Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Dereito, Bioética e Terapia Ocupacional Código 653G01105
Titulación
Grao en Terapia Ocupacional
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Privado
Dereito Público
Coordinación
Vergara Lacalle, Oscar
Correo electrónico
oscar.vergara@udc.es
Profesorado
Vergara Lacalle, Oscar
Correo electrónico
oscar.vergara@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura pretende el desarrollo de competencias que permitan al alumnado comprender y aplicar los conocimientos relacionados con la Bioética, el Derecho y la Terapia Ocupacional.
Plan de continxencia

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar.
A8 Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional.
A11 Trabajar para facilitar entornos accesibles y adaptados y promover la justicia ocupacional.
A15 Trabajar según los principios de la práctica centrada en el cliente.
A16 Construir una relación terapéutica como base del proceso de la terapia ocupacional.
A18 Colaborar con clientes para abogar al derecho de tener sus necesidades ocupacionales satisfechas.
A19 Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación.
A20 Preparar, mantener y revisar la documentación de los procesos de terapia ocupacional.
A23 Practicar de manera ética, respetando a los clientes, teniendo en cuenta los códigos profesionales de conducta para terapeutas ocupacionales.
A24 Demostrar seguridad, autoconocimiento, autocrítica y conocimientos de sus propias limitaciones como terapeuta ocupacional.
A25 Identificar la necesidad de investigar y buscar publicaciones relacionadas con la ocupación, la terapia ocupacional y/o la ciencia ocupacional y formular preguntas de investigación relevantes.
A34 Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B9 Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica.
B10 Conocimientos básicos de la profesión.
B17 Compromiso ético.
B28 Toma de decisiones.
B29 Trabajo en equipo.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquisición do coñecemento do significado ético e xurídico do exercicio profesional da Terapia ocupacional A1
A8
A11
A15
A16
A18
A19
A20
A23
A24
A25
A34
B6
B10
B17
C4
C7
C8
Comprensión e utilización dos principais conceptos éticos, deontolóxicos e xurídicos manexados pola Terapia ocupacional A8
A11
A15
A16
A18
A19
A20
A23
A25
B6
B10
B17
C7
Adquisición de habilidades para identificar y avaliar os problemas éticos presentes na prática asistencial dos terapeutas ocupacionais A1
A8
A11
A15
A16
A19
A20
A23
A34
B6
B10
B17
Adquisición de habilidades para a xestión dos feitos, os valores e os dereitos nos procesos de toma de decisións no exercicio profesional A1
A8
A15
A16
A18
A19
A20
A23
A24
A25
A34
B3
B4
B5
B6
B9
B10
B17
B28
B29
C4
C7

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. O dereito




As razóns do Dereito: que, por que e para que o Dereito? O Dereito como prática social: normatividade, coactividade e carácter institucional. O ámbito do Dereito: Dereito e outras ordes normativos. A estrutura do Dereito: principios constitucionais básicos e dereitos fundamentais. Os elementos do Dereito: suxeitos, fontes e materiais. Os tipos de normas. A obediencia ao dereito. Creación, interpretación, aplicación e argumentación xurídicas.

Tema 2. A Bioética
Historia. Concepto. Bioética clínica e Bioética ecolóxica. Fundamentación. Metodoloxía. Bioética e razoamento prático.
Tema 3. A relación asistencial Historia. Concepto. A relación asistencial como relación sociosanitaria. Modelos. Do paternalismo e a beneficencia á autonomía e os dereitos. Unha proposta.

Tema 4. A Terapia Ocupacional no marco das profesións asistenciais As profesións. A terapia ocupacional como profesión. Educación, práctica profesional e investigación. A responsabilidade ética, deontolóxica e xurídica do terapeuta ocupacional. Deontoloxía e ética profesional en terapia ocupacional. Colexios profesionais e códigos deontolóxicos. Relacións profesionais: co usuario, entre terapeutas ocupacionales, con outros profesionais e coa sociedade.


Tema 5. Toma de decisións. O consentimento informado O consentimento Informado. Concepto, orixe e evolución. Información e comunicación. Dinámica do consentimento informado. A planificación anticipada da atención. As instrucións previas. Límites ao consentimento informado. O consentimento informado en terapia ocupacional.
Tema 6. Capacidade, incapacidade e discapacidade. Decisións de representación Capacidade, incapacidade e discapacidade. A discapacidade: modelos de atención á discapacidade: prescindencia, médico-rehabilitador, modelo social, modelo da diversidad funcional, modelo do benestar. Capacidade, incapacidade e decisións de representación. A avaliación da capacidade. Os supostos de minoría de idade e das persoas con discapacidade. As decisións de representación. Funcións e límites. Criterios para a tóma de decisións.
Tema 7. Información, documentación e confidencialidade Información e documentación clínica. Intimidade, confidencialidad e segredo profesional. Os datos de saúde. A historia clínica.
Tema 8. Xustiza e recursos socio-sanitarios. Xustiza e recursos socio-sanitarios. Criterios de distribución dos recursos socio-sanitarios: idade, enfermidade, discapacidade, dependencia. Saúde, ocupación e xustiza. A xustiza ocupacional.
Tema 9. Os comités de ética. Os comités de ética. Comités de ética asistencial. Comités de ética da investigación. Os comités internacionais, nacionais e autonómicos. O Comité de Bioética de España.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A8 A11 A19 A20 A23 A24 A25 A34 B3 B6 B9 B10 B17 B28 C4 C7 C8 20 18 38
Discusión dirixida A19 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B17 B28 B29 C4 C7 C8 20 18 38
Traballos tutelados A8 A15 A19 A20 A23 A24 A25 A34 B3 B4 B5 B6 B9 B17 B28 B29 C4 C7 C8 2 22 24
Presentación oral A8 A15 A16 A18 A20 A23 A24 A25 A34 1 18.5 19.5
Proba de ensaio A1 A8 A24 A34 B3 B4 B6 B9 B10 C7 C8 2 18.5 20.5
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral A exposición oral será complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Discusión dirixida
O obxectivo do cinefórum é o emprego de ferramentas non convencionais ou distintas para a aprendizaxe. Está previstá proxección dunha película, seguida dun debate entre os asistentes. (Con anterioridade entregaranse materiais para preparar o seminario, e con posterioridade os estudantes deberán preparar un comentario da mesma). Tamén serán obxecto de discusión dirixida textos literarios, artigos da prensa e tamén experimentos básicos de filosofía moral coa finalidade de estimular o exercicio do razonamiento práctico por parte de las/os asistentes.





Traballos tutelados O obxectivo desta actividade é fomentar a aprendizaxe autónoma por parte do estudante, fóra do ámbito das aulas. A leitura, análise crítica e comentario de publicacións científicas, normas deontolóxicas ou xurídicas, ou documentos relacionados coa bioética e a dentoloxía profesional son o principal material de traballo. Os traballos parciais poderán consistir na presentación dunha acta dun Comité de ética asistencial que analiza e resolve dous casos clínicos.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Presentación oral Os alumnas/os presentarán en grupo, diante do resto da aula o resultado dos traballos tutelados.
Proba de ensaio
O exame constará dunha serie de preguntas que se corresponderán cos contidos do programa. A duración do exame será de 2 horas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada farase, globalmente, mediante tutorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupais.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A19 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B17 B28 B29 C4 C7 C8 Participación en clase e comentario do seminario-Cineforum e doutros materiais faciltados en función de criterios cuantitativos (frecuencia na participación) e cualitativos (pertinencia, madurez, coherencia e calidade expositiva). 20
Traballos tutelados A8 A15 A19 A20 A23 A24 A25 A34 B3 B4 B5 B6 B9 B17 B28 B29 C4 C7 C8 Terase en conta a capacidade de análise e de síntese, así como o grao de aplicación da teoría á práctica. Estes traballos poderán ser grupales e consistir na análise de casos. A unidade, a coherencia e a reflexión persoal ou colectiva serán os elementos a considerar de face a distinguir os mellores traballos. 30
Proba de ensaio A1 A8 A24 A34 B3 B4 B6 B9 B10 C7 C8 No exame valorarase o nivel de coñecemento dos contidos do programa. O profesor indicará os materiais necesarios para contestar ás preguntas. Salvo que o profesor dispoña outra cousa, será preciso aprobar a proba de ensaio para poder efectuar o promedio coas outras partes. 50
 
Observacións avaliación

No caso de que, por motivos suficientemente xustificados, non se
participe en clase nin nos traballos grupales tutelados, a alumna/o
alumno deberá contactar canto antes coa persoa responsable da asignatura
e solicitar a asignación de tarefas individuais. De non ser entregadas
as tarefas individuais no prazo establecido, a alumna/o alumno só poderá
optar a un máximo de 50 puntos sobre 100 pola realización da proba
escrita na convocatoriaordinaria ou extraordinaria.


No caso de que sesuspenda na convocatoria ordinaria, conservarase a nota
dos traballos tutelados ou individuais só ata a seguinte convocatoria
extraordinaria.


Fontes de información
Bibliografía básica

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•        Beauchamp, Tom L.  y Childress, James F.,  Principios de ética biomédica, traducción de la cuarta edición de Teresa Gracia García-Miguel, F. Javier Júdez Gutiérrez, Lydia Feito Grande; revisión científica de Diego Gracia Guillén y F. Javier Júdez Gutiérrez, Barcelona, Masson, 1998.

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•        Cortina, Adela, “Profesionalidad” en Cerezo Galán, P. (ed.) Democracia y virtudes cívicas. Madrid, Biblioteca Nueva, 2005.

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•        Gracia, Diego, “La deliberación moral”, en Gracia, Diego y Júdez, Javier (eds.), Bioética en la práctica clínica, Madrid, Triacastela, 2004, 21-32.

•        Gracia, Diego, “La ética y las profesiones sanitarias”, en Como arqueros al blanco. Estudios de Bioética, San Sebastián, Triacastela, 2004, 265-278.

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•        MacIntyre, Alasdair, Animales racionales y dependientes. Por qué los seres humanos necesitamos las virtudes, Barcelona, Paidós, 2001.

•        McRuer, Robert, Crip theory. Cultural Signs of queerness and disability, New York, New York University Press, 2006.

•        Moscoso, Melania, La discapacidad como diversidad funcional: los límites del paradigma etnocultural comomodelo de justicia social, Dilemata, 2011, 7.

•        Nussbaum, Martha C., Las fronteras de la justicia (2006), traducción de Ramón Vilà Vernis y Albino Santos Mosquera, Barcelona, Paidós, 2007.

•        Palacios, Agustina y Romañach, Javier, “El modelo de la diversidad. La Bioética y los derechos humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional, Madrid, Diversitas, 2006.

•        Pellegrino, Edmund D., “La metamorfosis de la ética médica. Una mirada retrospectiva a los últimos treinta años”, en Couceiro, Azucena (ed.), Bioética para clínicos, Madrid, Triacastela, 1999, 73-87.

•        Sandel, Michael, Justicia: ¿hacemos lo que debemos?, Debolsillo, Barcelona, 2012.

•        Seoane, José Antonio, “¿A quién pertenece la historia clínica? Una propuesta armonizadora desde el lenguaje de los derechos”, Derecho y Salud 10/2 (2002), 231-354.

•        Seoane, José Antonio, “Del paternalismo al autonomismo: ¿hay otros modelos de fundamentación ética”, en La Bioética, mosaico de valores, Madrid, Asociación de Bioética Fundamental y Clínica, 2005, 77-104.

•        Seoane, José Antonio, “Derecho y personas con discapacidad. Hacia un nuevo paradigma”, Siglo Cero 35/1 (2004), 20-50.

•        Seoane, José Antonio, “Ética, Derecho y datos personales”, Cuadernos de Derecho Público 19-20 (2003), 91-130.

•        Seoane, José Antonio, “La relación clínica del siglo XXI”, Derecho y Salud 16/1 (2008), 1-28.

•        Seoane, José Antonio, “Las autonomías del paciente”, Dilemata, 2010, 3, pp.. 61-75.

•        Seoane, José Antonio, García-Llerena, Viviana, Triviño, Rosana, Bioética y Terapia Ocupacional, Síntesis, Madrid (en prensa).

•        Simón, Pablo “El consentimiento informado y la participación del enfermo en las relaciones sanitarias”, en Couceiro, Azucena (ed.), Bioética para clínicos, Madrid, Triacastela, 1999, 133-144.

•        Simón, Pablo e Júdez, Javier, “Consentimiento informado”, en Gracia, Diego y Júdez, Javier (eds.), Bioética en la práctica clínica, Madrid, Triacastela, 2004, 33-54.

•        Simón, Pablo et al. “La capacidad de los pacientes para tomar decisiones”, en Gracia, Diego y Júdez, Javier (eds.), Bioética en la práctica clínica, Madrid, Triacastela, 2004, 55-74.

•        Simón, Pablo, “Diez mitos en torno al consentimiento informado”, Anales del Sistema Sanitario de Navarra 29, suplemento 3 (2006), 29-40.

•        Simón, Pablo, “La ética de las organizaciones sanitarias: el segundo estadio de desarrollo de la bioética”, Revista de Calidad Asistencial 17/4 (2002), 247-259.

•        Simón, Pablo, “Sobre bioética clínica y deontología médica”, en Couceiro, Azucena (ed.), Bioética para clínicos, Madrid, Triacastela, 1999, 89-92.

•        Simón, Pablo, Couceiro, Azucena y Barrio, Inés M.,  “Una metodología de análisis de los problemas bioéticos”, en Azucena Couceiro (ed.), Bioética para clínicos, Madrid, Triacastela, 1999, 233-237.

•        Simón, Pablo, El consentimiento informado. Historia, teoría y práctica, Madrid, Triacastela, 2000.

•        Singer, Peter et al., “El doble criterio y el uso de QALY en la distribución de los recursos sanitarios”, en Singer, Peter, Desacralizar la vida humana. Ensayos sobre ética, traducción de García Trevijano, Carmen, Madrid, Cátedra, 2003, 358-374.

•        Taff, S. D., Bakhshi, P. and Babulal, G. M., “The Accountability-Well-Being-Ethics framework: A new philosophical foundation for occupational therapy”, Canadian Journal of Occupational Therapy, 2014, 81, 320-329.

•        Vergara, Oscar,"The Narrative Essence of the Narrative Approach", Theoretical Medicine and Bioethics, 39 (2018), pp. 361-374.

•        Vergara, Oscar, Método y razón práctica en la ética biomédica, Granada, Comares, 2018.

  • Wallis, M. A. 1987a. “‘Profession’ and ‘Professionalism’and the Emerging Profession of Occupational Therapy”: Part 1. The British Journal of Occupational Therapy, 50, 264-265 (Part 2. The British Journal of Occupational Therapy, 50, 300-302).

Normas éticas e deontolóxicas básicas

    Xuramento Hipocrático (século V a.C.).

    Código ético e Normas de actuación en el ejercicio profesional (COTEC, 1996).

    Código ético de Asociación americana de terapeutas ocupacionales (AOTA, 2005).

    Código de ética de la Federación mundial de terapeutas Ocupacionales (WFOT, 2005).

 

Normas xurídicas básicas

     Constitución española de 1978

    Convenio para a protección dos dereitos humanos e a dignidade do ser humano con respecto ás aplicacións da Bioloxía e a Medicina (Convenio relativo aos dereitos humanos e á Biomedicina) (1997).

    Lei 41/2002, de 14 de novembro, básica reguladora da autonomía do paciente e de dereitos e obrigas en materia de información e documentación clínica.

    Lei galega 3/2001, do 28 de maio, reguladora do consentemento informado e a historia clínica dos pacientes.

    Lei orgánica 3/2018, de 5 de decembro, de Protección de Datos Persoais.

    Real Decreto 1720/2007, do 21 de decembro, polo que se aproba o Regulamento de protección de datos de carácter persoal

    Lei 39/2006, do 14 de decembro, de promoción da autonomía persoal e atención ás persoas en situación de dependencia.

    Lei 16/2003, do 28 de maio, de cohesión e calidade do Sistema Nacional de Saúde.

    Lei 44/2003, do 21 de novembro, de ordeación das profesións sanitarias.

    Lei 55/2003, do 16 de decembro do Estatuto marco do personal estatutario dos servizos de saúde.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías