Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Aspectos Éticos e Xurídicos na Investigación en Ciencias da Saúde Código 653862303d
Titulación
Máster Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (a distancia)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Non presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Privado
Coordinación
Pereira Saez, Maria Carolina
Correo electrónico
c.pereira.saez@udc.es
Profesorado
Pereira Saez, Maria Carolina
Seoane Rodriguez, Jose Antonio
Correo electrónico
c.pereira.saez@udc.es
jose.antonio.seoane@udc.es
Web
Descrición xeral Coñecemento das principais pautas éticas e xurídicas da investigación en ciencias da saúde con seres humáns, animais e organismos modificados xenéticamente.
Plan de continxencia Dado que a docencia é a distancia, non é necesario.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Adquirir un sentido ético de la investigación sanitaria
B1 Ser capaz de aplicar el método científico en la planificación y el desarrollo de la investigación sanitaria
B3 Adquirir el compromiso por la calidad del desarrollo de la actividad investigadora
B4 Desarrollar la capacidad de análisis y de síntesis
B7 Desarrollar la capacidad de establecer una relación de empatía con los sujetos implicados en el desarrollo de la actividad investigadora
B10 CB8 Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
B12 CB10 Que los estudiantes posean las habillidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo
C1 Expresarme correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía respetuosa con la cultura democrática, los derechos humanos y la perspectiva de género
C8 Valorar la importancia que tiene la investigacion, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad
C9 Tener la capacidad de gestionar tiempos y recursos: desarrollar planes, priorizar actividades, identificar las críticas, establecer plazos y cumplirlos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
1. Comprender a importancia da dimensión ética e xurídica da investigación en ciencias da saúde. 2. Coñecer e aplicar os conceptos básicos, as normas e os principios éticos da investigación nas ciencias de Saúde. 3. Coñecer e aplicar os conceptos, as regras e os principios xurídicos básicos da investigación nas ciencias de Saúde. 4. Integrar a dimensión ética e legal na práctica diaria dos investigadores en ciencias da saúde. AI3
BI1
BI3
BI4
BI7
BI10
BI12
CI1
CI4
CI8
CI9

Contidos
Temas Subtemas
1. Ética e dereito (contido teórico) 1.1. Por que necesitamos estándares? Clases de normas e sistemas normativos.
1.2. Por que precisamos a lei?
1.3. Por que necesitamos virtudes? Tres modelos de ética normativa.
1.4. Bioética e ética da investigación.
2. Investigación responsable (contido teórico e práctico) 2.1. A investigación como práctica.
2.2. Feitos e valores. É admisible éticamente todo o que é tecnicamente posible?
2.3. O imperativo da investigación. ¿Hai un deber (moral) de investigar? Hai obriga de participar na investigación?
2.4. A liberdade de investigación. A liberdade de investigación como dereito fundamental.
2.5. Mala conduta na investigación (contido teórico e práctico).
3. Investigación sobre seres humanos e con materiais de orixe humana (contido teórico e práctico) 3.1. Investigación biomédica. Conceptos básicos e clases de investigación con seres humanos e materiais de orixe humana.
3.2. Historia da ética da investigación biomédica.
3.3. Requisitos éticos para a investigación biomédica (contido teórico e práctico).
3.4. A regulación legal da investigación biomédica (contido teórico e práctico).
4. Investigación con animais (contido teórico e práctico) 4.1. O debate sobre a investigación animal.
4.2. Posicións éticas respecto á investigación con animais. Argumentos éticos. Argumentos científicos (contido teórico e práctico).
4.3. A regulación legal da investigación con animais (contido teórico e práctico).
5. Investigación con axentes biolóxicos e organismos modificados xeneticamente (contido teórico e práctico) 5.1. Investigación, medio ambiente e responsabilidade.
5.2. Bioseguridade e boas prácticas de laboratorio.
5.3. Biotecnoloxía e restricións morais. O principio de precaución.
5.4. Biopiratería.
5.5. A regulación legal da investigación con axentes biolóxicos e organismos modificados xeneticamente (contido teórico e práctico).

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos B3 B4 B7 C9 0 20 20
Lecturas B1 B4 C8 C1 0 15 15
Proba de resposta múltiple B4 1 0 1
Foro virtual A3 B3 B4 B10 B12 0 22 22
Análise de fontes documentais A3 B4 B10 B12 C4 0 15 15
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos A análise de casos clásicos e actuais complementa os coñecementos sobre a evolución histórica e os requisitos éticos e xurídicos da investigación nas ciencias da saúde.
Porén, a finalidade principal do estudo de casos é aprender a analizar, argumentar, deliberar e tomar decisións fundamentadas e razoábeis con criterios éticos e xurídicos.
O estudo de casos integra outras metodoloxías, como a análise de fontes documentais ou a realización de traballos de investigación tutelados, nos que o estudante adquire habilidades na procura e análise da información bibliográfica e normativa.
Lecturas A lectura reflexiva de textos e documentación escrita (normativa, documentos bioéticos, artigos científicos, etc.) e outros materiales facilita ao estudante a comprensión e profundización nos contidos traballados.
Proba de resposta múltiple Examen tipo test para a avaliación dos conocimientos.
Foro virtual Estudio dirixido a través de material multimedia (videos, presentaciones de power point, documentación complementaria en formato pdf, etc.).
Análise de fontes documentais As respostas éticas e, sobre todo, xurídicas á investigación nas ciencias da saúde están contidas en documentos normativos e textos legais. Estas fontes documentais fornecen unha explicación histórica e sistemática da investigación nas ciencias da saúde.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
A profesora estará a disposición dos estudantes para dirixir o estudo de casos na medida que o precisen.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple B4 Examen tipo test para a avaliación dos conocimientos. 50
Estudo de casos B3 B4 B7 C9 A análise de casos clásicos e actuais complementa os coñecementos sobre a evolución histórica e os requisitos éticos e xurídicos da investigación nas ciencias da saúde.
Porén, a finalidade principal do estudo de casos é aprender a analizar, argumentar, deliberar e tomar decisións fundamentadas e razoábeis con criterios éticos e xurídicos.
O estudo de casos integra outras metodoloxías, como a análise de fontes documentais ou a realización de traballos de investigación tutelados, nos que o estudante adquire habilidades na procura e análise da información bibliográfica e normativa.
50
 
Observacións avaliación
O método de evaluación para os estudantes con recoñecemento de
dedicación a tempo parcial consistirá nunha proba de resposta
múltiple  (50%) y un análise de casos (50%). Os profesores estarán ó seu dispor para titorías, consultas, dudas, etc.
O sistema de evaluación na segunda oportunidade será similar o da primeira.
En
caso de fraude ou plaxio na realización das probas de avaliación, a
calificación da materia na oportunidade correspondente será 0.

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Adil E. Shamoo, David B. Resnik (2009). Responsible conduct of research. New York, OUP.
Ezequiel J. Emanuel et al. (ed.) (2011). The oxford textbook of clinical reserach ethics. New York, OUP.
Daniel Callahan (2003). What price better health. Hazards of research imperative. Berkeley, U. of California

Documentos éticos

Código de Nüremberg (1947).

Declaración de Helsinki (Asociación Médica Mundial, Principios éticos para la investigación en seres humanos, 1964; versión actualizada: 2013).

Informe Belmont (Comisión Nacional para la protección de los sujetos humanos de investigación biomédica y del comportamiento, Principios éticos y orientaciones para la protección de los sujetos humanos en la experimentación, 1979).

Consello de organizacións internacionais das ciencias médicas (CIOMS) en colaboración coa Organización Mundial da Saúde (OMS), Pautas internacionales para a investigación biomédica en seres humanos (2016).

Declaración universal sobre Bioética e dereitos humanos (UNESCO, 2005).

Normativa xurídica

Normativa xurídica xeral

Constitución española de 1978.

Ley 41/2002, de 14 de noviembre, básica reguladora de la autonomía del paciente y de derechos y obligaciones en materia de información y documentación clínica.

Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de protección de datos personales.

Convenio para la protección de los derechos humanos y la dignidad del ser humano con respecto a las aplicaciones de la Biología y la Medicina (Convenio relativo a los derechos humanos y la biomedicina).

Consejo de Europa. Protocolo adicional al Convenio de derechos humanos y biomedicina en relación con la investigación biomédica.

Investigación con seres humanos

Ley 14/2007, de 3 de julio, de investigación biomédica.

Ley 14/2006, de 26 de mayo, sobre técnicas de reproducción humana asistida.

Real Decreto 1090/2015, de 4 de diciembre, por el que se regulan los ensayos clínicos con medicamentos.

Ley 10/2013, de 24 de julio, que modifica la ley 29/2006 de garantías y uso racional de los medicamentos y productos sanitarios.

Real Decreto 1716/2011, de 18 de noviembre, por el que se establecen los requisitos básicos de autorización y funcionamiento de los biobancos con fines de investigación biomédica y del tratamiento de las muestras biológicas de origen humano, y se regula el funcionamiento y organización del Registro Nacional de Biobancos para invstigación biomédica.

Investigación con animales

Ley 8/2003, de 24 de abril, de sanidad animal.

Real Decreto 53/2013, de 1 de febrero, sobre protección de los animales utilizados para experimentación y otros fines científicos.

Ley 32/2007, de 7 de noviembre, para el cuidado de los animales en su explotación, transporte, experimentación y sacrificio.

Directiva 2010/63/UE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 22 de septiembre de 2010, relativa a la protección de los animales utilizados para fines científicos.

Investigación con axentes biolóxicos e organismos modificados xenéticamente

Ley 9/2003, de 25 de abril, por la que se establece el régimen jurídico de la utilización confinada, liberación voluntaria y comercialización de organismos modificados genéticamente.

Real Decreto 178/2004, de 30 de enero, por el que se aprueba el Reglamento general para el desarrollo y ejecución de la Ley 9/2003, de 25 de abril, por la que se establece el régimen jurídico de la utilización confinada, libración voluntaria y comercialización de organismos modificados genéticamente.

Real Decreto 1369/2000, de 19 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 822/1993, de 28 de mayo, por el que se establecen los principios de buenas prácticas de laboratorio y su aplicación en la realización de estudios no clínicos sobre sustancias y productos químicos.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías