Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Xeriatría Código 653G01309
Titulación
Grao en Terapia Ocupacional
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Millan Calenti, Jose Carlos
Correo electrónico
jose.millan.calenti@udc.es
Profesorado
Lorenzo López, Laura
Maseda Rodríguez, Ana Belén
Millan Calenti, Jose Carlos
Correo electrónico
laura.lorenzo.lopez@udc.es
ana.maseda@udc.es
jose.millan.calenti@udc.es
Web http://http://gerontologia.udc.es
Descrición xeral Esta materia pretende o desenvolvemento de competencias que permitan ao alumnado comprender e aplicar os coñecementos adquiridos en relación coa valoración e intervención desde a Terapia Ocupacional no campo da xeriatría.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se realizaron cambios
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
- Sesión maxistral
- Estudo de casos
- Traballos tutelados
- Saídas de campo
- Proba de resposta múltiple
- Atención personalizada

*Metodoloxías docentes que se modifican 2019-2020
- Prácticas a través de TIC- Sesión maxistral
- Prácticas a través de TIC- Estudo de casos
- Prácticas a través de TIC- Saídas de campo


3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado 2019-2020
Moodle: Dúas veces á semana para a parte teórica Dúas veces á semana para os estudos de caso con grupos reducidos
Microsoft Teams: Dúas veces á semana para a parte teórica; Dúas veces á semana para os estudos de caso con grupos reducidos
Microsoft Outlook: Dependendo da necesidade dos alumnos/as para a consulta de dúbidas. Atención continua.

4. Modificacións na avaliación 2019-2020
Sesión maxistral 5%
Estudo de casos 15%
Traballos tutelados 35%
Saídas de campo 5%
Proba de resposta múltiple 40%

*Observacións de avaliación 2019-2020:
A cualificación final da materia farase de acordo aos seguintes criterios:
1) Avaliación final, realizada de acordo ao calendario oficial de exames, mediante exame que contribuirá ao 40% da cualificación final. Dita avaliación consistirá nun exame tipo test, que constará de corenta preguntas con catro respostas cada unha das cales unicamente unha será correcta. As preguntas mal contestadas restarán 0,33 puntos sobre as correctas, non restando as non contestadas. Para superar o exame o alumno deberá obter unha puntuación final do 50% do total unha vez restados os puntos das falladas. Ex.; 30 ben, 4 mal e 6 non contestadas. A puntuación final será 30-(4*0,33)=28,68>20 (Superado).
2) O resto das actividades computarán o 60% da cualificación final do seguinte xeito:
2.1.) Asistencia a Docencia Expositiva e Docencia Interactiva (ata o 20%). Neste caso, o/a alumno/a deberá asistir polo menos ao 75% da docencia presencial.
2.2.) Visita a un Centro Sociosanitario ou recensión sobre un artigo subido á plataforma Moodle (ata un 5%). O/a alumno/a deberá entregar unha memoria sobre a actividade realizada.
2.3.) Estudo de casos e Traballo Tutelado (ata o 35%). Inclúe revisión bibliográfica sobre o tema obxecto de estudo, así como desenvolvemento dun caso clínico de acordo ás competencias adquiridas na docencia interactiva.
O alumno poderá obter positivos por participación en actividades organizadas ou recomendadas polos profesores da materia (sesións científicas, congresos, proxectos de investigación...). A puntuación outorgada será a criterio do profesor responsable.
Para superar a materia haberá que superar cada unha das partes sometidas a avaliación. de tal xeito que aínda que a un alumno a suma das actividades realizadas máis a cualificación do exame superen o 5, a súa puntuación, caso de non superar algunha das partes será a referida á parte con máis cualificación das suspendidas. O sistema de cualificacións expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional Sistema de cualificacións: 0-4,9=Suspenso 5-6,9=Aprobado 7-8,9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable.
IMPORTANTE TRABALLOS TUTELADOS: - Caso de detectar fraude, copia ou plaxio na redacción do traballo da materia, implicará un suspenso na oportunidade de avaliación afectada (0,0) e remisión directa á oportunidade seguinte. - Dita actitude comunicarase á Comisión Académica e ao resto de profesores do título. - No caso de que se reitere a irregularidade nunha 2ª avaliación, a Comisión poderá solicitar ao Reitor a expulsión temporal ou perpetua do alumno do Grao cursado.


5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía 2019-2020
A bibliografía establecida, engadese material complementario na plataforma Moodle, tanto en formato artigo científico como a vídeos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar.
A2 Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones.
A3 Sintetizar y aplicar el conocimiento relevante de ciencias biológicas, médicas, humanas, psicológicas, sociales, tecnológicas y ocupacionales, junto con las teorías de ocupación y participación.
A4 Analizar las complejidades de aplicar teorías formales y evidencia de investigación en relación con la ocupación en el contexto de una sociedad en cambio.
A5 Constatar e influir en el debate racional y su razonado en relación a la ocupación humana y la terapia ocupacional.
A6 Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento.
A7 Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones.
A8 Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional.
A9 Utilizar el potencial terapéutico de la ocupación a través del uso de la actividad y el análisis y síntesis ocupacional.
A10 Adaptar y aplicar el proceso de terapia ocupacional en estrecha colaboración de individuos/población.
A11 Trabajar para facilitar entornos accesibles y adaptados y promover la justicia ocupacional.
A12 Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación.
A13 Buscar activamente, evaluar críticamente y aplicar los rangos de información y de evidencia para asegurar que la práctica es actualizada y relevante al cliente.
A14 Valorar críticamente la práctica de la terapia ocupacional para asegurar que el foco está sobre la ocupación y el funcionamiento ocupacional.
A15 Trabajar según los principios de la práctica centrada en el cliente.
A16 Construir una relación terapéutica como base del proceso de la terapia ocupacional.
A17 Establecer sociedades de colaboración, consultar y aconsejar a clientes, trabajadores sociales, miembros de equipo y otros en la práctica de la ocupación y la participación.
A18 Colaborar con clientes para abogar al derecho de tener sus necesidades ocupacionales satisfechas.
A19 Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación.
A20 Preparar, mantener y revisar la documentación de los procesos de terapia ocupacional.
A21 Cumplir con la política y procedimientos locales/regionales/ nacionales/europeos, normas profesionales y regulaciones del empleo.
A22 Demostrar continuamente el proceso de aprendizaje y cambios en la TO.
A23 Practicar de manera ética, respetando a los clientes, teniendo en cuenta los códigos profesionales de conducta para terapeutas ocupacionales.
A24 Demostrar seguridad, autoconocimiento, autocrítica y conocimientos de sus propias limitaciones como terapeuta ocupacional.
A25 Identificar la necesidad de investigar y buscar publicaciones relacionadas con la ocupación, la terapia ocupacional y/o la ciencia ocupacional y formular preguntas de investigación relevantes.
A26 Demostrar habilidades en la propia búsqueda, el examen crítico y la integración de la literatura científica y otra información relevante.
A27 Entender, seleccionar y defender diseños de investigación y métodos apropiados para la ocupación humana, considerando los aspectos éticos.
A28 Interpretar, analizar, sintetizar y criticar los hallazgos de investigación.
A29 Desarrollar el conocimiento de ocupación y de la práctica de la terapia ocupacional.
A30 Divulgar los hallazgos de investigación para críticas relevantes.
A31 Determinar y priorizar los servicios de terapia ocupacional.
A32 Entender y aplicar los principios de dirección en los servicios de terapia ocupacional, incluyendo coste-efectividad, la administración de recursos y equipamiento, y estableciendo los protocolos de terapia ocupacional.
A33 Constatar en un proceso continuo de evaluación y mejora de la calidad de los servicios de terapia ocupacional, implicando a los clientes cuando sea apropiado y comunicar los resultados relevantes a los demás miembros.
A34 Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional.
A35
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B7 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B8 Capacidad de análisis y de síntesis.
B9 Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica.
B10 Conocimientos básicos de la profesión.
B11 Capacidad para trabajar en un equipo interdisciplinar.
B12 Conocimientos generales básicos sobre el área de estudio.
B13 Resolución de problemas.
B14 Habilidades interpersonales.
B15 Capacidad para comunicarse con personas no expertas en la materia.
B16 Habilidad para trabajar de manera autónoma.
B17 Compromiso ético.
B18 Planificación y gestión del tiempo.
B19 Comunicación oral y escrita en la lengua materna.
B20 Conocimiento de una segunda lengua.
B21 Habilidades básicas de manejo de ordenadores.
B22 Habilidades de investigación.
B23 Capacidad de aprender.
B24 Habilidades de gestión de la información (habilidad para buscar y analizar información proveniente de diversas fuentes).
B25 Capacidad de crítica y autocrítica.
B26 Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones.
B27 Capacidad para generar nuevas ideas.
B28 Toma de decisiones.
B29 Trabajo en equipo.
B30 Liderazgo.
B31 Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad.
B32 Habilidad para trabajar en un contexto internacional.
B33 Conocimientos de culturas y costumbres de otras culturas.
B34 Diseño y gestión de proyectos.
B35 Iniciativa y espíritu emprendedor.
B36 Preocupación por la calidad.
B37 Motivación.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecementos e capacidade para aplicar Xerontoloxía e Xeriatría dentro do contexto da TO A1
A2
A5
A6
A7
A8
A9
B1
B2
C7
Capacidade de utilizar o razoamento clínico revisando e reaxustando o tratamento A1
A2
A3
B1
B2
B3
B4
C4
C7
Capacidade para traballar de maneira holística, tolerante sen axuizamentos, coidadosa e sensible, asegurando que os dereitos, crenzas e desexos dos diferentes individuos ou grupos non se vexan comprometidos C1
C4
C5
C7
Capacidade para participar en programas de saúde e integración escolar, laboral e social A1
A2
A3
A7
A8
A12
A13
A15
A19
A28
B2
B3
B5
B8
B11
B13
C1
C2
Capacidade para responder ás necesidades do paciente avaliando, planificando e desenvolvendo os programas individualizados máis apropiados xunto á persoa e a súa contorna, os seus coidadores e familias e outros profesionais A1
A2
A3
A10
B1
B2
B3
B4
B6
C1
C3
C4
C6
Capacidade para axustar o seu papel co obxecto de responder efectivamente ás necesidades da poboación ou persoa A3
A8
A17
A18
A23
A24
A25
B1
B2
B9
B14
Capacidade de utilizar o razoamento clínico revisando e reaxustando o tratamento A1
A2
A3
A5
B1
B2
B5
C3
Capacidade para unha comunicación efectiva co usuario, familias, grupos sociais e outros profesionais A6
A26
A27
A30
B2
B6
B16
B18
B24
B29
Capacidade para identificar e anticipar situacións de risco no proceso de intervención A7
A8
A12
A21
A25
A28
B1
B2
B3
B4
B8
B13
B28
C8
Capacidade para manter a dignidade, privacidade e confidencialidade da persoa A4
B5
B6
B7
C3
C4
C6
C7
Capacidade para utilizar os recursos sociosanitarios e económicos eficientemente A6
A11
A18
A32
A33
A34
B2
B5
B30
B34
B35
C1
Capacidade para demostrar que a actuación profesional axústase aos estándares de calidade e que a práctica está baseada na evidencia A3
A4
A5
A20
A22
B1
B10
B12
B15
B17
B22
B36
C1
C8
Capacidade para lograr o benestar do paciente a través da combinación de recursos e accións dos membros do equipo A1
A6
A7
A8
A14
A18
A23
A29
B1
B5
B6
B8
B11
B15
B17
B20
B25
B26
B27
B32
B37
C3
C5
C7
Capacidade para traballar e comunicarse en colaboración e de forma efectiva con todo o persoal para priorizar e xestionar o tempo eficientemente mentres se alcanzan os estándares de calidade A10
A11
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C7
Capacidade para traballar en equipo co obxectivo de lograr o benestar do paciente A11
A15
A16
A17
A23
A26
A27
A31
A33
A35
B5
B11
B19
B20
B29
B31
B33
C7
C8
Capacidade para aceptar a responsabilidade da súa propia aprendizaxe e desenvolvemento profesional continuado, utilizando a avaliación como o medio para reflectir e mellorar a súa actuación e actualizar a calidade dos servizos prestados A6
A10
B5
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Capacidade para aplicar o método científico para constatar a efectividade dos métodos de intervención, avaliar os métodos de traballo aplicados e divulgar os resultados A5
A6
A10
A11
B5
C1
C2
C3
C4
C5
C7
Capacidade para informar, educar, adestrar e supervisar á persoa, coidadores e á súa familia A10
B1
B2
B3
B4
C1
C4
C6
C7
Desenvolver coñecemento e capacidade para aplicar as ocupacións terapeuticamente e coñecemento e capacidade para aplicar as Actividades da Vida Diaria terapeuticamente en todas as áreas de desempeño ocupacional A1
A2
A3
B1
B2
C4
C6
C7
Adquirir destrezas na implementación do programa terapéutico personalizado (segundo o usuario, en función da súa historia persoal, da patoloxía que presenta e do período evolutivo da mesma). E adquirir a capacidade de establecer unha relación terapéutica apropiada aos diferentes momentos do ciclo vital da persoa A1
A2
A3
B1
B2
C4
C6
C7
Promocionar a autonomía persoal e valorar a dependencia do usuario nas áreas de desempeño ocupacional (Actividades Básicas da Vida Diaria, Actividades Instrumentais da Vida Diaria, Traballo, Educación, Lecer e Tempo libre e participación social), baseándose nos seus diferentes contextos (físico, cultural, social, persoal, virtual, espiritual), segundo O Marco de Traballo da Terapia Ocupacional: Dominio e Proceso (AOTA 2010). En definitiva, coñecementos e capacidade para aplicar a teoría e a práctica de Terapia Ocupacional A1
A2
A3
B1
B2
B3
B4
B5
C4
C7
Capacidade para identificar e anticipar situacións de risco no adulto con posibilidade de presentar disfunción ocupacional debido ás condicións contextuais, comprendidas segundo a definición da Clasificación Internacional do Funcionamento, da Discapacidade e da Saúde (CIF, OMS 2001) A1
A2
B1
B2
B5
C4
C7
Capacidade para informar, rexistrar, documentar e, se cabe, derivar o proceso de intervención A1
A15
B3
B5
B13
B14
B21
B23
C8
Capacidade para aplicar o método científico para constatar a efectividade dos métodos de intervención, avaliar os métodos de traballo aplicados e divulgar os resultados A10
B1
B2
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Capacidade para aplicar e método científico para constatar a efectividad dos métodos de intervención, evaluar os métodos de traballo aplicados e divulgar os resultados A9
A10
A11
B5
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Bloque Temático I.- Valoración Xeriátrica Integral DOCENCIA EXPOSITIVA:
1.Xerontoloxía e Xeriatría. Bases conceptuais e obxectivos. Principais cambios en relación co avellentamento. Historia clínica e entrevista xeriátrica. Características do enfermar do paciente maior. Concepto de síndrome xeriátrico. Bibliografía.
2. Epidemioloxía e prevención en xeriatría. Patoloxías máis frecuentes no paciente maior. Factores de risco e prevención. Prevención da discapacidade mediante o emprego de normas e protocolos específicos para cada enfermidade. Bibliografía
3. Valoración Xeriátrica Integral. Concepto e obxectivos. Equipo de intervención interdisciplinar. Exploración física e Valoración clínica. Os instrumentos de valoración e as súas características. Valoración Funcional. Valoración do estado mental: cognitiva e afectiva. Valoración Social e da Calidade de Vida. Bibliografía
DOCENCIA INTERACTIVA:
Instrumentos de Valoración Funcional: Actividades Básicas da Vida Diaria-ABVD (Índices de Katz e Barthel), Bedford Alzheimer Nursing Severity Scale-BANS. Actividades Instrumentais da Vida Diaria-AIVD (Índice de Lawton e Brody). ABVD e AIVD (Escala Disability Assessment for Dementia-DAD)
Instrumentos para a avaliación da marcha e do equilibrio (Short Physical Performance Battery-SPPB, Velocidade da Marcha, Test Timed Get Up and Go-TUG, Test de Tinetti)
Bloque Temático II. Síndromes Xeriátricos
DOCENCIA EXPOSITIVA:
4. Fraxilidade. Introdución e concepto. Fenotipo de Fraxilidade. Fraxilidade Cognitiva e Fraxilidade Social. Principais instrumentos de valoración. Intervención. Bibliografía.
5. Malnutrición. Epidemioloxía e concepto. Causas e consecuencias. Requirimentos nutricionais. Valoración do estado nutricional. Bibliografía
6. Inmobilidade, Inestabilidade e Caídas. Bases conceptuais. Causas, valoración e intervención. Instrumentos de avaliación. Escalas para a valoración da marcha e do equilibrio. Intervención. Bibliografía.
7. Incontinencia e retención urinaria. Estrinximento e incontinencia fecal. Síndrome Confusional Agudo. Trastornos do Sono. Deprivación sensorial. Farmacoloxía e iatroxenia. Bibliografía.
DOCENCIA INTERACTIVA:
Instrumentos para a avaliación da fraxilidade (Fenotipo de Fried, Escala Kihon, Escala Frail, Clinical Frailty Scale ou Escala de Rockwood modificada, Indicador de Fraxilidade de Tilburg, Indicador de Fraxilidade de Groningen, Índice Fráxil-VGI, Frailty Instrument of the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE-FI)).
Instrumentos para a avaliación da malnutrición (Mini Nutritional Assessment-MNA, MNA-SF, DETERMINE)
Instrumentos para a avaliación de recursos e apoios sociais (Cuestionario OARS, Escala de Valoración Sociofamiliar de Xixón))
Instrumentos para a avaliación da calidade de vida (WHOQOL-OLD, WHOQOL-BREF, Escala QoL-AD en persoas con Enfermidade de Alzheimer, QUALID en persoas con demencia severa).
Bloque Temático III.- Outras patoloxías de relevancia na persoa maior DOCENCIA EXPOSITIVA:
8. Deterioro Cognitivo, depresión e ansiedade. Perda de memoria asociada á idade. Deterioro cognitivo leve. Demencias. Tipos. Principais instrumentos de valoración. Intervención terapéutica. Depresión. Concepto. Epidemioloxía e etiopatoxenia. Clasificación, formas clínicas e diagnóstico diferencial. Instrumentos de avaliación. Intervención terapéutica. Ansiedade. Concepto e valoración. Intervención terapéutica. Bibliografía.
9. Enfermidade cerebro-vascular e Enfermidade de Parkinson. Ictus. Epidemioloxía. Factores de risco. Fisiopatoloxía. TIA. Tipos e perfís clínicos. Diagnóstico clínico. Escala de Coma de Glasgow. Intervención terapéutica. Síndromes extrapiramidais. Enfermidade de Parkinson. Epidemioloxía. Sintomatoloxía. Fases evolutivas. Intervención terapéutica. Bibliografía.
DOCENCIA INTERACTIVA:
Instrumentos para a avaliación da cognición (MMSE. Severe-MMSE, GDS)
Instrumentos para a avaliación da depresión e a ansiedade (Escala de Depresión Xeriátrica de Yesavage. Escala de Cornell para a Depresión na Demencia, Escala de Hamilton para a Depresión. Inventario de Depresión de Beck. Escala de Ansiedade-Depresión de Goldberg).

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A2 A1 A12 A13 A14 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A27 A28 A29 A30 A33 A35 A34 C2 18 10 28
Estudo de casos A3 A4 A5 A7 A9 A10 A15 A16 A17 A18 A31 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 10 14 24
Traballos tutelados A32 B2 B3 B5 B16 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B25 B28 C3 C4 C5 C6 C8 0 15 15
Saídas de campo A6 A11 B4 B5 B6 B7 B24 B26 B27 B29 B30 B31 B32 B33 B34 B35 B36 B37 6 6 12
Proba de resposta múltiple A8 B1 B2 B3 C1 C7 2 27.5 29.5
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral A clase maxistral é tamén coñecida como "conferencia", "método expositivo" ou "lección maxistral". Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Permite adquirir as competencias específicas referenciadas nesta materia.
Estudo de casos Metodoloxía na cal o suxeito enfróntase ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ha de ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. Neste contexto o alumno adquirirá a habilidade necesaria para realizar a valoración do paciente xeriátrico cos principais instrumentos ao uso.

Permite adquirir as competencias específicas referenciadas nesta materia.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe do "como facer as cousas". Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.

Permite adquirir as competencias xenéricas referenciadas nesta materia.
Saídas de campo Actividades desenvolvidas nun contexto externo á contorna académica universitaria (empresas, institucións, organismos, monumentos, etc.) relacionadas co ámbito de estudo da materia. Estas actividades céntranse no desenvolvemento de capacidades relacionadas coa observación directa e sistemática, a recolleita de información, o desenvolvemento de produtos (bosquexos, deseños, etc.), etc. Esta actividade será realizada en grupos reducidos nun centro de atención a persoas maiores.

Permite adquirir competencias xenéricas referenciadas nesta materia.
Proba de resposta múltiple Consistirá nun exame tipo test, que constará de corenta preguntas con catro respostas cada unha das cales unicamente unha será correcta. As preguntas mal contestadas restarán 0,33 puntos sobre as correctas, non restando as non contestadas. Para superar o exame o alumno deberá obter unha puntuación final do 65% do total unha vez restados os puntos das falladas. Ex; 30 ben, 4 mal e 6 non contestadas. A puntuación final será (30x1)-(4*0,33)=28,68>26.
Seguindo a táboa de equivalencias, a puntuación do exame será a seguinte:
Correctas 1-5 6-10 11-15 16-20 21-26 27-30 31-35 36-40
Nota 0,2-1,0 1,2-1,9 2,1-2,9 3,1-3,8 4,0-5,0 5,4- 6,4 6,8-8,2 8,6-10
Así no tramo de 1 a 26 respostas correctas, cada resposta correcta computa 0,19 puntos e no tramo de 27 a 40 respostas correctas, cada unha computa 0,36 puntos.
Posteriormente, a nota do exame pondérase ao 65% da puntuación total da materia. Polo tanto, se un 10 no exame implica un 6,5 na avaliación final, unha nota de exame de 7,2 implicaría 4,7 puntos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Estudo de casos
Traballos tutelados
Saídas de campo
Proba de resposta múltiple
Descrición
A atención personalizada farase, globalmente, mediante titorías personalizadas individuais e grupais ao longo de todo o curso e de acordo aos horarios establecidos.
O alumno poderá poñerse en contacto co profesor da materia a través do correo electrónico (jcmillan@udc.es; amaseda@udc.es; laura.lorenzo.lopez@udc.es) ou de maneira presencial a fin de establecer titorías, sempre de acordo á dispoñibilidade de ambos ou aos horarios establecidos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A2 A1 A12 A13 A14 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A27 A28 A29 A30 A33 A35 A34 C2 A asistencia ás clases maxistrais é obrigatoria. Para superar este apartado o/a alumno/a deberá acudir a un mínimo do 75%. 6
Estudo de casos A3 A4 A5 A7 A9 A10 A15 A16 A17 A18 A31 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 Docencia interactiva en grupos reducidos, nos cales os/as alumnos/as recibirán formación sobre o enchemento dos diferentes instrumentos de avaliación utilizados en Xeriatría. Esta actividade computará como asistencia, incluíndose no apartado anterior e dotará ao/á alumno/a das competencias específicas para realizar o TRABALLO TUTELADO, que será avaliado no apartado correspondente ao mesmo. 1
Traballos tutelados A32 B2 B3 B5 B16 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B25 B28 C3 C4 C5 C6 C8 De acordo ás instrucións recibidas no apartado de DOCENCIA INTERACTIVA (Estudio de casos), o alumno deberá desenvolver un caso clínico e entregalo dentro do prazo establecido. 25
Saídas de campo A6 A11 B4 B5 B6 B7 B24 B26 B27 B29 B30 B31 B32 B33 B34 B35 B36 B37 Visita a centro xerontolóxico de asistencia obrigatoria. O alumno deberá facer unha breve memoria da súa experiencia na visita. 3
Proba de resposta múltiple A8 B1 B2 B3 C1 C7 Realizado nas datas establecidas no calendario oficial de exames; a proba tipo test, constará de corenta preguntas con catro respostas posibles, das cales soamente unha será correcta. As preguntas mal contestadas restarán 0,33 puntos sobre as correctas, non restando as non contestadas. Para superar o exame o alumno deberá obter unha puntuación final do 65% (= ou >26) do total, unha vez restados os puntos das falladas. Ex.; 30 ben, 4 mal e 6 non contestadas. A puntuación final será 30-(4*0,33)=28,68>26 (Superado). 65
 
Observacións avaliación

A cualificación final da materia (2020-2021) farase de acordo aos seguintes criterios:

1) Avaliación final, realizada de acordo ao calendario oficial de exames, mediante exame que contribuirá ao 65% da cualificación final. Dita avaliación consistirá nun exame tipo test, que constará de corenta preguntas con catro respostas cada unha das cales unicamente unha será correcta. As preguntas mal contestadas restarán 0,33 puntos sobre as correctas, non restando as non contestadas. Para superar o exame o alumno deberá obter unha puntuación final do 65% do total unha vez restados os puntos das falladas. Ex.; 30 ben, 4 mal e 6 non contestadas. A puntuación final será 30-4*0,33=28,68>26 (Superado). Sendo a táboa de equivalencias unha vez obtida a puntuación final a seguinte:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
0,2 0,4 0,6 0,8 1 1,2 1,3 1,5 1,7 1,9 2,1 2,3 2,5

14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
2,7 2,9 3,1 3,3 3,5 3,7 3,8 4,0 4,2 4,4 4,6 4,8 5,0

27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 5,4 5,7 6,1 6,4 6,8 7,1 7,5 7,9 8,2 8,6 8,9 9,3 9,6

40
10. No tramo de 1 a 26 respostas correctas, cada resposta correcta computa
0,19 puntos e no tramo de 27 a 40 respostas correctas, cada unha computa 0,36
puntos.  2) O resto das actividades computarán o 35% da cualificación final do seguinte xeito: 2.1.) Asistencia a Docencia Expositiva e Docencia Interactiva (ata o 7%). Neste caso, o/a alumno/a deberá asistir polo menos ao 75% da docencia presencial. 2.2.) Visita a un Centro Sociosanitario (ata un 3%) ou actividade similar. O/a alumno/a deberá entregar unha memoria sobre a actividade realizada. 2.3.) Estudo de casos e Traballo Tutelado (ata o 25%). Inclúe revisión bibliográfica sobre o tema obxecto de estudo, así como desenvolvemento dun caso clínico de acordo ás competencias adquiridas na docencia interactiva. O alumno poderá obter positivos por participación en actividades organizadas ou recomendadas polos profesores da materia (sesións científicas, congresos, proxectos de investigación...). A puntuación outorgada será a criterio do profesor responsable. Para superar a materia haberá que superar cada unha das partes sometidas a avaliación. de tal xeito que aínda que a un alumno a suma das actividades realizadas máis a cualificación do exame superen o 5, a súa puntuación, caso de non superar algunha das partes será a referida á parte con máis cualificación das suspendidas. O sistema de cualificacións expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional Sistema de cualificacións: 0-4,9=Suspenso 5-6,9=Aprobado 7-8,9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable. IMPORTANTE TRABALLOS TUTELADOS: - Caso de detectar fraude, copia ou plaxio na redacción do traballo da materia, implicará un suspenso na oportunidade de avaliación afectada (0,0) e remisión directa á oportunidade seguinte. - Dita actitude comunicarase á Comisión Académica e ao resto de profesores do título. - No caso de que se reitere a irregularidade nunha 2ª avaliación, a Comisión poderá solicitar ao Reitor a expulsión temporal ou perpetua do alumno do Grao cursado.


Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Millán Calenti, J.C. (2010). Gerontología y Geriatria: Valoración e Intervención. Madrid. Ed. Médica Panamericana
Millán Calenti, J.C. (2006). Principios de Gerontología y Geriatría. Madrid. Ed. Mc Graw Hill Interamericana

- de Labra, C., Maseda, A., Lorenzo-López, L., López-López, R., Buján, A., Rodríguez-Villamil, J.L., & Millán-Calenti, J.C. (2018). Social factors and quality of life aspects on frailty syndrome in community-dwelling older adults: The VERISAÚDE study. BMC Geriatrics, 18, 66. 

- Maseda, A., Lorenzo-López, L., Lorenzo, T., Diego-Diez, C., Alonso-Búa, B., López-López, R., & Millán-Calenti, J.C. (2018). Determinants of Quality of Life in pre-frail older adults according to phenotypic criteria: The VERISAUDE study. Applied Research in Quality of Life, 13(1), 119-136.

- Maseda, A., Diego-Diez, C., Lorenzo-López, L., López-López, R., Regueiro-Folgueira, L., & Millán-Calenti, J.C. (2018). Quality of life, functional impairment and social factors as determinants of nutritional status in older adults: the VERISAÚDE study. Clinical Nutrition, 37, 993-999.

- Millán-Calenti, J.C., Núñez-Naveira, L., Lorenzo-López, L., Rodríguez-Villamil, J.L., Muñoz-Mendoza, C.L., Cabañero-Martínez, M.J., Cabrero-García, J., Maseda, A. (2017). Timed Up and Go Test Performance as an Indicator of Fall History in Institutionalized Elderly: A Pilot Study. Topics in Geriatric Rehabilitation, 33(4), 273-279.

- Lorenzo-López, L., Maseda, A., de Labra, C., Regueiro-Folgueira, L., Rodríguez-Villamil, J.L., & Millán-Calenti, J.C. (2017). Nutritional determinants of frailty in older adults: A systematic review. BMC Geriatrics, 17, 108.

- Lorenzo-López, L., Millán-Calenti, J.C., López-López, R., Diego-Diez, C., Laffon, B., Pásaro, E., Valdiglesias, V., & Maseda, A. (2017). Effects of degree of urbanization and lifetime longest-held occupation on cognitive impairment prevalence in an older Spanish population. Frontiers in Psychology, 8, 162.

- Maseda, A., Lorenzo-López, L., López-López, R., Arai, H., & Millán-Calenti, J.C. (2017). Spanish translation of the Kihon Checklist (frailty index). Geriatrics & Gerontology International, 17(3), 515-517.

- Maseda, A., Gómez-Caamaño, S., Lorenzo-López, L., López-López, R., Diego-Diez, C., Sanluís-Martínez, V., Valdiglesias, V., & Millán-Calenti, J.C. (2016). Health determinants of nutritional status in community-dwelling older population: the VERISAUDE study. Public Health Nutrition, 19(12), 2220-2228.

- Millán-Calenti, J.C., Lorenzo-López, L., Alonso Búa, B., de Labra, C., González-Abraldes, I., & Maseda, A. (2016). Optimal non-pharmacological management of agitation in Alzheimer's disease: challenges and solutions. Clinical Interventions in Aging, 11, 175-184.

- Lorenzo-López, L., López-López, R., Maseda, A., Diego-Díez, C., Gómez-Caamaño, S., & Millán-Calenti, J.C. (2016). Prevalence and clinical characteristics of pre-frailty in elderly population: Differences by degree of urbanization. Journal of the American Geriatrics Society, 64, 221-223. 

- Millán-Calenti, J.C., Lorenzo, T., Núñez-Naveira, L., Buján, A., Rodríguez Villamil, J.L., & Maseda, A. (2015). Efficacy of a computerized cognitive training application on cognition and depressive symptomatology in a group of healthy older adults: A randomized controlled trial. Archives of Gerontology and Geriatrics, 61, 337-343. 

- Millán-Calenti, J.C., Sánchez, A., Lorenzo-López, L., Cao, R., & Maseda, A. (2013). Influence on social support on older adults with cognitive impairment depressive symptoms, or both coexisting. International Journal of Aging & Human Development, 76(3), 199-214. 

- Millán Calenti J.C., Sánchez, A., Lorenzo, T., & Maseda, A. (2012). Depressive symptoms and other factors associated with poor self-rated health in the elderly: Gender differences. Geriatrics and Gerontology International, 12, 198 -206. 

- Millán-Calenti, J.C., Tubío, J., Pita-Fernández, S., Rochette, S., Lorenzo, T., & Maseda, A. (2012). Cognitive impairment as predictor of functional dependence in an elderly sample. Archives of Gerontology and Geriatrics, 54(1), 197-201.

- Millán-Calenti, J.C., Maseda, A., Rochette, S., Vázquez, G.A., Sánchez, A., Lorenzo, T. (2011). Mental and psychological conditions, medical comorbidity and functional limitation: differential associations in older adults with cognitive impairment, depressive symptoms and co-existence of both. International Journal of Geriatric Psychiatry, 26(10), 1071-1079. 


Bibliografía complementaria Millán Calenti, José Carlos (2011). Cuidar y acompañar al enfermo de Alzheimer. Madrid. Ed. Médica Panamericana


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Anatomía Humana /653G01106
Fisioloxía Humana/653G01107
Saúde Pública/653G01308

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Afeccións Médico Quirúrxicas no adulto/653G01301
Educación para a saúde: psicoloxía da saúde e cuidados básicos/653G01408

Materias que continúan o temario
Ergonomía, Accesibilidade, Deseño Universal e Adaptación Funcional/653G01206
Estancias Prácticas VIII/653G01407
Documentación, metodoloxía cuantitativa e cualitativa/653G01C03

Observacións
TRABALLO MATERIA:

Manexo de programas informáticos. Recomendable o manexo de bases de datos e o coñecemento da lingua inglesa.


Caso de detectar fraude, copia ou plaxio na redacción do traballo da materia, implicará un suspenso na oportunidade de avaliación afectada (0,0) e remisión directa á oportunidade seguinte. Dita actitude comunicarase á Comisión Académica e ao resto de profesores do título. En caso de que se reitere a irregularidade nunha 2ª avaliación, a Comisión poderá solicitar ao Reitor a expulsión temporal ou perpetua do/a alumno/a do título cursado. GREEN CAMPUS: Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico 9 do III Plan de Sustentabilidade Medio- Ambiental Green Campus FCS, os traballos documentais que se realicen nesta materia: 

a.- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático. 

b.- De realizarse en papel: 

- Non se empregarán plásticos. 

- Realizaranse impresións a dobre cara. 

- Empregarase papel reciclado. 

- Evitarase a realización de borradores.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías