Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Procesos pedagóxicos, dinámicas e intervencións grupais en Terapia Ocupacional Código 653G01409
Titulación
Grao en Terapia Ocupacional
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Ciencias da Saúde
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Núñez Pérez, Antonio
Correo electrónico
a.nunez@udc.es
Profesorado
Groba Gonzalez, Betania
Luaces Gudin, Rufino David
Núñez Pérez, Antonio
Rivas Quarneti, Natalia Yanaina
Correo electrónico
b.groba@udc.es
david.luaces.gudin@udc.es
a.nunez@udc.es
natalia.rivas.quarneti@udc.es
Web
Descrición xeral Coñecemento e adquisición de habilidades básicas pedagóxicas para educar, apoiar e levar a cabo programas de Terapia Ocupacional, dirixidos a persoas, familias e coidadores, e para facilitar a interacción cos profesionais e os estudantes; así como a adquisición por parte do alumnado da comprensión e aplicación de coñecementos relacionados coa dinámica e intervencións grupales de interese en Terapia Ocupacional.
Descriptor:
Coñecemento e adquisición de habilidades básicas pedagóxicas para educar, apoiar e levar a cabo programas de Terapia Ocupacional, dirixidos a persoas, familias e coidadores, e para facilitar a interacción cos profesionais e os estudantes.

Coñecemento e adquisición de métodos de intervención e dinámicas grupales en diferentes escenarios profesionais.
Plan de continxencia

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar.
A2 Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones.
A3 Sintetizar y aplicar el conocimiento relevante de ciencias biológicas, médicas, humanas, psicológicas, sociales, tecnológicas y ocupacionales, junto con las teorías de ocupación y participación.
A4 Analizar las complejidades de aplicar teorías formales y evidencia de investigación en relación con la ocupación en el contexto de una sociedad en cambio.
A5 Constatar e influir en el debate racional y su razonado en relación a la ocupación humana y la terapia ocupacional.
A6 Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento.
A7 Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones.
A8 Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional.
A10 Adaptar y aplicar el proceso de terapia ocupacional en estrecha colaboración de individuos/población.
A12 Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación.
A13 Buscar activamente, evaluar críticamente y aplicar los rangos de información y de evidencia para asegurar que la práctica es actualizada y relevante al cliente.
A15 Trabajar según los principios de la práctica centrada en el cliente.
A16 Construir una relación terapéutica como base del proceso de la terapia ocupacional.
A17 Establecer sociedades de colaboración, consultar y aconsejar a clientes, trabajadores sociales, miembros de equipo y otros en la práctica de la ocupación y la participación.
A19 Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación.
A20 Preparar, mantener y revisar la documentación de los procesos de terapia ocupacional.
A23 Practicar de manera ética, respetando a los clientes, teniendo en cuenta los códigos profesionales de conducta para terapeutas ocupacionales.
A29 Desarrollar el conocimiento de ocupación y de la práctica de la terapia ocupacional.
A31 Determinar y priorizar los servicios de terapia ocupacional.
A34 Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B7 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B8 Capacidad de análisis y de síntesis.
B9 Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica.
B11 Capacidad para trabajar en un equipo interdisciplinar.
B12 Conocimientos generales básicos sobre el área de estudio.
B13 Resolución de problemas.
B14 Habilidades interpersonales.
B15 Capacidad para comunicarse con personas no expertas en la materia.
B16 Habilidad para trabajar de manera autónoma.
B17 Compromiso ético.
B18 Planificación y gestión del tiempo.
B19 Comunicación oral y escrita en la lengua materna.
B23 Capacidad de aprender.
B24 Habilidades de gestión de la información (habilidad para buscar y analizar información proveniente de diversas fuentes).
B25 Capacidad de crítica y autocrítica.
B26 Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones.
B27 Capacidad para generar nuevas ideas.
B28 Toma de decisiones.
B29 Trabajo en equipo.
B30 Liderazgo.
B31 Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad.
B32 Habilidad para trabajar en un contexto internacional.
B33 Conocimientos de culturas y costumbres de otras culturas.
B35 Iniciativa y espíritu emprendedor.
B36 Preocupación por la calidad.
B37 Motivación.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Desarrollar un sistema de valores pedagógicos que mantenga la filosofía profesional. A1
A3
A12
A13
A15
A16
A17
A20
A23
A29
A31
B2
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B5
B7
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C1
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Desarrollar una base teórica y una base de conocimiento en Pedagogía ligado a la profesión. A1
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Desarrollar habilidades prácticas y aplicar los conocimientos de Pedagogía como fundamento de actuación ligado a la profesión. Y de esta forma, obtener la capacidad para educar, facilitar, supervisar y apoyar a los estudiantes de Terapia Ocupacional y otros profesionales. A1
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B36
B37
C4
C6
C7
Confrontar distintos marcos teóricos que permitan interpretar y plantear posibles alternativas vinculadas a los problemas educativos desde la perspectiva de la Terapia Ocupacional. A5
A8
A10
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A19
B1
B2
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B35
B36
B37
C4
C6
C7
Reconocer las dimensiones pedagógicas para el análisis de la educación con una perspectiva ocupacional. A3
A6
B12
Interpretar a la luz de los componentes del desempeño ocupacional los alcances y dinámica de desarrollo del pensamiento pedagógico. A3
A4
A6
A13
B12
C4
C6
C7
C8
Tomar conciencia en Terapia Ocupacional de los supuestos operantes en las situaciones educativas que cotidianamente construyen los usuarios. A1
B12
Conocimientos y capacidad para aplicar Pedagogía dentro del contexto de la Terapia Ocupacional. A2
A3
Adquisición de conocimientos básicos y aplicación de la dinámica e intervención grupal en el ámbito de la Terapia Ocupacional. A3
A6
A7
A34
B12
Evaluación y aplicación de teorías, modelos y métodos grupales para afrontar desde la terapia ocupacional las necesidades de salud de individuos y poblaciones. A1
A2
A10
A17
A34
B7
B15
Desarrollo de capacidades que posibiliten la aplicación de aspectos teóricos y prácticos de la dinámica grupal en el campo de la Terapia Ocupacional. A17
A34
Trabajar de manera holística, tolerante, sin enjuiciamiento, cuidadosa y sensible, asegurando que los derechos, creencias y deseos de diferentes individuos o grupos no se vean comprometidos A23
B11
B29

Contidos
Temas Subtemas


BLOQUE I.- PROCESOS PEDAGÓXICOS EN TERAPIA OCUPACIONAL
Tema 1.- Introdución á Pedagoxía.
Conceptos xerais de Pedagoxía.
O proceso de ensino-aprendizaxe. Teoría e implicacións didácticas.
Modelos pedagóxicos actuais.
Tema 2.- A programación.


Funcións e necesidades dá programación.
Deseño dá programación. Elementos fundamentais e fases de elaboración.

Tema 3.- Os recursos educativos e as opcións metodolóxicas.
Os recursos materiais no proceso de ensino-aprendizaxe.
Características e tipos de materias.

Tema 4.- A organización espazo-temporal. A organización espazo-temporal no proceso de ensino-aprendizaxe.
Factores que inflúen na organización do tempo. Criterios de distribución temporal.


Tema 5.- A avaliación.


Concepto de avaliación.
Ámbitos de avaliación.

Tema 6.- O profesional de Terapia Ocupacional.
Ámbitos de intervención: educación formal e educación informal.
Funcións básicas do terapeuta ocupacional no ámbito formativo.
Competencia profesional.
BLOQUE TEMÁTICO II.-
INTERVENCIÓN E DINÁMICAS GRUPALES.
Tema 1.- Introdución á dinámica grupal.
Sistemas de referencia.
- Socialización grupal.
- Individuo e grupo.
- Relacións no seo do grupo.

Tema 2.- Concepto e estrutura dos grupos.

- Aspectos psicolóxicos.
- Aspectos sociolóxicos.
- Grupo e equipo.
Tema 3.- Etapas no desenvolvemento grupal. - Selección e seguridade.
- Estructuración do grupo.
- Participación e afecto.
- Autorregulación.
- Disolución.
Tema 4.- Modelos evolutivos de grupo.
- En expansión.
- En pugna.
- En regresión.
- Estable.
- Dexeneración grupal.
Tema 5.- Liderado versus dirección de grupos.


- Comunicación e liderado.
- Liderado autocrático.
- Liderado consultivo.
- Liderado participativo.
- Outras consideracións.
Tema 6.- Tipoloxía de intervención grupal. - Estratexias de inicio. Recomendacións.
- Reunións de equipo. Consideracións.
- Psicoterapias. Características e tipos.
Tema 7.- Técnicas e actividades dinamizadoras.

- Técnicas de presentación e coñecemento dos outros.
- Técnicas para grupos grandes, pequenos e subgrupos.
Tema 8.- Estratexias de inicio grupal.

- Situación de partida.
- Infancia.
- Madurez.
- Sociograma.


Tema 9.- Estratexias de desenvolvemento grupal.
- Estratexias de motivación.
- Recoñecemento de roles grupales.
- Coordinación de grupos.
- Supostos básicos.


Tema 10.- Criterios e técnicas de rexistro e avaliación grupal.
- Valoración de reunións.
- Rexistro do grupo.
- Observación dos participantes.
- Autoevaluación do dinamizador.
- Autoevaluación do grupo.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Aprendizaxe colaborativa A2 A1 A3 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A23 A31 A34 B1 B3 B7 B11 B17 B19 B25 B29 B32 B33 B36 B37 C3 C4 C5 C6 C7 C8 6 18 24
Sesión maxistral A3 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A34 B1 B3 B5 B7 B8 B11 B12 B13 B14 B15 B17 B25 B29 B30 B36 B37 C3 C6 C7 C8 18 32 50
Presentación oral A3 A4 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A34 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B13 B14 B17 B18 B24 B26 B27 B29 B31 B35 B36 B37 C1 C3 C6 C7 C8 6 25 31
Obradoiro A3 A4 A5 A6 A7 A8 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B9 B11 B16 B23 B24 B28 B29 B36 B37 C3 C6 C7 C8 10 10 20
Traballos tutelados A3 A4 A7 A8 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A29 A34 B1 B3 B5 B8 B13 B23 B24 B25 B28 B29 B36 B37 C3 C6 C7 C8 5 15 20
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Aprendizaxe colaborativa Técnica de traballo de grupo e exposición pública durante a clase.

Permite adquirir as competencias xenéricas e nucleares apuntadas nesta materia.
Sesión maxistral
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como %ou201Cconferencia%ou201D, %ou201Cmétodo expositivo%ou201D ou %ou201Clección maxistral%ou201D. Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Permite adquirir as competencias específicas apuntadas nesta materia.
Presentación oral
Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, expondo cuestións, facendo aclaracións e expondo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.

Permite adquirir as competencias xenéricas apuntadas nesta materia.
Obradoiro
Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través dá que ou alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Traballos tutelados
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe do %ou201Ccómo facer as cousas%ou201D. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.

Permite adquirir as competencias específicas apuntadas nesta materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Aprendizaxe colaborativa
Presentación oral
Traballos tutelados
Descrición

A atención personalizada farase, globalmente, mediante tutorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupales.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A3 A4 A5 A6 A7 A8 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B9 B11 B16 B23 B24 B28 B29 B36 B37 C3 C6 C7 C8 Capacidade resolutiva e de síntesis. 10
Sesión maxistral A3 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A34 B1 B3 B5 B7 B8 B11 B12 B13 B14 B15 B17 B25 B29 B30 B36 B37 C3 C6 C7 C8 Proba mixta 30
Aprendizaxe colaborativa A2 A1 A3 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A23 A31 A34 B1 B3 B7 B11 B17 B19 B25 B29 B32 B33 B36 B37 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Traballo grupal 30
Presentación oral A3 A4 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A34 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B13 B14 B17 B18 B24 B26 B27 B29 B31 B35 B36 B37 C1 C3 C6 C7 C8 Comunicación e estructura. 10
Traballos tutelados A3 A4 A7 A8 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A29 A34 B1 B3 B5 B8 B13 B23 B24 B25 B28 B29 B36 B37 C3 C6 C7 C8 Aprendizaxe autónomo e práctico. 20
 
Observacións avaliación

Os aspectos e criterios que se terán en consideración ao avaliar as actividades que se farán ao redor de dita metodoloxía son a asistencia, participación e compromiso individual e grupal, coherencia dos contidos abordados, coñecementos demostrados nos exames teóricos e prácticos e competencias referidas para esta materia.

O sistema de cualificacións expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional Sistema de cualificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable)

Elaboración dunha unidade didáctica aplicada aos coñecementos propios da Terapia Ocupacional e presentación oral.


Fontes de información
Bibliografía básica Tschorne, P. (1993). Dinámica de Grupos. Salamanca. Ed. Ameru

Cormier, W., Cormier L. 1994: Estrategias de entrevista para terapeutas. Bilbao. Desclée de Brouwer.

Battegay, R. 1998. El hombre en el grupo. Ed. Herder. Barcelona.

Bion, W. R..1984. Experiencias en grupos. Ed. Paidos. Buenos Aires.

Gómez Tolón. J. 1997. "Fundamentos Metodológicos de la Terapia Ocupacional". 1ª Ed. Editorial Mira. Zaragoza..

Hopkins. H.L., Smith, H.D. 2006. "Terapia Ocupacional", 9ª Edición. Editorial Médica Panamericana Madrid,

Hussey S. y otros. 2007.Introduction to occupational therapy. St. Louis Missouri: Mosby Elsevier.

Kielhofner G. 2006. Fundamentos conceptuales de la terapia ocupacional. 3ª ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.

Kaplan M.I., Sadock B.J..2001. Terapia de grupo. Ed. Panamericana. Madrid. 

Redorta, J.,Obiols, M.,Bisquerra, R..2006. Emoción y conflicto, aprender a manejar las emociones. Ed. Paidos. Barcelona

Romero A. Moruno P. 2003. Terapia ocupacional. Teoría y Técnicas. Madrid. Masson

Kernberg, O. F.. 1999. Ideologia, conflicto y liderazgo en grupos y organizaciones. Barcelona. Ed. Paidós

Palacios, J, Marchesi, A., Coll, C.1994, Desarrollo psicologico y educación II. Madrid: Ed. Alianza Psicologia.

Tschorne, P.. 1993. Dinámica de grupos. Ed. Ameru. Salamanca.

Kisnerman Natalio "Pensar el Trabajo Social" Editorial Lumen/ Humanitas.

Fernández Ana María "El Campo Grupal" Editorial Nueva Visión.

Anzieu, Didier y Martín, Ives " La Dinámica de los Pequeños Grupos " Editorial Kapeluz.

Gibb Jack "Manual de Dinámica de Grupos" Editorial Humanitas.

Di Carlo Enrique y Equipo "Trabajo Social con Grupos y Redes" Editorial Lumen/Humanitas

Watzlawick Paul y otros "Teoría de la Comunicación Humana" Editorial Herder.

Vela, Jesús "Dinámica Psicológica y Eclesial de los Gupos Psicológicos" Editorial Guadalupe.

Merton, Robert " Teoría y Estructura Sociales " Editorial Fondo de Cultura Económica.

Pichón Riviere, Enrique " El proceso grupal" De Nueva Visión.

Linton, Ralph "Cultura y Personalidad" Editorial Fondo de Cultura Económico.

David, José " Juegos y Trabajo Social" Editorial Humanitas.

Kisnerman-Mustieles Muñoz. Sistematización de la Práctica de Grupo. Ed. Lumen/Humanitas.

 

Bibliografía complementaria

Abreu, B.C. y Toglia, J.R (1987). Cognitive rehabilitation: A model for occupational therapy. En American Journal of Occupational Therapy, 41, 439-448.

Andamo, E. M.(ed.) (1984). Guide to program evaluation for physical therapy and occupational therapy services. Haworth Press.

Asociación Psiquiátrica Americana (A.P.A.) (1994): Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-IV). Barcelona: Massón

Banyard, P., Cassells, A., Green, P., Hartiand, J., Hayes, N., Reddy, P. (1995). Introducción a los procesos cognitivos. Barcelona: Ariel.

Benedet, M. J. (1992). El Déficit Cognitivo en la Deficiencia Mental. Madrid. Pirámide.

Bobath, Karel. "Bases neurofisiológica para el tratamiento de la parálisis cerebral".

Bobath-Kong "Transtornos cerebromotores en el niño. Buenos Aires. Medica-Panamericana 1982

Breines, E.B. Occupational Therapy. Activities from clay to computers. Theory and Practice. EA. Davis Company. Filadelfia

Bucher, H. (1976): Trastornos psicomotores en el niño: Práctica de la reeducación psicomotriz. Barcelona: Mason. , Baum, C. Occupational therapy: overcoming human performance deficits. Thorafore, NJ.: SLACK Incorportate.

Christiansen, Ch., Baum, C. Occupational therapy : overcoming human perfomance. Thorofare : Slack.

Cormier, W., Cormier L. (1994): Estrategias de entrevista para terapeutas. Bilbao: Desclée de Brouwer

Defontaine, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz. Primer año. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.

Defontaine, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz. Segundo año. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.

Defontaine, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz. Tercer año. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.

Durante, P., et. al.: Terapia ocupacional en salud mental: principios y práctica. Masson. 1ª ed. 1998

Gil, F., García Saíz, M. (1993). Habilidades sociales: teoría, investigación y aplicaciones. Madrid. Síntesis.

Gómez Tolón. J. "Fundamentos Metodológicos de la Terapia Ocupacional". 1ª Ed. Editorial Mira. Zaragoza. 1997.

Grieve, J. (1994). Neuropsicología para terapeutas ocupacionales. Buenos Aires: Panamericana.

Hagedorn, R. "Occupational Therapy- Foundations for Practice. Models, frames of reference and core skills". 1ª Reimp. Editorial Churchill Livingstone. New York. 1993.

Hopkins, H. L., y Smith, H. D. Willard & Spackman: Terapia Ocupacional. Panamericana. 1998.

Hopkins, H.L.; Smith, H.D. Willard and Spackmans Occupational Therapy. J.B. Lippincott Company. Filadelfia

Hopkins. H.L., Smith, H.D. "Terapia Ocupacional", 8ª Edición. Editorial Médica Panamericana Madrid, 1998

Leonardelli, C. A. (1988): The Milwake evaluation of dayly living skills. Thorofare. Slack Inc.

Liberman, R. (1993): Rehabilitación integral del enfermo mental crónico. Barcelona: Martínez Roca.

Lorenzo, P. et al. (1998): Drogodependencias : farmacología, patología, psicología, legislación. Madrid : Panamericana

MacDonald, E.M. (1979). Terapia ocupacional en rehabilitación. Barcelona: Ed. Salvat.

Morse, RA. y Morse, A.R. (1988). Functional living skills: Promoting the interaction between neuropsychology and occupational therapy. Journal Head Trauma Rehabilitation, 3, (1), 33-44.

Pedretti, L.W., Zoltan, B. "Occupational Therapy. practice skillis for Physical Dysfunction". 3a Ed Editorial C. V. Mosby. 1990.

Pratt, P. N., y Allen, A. S.: Occupational therapy for children. C.V. Mosby Co. 1989.

Ramos, J. A. (1993): Neurobiología de la Drogadicción. Eudema. Madrid

Reed, K. "Models of Practice in Occupational Therapy". Editorial Williams and Wilkins. 1984.

Reed, K. L., Sanderson, S.N. "Concepts of Occupational Therapy". 3a ed. Editorial Williams and Wilkins. 1992.

Revista Materia Prima. Primera Revista Independiente de Terapia Ocupacional en Argentina.Andrea Monzón editora. G. L. Mansilla 2665 Buenos Aires Argentina (1425)

Ruiz, M.A. y Villalobos, A. (1994): Habilidades terapéuticas. Fundación Universidad-Empresa

Sánchez, L. (1996) Manual de técnicas Grupales de comunicación y Creatividad para terapeutas ocupacionales. APETO: Madrid

Baum, C. (eds.) Occupational therapy overcoming human performance deficits. Thorafore, N.J.: SLACK. pp.664-688

Trombly, C.A. (1990). Occupational therapy for phisical dysfuntion. (4th. ed.). Baltimore. Williams & Wilkins.

Turner, A.; Foster, M.; Johnson, S.E. Occupational Therapy and Physical Dysfunction: Principies, skills and Practice. Churchill Livingstone. 1992

Willson, M. (1987) Occupational therapy in long-term psychiatry. 2ª ed. Edimburgh, Churchill-Livingstone.

Wood, R. L., Fussey, 1. (1994). Cognitive rehabilitation in perspective. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Publishers.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

1.- Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico 9 do I Plan de Sustentabilidade Medio-ambiental Green Campus FCS, os traballos documentais que se realicen nesta materia:

 .- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático.

 .- De realizarse en papel: 

  - Non se utilizarán plásticos

 - Realizaranse impresións a dobre cara. 

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a realización de borradores. 




(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías