Ruiz Ortega, M. et al. (2003). Las múltiples dimensiones de la discapacidad. Madrid: Escuela Libre Editorial
Rodríguez Cebrero, G. y Codorniú, G. (2002). Modelos de atención sociosanitaria. Una aproximación a los costes de la dependencia. Madrid: Inserso
Colectivo IOE (2004). Salud y estilos de vida en España. Madrid: Funcas
Andreu, J. et al. (2003). Sociología de la discapacidad. Madrid: Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales 45, pp. 77-107.
Cokerman, W.C. (2002). Sociología de la medicina. Madrid: Prentice-Hall


Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Programa Green Campus FCS

Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)", os traballos documentais que se realicen nesta materia:

a. Solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático. 

b. De realizarse en papel: 

- Non se empregarán plásticos. 

- Realizaranse impresións a dobre cara. 

- Empregarase papel reciclado. 

- Evitarase a realización de borradores.

PLAxio

A detección de fraude, copia ou plaxio na redacción do traballo da materia implicará un suspenso na oportunidade de avaliación afectada (0,0) e a remisión directa á oportunidade seguinte.

Dita circunstancia comunicarase á Comisión Académica e ao resto de profesores do título. En caso de que se reitere a irregularidade nunha 2ª avaliación, a Comisión poderá solicitar ao Reitor a expulsión temporal ou definitiva do/a estudante do título cursado.