Identifying Data 2020/21
Subject (*) Occupational Therapy, Functional Diversity and Quality of Life Code 653G01413
Study programme
Grao en Terapia Ocupacional
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Optional 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinador
Canosa Domínguez, Nereida María
E-mail
nereida.canosa@udc.es
Lecturers
Canosa Domínguez, Nereida María
Meijide Failde, Rosa
Santos del Riego, Sergio Eduardo
E-mail
nereida.canosa@udc.es
rosa.meijide.failde@udc.es
sergio.santos.delriego@udc.es
Web
General description Esta materia pretende o desenvolvemento de competencias que permitan ao alumnado comprender e aplicar os coñecementos relacionados con todos aqueles aspectos da Terapia Ocupacional que polas súas características especiais, non se incluíron nas materias específicas de Terapia Ocupacional, tales como son a diversidade funcional, a calidade de vida, as políticas de calidade asistencial e universitaria en Ciencias da Saúde, e outros temas de innovación e interese en Terapia Ocupacional.

Preténdese que esta materia teña certo grao de variabilidade temática (1 créditos ECTS) a efectos de abordar temas de actualidade vixente e proxección futura de interese para Terapia Ocupacional en particular e para a sociedade en xeral.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos: non se realizarán modificacións nos contidos.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

4. Modificacións na avaliación

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar.
A3 Sintetizar y aplicar el conocimiento relevante de ciencias biológicas, médicas, humanas, psicológicas, sociales, tecnológicas y ocupacionales, junto con las teorías de ocupación y participación.
A4 Analizar las complejidades de aplicar teorías formales y evidencia de investigación en relación con la ocupación en el contexto de una sociedad en cambio.
A5 Constatar e influir en el debate racional y su razonado en relación a la ocupación humana y la terapia ocupacional.
A6 Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento.
A7 Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones.
A8 Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional.
A9 Utilizar el potencial terapéutico de la ocupación a través del uso de la actividad y el análisis y síntesis ocupacional.
A10 Adaptar y aplicar el proceso de terapia ocupacional en estrecha colaboración de individuos/población.
A12 Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación.
A13 Buscar activamente, evaluar críticamente y aplicar los rangos de información y de evidencia para asegurar que la práctica es actualizada y relevante al cliente.
A15 Trabajar según los principios de la práctica centrada en el cliente.
A16 Construir una relación terapéutica como base del proceso de la terapia ocupacional.
A17 Establecer sociedades de colaboración, consultar y aconsejar a clientes, trabajadores sociales, miembros de equipo y otros en la práctica de la ocupación y la participación.
A20 Preparar, mantener y revisar la documentación de los procesos de terapia ocupacional.
A21 Cumplir con la política y procedimientos locales/regionales/ nacionales/europeos, normas profesionales y regulaciones del empleo.
A22 Demostrar continuamente el proceso de aprendizaje y cambios en la TO.
A23 Practicar de manera ética, respetando a los clientes, teniendo en cuenta los códigos profesionales de conducta para terapeutas ocupacionales.
A24 Demostrar seguridad, autoconocimiento, autocrítica y conocimientos de sus propias limitaciones como terapeuta ocupacional.
A29 Desarrollar el conocimiento de ocupación y de la práctica de la terapia ocupacional.
A31 Determinar y priorizar los servicios de terapia ocupacional.
A32 Entender y aplicar los principios de dirección en los servicios de terapia ocupacional, incluyendo coste-efectividad, la administración de recursos y equipamiento, y estableciendo los protocolos de terapia ocupacional.
A33 Constatar en un proceso continuo de evaluación y mejora de la calidad de los servicios de terapia ocupacional, implicando a los clientes cuando sea apropiado y comunicar los resultados relevantes a los demás miembros.
A34 Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional.
A35
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B7 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B8 Capacidad de análisis y de síntesis.
B9 Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica.
B11 Capacidad para trabajar en un equipo interdisciplinar.
B12 Conocimientos generales básicos sobre el área de estudio.
B13 Resolución de problemas.
B14 Habilidades interpersonales.
B15 Capacidad para comunicarse con personas no expertas en la materia.
B16 Habilidad para trabajar de manera autónoma.
B17 Compromiso ético.
B18 Planificación y gestión del tiempo.
B19 Comunicación oral y escrita en la lengua materna.
B21 Habilidades básicas de manejo de ordenadores.
B22 Habilidades de investigación.
B23 Capacidad de aprender.
B24 Habilidades de gestión de la información (habilidad para buscar y analizar información proveniente de diversas fuentes).
B25 Capacidad de crítica y autocrítica.
B26 Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones.
B27 Capacidad para generar nuevas ideas.
B28 Toma de decisiones.
B29 Trabajo en equipo.
B30 Liderazgo.
B31 Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad.
B32 Habilidad para trabajar en un contexto internacional.
B33 Conocimientos de culturas y costumbres de otras culturas.
B34 Diseño y gestión de proyectos.
B35 Iniciativa y espíritu emprendedor.
B36 Preocupación por la calidad.
B37 Motivación.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Develop a system of values that keep the professional philosophy. A1
A3
A12
A13
A15
A16
A17
A20
A23
A29
A31
B2
B3
B5
B7
B9
B11
B13
B15
B18
B19
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B31
B33
B35
B36
B37
C4
C6
C7
C8
Develop a theoretical base and a base of knowledge tied to the profession. A1
A3
A12
A13
A15
A16
A17
A20
A23
A29
A31
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B9
B12
B13
B15
B18
B19
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B31
B32
B33
B35
B36
B37
C4
C6
C7
C8
Develop skills practise and apply the knowledges of general and specific subjects of current interest and projection of future to effects to tie them to the profession. A1
A3
A6
A12
A13
A16
A17
A20
A23
A34
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B13
B14
B15
B16
B18
B19
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B30
B31
B32
B33
B35
B36
B37
C4
C6
C7
C8
Capacity to educate, facilitate, support and encourage the occupational operation, the welfare and the confort of the populations, communities, groups and individuals whose lives are affected or have risk to be it, by the limitation in the operation, suffering and illness. A1
A5
A6
A9
A10
A15
Know yser able to accept the responsibility of his own learning and professional development continued, using the evaluation like half to reflect and improve his performance and update the quality of the services loaned. A21
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B34
B35
B36
B37
C4
C5
C7
Capacity to show and keep that the professional performance adjusts to standards of quality and that the practice is based in the evidence. A21
A33
A34
A35
B36
C4
C5
C6
C7
C8
Capacity to allow that the patient/users and his carers express his worries and interests and that can answer properly to his needs. A4
A6
A7
A8
A22
A24
Capacity to work and communicate in collaboration and of effective form with all the personnel to prioritise and manage the time eficientemente while they reach the standards of quality. A31
A32
A33
A34
A35
C4
C5
C6
C7
C8
Capacity to carry out evaluations of quality of the management of all the labour fields of the professional of Occupational Therapy. A31
A32
A33
A34
A35
B36
C5
C6
C7
C8
Capacity to use the resources sociosanitarios and economic eficientemente. A31
A32
A33
A34
A35
B7
B11
B24
B29
B34
B36
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Subject 1.- Healthy university surroundings and Sustainable for the welfare and the quality of life of the citizens. Sustentabilidad versus Sustainability. Health, Promotion of Health, Literacy of Health, Sustentabilidad versus Sustainability, Human Rights, Network Iberoamericana of Healthy Universities, Spanish Network of Healthy Universities, and others.
Quality.
Diversity.
Subject 2.- Habits, routines and healthy lifestyles. Healthy feeding.
Physical exercise, physical Activity and Sport.
Psychological welfare.
Socials Determinants of health.
Subject 3.- Glimpsed and Curriculum Vitae.

Curriculum Vitae.
Personal interview.
Subject 4.- Verbal communication and no verbal of the people in the daily routines and in the half professional. Elements of the Communication.
Communication no verbal.
Communication in the half professional.
Subject 5.- Multiculturalidad: Equality, diversity, culture. Equality: Concept.
Equality versus inequality.
History of the inequality.
Multiculturalidad: Diversity and Inclusion.
Subject 6.- Political of equality.
Equality of gender.
Violence of gender.
Health and gender.
Disability.
Subject 7.- Political, Religion and Human Rights. Ideological thought.
Influence of the politics and religions in the cotidianeidad.
Human rights.
Subject 8.- Sexuality: approximation from Occupational Therapy. Dimensions of the sexuality.
Analysis from Occupational Therapy.
Special "situations": considerations.
Subject 9.- The water like therapeutic surroundings. The water like therapeutic surroundings. Concepts, historical evolution and current situation.
Types of centres and uses.
Therapeutic value the water.
Characteristics of the aquatic surroundings and the activities in the water: physical factors, psychic, sensorio-affective, social and occupational.
The aquatic surroundings in the childish age. The water like element facilitador of the development. Utilisation of the half aquatic in the early attention.
Uses of the water and the aquatic activity in the adulthood and vejez.
Uses in diverse conditions of health and therapeutic indications.
Aquatic surroundings and work in team.
Subject 10 et seq.- Acquisition of other competitions related with contents of actuality and future projection, of exclusive interest for students of Occupational Therapy, that preferably have not been given in the career and to criterion of the/ of the professor/is of the asignatura and that they can substituir to the presented in this program to criterion of each professor. Variables in function of the actuality

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities B12 1.5 0 1.5
Guest lecture / keynote speech A1 A3 A6 A9 A29 B32 C6 42 0 42
Supervised projects A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A13 A15 A16 A17 A20 A21 A22 A23 A24 A31 A32 A33 A35 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25 B26 B27 B28 B29 B30 B34 B35 B36 B37 0.5 80 80.5
Aprendizaxe servizo A1 A6 A12 A23 B5 B6 B7 B17 C4 0 20 20
Events academic / information A29 A34 B31 B33 C4 C5 C6 C7 C8 3 0 3
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Activities that carry out before initiating any process of education-learning to end to know the competitions, interests and/or motivations that possesses the alumnado for the attainment of the aims that want to reach , linked to a formative program. With her it pretends obtain notable information that allow to articulate the teaching to favour effective and significant learnings, that split of the previous knowledges of the alumnado.

It allows to purchase competitions of start and adaptation referred to this asignatura.
Guest lecture / keynote speech Oral exhibition complemented with the use of audiovisual means and the introduction of some questions headed to the students, with the purpose to transmit knowledges and facilitate the learning.
The masterclass is also known eat ”Conference”, “Method expositivo” Or “Lesson magistral”. This last modality is used to reserve to a special type of lesson given by a professor in special occasions, with a content that supposes an original preparation and based in the almost exclusive use of the word like road of transmission of the information to the audience.

It allows to purchase the specific competitions reviewed in this asignatura.
Supervised projects Methodology designed to promote the autonomous learning of the students, under the tutela of the professor and in stages varied (academic and professionals). It is referred prioritariamente to the learning of "How do the things". It constitutes an option based in the assumption by the students of the responsibility by his own learning.
Aprendizaxe servizo Actividad que integra el servicio a la comunidad con el aprendizaje de contenido y la adquisición de competencias a partir de la práctica reflexiva. La principal diferencia con el voluntariado reside en que los proyectos de ApS dan respuesta siempre a resultados de aprendizaje asociados a una materia del currículo académico con el
objetivo de conseguir determinadas competencias propias de la titulación en la que se enmarca esa materia.
Permite adquirir las competencias específicas reverenciadas en esta materia.
Events academic / information Activities realised by the alumnado that involve the assistance and/or participation in scientific events and/or informative (congresses, days, symposiums, courses, seminars, conferences, exhibitions, etc.) with the aim to deepen in the knowledge of subjects of study related with the matter. These activities provide to the alumnado knowledges and current experiences that incorporate the last novelties referents to a determinate field of study.

They allow to purchase the specific competitions reviewed in this asignatura.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
The attention customized and tituorías will establish with the professor/it of the subject, in one time felicitous stop the teaching/students.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A1 A3 A6 A9 A29 B32 C6 Asistencia obrigatoria ao 80% das clases. 50
Supervised projects A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A13 A15 A16 A17 A20 A21 A22 A23 A24 A31 A32 A33 A35 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25 B26 B27 B28 B29 B30 B34 B35 B36 B37 Traballo sobre unha temática proposta polo docente ou alumno/a. Exposición do mesmo. 40
Aprendizaxe servizo A1 A6 A12 A23 B5 B6 B7 B17 C4 Metodoloxía que combina o servizo á comunidade coa aprendizaxe no que o alumnnado se forma traballando en necesidades reais do seu entorno. 10
 
Assessment comments
ECOLOGICAL OBSERVATIONS:

To help to achieve some sustainable surroundings and fulfil the strategic aim of the Plan Green Campus FCS, the documentary works that realise  in this asignatura:

To.- Mostly it will request  in virtual format and computer support.

b.- To realise  in paper:

 - They will not use  plastic. 

 - They will realise  impressions to double expensive. 

 - It will employ  paper recycled. 

 - It will avoid  the realisation of drafts.

EVALUATION OF THE MATTER

The appearances and criteria that will have  in consideration when evaluating the activities that will do  surroundings to said methodology are the assistance, participation and individual commitment and grupal, with coherence of the contents tackled and acquisition of competitions referred for this asignatura.  

In concrete:
- Assistance, minimum of 80%. Fulfilling this percentage obtains  a five.
- Work in word and ppt, with presentation, evaluation of five remaining points (compulsory).

The system of qualifications will express  by means of numerical qualification in accordance with the established in the art. 5 of the Royal decree 1125/2003 of 5 September (BOE 18 September), by which establishes  the European system of credits and the system of qualifications in the university degrees of official character and validity in all the national territory. System of qualifications: 0-4.9=Suspense 5-6.9=Approved 7-8.9=Remarkable 9-10=Excellent 9-10 Matrícula of Honour (Graciable).

Sources of information
Basic Javier Güeita Rodríguez, María Alonso Fraile (2015). Terapia acuática: Abordajes desde la fisioterapia y Terapia ocupacional. Madrid: Elsevier

- SANTOS DEL RIEGO, S.: "Calidad y Convergencia Europea en Terapia Ocupacional", Editorial Internacional de Terapia Ocupacional, Universidad de A Coruña, 2005.

-VUORI H.V. (1.996) “El control de calidad de los Sistemas Sanitarios. Concepto y Metodología. Masson. Barcelona.

-ALICIA ALLES, M.: Dirección estratégica de recursos humanos. Gestión por competencias. Edit. Granica. Buenos Aires-Barcelona, 2000

-ALFONSO SÁNCHEZ, J.L.: Servicios de salud: técnicas avanzadas de marketing y planificación sanitaria. Doyma. Barcelona, 1991.

-ALVAREZ, C.: Administración sanitaria y sistemas de salud.

-ARANAZ, JMª.; VITALLER, J.: La Calidad: Un objetivo de la asistencia, una necesidad de la gestión sanitaria. Escuela Valenciana Estudios de Salud. Generalitat Valenciana. Valencia, 2001.

-BADIA, X. SALAMERO, M. ALONSO, J. La medida de la salud. Edimac, 2002. Barcelona.

-CUESTA, A. et al.: "LA CALIDAD DE LA ASISTENCIA HOSPITALARIA". Editorial Doyma. Barcelona, 1986.

-JIMENEZ VILLA, J.: Programación y protocolización sanitaria. Doyma, Barcelona, 1990.

-MUIR GRAY, J.A.: Atención Sanitaria basada en la evidencia. ADS Printing, S.A. Madrid, 1997.

- Modelo EFQM

- Modelos ISO

- Turner A, Foster M, Johnson S E. Terapia Ocupacional y Disfunción Física: Principios, Técnicas y Práctica. Elsevier España: Madrid, 2003

- Miranda Mayordomo JL. Rehabilitación Médica. Aula Médica: Madrid, 2004

- Manual SERMEF de Rehabilitación y Medicina Física, 2005.

- De Lisa J, Gans B, Currie D. Rehabilitation Medicine. Principles and Practice. Lippincott: Filadelfia, 1993

Abreu, B.C. y Toglia, J.R (1987).

Cognitive rehabilitation: A model for occupational therapy. En American Journal of Occupational Therapy, 41, 439-448.

Andamo, E. M.(ed.) (1984). Guide to program evaluation for physical therapy and occupational therapy services. Haworth Press.

Asociación Psiquiátrica Americana (A.P.A.) (1994): Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-IV). Barcelona: Massón

Banyard, P., Cassells, A., Green, P., Hartiand, J., Hayes, N., Reddy, P. (1995). Introducción a los procesos cognitivos. Barcelona: Ariel.

Benedet, M. J. (1992). El Déficit Cognitivo en la Deficiencia Mental. Madrid. Pirámide.

Bobath, Karel. "Bases neurofisiológica para el tratamiento de la parálisis cerebral".

Bobath-Kong "Transtornos cerebromotores en el niño. Buenos Aires. Medica-Panamericana 1982

Breines, E.B. Occupational Therapy. Activities from clay to computers. Theory and Practice. EA. Davis Company. Filadelfia

Bucher, H. (1976): Trastornos psicomotores en el niño: Práctica de la reeducación psicomotriz. Barcelona: Mason. , Baum, C. Occupational therapy: overcoming human performance deficits. Thorafore, NJ.: SLACK Incorportate.

Christiansen, Ch., Baum, C. Occupational therapy : overcoming human perfomance. Thorofare : Slack.

Cormier, W., Cormier L. (1994): Estrategias de entrevista para terapeutas. Bilbao: Desclée de Brouwer

Defontaine, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz. Primer año. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.

Defontaine, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz. Segundo año. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.

Defontaine, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz. Tercer año. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.

Durante, P., et. al.: Terapia ocupacional en salud mental: principios y práctica. Masson. 1ª ed. 1998

Gil, F., García Saíz, M. (1993). Habilidades sociales: teoría, investigación y aplicaciones. Madrid. Síntesis.

Gómez Tolón. J. "Fundamentos Metodológicos de la Terapia Ocupacional". 1ª Ed. Editorial Mira. Zaragoza. 1997.

Grieve, J. (1994). Neuropsicología para terapeutas ocupacionales. Buenos Aires: Panamericana.

Hagedorn, R. "Occupational Therapy- Foundations for Practice. Models, frames of reference and core skills". 1ª Reimp. Editorial Churchill Livingstone. New York. 1993.

Hopkins, H. L., y Smith, H. D. Willard & Spackman: Terapia Ocupacional. Panamericana. 1998.

Hopkins, H.L.; Smith, H.D. Willard and Spackmans Occupational Therapy. J.B. Lippincott Company. Filadelfia

Hopkins. H.L., Smith, H.D. "Terapia Ocupacional", 8ª Edición. Editorial Médica Panamericana Madrid, 1998

Leonardelli, C. A. (1988): The Milwake evaluation of dayly living skills. Thorofare. Slack Inc.

Liberman, R. (1993): Rehabilitación integral del enfermo mental crónico. Barcelona: Martínez Roca.

Lorenzo, P. et al. (1998): Drogodependencias : farmacología, patología, psicología, legislación. Madrid : Panamericana

MacDonald, E.M. (1979). Terapia ocupacional en rehabilitación. Barcelona: Ed. Salvat.

Morse, RA. y Morse, A.R. (1988). Functional living skills: Promoting the interaction between neuropsychology and occupational therapy. Journal Head Trauma Rehabilitation, 3, (1), 33-44.

Pedretti, L.W., Zoltan, B. "Occupational Therapy. practice skillis for Physical Dysfunction". 3a Ed Editorial C. V. Mosby. 1990.

Pratt, P. N., y Allen, A. S.: Occupational therapy for children. C.V. Mosby Co. 1989.

Ramos, J. A. (1993): Neurobiología de la Drogadicción. Eudema. Madrid

Reed, K. "Models of Practice in Occupational Therapy". Editorial Williams and Wilkins. 1984.

Reed, K. L., Sanderson, S.N. "Concepts of Occupational Therapy". 3a ed. Editorial Williams and Wilkins. 1992.

Revista Materia Prima. Primera Revista Independiente de Terapia Ocupacional en Argentina.Andrea Monzón editora. G. L. Mansilla 2665 Buenos Aires Argentina (1425)

Ruiz, M.A. y Villalobos, A. (1994): Habilidades terapéuticas. Fundación Universidad-Empresa

Sánchez, L. (1996) Manual de técnicas Grupales de comunicación y Creatividad para terapeutas ocupacionales. APETO: Madrid

Baum, C. (eds.) Occupational therapy overcoming human performance deficits. Thorafore, N.J.: SLACK. pp.664-688

Trombly, C.A. (1990). Occupational therapy for phisical dysfuntion. (4th. ed.). Baltimore. Williams & Wilkins.

Turner, A.; Foster, M.; Johnson, S.E. Occupational Therapy and Physical Dysfunction: Principies, skills and Practice. Churchill Livingstone. 1992

Willson, M. (1987) Occupational therapy in long-term psychiatry. 2ª ed. Edimburgh, Churchill-Livingstone.

Wood, R. L., Fussey, 1. (1994). Cognitive rehabilitation in perspective. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Publishers.

Complementary (). .

Blesedell. C y otros. 2005. Terapia ocupacional 10ª ed. Buenos Aires. Madrid : Médica Panamericana

Cormier, W., Cormier L. 1994: Estrategias de entrevista para terapeutas. Bilbao. Desclée de Brouwer

Durante, P., Pedro, P. 1998. Terapia ocupacional en geriatría: principios y práctica. Masson. 1ª ed.

Durante, P., et. al. 1998. Terapia ocupacional en salud mental: principios y práctica. Masson. 1ª ed.

Gómez Tolón. J. 1997. "Fundamentos Metodológicos de la Terapia Ocupacional". 1ª Ed. Editorial Mira. Zaragoza..

Hopkins. H.L., Smith, H.D. 2006. "Terapia Ocupacional", 9ª Edición. Editorial Médica Panamericana Madrid,

Hussey S. y otros. 2007.Introduction to occupational therapy. St. Louis Missouri: Mosby Elsevier.

Kielhofner G. 2006. Fundamentos conceptuales de la terapia ocupacional. 3ª ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.

MacDonald, E.M. 1979. Terapia ocupacional en rehabilitación. Barcelona: Ed. Salvat.

Romero A. Moruno P. 2003. Terapia ocupacional. Teoría y Técnicas. Madrid. Masson.

Romero A. Moruno P. 2005. Actividades de la Vida Diaria. Madrid. Masson.

Reed, K. 1992. "Models of Practice in Occupational Therapy". 3a ed. Editorial Williams and Wilkins.

Turner, A.; Foster, M.; Johnson, S.E. 1992 Occupational Therapy and Physical Dysfunction: Principies, skills and Practice. Churchill Livingstone.

Otras citas bibliográficas a añadir bibliografía según temas de actualidad y vigencia, con proyección futura y de interés para Terapia Ocupacional.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

1.- To help to achieve a sustainable immediate outline and fulfil with the objective strategic of the "Plan of Sostenibilidade Means-environmental Green Campus FCS", the documentary works that realize  in this subject:

a.- In the his majority will request  in virtual format and bear informático.

b.- To realize  in paper: No they will employ  plastic.

- They Will realize impressions to double expensive.

- It Will employ paper recycled.

- It Will avoid the impression of drafts.

2.- The responsible professor reserves the possibility to realize any change in the evaluation or other aspects that will be notified to the students with the sufficient advance.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.