Identifying Data 2019/20
Subject (*) Teaching Processes, Group Dynamics and Interventions in Occupational Therapy Code 653G01409
Study programme
Grao en Terapia Ocupacional
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Optional 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Ciencias da Saúde
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinador
Núñez Pérez, Antonio
E-mail
a.nunez@udc.es
Lecturers
Groba Gonzalez, Betania
Luaces Gudin, Rufino David
Núñez Pérez, Antonio
Rivas Quarneti, Natalia Yanaina
E-mail
b.groba@udc.es
david.luaces.gudin@udc.es
a.nunez@udc.es
natalia.rivas.quarneti@udc.es
Web
General description Coñecemento e adquisición de habilidades básicas pedagóxicas para educar, apoiar e levar a cabo programas de Terapia Ocupacional, dirixidos a persoas, familias e coidadores, e para facilitar a interacción cos profesionais e os estudantes; así como a adquisición por parte do alumnado da comprensión e aplicación de coñecementos relacionados coa dinámica e intervencións grupales de interese en Terapia Ocupacional.
Descriptor:
Coñecemento e adquisición de habilidades básicas pedagóxicas para educar, apoiar e levar a cabo programas de Terapia Ocupacional, dirixidos a persoas, familias e coidadores, e para facilitar a interacción cos profesionais e os estudantes.

Coñecemento e adquisición de métodos de intervención e dinámicas grupales en diferentes escenarios profesionais.
Contingency plan

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar.
A2 Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones.
A3 Sintetizar y aplicar el conocimiento relevante de ciencias biológicas, médicas, humanas, psicológicas, sociales, tecnológicas y ocupacionales, junto con las teorías de ocupación y participación.
A4 Analizar las complejidades de aplicar teorías formales y evidencia de investigación en relación con la ocupación en el contexto de una sociedad en cambio.
A5 Constatar e influir en el debate racional y su razonado en relación a la ocupación humana y la terapia ocupacional.
A6 Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento.
A7 Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones.
A8 Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional.
A10 Adaptar y aplicar el proceso de terapia ocupacional en estrecha colaboración de individuos/población.
A12 Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación.
A13 Buscar activamente, evaluar críticamente y aplicar los rangos de información y de evidencia para asegurar que la práctica es actualizada y relevante al cliente.
A15 Trabajar según los principios de la práctica centrada en el cliente.
A16 Construir una relación terapéutica como base del proceso de la terapia ocupacional.
A17 Establecer sociedades de colaboración, consultar y aconsejar a clientes, trabajadores sociales, miembros de equipo y otros en la práctica de la ocupación y la participación.
A19 Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación.
A20 Preparar, mantener y revisar la documentación de los procesos de terapia ocupacional.
A23 Practicar de manera ética, respetando a los clientes, teniendo en cuenta los códigos profesionales de conducta para terapeutas ocupacionales.
A29 Desarrollar el conocimiento de ocupación y de la práctica de la terapia ocupacional.
A31 Determinar y priorizar los servicios de terapia ocupacional.
A34 Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B7 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B8 Capacidad de análisis y de síntesis.
B9 Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica.
B11 Capacidad para trabajar en un equipo interdisciplinar.
B12 Conocimientos generales básicos sobre el área de estudio.
B13 Resolución de problemas.
B14 Habilidades interpersonales.
B15 Capacidad para comunicarse con personas no expertas en la materia.
B16 Habilidad para trabajar de manera autónoma.
B17 Compromiso ético.
B18 Planificación y gestión del tiempo.
B19 Comunicación oral y escrita en la lengua materna.
B23 Capacidad de aprender.
B24 Habilidades de gestión de la información (habilidad para buscar y analizar información proveniente de diversas fuentes).
B25 Capacidad de crítica y autocrítica.
B26 Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones.
B27 Capacidad para generar nuevas ideas.
B28 Toma de decisiones.
B29 Trabajo en equipo.
B30 Liderazgo.
B31 Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad.
B32 Habilidad para trabajar en un contexto internacional.
B33 Conocimientos de culturas y costumbres de otras culturas.
B35 Iniciativa y espíritu emprendedor.
B36 Preocupación por la calidad.
B37 Motivación.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Desarrollar un sistema de valores pedagógicos que mantenga la filosofía profesional. A1
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Desarrollar una base teórica y una base de conocimiento en Pedagogía ligado a la profesión. A1
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Desarrollar habilidades prácticas y aplicar los conocimientos de Pedagogía como fundamento de actuación ligado a la profesión. Y de esta forma, obtener la capacidad para educar, facilitar, supervisar y apoyar a los estudiantes de Terapia Ocupacional y otros profesionales. A1
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Confrontar distintos marcos teóricos que permitan interpretar y plantear posibles alternativas vinculadas a los problemas educativos desde la perspectiva de la Terapia Ocupacional. A5
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Reconocer las dimensiones pedagógicas para el análisis de la educación con una perspectiva ocupacional. A3
A6
B12
Interpretar a la luz de los componentes del desempeño ocupacional los alcances y dinámica de desarrollo del pensamiento pedagógico. A3
A4
A6
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Tomar conciencia en Terapia Ocupacional de los supuestos operantes en las situaciones educativas que cotidianamente construyen los usuarios. A1
B12
Conocimientos y capacidad para aplicar Pedagogía dentro del contexto de la Terapia Ocupacional. A2
A3
Adquisición de conocimientos básicos y aplicación de la dinámica e intervención grupal en el ámbito de la Terapia Ocupacional. A3
A6
A7
A34
B12
Evaluación y aplicación de teorías, modelos y métodos grupales para afrontar desde la terapia ocupacional las necesidades de salud de individuos y poblaciones. A1
A2
A10
A17
A34
B7
B15
Desarrollo de capacidades que posibiliten la aplicación de aspectos teóricos y prácticos de la dinámica grupal en el campo de la Terapia Ocupacional. A17
A34
Trabajar de manera holística, tolerante, sin enjuiciamiento, cuidadosa y sensible, asegurando que los derechos, creencias y deseos de diferentes individuos o grupos no se vean comprometidos A23
B11
B29

Contents
Topic Sub-topic


BLOQUE I.- PROCESOS PEDAGÓXICOS EN TERAPIA OCUPACIONAL
Tema 1.- Introdución á Pedagoxía.
Conceptos xerais de Pedagoxía.
O proceso de ensino-aprendizaxe. Teoría e implicacións didácticas.
Modelos pedagóxicos actuais.
Tema 2.- A programación.


Funcións e necesidades dá programación.
Deseño dá programación. Elementos fundamentais e fases de elaboración.

Tema 3.- Os recursos educativos e as opcións metodolóxicas.
Os recursos materiais no proceso de ensino-aprendizaxe.
Características e tipos de materias.

Tema 4.- A organización espazo-temporal. A organización espazo-temporal no proceso de ensino-aprendizaxe.
Factores que inflúen na organización do tempo. Criterios de distribución temporal.


Tema 5.- A avaliación.


Concepto de avaliación.
Ámbitos de avaliación.

Tema 6.- O profesional de Terapia Ocupacional.
Ámbitos de intervención: educación formal e educación informal.
Funcións básicas do terapeuta ocupacional no ámbito formativo.
Competencia profesional.
BLOQUE TEMÁTICO II.-
INTERVENCIÓN E DINÁMICAS GRUPALES.
Tema 1.- Introdución á dinámica grupal.
Sistemas de referencia.
- Socialización grupal.
- Individuo e grupo.
- Relacións no seo do grupo.

Tema 2.- Concepto e estrutura dos grupos.

- Aspectos psicolóxicos.
- Aspectos sociolóxicos.
- Grupo e equipo.
Tema 3.- Etapas no desenvolvemento grupal. - Selección e seguridade.
- Estructuración do grupo.
- Participación e afecto.
- Autorregulación.
- Disolución.
Tema 4.- Modelos evolutivos de grupo.
- En expansión.
- En pugna.
- En regresión.
- Estable.
- Dexeneración grupal.
Tema 5.- Liderado versus dirección de grupos.


- Comunicación e liderado.
- Liderado autocrático.
- Liderado consultivo.
- Liderado participativo.
- Outras consideracións.
Tema 6.- Tipoloxía de intervención grupal. - Estratexias de inicio. Recomendacións.
- Reunións de equipo. Consideracións.
- Psicoterapias. Características e tipos.
Tema 7.- Técnicas e actividades dinamizadoras.

- Técnicas de presentación e coñecemento dos outros.
- Técnicas para grupos grandes, pequenos e subgrupos.
Tema 8.- Estratexias de inicio grupal.

- Situación de partida.
- Infancia.
- Madurez.
- Sociograma.


Tema 9.- Estratexias de desenvolvemento grupal.
- Estratexias de motivación.
- Recoñecemento de roles grupales.
- Coordinación de grupos.
- Supostos básicos.


Tema 10.- Criterios e técnicas de rexistro e avaliación grupal.
- Valoración de reunións.
- Rexistro do grupo.
- Observación dos participantes.
- Autoevaluación do dinamizador.
- Autoevaluación do grupo.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Collaborative learning A2 A1 A3 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A23 A31 A34 B1 B3 B7 B11 B17 B19 B25 B29 B32 B33 B36 B37 C3 C4 C5 C6 C7 C8 6 18 24
Guest lecture / keynote speech A3 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A34 B1 B3 B5 B7 B8 B11 B12 B13 B14 B15 B17 B25 B29 B30 B36 B37 C3 C6 C7 C8 18 32 50
Oral presentation A3 A4 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A34 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B13 B14 B17 B18 B24 B26 B27 B29 B31 B35 B36 B37 C1 C3 C6 C7 C8 6 25 31
Workshop A3 A4 A5 A6 A7 A8 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B9 B11 B16 B23 B24 B28 B29 B36 B37 C3 C6 C7 C8 10 10 20
Supervised projects A3 A4 A7 A8 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A29 A34 B1 B3 B5 B8 B13 B23 B24 B25 B28 B29 B36 B37 C3 C6 C7 C8 5 15 20
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Collaborative learning Técnica de traballo de grupo e exposición pública durante a clase.

Permite adquirir as competencias xenéricas e nucleares apuntadas nesta materia.
Guest lecture / keynote speech
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como %ou201Cconferencia%ou201D, %ou201Cmétodo expositivo%ou201D ou %ou201Clección maxistral%ou201D. Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Permite adquirir as competencias específicas apuntadas nesta materia.
Oral presentation
Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, expondo cuestións, facendo aclaracións e expondo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.

Permite adquirir as competencias xenéricas apuntadas nesta materia.
Workshop
Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través dá que ou alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Supervised projects
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe do %ou201Ccómo facer as cousas%ou201D. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.

Permite adquirir as competencias específicas apuntadas nesta materia.

Personalized attention
Methodologies
Collaborative learning
Oral presentation
Supervised projects
Description

A atención personalizada farase, globalmente, mediante tutorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupales.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A3 A4 A5 A6 A7 A8 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B9 B11 B16 B23 B24 B28 B29 B36 B37 C3 C6 C7 C8 Capacidade resolutiva e de síntesis. 10
Guest lecture / keynote speech A3 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A34 B1 B3 B5 B7 B8 B11 B12 B13 B14 B15 B17 B25 B29 B30 B36 B37 C3 C6 C7 C8 Proba mixta 30
Collaborative learning A2 A1 A3 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A23 A31 A34 B1 B3 B7 B11 B17 B19 B25 B29 B32 B33 B36 B37 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Traballo grupal 30
Oral presentation A3 A4 A5 A6 A7 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A34 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B13 B14 B17 B18 B24 B26 B27 B29 B31 B35 B36 B37 C1 C3 C6 C7 C8 Comunicación e estructura. 10
Supervised projects A3 A4 A7 A8 A10 A12 A13 A15 A17 A19 A20 A29 A34 B1 B3 B5 B8 B13 B23 B24 B25 B28 B29 B36 B37 C3 C6 C7 C8 Aprendizaxe autónomo e práctico. 20
 
Assessment comments

Os aspectos e criterios que se terán en consideración ao avaliar as actividades que se farán ao redor de dita metodoloxía son a asistencia, participación e compromiso individual e grupal, coherencia dos contidos abordados, coñecementos demostrados nos exames teóricos e prácticos e competencias referidas para esta materia.

O sistema de cualificacións expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional Sistema de cualificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable)

Elaboración dunha unidade didáctica aplicada aos coñecementos propios da Terapia Ocupacional e presentación oral.


Sources of information
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Anzieu, Didier y Martín, Ives " La Dinámica de los Pequeños Grupos " Editorial Kapeluz.

Gibb Jack "Manual de Dinámica de Grupos" Editorial Humanitas.

Di Carlo Enrique y Equipo "Trabajo Social con Grupos y Redes" Editorial Lumen/Humanitas

Watzlawick Paul y otros "Teoría de la Comunicación Humana" Editorial Herder.

Vela, Jesús "Dinámica Psicológica y Eclesial de los Gupos Psicológicos" Editorial Guadalupe.

Merton, Robert " Teoría y Estructura Sociales " Editorial Fondo de Cultura Económica.

Pichón Riviere, Enrique " El proceso grupal" De Nueva Visión.

Linton, Ralph "Cultura y Personalidad" Editorial Fondo de Cultura Económico.

David, José " Juegos y Trabajo Social" Editorial Humanitas.

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Complementary

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Other comments

1.- Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico 9 do I Plan de Sustentabilidade Medio-ambiental Green Campus FCS, os traballos documentais que se realicen nesta materia:

 .- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático.

 .- De realizarse en papel: 

  - Non se utilizarán plásticos

 - Realizaranse impresións a dobre cara. 

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a realización de borradores. 




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