Identifying Data 2019/20
Subject (*) Psychiatry Code 653G01305
Study programme
Grao en Terapia Ocupacional
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Third Obligatory 4.5
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinador
Núñez Pérez, Antonio
E-mail
a.nunez@udc.es
Lecturers
Núñez Pérez, Antonio
E-mail
a.nunez@udc.es
Web
General description Esta materia pretende o desenvolvemento de competencias que permitan ao alumnado comprender e aplicar os coñecementos relacionados coa Psiquiatría no adulto.
Descriptores:
Coñecementos de Psicopatología aplicables ao ser humano en todos os momentos do ciclo vital (adulto) que capaciten para avaliar, sintetizar e aplicar tratamentos de Terapia Ocupacional.
Coñecementos Psiquiátricos aplicables ao ser humano en todos os momentos do ciclo vital (adulto) que capaciten para avaliar, sintetizar e aplicar tratamentos de Terapia Ocupacional.


Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar.
A2 Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones.
A3 Sintetizar y aplicar el conocimiento relevante de ciencias biológicas, médicas, humanas, psicológicas, sociales, tecnológicas y ocupacionales, junto con las teorías de ocupación y participación.
A4 Analizar las complejidades de aplicar teorías formales y evidencia de investigación en relación con la ocupación en el contexto de una sociedad en cambio.
A6 Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento.
A7 Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones.
A8 Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional.
A9 Utilizar el potencial terapéutico de la ocupación a través del uso de la actividad y el análisis y síntesis ocupacional.
A10 Adaptar y aplicar el proceso de terapia ocupacional en estrecha colaboración de individuos/población.
A12 Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación.
A13 Buscar activamente, evaluar críticamente y aplicar los rangos de información y de evidencia para asegurar que la práctica es actualizada y relevante al cliente.
A15 Trabajar según los principios de la práctica centrada en el cliente.
A16 Construir una relación terapéutica como base del proceso de la terapia ocupacional.
A17 Establecer sociedades de colaboración, consultar y aconsejar a clientes, trabajadores sociales, miembros de equipo y otros en la práctica de la ocupación y la participación.
A18 Colaborar con clientes para abogar al derecho de tener sus necesidades ocupacionales satisfechas.
A19 Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación.
A20 Preparar, mantener y revisar la documentación de los procesos de terapia ocupacional.
A21 Cumplir con la política y procedimientos locales/regionales/ nacionales/europeos, normas profesionales y regulaciones del empleo.
A23 Practicar de manera ética, respetando a los clientes, teniendo en cuenta los códigos profesionales de conducta para terapeutas ocupacionales.
A25 Identificar la necesidad de investigar y buscar publicaciones relacionadas con la ocupación, la terapia ocupacional y/o la ciencia ocupacional y formular preguntas de investigación relevantes.
A27 Entender, seleccionar y defender diseños de investigación y métodos apropiados para la ocupación humana, considerando los aspectos éticos.
A29 Desarrollar el conocimiento de ocupación y de la práctica de la terapia ocupacional.
A32 Entender y aplicar los principios de dirección en los servicios de terapia ocupacional, incluyendo coste-efectividad, la administración de recursos y equipamiento, y estableciendo los protocolos de terapia ocupacional.
A33 Constatar en un proceso continuo de evaluación y mejora de la calidad de los servicios de terapia ocupacional, implicando a los clientes cuando sea apropiado y comunicar los resultados relevantes a los demás miembros.
A34 Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B7 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B8 Capacidad de análisis y de síntesis.
B9 Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica.
B11 Capacidad para trabajar en un equipo interdisciplinar.
B12 Conocimientos generales básicos sobre el área de estudio.
B13 Resolución de problemas.
B14 Habilidades interpersonales.
B15 Capacidad para comunicarse con personas no expertas en la materia.
B18 Planificación y gestión del tiempo.
B19 Comunicación oral y escrita en la lengua materna.
B25 Capacidad de crítica y autocrítica.
B26 Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones.
B29 Trabajo en equipo.
B34 Diseño y gestión de proyectos.
B36 Preocupación por la calidad.
B37 Motivación.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adquisición de coñecementos e capacidades para aplicar a Psicopatoloxía dentro do contexto da Terapia Ocupacional A1
A3
A13
A15
A23
A34
B3
B4
B5
B14
B15
C1
C4
C8
Adquisición de coñecementos e capacidades para aplicar a Psiquiatría dentro do contexto da Terapia Ocupacional. A4
A6
A8
A9
A13
A15
A16
A17
A18
A19
A33
A34
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
B19
B25
B29
B37
C1
C3
C6
C8
Integración de coñecementos que posibiliten a capacitación para aplicar a teoría e a práctica da Terapia Ocupacional no campo da Saúde Mental. A1
A2
A7
A9
A10
A12
A13
A15
A16
A17
A20
A27
A32
A33
A34
B1
B3
B4
B5
B7
B9
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Capacidade para manter actuacións profesionais axustadas a estándares de calidade e prácticas baseadas na evidencia no campo da saúde mental. A3
A4
A6
A7
A9
A10
A13
A16
A19
A21
A23
A25
A27
A29
B1
B2
B3
B8
B9
B11
B12
B13
B14
B18
B26
B29
B34
B36
B37
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1.- Etiopatogenia xeral das enfermidades mentais
Breve Historia da Psiquiatria.
Bases científicas da etiologia das enfermidades mentais
Tema 2.- Delimitación e Clínica dos Trastornos de Ansiedade e/ou Neuróticos.
Trastornos de ansiedade.
Trastornos fóbicos.
Trastornos obsesivo-compulsivos.
Trastornos disociativos e somatomorfos.
Trastornos adaptativos.
Tema 3.- Delimitación e Clínica dos Trastornos de tipo Psicótico.

Esquizofrenias.
Trastornos de ideas delirantes.
Trastorno esquizotípico.
Outros trastornos psicóticos.

Tema 4.- Concepto e delimitación da Depresión e os Trastornos Afectivos.

Trastornos Bipolares.
Depresión maior.
Depresión recorrente.
Distimia.

Tema 5.- Delimitación e Clínica dos Trastornos de Personalidade e do comportamento do adulto

Clasificación dos trastornos de personalidade.
Trastorno paranoide da personalidade.
Trastorno esquizoide da personalidade.
Trastorno antisocial da personalidade.
Trastorno límite da personalidade.
Trastorno histriónico da personalidade.
Trastorno narcisista da personalidade.

Tema 6.- Clínica dos Trastornos do comportamento asociados a disfuncións fisiológicas e a factores somáticos

Trastornos da conduta alimentaria.
Disfuncións sexuais.

Tema 7.- Clínica dos Trastornos Mentais Orgánicos incluídos os sintomáticos.


Demencia na enfermidade de Alzheimer.
Demencia vascular e noutras enfermidades.
Delirium.

Tema 8.- Clínica dos trastornos mentais debidos ao consumo de alcol e outras sustancias tóxicas.

Trostornos por consumo de alcol.
Trastornos por consumo de opiaceos.
Trastornos por consumo de cannabis.
Trastornos por consumo de cocaina e outros estimulantes.
Trastornos por consumo de sedantes ou hipnóticos.
Trastornos por consumo de alucinóxenos e/ou drogas de sínteses.

Tema 9.- Principais encadres en Psicoterapia.

Psicanálise e terapias psicodinámicas, Terapia cognitivo-conductual, Terapia Familiar sistémica, Terapias grupales, Counselling,Terapias motivacionales etc.

Tema 10.- Esquemas básicos de psicofarmacoloxía.
Ansióliticos e hipnóticos.
Antidepresivos e estabilizadores do ánimo.
Neurolépticos.

Tema 11.- Recursos e organización asistencial en Psiquiatria e Saúde Mental.

Provisión de servizos e xestión asistencial en saúde mental.
Aspectos legais na atención psiquiátrica.
A rede pública de saúde mental en Galicia.


Tema 12.- Terapia Ocupacional aplicada en psiquiatría e saúde mental

Casos clínicos.
Situacións "habituais" na práctica asistencial.
Situacións "especiais" (agresividade, estres agudos, crises situacionais; etc.).

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A3 A8 A9 A12 A13 A18 A19 A21 A25 A29 A32 A33 B4 B6 B7 B8 B13 B14 B18 B19 B25 B36 B37 C6 C7 15 40 55
Events academic / information A3 A4 A6 A10 A13 A17 A19 A34 B1 B3 B5 B6 B12 B29 B34 B36 C1 C3 C5 3 6 9
Workbook A2 A3 A7 A20 A27 B36 C6 1 8.5 9.5
Introductory activities A3 A4 A16 A23 A34 B1 B6 B12 B15 B26 B37 C7 C8 2 5 7
Workshop A1 A3 A7 A13 A15 A23 B2 B3 B9 B11 B26 B36 C4 C7 C8 10 0 10
Case study A2 A3 A4 A6 A7 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A23 A27 A34 B1 B2 B3 B6 B9 B11 B12 B26 B36 B37 C4 C6 C7 C8 3 14 17
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Events academic / information Actividades realizadas polo alumnado que implican a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicións, etc.) co obxectivo de profundar no coñecemento de temas de estudo relacionados coa materia. Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo.
Workbook Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados.
Introductory activities Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado.
Workshop Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Case study Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.

Personalized attention
Methodologies
Workshop
Case study
Guest lecture / keynote speech
Events academic / information
Workbook
Introductory activities
Description

A atención personalizada farase, globalmente, mediante tutorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupais.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A1 A3 A7 A13 A15 A23 B2 B3 B9 B11 B26 B36 C4 C7 C8 Presentacion e discusión suposto práctico 10
Case study A2 A3 A4 A6 A7 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A23 A27 A34 B1 B2 B3 B6 B9 B11 B12 B26 B36 B37 C4 C6 C7 C8 Valoración e estudo casos clínicos 10
Guest lecture / keynote speech A3 A8 A9 A12 A13 A18 A19 A21 A25 A29 A32 A33 B4 B6 B7 B8 B13 B14 B18 B19 B25 B36 B37 C6 C7 Proba mixta 70
Events academic / information A3 A4 A6 A10 A13 A17 A19 A34 B1 B3 B5 B6 B12 B29 B34 B36 C1 C3 C5 Asistencia e participación 10
 
Assessment comments

Avaliación continuada que poderá reflectirse na ficha docente. Exame teórico parcial no que o alumno/a pode eliminar materia se obtén unha cualificación igual ou superior a 7. Exame teórico final, que do mesmo xeito que o parcial consistirá en preguntas teóricas breves e/ou tipo test, e no seu caso un tema nas datas establecidas na programación anual. Elaboración dun traballo en grupo(e ensu caso de forma individual), sobre un tema e/ou caso clínico, con carácter voluntario, que pode incrementar a nota final ata un máximo de 2 puntos. Os alumnos poderán solicitar a revisión de exames e/ou cualificacións baixo a tutela do profesor en día e hora fixada por este último. O sistema de cualificacións expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional Sistema de cualificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable)


Sources of information
Basic Organización Mundial da Saude (1992). "Clasificación internacional de enfermedades CIE 10". Edit. Meditor. Madrid
Organizacion Mundial da Saude (1992). "clasificación Internacional de Enfermedades CIE 10". Ed. Meditor. Madrid
American Psychiatric Association (1995). DSM IV. “Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales”. Edit.Masson. Barcelona
American Psychiatric Association (2014). DSM V. “Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales”. Ed. Panamericana.5º Edic.. Madrid.
DURANTE MOLINA, PILAR y MORUNO MIRALLES, PEDRO y NOYA ARNAIZ, BLANCA (2000). TERAPIA OCUPACIONAL EN SALUD MENTAL: 23 CASOS CLINICOS . Edit.Masson. Barcelona
Ministerio de Sanidade e Consumo (2007). “Estrategia en Salud Mental del Sistema Nacional de Salud”. Madrid.
Ortuno. (2010). “Lecciones de Psiquiatría”. Edit. Panamericana.1ª Edic.. Madrid
Sample D., Smyth R., Burns J (2009). “Manual Oxford de Psiquiatría”. Edit. Aula Médica. Madrid.
Beth Early, M.: (2007). “Mental Healt concepts and techniques fot the occupational therapy”.
Xunta de Galicia. Consellería de Sanidade. (2007). “Plan estratégico de Saúde Mental, Galicia 2006-2011”. Santiago de Compostela.
Gómez Tolón J., Salvanés Pérez, R (2003.). “Terapia ocupacional en Psiquiatría”.
Auyuso, D. y Moreno Miralles, P (2003). “Terapia Ocupacional. Teoría y teóricas”. Ed. Masson. Madrid
Hales R.E., Yudofsky S., Cgabbard G.O. (2007). “Tratado de Psiquiatria Clínica”. Ed. Cientificas Técnicas.5ª Edic..Madrid
Vallejo Ruiloba J., Leal Cercos C. (2008). “Tratado de Psiquiatría”. Edit. Ars Médica.1ª Edic.. Madrid.

Complementary Vallejo Ruiloba J. (2006). .:”Introducción a la Psicopatología y la Psiquiatría”. Ed. Cientificas Técnicas.6ª Edic.. Madrid.
Kaplan & Sadock (2008). .:”Manual de bolsillo de Psiquiatria Clínica”.. Edit. Wolter Kluwer. 4ª Edic..
Colomer R., Artigas, R. (2007). “Diccionario de Psiquiatria”. Ed. Cientificas Técnicas. Madrid.
Vazquez Barquero J.L.: (2007). “Psiquiatría en Atención Primaria”. . Edit. Aula Médica.2ª Edic.. Madrid.
Kaplan y Sadock (2009). “Sipnosis de Psiquiatría”.. Edit. Wolter Kluwer. 10ª Edic.
Paganizzi, L. (2007). “Terapia ocupacional psicosocial: escenarios clínicos y comunitarios”. . Ed. Polemos
Millon T., Davis R. (1999). “Trastornos de la personalidad”. . Ediciones Masson. Barcelona
Shahrokh N.C., Hales R.E. (2005). ”Glosario de Psiquiatría”.. Edit. Aula Médica. 8ª Edic..Madrid.
Pérez Urdaniz A (2006). ”Psiquiatría para no psiquiatras”. . Librería Cervantes.1ª Edic..Edit. Madrid.
Kandel E.R (2007). ”Psiquiatría, Psicoánálisis y la nueva biología de la mente”. . Ars Médica.1ª Edic.. Madrid.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)" os traballos documentais que se realicen nesta materia

a.- Na súa maioría se solicitarán en formato virtual e soporte informático.b.- De realizarse en papel:- Non se empregarán plásticos.- Realizaranse impresións a dobre cara.- Empregarase papel reciclado.- Evitarase a impresión de borradores. 


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.