Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Investigación Clínica I Código 653862232
Titulación
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2012)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Non presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Matemáticas
Coordinación
Estevez Perez, Maria Graciela
Correo electrónico
graciela.estevez.perez@udc.es
Profesorado
Estevez Perez, Maria Graciela
Pértega Díaz, Sonia
Correo electrónico
graciela.estevez.perez@udc.es
s.pertega@udc.es
Web http://http://www.imedir.udc.es/mais/
Descrición xeral Esta materia, dividida en dous grandes bloques, completa a formación básica probabilística e estatística introducida pola materia "Estatística aplicada a Ciencias da Saúde". O primeiro bloque temático permite afondar na inferencia de dous e máis mostras tanto dende un punto de vista paramétrico como non paramétrico.
Pola súa banda, o segundo bloque temático, introduce ao alumnado nos métodos de xustificación do tamaño muestral para o deseño de estudos clínico-epidemiolóxicos e nos estudos de validación de probas diagnósticas.
Plan de continxencia No se contemplan modificacións por ser una materia completamente NON PRESENCIAL

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Capacidade para elixir e aplicar as metodoloxías de investigación mais adecuadas á investigación proposta.
A2 Capacidade para o deseño experimental e o completo desenvolvemento de proxectos de investigación no ámbito sanitario, desde a formulación da hipótese de investigación ata a comunicación dos resultados.
A3 Adquirir un sentido ético da investigación sanitaria.
A4 Obter un substrato teórico suficiente para comprender o entorno clínico de aplicación das técnicas de investigación.
B1 Capacidade para aplicar o método científico na planificación e o desenvolvemento da investigación sanitaria.
B2 Fluidez e propiedade na comunicación científica oral e escrita.
B3 Compromiso pola calidade do desenvolvemento da actividade investigadora.
B4 Capacidade de análise e de síntese.
B5 Habilidade para manexar distintas fontes de información.
B6 Capacidade para traballar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Analizar datos mediante técnicas descritivas e realizar inferencia sobre as características das poboacións a partir de información parcial obtida por mostraxe aleatoria AI1
AI2
AI3
AI4
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
CM1
CM2
CM3
CM5
CM6
CM7
CM8
Utilizar ferramentas informáticas auxiliares á Estatística e interpretar os resultados obtidos AI1
AI2
AI3
AI4
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
CM1
CM2
CM3
CM5
CM6
CM7
CM8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Contrastes de normalidade 1. Métodos gráficos
2. Métodos analíticos
Tema 2. Inferencia para duas mostras 1. Inferencia para duas mostras relacionadas.
2. Inferencia para duas mostras independentes
Tema 3. Introdución ao Análise da Varianza 1. Modelos ANOVA
2. Alternativas non paramétricas
Tema 4. Tamaño muestral 1. Cálculo do tamaño da mostra para estimación de parámetros.
2. Cálculo do tamaño da mostra para contrastes de hipótese.
3. Cálculo do tamaño da mostra para estudos de casos e controis.
4. Cálculo do tamaño da mostra para estudos de seguimento.
5. Cálculo do tamaño da mostra para estimación do coeficiente de correlación.
Tema 5. Estudos de validación de probas diagnósticas. 1. Validez e seguridade dunha proba diagnóstica: sensibilidade, especificidade, valores predictivos, cocientes de probabilidade
2. Aplicación clínica do Teorema de Bayes
3. Curvas ROC e área baixo a curva

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A1 A2 A3 A4 B1 B4 B5 C2 C5 C6 C7 C8 20 50 70
Foro virtual A1 A2 A4 B1 B6 C1 C3 C6 10 24 34
Seminario A1 A2 A3 A4 B1 B2 B3 C1 C5 C6 C7 C8 4 10 14
Estudo de casos A1 A2 B1 B2 B4 B5 B6 C1 C3 C6 4 12 16
Proba obxectiva A1 A2 B1 B2 B4 C1 C2 C3 C6 C7 2 6 8
Traballos tutelados A1 A2 A3 A4 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C3 C6 C8 2 4 6
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Estudo dirixido a través de material multimedia (clases gravadas, vídeos, presentacións, documentación complementaria en pdf)
Foro virtual Ferramentas on-line de seguimento e titorización (foros, debates)
Seminario Seminarios (Técnica de traballo en grupo que se caracteriza pola participación dos compoñentes do seminario a través da elaboración de documentos, a discusión e o alcance de conclusións)
Estudo de casos Avaliación continua (controis escritos; exercicios entregados, participación na aula virtual)
Proba obxectiva Avaliación final (exame escrito)
Traballos tutelados Avaliación continua (traballo final onde se reflicte o dominio teórico-metodolóxico da materia e/ou exame final)

Atención personalizada
Metodoloxías
Foro virtual
Seminario
Estudo de casos
Traballos tutelados
Proba obxectiva
Descrición
Disporán de atención personalizada online dos profesores responsables de cada bloque, de maneira que os alumnos poderán resolver todas as dúbidas que se lles presenten mediante correo electrónico, vídeo conferencia por Teams ou participando en na plataforma virtual Moodle.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A1 A2 B1 B2 B4 B5 B6 C1 C3 C6 Controis escritos, exercicios entregados, participación na aula virtual 30
Traballos tutelados A1 A2 A3 A4 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C3 C6 C8 Traballo final onde se reflicte o dominio teórico-metodolóxico da materia e/ou exame final 30
Proba obxectiva A1 A2 B1 B2 B4 C1 C2 C3 C6 C7 Exame escrito e presencial 40
 
Observacións avaliación
O
sistema de avaliación do Bloque I (tres primeiros temas da materia) en calquera
das dúas oportunidades constará de dúas partes:
  • Unha parte de avaliación continua, cun peso do 60%, que será repartido do seguinte modo: o 50% desta cualificación obterase dunha serie de cuestionarios e/ou exercicios entregados, e o 50% restante dun traballo consistente na resolución dun caso práctico. O devandito traballo pode ser realizado de forma individual ou en grupos de dous ou tres membros. 
  • Unha proba obxectiva, realizada de forma online na data que oficialmente estableza a ccordinación do mestrado, que constará de preguntas de resposta breve ou tipo test sobre os contidos teóricos e de interpretación de resultados procedentes do software empregado ao longo do curso. 

A puntuación máxima total deste primeiro bloque será de 5 puntos.


O
sistema de avaliación do Bloque II (dous últimos temas da materia), en calquera
das dúas oportunidades, constará de dúas partes:

  • Unha parte de avaliación continua, cun peso do 60%, que se obterá da cualificación de unha serie de exercicios prácticos propostos, relacionados cos contidos deste bloque, que deberán ser realizados de forma individual e entregados a través da plataforma Moodle.
  • Unha proba obxectiva, cun peso do 40%, realizada de forma online na data que oficialmente
    estableza a coordinación do mestrado, que constará de preguntas de
    resposta breve ou tipo test e/ou exercicios prácticos sobre os contidos explicados ao longo do curso.
A puntuación máxima total deste segundo bloque será de 5 puntos.

A superación da asignatura requerirá aprobar, de xeito independiente, cada un dos Bloques dos que consta a materia.

Para obter a calificación de NP (Non Presentado), o/a alumno/a non
poderá ter participado en ninguna das actividades/metodoloxías
propostas.

Para axudar a conseguir un entorno inmediato sostible e cumprir o obxectivo estratéxico 9 do "I Plan de Sostenibilidad Medio-Ambiental Green Campus FCS", os traballos documentais que se realicen nesta materia maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático. De realizarse en papel:

a.- Non se empregarán plásticos.

b.- Realizaranse impresións a dobre cara.

c.- Empregarase papel reciclado.

d.- Evitarase a impresión de borradores, moi especialmente en cor.


Fontes de información
Bibliografía básica

Referencias básicas:

  • Material elaborado polo profesorado do máster e posto a disposición de todo o alumnado a través da plataforma virtual

Referencias complementarias:

  • Bioestadística: métodos y aplicaciones. Francisca Ríus Díaz, Francisco Javier Barón Lopez, Elisa Sánchez Font y Luis Parras Guijosa. Universidad de Málaga. http://www.bioestadistica.uma.es/libro/

Bibliografía complementaria

Referencias complementarias:

  • Bioestadística: métodos y aplicaciones. Francisca Ríus Díaz, Francisco Javier Barón Lopez, Elisa Sánchez Font y Luis Parras Guijosa. Universidad de Málaga. http://www.bioestadistica.uma.es/libro/

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Programa Green Campus FCS

Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)", os traballos documentais que se realicen nesta materia:

a. Solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático. 

b. De realizarse en papel: 

- Non se empregarán plásticos. 

- Realizaranse impresións a dobre cara. 

- Empregarase papel reciclado. 

- Evitarase a realización de borradores.

PLAxio

A detección de fraude, copia ou plaxio na redacción do traballo da materia implicará un suspenso na oportunidade de avaliación afectada (0,0) e a remisión directa á oportunidade seguinte.

Dita circunstancia comunicarase á Comisión Académica e ao resto de profesores do título. En caso de que se reitere a irregularidade nunha 2ª avaliación, a Comisión poderá solicitar ao Reitor a expulsión temporal ou definitiva do/a estudante do título cursado.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías