Identifying Data 2020/21
Subject (*) Occupational Psychology Code 660G01004
Study programme
Grao en Relacións Laborais e Recursos Humanos (Coruña)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
López-Cortón Facal, Ana María
E-mail
ana.lopez-corton@udc.es
Lecturers
López-Cortón Facal, Ana María
E-mail
ana.lopez-corton@udc.es
Web
General description O obxetivo é que o alumnado se familiarice cos conceptos básicos de Psicoloxía e a súa aplicación no traballo. Desta maneira se poderán coñecer os aspectos psicosocias necesarios a desenrolar en contextos grupais e organizacionais, intervindo a nivel laboral e social.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Non haberá cambios
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas:

*Metodoloxías docentes que se modifican
A sesión maxistral presencial será realizada a través de internet

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Correo electrónico: segundo a necesidade do alumnado, para resolver dúbidas
Moodle: segundo a necesidade do alumnado
Clases virtuais, en gran grupo para o avance dos contidos teórico e dos traballos tutelados, así como das clases interactivas

4. Modificacións na avaliación
O examen e/o a proba obxectiva poderá ser sustituido/a por anális de fontes documentais e/o estado de casos


5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se realizarán cambios. Xa dispoñen de todos os materiales de traballo de manera dixitalizada


Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Saúde laboral e prevención de riscos laborais.
A4 Dirección e xestión de recursos humanos.
A7 Auditoría Sociolaboral.
A8 Psicoloxía do Traballo e Técnicas de negociación.
A13 Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas.
A14 Seleccionar e xestionar información e documentación laboral.
A15 Dirixir grupos de persoas.
A16 Asesorar e/ou xestionar en materia de emprego e contratación laboral.
A20 Realizar funcións de representación e negociación en diferentes ámbitos das relacións laborais.
A21 Realizar análises e diagnósticos, prestar apoio e tomar decisións en materia de estrutura organizativa, organización do traballo, estudo de métodos e estudo de tempos de traballo.
A23 Participar na elaboración e deseño de estratexias organizativas, desenvolvendo a estratexia de recursos humanos da organización.
A24 Aplicar técnicas e tomar decisións en materia de xestión de recursos humanos (política retributiva, de selección...).
A27 Asesoramento a organizacións sindicais e empresariais, e aos seus afiliados.
A28 Elaborar, desenvolver e avaliar planes de formación ocupacional e continua no ámbito regulado e non regulado.
A31 Aplicar os coñecementos á práctica.
A32 Comprender a relación entre procesos sociais e a dinámica das relacións laborais.
A33 Comprender o carácter dinámico e cambiante das relacións laborais no ámbito nacional e internacional.
A34 Interrelacionar as distintas disciplinas que configuran as relacións laborais.
A35 Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais.
B2 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade de organización e planificación.
B4 Capacidade de xestión da información.
B5 Toma de decisións.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Habilidades nas relacións interpersoais.
B8 Razoamento crítico.
B9 Traballo en equipos.
B10 Recoñecemento á diversidade e á multiculturalidade.
B12 Motivación para a calidade.
B13 Adaptación a novas situacións.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B15 Creatividade.
B16 Liderado.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Psicología del Trabajo y Técnicas de negociación. A8
Aplicar los conocimientos a la práctica. A31
Capacidad de análisis y síntesis. B2
Capacidad de organización y planificación. B3
Capacidad de gestión de la información. B4
Toma de decisiones. B5
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional. B6
Razonamiento crítico. B8
Trabajo en equipos. B9
Reconocimiento a la diversidad y la multiculturalidad. B10
Motivación para la calidad. B12
Adaptación a nuevas situaciones. B13
Creatividad. B15
Liderazgo. B16
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. C4
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. C7
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. C8
Saúde laboral e prevención de riscos laborais. A3
Dirección e xestión de recursos humanos A4
Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas A13
Seleccionar e xestionar información e documentación laboral. A14
Dirixir grupos de persoas. A15
Asesorar e/ou xestionar en materia de emprego e contratación laboral. A16
Realizar funcións de representación e negociación en diferentes ámbitos das relacións laborais. A20
Realizar análises e diagnósticos, prestar apoio e tomar decisións en materia de estrutura organizativa, organización do traballo, estudo de métodos e estudo de tempos de traballo. A21
Participar na elaboración e deseño de estratexias organizativas, desenvolvendo a estratexia de recursos humanos da organización A23
Aplicar técnicas e tomar decisións en materia de xestión de recursos humanos (política retributiva, de selección...). A24
Asesoramento a organizacións sindicais e empresariais, e aos seus afiliados A27
Elaborar, desenvolver e avaliar planes de formación ocupacional e continua no ámbito regulado e non regulado A28
Comprender a relación entre procesos sociais e a dinámica das relacións laborais. A32
Comprender o carácter dinámico e cambiante das relacións laborais no ámbito nacional e internacional A33
Interrelacionar as distintas disciplinas que configuran as relacións laborais. A34
Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais. A35
Habilidades nas relacións interpersoais. A7
B7
Aprendizaxe autónomo B14
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma C1
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida C3
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C6

Contents
Topic Sub-topic
I. INTRODUCCIÓN Á PSICOLOXÍA DO TRABALLO.
1. Psicoloxía: concepto, estudo, desenrolo histórico
2. Procesos psicolóxicos básicos
3. O traballo como fenómeno Psicosocial
4. Introducción á Psicoloxía do Traballo.
5. Métodos e técnicas de investigación en
Psicoloxía do Traballo.


II. RECLUTAMIENTO E SELECCIÓN DE PERSONAL. 1. O proceso de contratación.
2. Al análise de postos de traballo.
3. O reclutamiento de candidatos.
4. A selección de personal
5. A incorporación á empresa
III. FORMACIÓN E PROMOCIÓN NA EMPRESA 1. A formación no ámbito da empresa.
2. A evaluación das necesidades formativas.
3. O plan de formación
4. Deseño e avaliación de programas formativos.
IV. COMUNICACIÓN NAS ORGANIZACIÓNS 1. O proceso de comunicación.
2. Os estilos de comunicación interpersonal.
3. A comunicación non verbal.
4. A comunicación interna.
V. MOTIVACIÓN, SATISFACCIÓN E CONDICIÓNS DE TRABALLO 1. Teorías da Motivación laboral.
2. Satisfacción laboral.
3. Calidade de vida laboral.
4. Ausencia de empleo: desemprego e xubilación
VI RIESGOS PSICOSOCIALES NAS RELACIÓNS LABORAIS 1. O estrés laboral
2. O síndrome de burnout
3. O mobbing.
4. Riesgos Psicosociales emerxentes

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A3 A4 A8 A16 A20 A21 A23 A24 A27 A28 A33 A34 A35 B6 B10 B12 B13 B16 C4 C7 C8 19 38 57
Supervised projects A7 A8 A14 A15 B4 B7 B9 B10 C3 C4 C6 C7 C8 5 10 15
Objective test A21 A23 A24 A28 A31 A33 B2 B8 C6 2 20 22
Case study A32 B3 B5 B6 B10 B13 B14 B15 C3 C4 15 30 45
Critical bibliographical A13 B2 B12 C1 C4 1 8 9
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Objective test A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas
Case study Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto de forma individual o en grupo
Critical bibliographical A recensión bibliográfica supón un proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración da mesma en relación á literatura existente sobre o tema. Unha recensión non supón un resumo da obra, nin unha mera análise do contido, pois o que lle outorga sentido e dimensión académica científica é a crítica que merece a xuízo do autor da recensión, en relación a outras obras coñecidas do mesmo ámbito ou en relación a súa propia experiencia.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
A profesora prestará unha atención personalizada para resolver as dúbidas que lle xurdan ao alumno nas horas de tutoría establecidas.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A3 A4 A8 A16 A20 A21 A23 A24 A27 A28 A33 A34 A35 B6 B10 B12 B13 B16 C4 C7 C8 Exposición oral por parte do profesor, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.

Valoración obxetiva da asistencia e participación activa dos alumnos nas sesións presenciais
10
Supervised projects A7 A8 A14 A15 B4 B7 B9 B10 C3 C4 C6 C7 C8 Realización de un trabajo de curso a partir dos temas propostos pola profesora 20
Case study A32 B3 B5 B6 B10 B13 B14 B15 C3 C4 Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto de forma individual o en grupo 30
Objective test A21 A23 A24 A28 A31 A33 B2 B8 C6 A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas 40
 
Assessment comments

CONVOCATORIA ORDINARIA

A nota final será a suma de todas as metodoloxías arriba indicadas. 

CONVOCATORIA EXTRAORDINARIA

Aquelas persoas que non aprobasen na convocatoria de xuño poderán gardar  a nota das outras metodoloxías para a portunidade de xullo, sempre e cando teñan dita parte superada. Se considerará superada cando se acade, a lo menos a metade da nota máxima para dita parte

Aquelas persoas que non se presentasen  ou non superasen ás metodoloxías:  estudo de casos, sesión maxistral e traballos tutelados deberán realizar unha única proba que computará o 100% da nota, pudendo consistir dita proba en preguntas tipo test, preguntas curtas e/o casos prácticos.

NO ASISTENCIA A CLASE/DISPENSA

Aquelas persoas que por causas debidamente xustificadas, no poidan asistir a clase, deberán poñerse en contacto con a profesora o inicio do cuatrimestre para optar a modalidade de avaliación continua  (onde non computará a metodoloxía de sesión maxistral, pudiendo obtener unha nota máxima de 9 sobre 10) ou presentarse a un único examen que computará o 100% da nota


Sources of information
Basic Myers, D (2005). Psicología.. Madrid. Médica Panamericana
Alcover de la Hera, C. Mª; Martínez Íñigo, D.; Rodríguez Mazo, F. y Domínguez Bilbao (2004). Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid. McGrawHil
Muchinsky, P.M (2007). Psicología aplicada al Trabajo. Madrid. Thomson.

 

Complementary

Arnold, J. y Randall, R. (2012). Psicología del trabajo. Comportamiento humano en el ámbito laboral.. México: Pearson.

Bonache, J. y Cabrera, A. (2006) Dirección de personas. Evidencias y perspectivas para el siglo XXI. , Madrid. Prentice Hall.

Castanyer, O. y Ortega, E. (2009). Por qué no logro ser asertivo. Ed. Desclee de Brouwer

Davis, F (2011) La comunicación no verbal. Madrid. Alianza E

De la Fuente Anuncibay, R. y de Diego Vallejo, R.(2008). Estrategias de liderazgo y desarrollo de personas en las organizaciones. , Madrid. Pirámide.

García-Izquierdo, A.L. (2017). Ergonomía y psicosociología aplicada a la prevención de riesgos laborales.. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo.

Gil Rodríguez, F. y Alcover de la Hera, C. Mª (2005) Introducción a la Psicología de las Organizaciones. , Madrid. Alianza editorial.

Guillén Gestoso, C. y Guil Bozal, R. (2000) Psicología del Trabajo para Relaciones Laborales. , Madrid. McGrawHill.

Landy, F. J. y Conte, J. M. (2005). Psicología Industrial. Introducción a la Psicología industrial y organizacional. , México. McGrawHill.

Leal Millán, A. (1999). El factor humano en las Relaciones Laborales. Manual de Dirección y Gestión. , Madrid. Pirámide.

Llaneza Álvarez, F. (2007). Ergonomía y psicosociología Aplicada. Manual para la formación del especialista. Valladolid. Ed. Lex Nova.

Mínguez Vela, A. (2003): El formador en la empresa. ESIC. Madrid

Morán Astorga, C. (2005). La Psicología del Trabajo: nociones introductorias. , Málaga. Aljibe.

Muchinsky, P.M. (2007). Psicología Aplicada al Trabajo. , Madrid. Thomson.

Newstrom, J. W. (2007) Comportamiento humano en el trabajo. , México. McGrawHill.

Palací, F. J. (2005). Psicología de las Organizaciones. , Madrid. Pearson Prentice Hall.

Peiró, J.M. (1992) Psicología de la Organización. , Madrid. UNED.

Peiró, J.M. y Prieto, F. (1996) Tratado de Psicología del Trabajo. , Madrid. Síntesis.

Pellón, R. (2014).Psicología del aprendizaje. Madrid. UNED (Recurso electronico biblioteca udc)

Romay Martínez, J. (2007). Perspectivas y retrospectivas de la Psicología Social en los albores del siglo XXI. Madrid: Biblioteca Nueva.

Salgado, J.F. y Moscoso, S. (2001): Entrevista conductual estructurada de selección de personal. Pirámide. Madrid

Trechera, J. L. (2000). Introducción a la Psicología del Trabajo. , Bilbao. Desclèe de Brower.

Wiseman (2010). 59 segundos. Piensa un poco para cambiar mucho. Barcelona. RB


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Para cada tema se recomendará la bibliografía correspondiente



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.