Identifying Data 2022/23
Subject (*) Industrial Sociology Code 660G01017
Study programme
Grao en Relacións Laborais e Recursos Humanos (Coruña)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department
Coordinador
Romaní de Gabriel, María
E-mail
maria.romani@udc.es
Lecturers
Romaní de Gabriel, María
E-mail
maria.romani@udc.es
Web http://http://www.erlac.es/
General description Coñecemento da perspectiva sociolóxica sobre o mundo laboral

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 Políticas sociolaborais.
A11 Teoría e sistemas de relacións laborais.
A18 Interpretar datos e indicadores socioeconómicos.
A27 Asesoramento a organizacións sindicais e empresariais, e aos seus afiliados.
A31 Aplicar os coñecementos á práctica.
A32 Comprender a relación entre procesos sociais e a dinámica das relacións laborais.
A33 Comprender o carácter dinámico e cambiante das relacións laborais no ámbito nacional e internacional.
A34 Interrelacionar as distintas disciplinas que configuran as relacións laborais.
A35 Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais.
B1 Resolución de problemas.
B2 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade de organización e planificación.
B5 Toma de decisións.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B8 Razoamento crítico.
B9 Traballo en equipos.
B13 Adaptación a novas situacións.
B14 Aprendizaxe autónomo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Interpretar datos e indicadores socioeconómicos. A18
Aplicar os coñecementos á práctica. A31
Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais. A35
Resolución de problemas. B1
Capacidade de análise e síntese. B2
Capacidade de organización e planificación. B3
Aprendizaxe autónomo. B14
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. C1
Políticas sociolaborais. A5
Teoría e sistemas de relacións laborais. A11
Asesoramento a organizacións sindicais e empresariais, e aos seus afiliados. A27
Comprender a relación entre procesos sociais e a dinámica das relacións laborais. A32
Comprender o carácter dinámico e cambiante das relacións laborais no ámbito nacional e internacional. A33
Interrelacionar as distintas disciplinas que configuran as relacións laborais. A34
Toma de decisións. B5
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. B6
Razoamento crítico. B8
Adaptación a novas situacións. B13
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4
B9

Contents
Topic Sub-topic
UNIT 1. THE BASIS OF SOCIOLOGY. Definition of sociology.
The sociological perspective.
The origins of sociology.
Factors that made possible the emergence of sociology wing.
Sociological theory: concept.
Paradigms of sociology.
Definition of sociology.
The sociological perspective.
The origins of sociology.
Factors that made possible the emergence of sociology wing.
Sociological theory: concept.
Paradigms of sociology.
UNIT 2. SOCIOLOGY OF WORK. THE SOCIAL DIVISION OF LABOR AND WORKING CONDITIONS
Definition.
Historical introduction.
General characteristics of work.
The factory as a new workspace.
Social division of labor.
The division of labor by gender.
Sociology of work today.
Working conditions.
UNIT 3. LABOUR ORGANISATION, PARADIGMS.
The artisan production.
Mass production.
Flexible specialization.
Lean production.
The socio-technical approach and reflective production system.
Conclusions.
UNIT 4: CURRENT WORK IN COMPANIES. THE ROLE OF PUBLIC INSTITUCIONS. The production model Taylorist-Fordist and bankruptcy.
Major changes in the stage of production.
Recent changes in the labor market. The role of public institutions.
Return to a society of full employment: policies and strategies.
The impossible return to full employment: new proposals.
UNIT 5. THE ROLE OF LABOR AND MANAGEMENT ORGANITATIONS.
Trade unions and employers organizations.
The Spanish case.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A5 A11 A27 A31 A32 A33 A34 A35 B3 B5 B6 B13 C1 C4 14 14 28
Workshop A18 B1 B2 B3 B8 B9 B14 C1 14 42 56
Objective test B1 B2 C1 4 58 62
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Oral presentation by the teacher, complemented by use of audiovisual media and the introduction of some questions to the students, in order to impart knowledge and objective learning.
Workshop Critical readings, comments, discussions, exhibitions and practical exercises that students must do in the time programmed by the teacher and upload in the space provided in moodle, following their instructions.

Objective test Throughout the sessions, periodic knowledge checks will be carried out with short and / or multiple choice questions.

Personalized attention
Methodologies
Workshop
Description
It will be for readings, guiding each student on the work he has to do, how to do and information sources used.
The student will request via email the time to do the tutoring, which will be done using the Teams tool

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test B1 B2 C1 Written or spoken test that includes questions, practical exercises or essays.

40
Workshop A18 B1 B2 B3 B8 B9 B14 C1 Critical readings, reflections, discussions, presentations, positive and active participation and practical exercises that students must do IN THE CLASSROOM and they have to upload them to moodle, following directions given by the teacher.

50
Guest lecture / keynote speech A5 A11 A27 A31 A32 A33 A34 A35 B3 B5 B6 B13 C1 C4 Oral presentation by the teacher, complemented by use of audiovisual media and the introduction of some questions to the students, in order to impart knowledge and objective aprendizaje.Valoración facilitate the participation of students to the sessions 10
 
Assessment comments

Sources of information
Basic FINKEL, L. (1994). La organización social del trabajo.. Ed. Pirámide. Madrid.
HOLM­DETLEV K:OHLER Y A. MARTÍN ARTILES (2006). Manual de la  sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Ed. Delta, Madrid
J.J. MACIONIS Y KEN PLUMMER (1999). Sociología. Ed. Prentice Hall. Madrid
J. ANTONIO SANTOS ORTEGA (1995). Sociología del trabajo. Ed. Tirant lo Blanch.Valencia
LÓPEZ PINTOR, R (1995). Sociología Industrial. Ed. Alianza. Madrid
WATSON, T (1995). Trabajo y sociedad.Manual introductorio a la sociología del trabajo, industrial y de la empresa. Ed. Hacer. Barcelona
SANTOS ORTEGA, A. Y POVEDA ROSA, M (2002). Trabajo, empleo y cambio social. Ed. Tirant lo Blanch. Valencia

o primeiro libro da listaxe atópase dispoñible na BIBLIOTECA VIRTUAL DO CENTRO á que podes acceder coas túas claves no seguinte enlace:: http://www.erlac.es/es/estudiantes-acceso/