Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Ciencias da Ocupación e Fundamentos de Terapia Ocupacional Código 653G01109
Titulación
Grao en Terapia Ocupacional
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Canosa Domínguez, Nereida María
Correo electrónico
nereida.canosa@udc.es
Profesorado
Canosa Domínguez, Nereida María
Seoane Bouzas, María de las Mercedes
Correo electrónico
nereida.canosa@udc.es
m.seoaneb@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura pretende o desenvolvemento das competencias que permitan ó alumnado comprender e aplicar os coñecementos relacionados coa Terapia Ocupacional.
Descriptor:
Coñecemento dos fundamentos teóricos e principios filosóficos, modelos, metodoloxías, técnicas e avaliacións de Terapia Ocupacional necesarios para recoñecer e interpretar os procesos de función-disfunción ocupacional.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos:
- Non se realizan modificacións nos contidos.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
- Proba mixta.
- Lecturas.
- Traballos tutelados.

*Metodoloxías docentes que se modifican:

- Sesión Maxistral (será a través de Teams ou dos recursos da UDC)

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:
- Correo elecrónico.
- Moodle.
- Teams.

4. Modificacións na avaliación:
- Avaliación continua mediante traballos tutelados, lecturas e proba mixta

*Observacións de avaliación:
- Realizarase a proba mixta por teams. O alumnado deberá entregar os distintos traballos tutelados que se establezan nese periodo.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
- Non hai cambios.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar.
A2 Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones.
A8 Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional.
A9 Utilizar el potencial terapéutico de la ocupación a través del uso de la actividad y el análisis y síntesis ocupacional.
A12 Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación.
A13 Buscar activamente, evaluar críticamente y aplicar los rangos de información y de evidencia para asegurar que la práctica es actualizada y relevante al cliente.
A19 Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación.
A20 Preparar, mantener y revisar la documentación de los procesos de terapia ocupacional.
A25 Identificar la necesidad de investigar y buscar publicaciones relacionadas con la ocupación, la terapia ocupacional y/o la ciencia ocupacional y formular preguntas de investigación relevantes.
A26 Demostrar habilidades en la propia búsqueda, el examen crítico y la integración de la literatura científica y otra información relevante.
A27 Entender, seleccionar y defender diseños de investigación y métodos apropiados para la ocupación humana, considerando los aspectos éticos.
A28 Interpretar, analizar, sintetizar y criticar los hallazgos de investigación.
A29 Desarrollar el conocimiento de ocupación y de la práctica de la terapia ocupacional.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B8 Capacidad de análisis y de síntesis.
B9 Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica.
B10 Conocimientos básicos de la profesión.
B12 Conocimientos generales básicos sobre el área de estudio.
B13 Resolución de problemas.
B14 Habilidades interpersonales.
B15 Capacidad para comunicarse con personas no expertas en la materia.
B16 Habilidad para trabajar de manera autónoma.
B23 Capacidad de aprender.
B24 Habilidades de gestión de la información (habilidad para buscar y analizar información proveniente de diversas fuentes).
B25 Capacidad de crítica y autocrítica.
B26 Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones.
B29 Trabajo en equipo.
B31 Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad.
B36 Preocupación por la calidad.
B37 Motivación.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecementos e capacidades para aplicar a teoría e a práctica de Terapia Ocupacional. A1
A2
A8
A9
A19
A20
A29
B1
B3
B4
B5
B8
B10
B12
B13
B14
B23
B25
B26
B29
B31
B36
B37
C1
C4
C7
Coñecemento e capacidade para aplicar a Ciencia Ocupacional dentro do contexto da Terapia Ocupacional. A1
A2
A9
A19
A20
B3
B4
B9
B10
B12
B23
B24
B31
C1
C4
C7
Coñecemento e capacidade para empregar a Ciencia Ocupacional nun contexto interdisciplinar A1
A12
A13
A19
A25
A26
A27
A28
B3
B4
B5
B8
B9
B12
B13
B14
B15
B16
B23
B24
B25
B26
B29
B31
C1
C2
C4
C7

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1.- A competencia da Terapia Ocupacional.



A ocupación
A actividade
Visión de diversos autores sobre a ocupación e a actividade desde Terapia Ocupacional
Tema 2.- Ocupación versus Actividade.



Terminoloxía ENOTHE e outras: definición e características.
A Ocupación en Terapia Ocupacional
Actividade como terapia. Demandas da actividade
Utilización e coidado dos obxetos, ferramentas e materiais
Aproximación ao análise terapéutico da actividade
Tema 3.- Marco de Traballo para a práctica da Terapia Ocupacional: dominio e proceso.



Conceptualización xeral
Definición dos contextos ocupacionais e contornos do usuario: cultual, social, personal, temporal, espiritual, físico y virtual
Definición das áreas de desempeño ocupacional: Actividades da Vida Diaria, Actividades Instrumentais da Vida Diaria, Traballo, Educación, Xogo, Ocio, Participación Social, Descanso e Soño.
Definición das habilidades do desempeño ocupacional
Estudio dos contextos, áreas e habilidades de desempeño ocupacional a través del proceso vital do ser humano
Características do usuario e a súa relación coa CIF

Tema 4.- Modelos propios de Terapia Ocupacional.


Contextualización de Marcos versus Modelos.
Definicións e Principais autores do Modelos de TO
Características e aplicación en terapia ocupacional dos Modelos máis relevantes na práctica da Terapia Ocupacional:
- Modelo Canadiense del desempeño Ocupacional.
- Modelo de la Ocupación Humana.
- Modelo de la Adaptación a través de la Ocupación.
- Modelo Kawa.

Tema 5.- Ciencia da Ocupación.

Definición
Características
Autores/as principais
Proceso histórico da Ciencia da Ocupación
Relación da Ciencia da Ocupación coa Terapia Ocupacional
Actualidade da Ciencia da Ocupación

Tema 6.- Habilidades básicas do/a terapeuta ocupacional

Aproximacións ás habilidades do profesional de Terapia Ocupacional.
Tema 7.- Funcións e roles do/a terapeuta ocupacional

Aproximacións ós diversos ámbitos de traballo do terapeuta ocupacional.
Tema 8.- Relación terapéutica

Definición
Organización da relación terapéutica
Consideracións relevantes
Tipos de Relación terapéutica terapeuta ocupacional – usuario/a – familia
Relación terapéutica terapeuta ocupacional – usuario/a – familia e comunidade
Aproximación aos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable e Pegada Ecolóxica Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable
Pegada Ecolóxica

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A13 A20 A25 A26 B1 B8 B10 C2 10 10 20
Prácticas de laboratorio A2 A8 A9 A12 A19 B5 B12 B29 B31 B36 25 15 40
Proba mixta B9 B13 B23 B25 B26 C1 C7 2 40 42
Traballos tutelados A1 A27 A28 A29 B3 B15 B16 10 5.5 15.5
Sesión maxistral A2 A1 B4 B14 B24 B37 C4 30 10 40
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Son un conjunto de textos y documentación escrita que se han recogido y editado como fuente de profundización en los contenidos trabajados

Permite adquirir las competencias específicas y nucleares en esta asignatura.
Prácticas de laboratorio Metodología que permite que los estudiantes aprendan efectivamente a través de la realización de actividades de carácter práctico, tales como demostraciones, ejercicios, experimentos e investigaciones.

Permite adquirir las competencias específicas referenciadas en esta asignatura.
Proba mixta Prueba que integra preguntas tipo de pruebas de ensayo y preguntas tipo de pruebas objetivas.
En cuanto a preguntas de ensayo, recoge preguntas abiertas de desarrollo. Además, en cuanto preguntas objetivas, puede combinar preguntas de respuesta múltiple, de ordenación, de respuesta breve, de discriminación, de completar y/o de asociación.

Permite adquirir las competencias genéricas referenciadas en esta asignatura.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Sesión maxistral Exposición oral complementada con el uso de medios audiovisuales y la introducción de algunas preguntas dirigidas a los estudiantes, con la finalidad de transmitir conocimientos y facilitar el aprendizaje.
La clase magistral es también conocida como “conferencia”, “método expositivo” o “lección magistral”. Esta última modalidad se suele reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasiones especiales, con un contenido que supone una elaboración original y basada en el uso casi exclusivo de la palabra como vía de transmisión de la información a la audiencia.

Permite adquirir las competencias específicas y nucleares referenciadas en esta asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Prácticas de laboratorio
Descrición
A atención personalizada farase, globalmente, mediante titorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupais. O horario será consensuado coa Profesora.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A27 A28 A29 B3 B15 B16 Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
10
Lecturas A13 A20 A25 A26 B1 B8 B10 C2 Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados.

Permite adquirir ls competencias específicas e nucleares nesta asignatura.
10
Prácticas de laboratorio A2 A8 A9 A12 A19 B5 B12 B29 B31 B36 Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.

A avaliación desta metodoloxía contemplará o traballo realizado nas actividades de aprendizaxe e servizo, as lecturas e a recensión.
30
Proba mixta B9 B13 B23 B25 B26 C1 C7 Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
40
Sesión maxistral A2 A1 B4 B14 B24 B37 C4 Exposición oral complementada con el uso de medios audiovisuales y la introducción de algunas preguntas dirigidas a los estudiantes, con la finalidad de transmitir conocimientos y facilitar el aprendizaje.
La clase magistral es también conocida como “conferencia”, “método expositivo” o “lección magistral”. Esta última modalidad se suele reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasiones especiales, con un contenido que supone una elaboración original y basada en el uso casi exclusivo de la palabra como vía de transmisión de la información a la audiencia.

Permite adquirir las competencias específicas y nucleares referenciadas en esta asignatura.
10
 
Observacións avaliación

Para superar a materia o alumnado deberá participar activamente nas metodoloxías propostas e entregar todos os traballos solicitados.

- É preciso aprobar a proba mixta (2 sobre 4 puntos) e caso contrario non se fará media coas demáis metodoloxías propostas. 

- As prácticas de laboratorio son obrigatorias. No caso de ausencia non xustificada ás Prácticas de laboratorio, non se poderá superar a materia na segunda oportunidade (xullo), e a/o estudante terase que presentar na seguinte convocatoria, ao tratarse de actividades que, pola súa natureza, non son recuperables na segunda oportunidade (tal e como recollen as Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da Universidade da Coruña, aprobadas polo Consello de Goberno do 19 de decembro de 2013 e modificadas por última vez no Consello de Goberno do 29 de xuño de 2017).

Os aspectos e criterios que se terán en consideración para avaliar as distintas actividades serán a  asistencia, participación e compromiso individual e grupal, a coherencia dos contidos abordados, a expresión oral e escrita e os coñecementos demostrados.

Os sistema de calificaicóns expresarase mediante calificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de septembro (BOE 18 de septiembre), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de calificaciones nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional. Sistema de calificaciones: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honor (Graciable).


Fontes de información
Bibliografía básica

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Blesedell. C y otros. 2005. Terapia ocupacional 10ª ed. Buenos Aires ; Madrid : Médica Panamericana

Donna Costa. 2007. Clinical supervision in occupational therapy: a guide for fieldwork and practice.

Bethesda: Aota Press.

Clark, F. A., Parham, D., Carlson, M. E., Frank, G., Jackson, J., Pierce, D., … Zemke, R. (1991). Occupational science: academic innovation in the service of occupational therapy’s future. The American Journal of Occupational Therapy: Official Publication of the American Occupational Therapy Association , 45 (4), 300-310.

Christiansen , Ch. , Baum, C. Occupational therapy : overcoming human perfomance. Thorofare : Slack.

Cormier, W., Cormier L. 1994: Estrategias de entrevista para terapeutas. Bilbao: Desclée de Brouwer

Durante, P., Pedro, P. 1998. Terapia ocupacional en geriatría: principios y práctica. Masson. 1ª ed.

Durante, P., et. al. 1998. Terapia ocupacional en salud mental: principios y práctica. Masson. 1ª ed.

Duncan, E. A. S. (Ed.). (2012). Foundations for practice in occupational therapy (5ª ed.). Edinburgh: Elsevier.

Garcia –Margallo P. y otros. 2005. El análisis y la adaptación de la actividad en terapia Ocupacional. Madrid: Aytona

Gómez Tolón. J. 1997. "Fundamentos Metodológicos de la Terapia Ocupacional". 1ª Ed. Editorial Mira. Zaragoza..

Hagedorn, R. 1993. "Occupational Therapy- Foundations for Practice. Models, frames of reference and core skills". 1ª Reimp. Editorial Churchill Livingstone. New York.

Hocking, C., Jones, M., & Reed, K. (2015). Occupational Science Informing Occupational Therapy Interventions. En I. Söderback (Ed.), International Handbook of Occupational Therapy Interventions (pp. 127-134). Springer International Publishing. Recuperado a partir de http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-08141-0_9

Hopkins, H. L., y Smith, H. D. 1998. Willard & Spackman: Terapia Ocupacional. Panamericana..

Hopkins. H.L., Smith, H.D. 2006. "Terapia Ocupacional", 9ª Edición. Editorial Médica Panamericana Madrid,

Hussey S. y otros. 2007.Introduction to occupational therapy. St. Louis Missouri: Mosby Elsevier.

Kielhofner G. 2006. Fundamentos conceptuales de la terapia ocupacional. 3ª ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.

Larson, E., Wood, W., & Clark, F. (2005). Ciencia Ocupacionalesarrollo de la ciencia y la práctica de la ocupación a través de una disciplina académica [Occupational Science: science and professional development through an academic discipline]. En Willard & Spackman, terapia ocupacional (10a

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Leonardelli, C. A. 1988. The Milwake evaluation of dayly living skills. Thorofare. Slack Inc.

MacDonald, E.M. 1979. Terapia ocupacional en rehabilitación. Barcelona: Ed. Salvat.

Molineux, M., & Whiteford, G. (2012). Occupational science: genesis, evolution and future contribution. En E. A. S. Duncan (Ed.), Foundations for practice in occupational therapy (5ª ed.). Edinburgh: Elsevier.

Pedretti, L.W., Zoltan, B. 1990. "Occupational Therapy. practice skillis for Physical Dysfunction". 3a Ed Editorial C. V. Mosby.

Romero A. MorunoP. 2003. Terapia ocupacional. Teoría y Técnicas. Madrid. Masson.

Reed, K. 1992. "Models of Practice in Occupational Therapy". 3a ed. Editorial Williams and Wilkins.

Sánchez, L. 1996. Manual de técnicas Grupales de comunicación y Creatividad para terapeutas ocupacionales. APETO: Madrid

Trombly, C.A. 1995. Terapia ocupacional para enfermos incapacitados físicamente. México: La Prensa Médica Mexicana.


Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Bases Históricas e Documentación en Terapia Ocupacional/653G01108

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Estancias Prácticas I/653G01110

Materias que continúan o temario
Procesos de Terapia Ocupacional/653G01204

Observacións

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sostible e cumprir co obxectivo estratéxico 9 do "Plan de Sostenibilidade Medio-Ambiental Green Campus FCS", os traballos documentais que se realicen nesta materia:

a.- Na súa maioría se solicitarán en formato virtual e soporte informático.

b.- De realizarse en papel:

- Non se empregarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a impresión de borradores.

2.- A docente responsable resérvase a posibilidade de realizar algún cambio na avaliación ou outros aspectos da materia que serán notificados aos estudantes coa suficiente antelación. No caso de que exista unha situación de confinamento aplicarase o Plan de Contixencia.

3.- Durante o período lectivo da materia, e sen que supoña unha alteración na asistencia do alumnado a outras actividades académicas, poderán programarse seminarios ou obradoiros de carácter optativo para afondar en certos contidos e técnicas moi específicas que complementan o desenvolvemento da materia.

4.- A docente responsable da materia aplicará a correspondente normativa da UDC ante a detección de calquera tentativa de plaxio motivada polo alumnado da materia no desenvolvemento dos seus traballos. 



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías