Identifying Data 2020/21
Subject (*) Sociology of Health. Disability and Dependence Code 653862221
Study programme
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2012)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
Domínguez Rodríguez, Antía
E-mail
a.drodriguez@udc.es
Lecturers
Domínguez Rodríguez, Antía
E-mail
a.drodriguez@udc.es
Web
General description O obxectivo deste curso é dobre: explorar a área da saúde no sentido máis amplo dende a perspectiva das ciencias sociais e discutir cuestións centrais das ciencias sociais á luz dos fenómenos relacionados coa saúde, a discapacidade e a dependencia. Trátase de sistematizar e transmitir os principais resultados empíricos e formulacións teóricas e conceptuais producidos pola socioloxía para examinar a saúde, a discapacidade e a dependencia. A partires dunha proposta plural e aberta as distintas correntes pretende proporcionar coñecemento para entender non só os procesos e fenómenos da saúde, a discapacidade e a dependencia están intrinsecamente implicados na súa xénese, desenvolvemento e consecuencias para a cultura ea sociedade na que as poboacións viven e reprodúcense, se non tamén que tales fenómenos e procesos constitúen e son construídos como realidades socio-culturais.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
- Non haberá modificacións
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
- Traballos tutelados
- Sesións maxistrais
- Discusión dirixida
*Metodoloxías docentes que se modifican
- Exposición oral de traballos.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
- Correo electrónico: diariamente, para responder dubidas.
- Equipos: diariamente, para responder dubidas. Haberá unha sesión semanal para avanzar nos contidos teóricos.
- Moodle: diariamente, para entrega de tarefas, consulta de documentos e uso de foros para xestionar os debates.
4. Modificacións na avaliación
- Suprímese a exposición oral de traballos. A parte correspondente de nota engadirase aos traballos supervisados.
*Observacións de avaliación:
- Os alumnos/as que teñan recoñecemento da dedicación a tempo parcial teñen que falar coa profesora ao comezo do curso para acordar realizar un traballo individual que representará o 100% da avaliación.
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
- Non se fan modificacións, toda a bibliografía obrigatoria estará a disposición do alumnado en formato dixital.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Capacidade para elixir e aplicar as metodoloxías de investigación mais adecuadas á investigación proposta.
A2 Capacidade para o deseño experimental e o completo desenvolvemento de proxectos de investigación no ámbito sanitario, desde a formulación da hipótese de investigación ata a comunicación dos resultados.
A3 Adquirir un sentido ético da investigación sanitaria.
A5 Adquirir o coñecemento da realidade investigadora nun ámbito concreto das ciencias da saúde.
B1 Capacidade para aplicar o método científico na planificación e o desenvolvemento da investigación sanitaria.
B2 Fluidez e propiedade na comunicación científica oral e escrita.
B3 Compromiso pola calidade do desenvolvemento da actividade investigadora.
B4 Capacidade de análise e de síntese.
B5 Habilidade para manexar distintas fontes de información.
B6 Capacidade para traballar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Upon successful completion of the course, students will be able to analyze the extent of health through health and quality of life indicators AR2
AR5
BC1
BC2
BC4
BC5
BC6
CC5
Upon successful completion of the course, students will be able to understand the role of social, political, economic and cultural processes in health and disease. AR5
Upon successful completion of the course, students will be able to critically analyze health and disease in the social sphere from the perspective of the Sociology of Health. BC4
CC4
CC6
Upon successful completion of the course, students will be able to understand the processes of health and quality of life as well as new forms of illness. AR5
BC4
CC6
Upon successful completion of the course, students will be able to focus the study of the reality of disability and dependence from a social perspective and not as an individual attribute. BC4
CC6
Upon successful completion of the course, students will be able to identify to what extent certain kinds of attitudes and beliefs affect the views of individuals and society have on disability. AR3
BC4
CC6
Upon successful completion of the course, students will be able to understand the changes that occur in the field of disability and dependence for not understanding it as social exclusion. BC4
CC6
CC7
Upon successful completion of the course, students will be able to learn to discover the underlying "bias" on the own analysis methodologies, approaching techniques and research results on disability and dependence. AR1
AR2
AR5
BC1
BC3
BC4
CC6
CC8
Upon successful completion of the course, students will be able to understand the role of social language in the definition of disability and dependence. BC4
CC6

Contents
Topic Sub-topic
LESSON 1. INTRODUCTION TO SOCIOLOGY OF HEALTH, DISABILITY AND DEPENDENCE The body and health as a social construction.
The social construction of the disease.
Health and social inequalities.
Individual and social model of disability.
Health and quality of life.
Current social debates about health: health and new forms of disease (anorexia, bulimia and vigorexia); ethics and health problems (euthanasia, stem cells, bioethics); health and legal and illegal drug dependencies.
LESSON 2. METHODS OF SOCIAL RESEARCH OF HEALTH Methods and techniques of social research of health, disability and dependence (guide for practical work)
Health in figures: Health indicators.
Social perception of health, disability and dependence (attitudes, opinions, judgments and prejudices).
LESSON 3. DISABILITY, DEPENDENCY AND CARE The social organisation of care.
Dependence, integration and social exclusion.
Public Policies: Dependency Law

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Oral presentation A1 A2 A4 A5 B1 B2 B3 B4 2 14 16
Guest lecture / keynote speech A5 C4 C6 C8 8 0 8
Supervised projects A1 A2 A4 A5 B1 B3 B4 B5 B6 0 30 30
Directed discussion A3 B2 B4 C4 C5 C6 C7 C8 5 15 20
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Oral presentation Presentation in class, in front of peers and the teacher, the supervised projects done by the students.
Guest lecture / keynote speech Basic theoretical explanation and guidance by the teacher.
Supervised projects Having the guide from teacher, the student improves his(her) independent learning by performing individual or small groups work on specific aspects of the subject. Thus, (s)he developes skills in written and oral argument, methodological skills and reflects the extent of their knowledge.
Directed discussion Current discussions on relevant issues.

Personalized attention
Methodologies
Oral presentation
Supervised projects
Description
Resolution of doubts and guidance to the study. Monitoring and supervision of supervised works.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Directed discussion A3 B2 B4 C4 C5 C6 C7 C8 Debates coordinated by the teacher. 15
Oral presentation A1 A2 A4 A5 B1 B2 B3 B4 Oral presentation by the student of the results of supervised work. 35
Supervised projects A1 A2 A4 A5 B1 B3 B4 B5 B6 Having the guide from teacher, the student improves his(her) independent learning by performing individual or small groups work on specific aspects of the subject. Thus, (s)he developes skills in written and oral argument, methodological skills and reflects the extent of their knowledge. 50
 
Assessment comments

Sources of information
Basic CERMI (2003). Discapacidad y exclusión social en la Unión Europea. Madrid: CERMI
Fundación Paideia (1998). Discapacidad y sociedad. Madrid: Morata
Martínez, L. et al. (2005). Exclusión social y discapacidad. Madrid? Universidad Pontificia de Comillas*Fundación Promi
Goffman, E. (1994). Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu
Bowling, A. (1994). La medida de la salud: revisión de las escalas de medida en la calidad de vida. Barcelona: Masson
Garcés Ferrer, J. (2002). La nueva sostenibilidad social. Bases teóricas del modelo sociosanitario. Barcelona: Ariel
Ruiz Ortega, M. et al. (2003). Las múltiples dimensiones de la discapacidad. Madrid: Escuela Libre Editorial
Rodríguez Cebrero, G. y Codorniú, G. (2002). Modelos de atención sociosanitaria. Una aproximación a los costes de la dependencia. Madrid: Inserso
Colectivo IOE (2004). Salud y estilos de vida en España. Madrid: Funcas
Andreu, J. et al. (2003). Sociología de la discapacidad. Madrid: Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales 45, pp. 77-107.
Cokerman, W.C. (2002). Sociología de la medicina. Madrid: Prentice-Hall


Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Programa Green Campus FCS

Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)", os traballos documentais que se realicen nesta materia:

a. Solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático. 

b. De realizarse en papel: 

- Non se empregarán plásticos. 

- Realizaranse impresións a dobre cara. 

- Empregarase papel reciclado. 

- Evitarase a realización de borradores.

PLAxio

A detección de fraude, copia ou plaxio na redacción do traballo da materia implicará un suspenso na oportunidade de avaliación afectada (0,0) e a remisión directa á oportunidade seguinte.

Dita circunstancia comunicarase á Comisión Académica e ao resto de profesores do título. En caso de que se reitere a irregularidade nunha 2ª avaliación, a Comisión poderá solicitar ao Reitor a expulsión temporal ou definitiva do/a estudante do título cursado.